Idle temps 2600X - kraftigt upp och ned vid idle

Permalänk
Medlem

Idle temps 2600X - kraftigt upp och ned vid idle

Tjenare!
En fråga angående idle temps.
Min Ryzen 2600X har idle temps mellan 29 C och 55 C. I rummet är det cirka 20 C. Mina tidigare CPU:er har aldrig skiftat så kraftigt vid idle tidigare utan då har det varit ganska 10 grader upp och ned. Men att ena sekunden ligga på 29, för att gå upp på några sekunder till 55C och sedan ner igen lika snabbt känns lite väl mycket eller? Antar att det beror på att att kylningen (radiatorfläkten) inte kyler mer än den behöver och CPU:n klockar upp och ned sig automatiskt. Har ni andra lika stora variationer?

CPU: RYZEN 5 2600X
Kylning: En äldre Corsair H60, 2 intake bottom, 2 intake front, 2 exhaust rear.
Modertkort: ASUS ROG 450-Gaming

Vore intressant att få lite jämförelser. Men min kylning tänker jag har jag borde ha en idle temp som varierar mellan 30-40 C.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Har 2700x idle 27.5 grader till 32 max belastning 45 grader med en h150i PRO ml fläktar puch pull. Däremot mitt vega 64 startar fan inte fläktarna på förns tung belastning så där går maxtempen upp till 80, vet inte va som hänt med dess fläkt kurva för innan förra formateringen fick jag max 70 grader på vegan i stresstest

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

Tjenare!
En fråga angående idle temps.
Min Ryzen 2600X har idle temps mellan 29 C och 55 C. I rummet är det cirka 20 C. Mina tidigare CPU:er har aldrig skiftat så kraftigt vid idle tidigare utan då har det varit ganska 10 grader upp och ned. Men att ena sekunden ligga på 29, för att gå upp på några sekunder till 55C och sedan ner igen lika snabbt känns lite väl mycket eller? Antar att det beror på att att kylningen (radiatorfläkten) inte kyler mer än den behöver och CPU:n klockar upp och ned sig automatiskt. Har ni andra lika stora variationer?

CPU: RYZEN 5 2600X
Kylning: En äldre Corsair H60, 2 intake bottom, 2 intake front, 2 exhaust rear.
Modertkort: ASUS ROG 450-Gaming

Vore intressant att få lite jämförelser. Men min kylning tänker jag har jag borde ha en idle temp som varierar mellan 30-40 C.

2700x här!

Tänk på att tempsen visar 10c Offset (för mycket) om du inte kör med Ryzen Master.
Tänk också på att använda Windows Balanced energialternativ så processorn klockar ner sig till 2.1-2.2GHz vid idle.

Jag körde först med stock kylaren och fick då 35-40 grader som idle temp, spelade jag sedan BF5 så låg den på 70 grader. Så det var ju ingen fara med dom tempsen, dock lät det som ett flygplan från stockkylaren.

Tänkte att det var onormalt högt och precis som du och googla lite, fick till och med svar på AMD:s forum att det var fullt normalt och att justering av fläktkurvan kan avhjälpa mycket av det vid idle.

Dålig som man är på att ställa in fläktkurvor så köpte jag mig fri från problemen. En Noctua DH-N15??? tror jag den heter, fet luftkylare i alla fall.
Nu ligger jag på 25-32 grader vid idle (enl. Ryzen Master) och BF5 ligger på 70 grader vid fullt spel. Nu går inte mina fläktar in på 100% förens CPU är 75 grader så det känns hur lugnt som helst.

Min slutsats är att oroa dig inte, ja tempsen går upp och ner, det är normalt enligt AMD själva. Du kan sätta en högre fläktkurva för jämnare luftström som så önskas, då kommer den inte gå upp och ner lika mycket.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

På tal om energialternativ aktivera high performance fast med CPU min till 5%

powercfg -setactive SCHEME_MIN
powercfg -setACvalueindex scheme_current sub_processor procthrottlemin 5

Permalänk
Medlem

Man tackar för svar.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66