"Maximum Display Resolution Digital 2560x1600" Vad innebär det?

Permalänk
Avstängd

"Maximum Display Resolution Digital 2560x1600" Vad innebär det?

Under Nvidias specifikation för grafikkortet så står det:"Maximum Display Resolution Digital 2560x1600"
Vet att datorn är äldre än många medlemmar på forumet Men den finns här på kontoret och ska användas för lättare redigering.

Nu har den en 23" 1080p skärm på DVI-porten och jag vill koppla in min egen UltraSharp 27" 2560 x 1440 med Displayport kabel.
Kommer det fungera tror ni?

Det jag funderar på är: Kommer skärmarnas totala upplösning överstiga vad kortet kan leverera eller menar Nvidia att den maximala upplösningen bara gäller för Displayportarna och att DVI-porten kan fortsätta som förut med den lilla skärmen?

Länk till produktsidan: https://www.nvidia.com/object/product-quadro-2000-us.htm

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!

Permalänk
Medlem

En skärm klara ett antal olika upplösningar upp till "Maximum", och ett grafikkort kan ge ett antal olika ut.
Ditt kort är maxat till 2560x1600 (låter lite 1x4) och nya skärmen tar 2560 x 1440 (wide screen).
Vad jag ser borde det funka om du har rätt drivrutin för kortet i maskinen och ställer in rätt upplösning.

Permalänk
Medlem

Maxupplösningen är per skärm. Du kan alltså ha flera skärmar kopplade så länge ingen enskild skärm överstiger 2560x1600.

Permalänk
Avstängd

@lassesjo: Så du tror att kortet kommer kunna leverera bild till både den gamla och den nya skärmen eller tror du att det bara kommer fungera med en av dom?

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!

Permalänk
Medlem

NVIDIA brukar ange vad varje utgång är kapabel till, d.v.s. grafikkortet bör klara 2 st. 2560x1600-skärmar via digitala utgångar samt 1 st. skärm via analog utgång med ospecificerad upplösning.

DVI-I kan skicka både digital och analog signal (analogt oftast via en DVI->VGA-adapter). Din nuvarande skärm kör troligtvis digitalt om du kör DVI hela vägen, vilket innebär att du bara kan använda ett av de två DP-utgångarna eftersom kortet bara klarar 2 st. digitala utsignaler. Vilket inte är ett problem i ditt fall, men kan vara bra att ha koll på.

Permalänk
Medlem

Ger kortet 2560x1600 och man har en skärm som klarar mer får man bara 2560x1600. men de flesta skärmar idag har ett wide format vilket gör att man då får svarta kanter på höger /vänster sida.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lassesjo:

Ger kortet 2560x1600 och man har en skärm som klarar mer får man bara 2560x1600. men de flesta skärmar idag har ett wide format vilket gör att man då får svarta kanter på höger /vänster sida.

Om skärmen bara är 2560 x 1440 och kortet kan ge maximalt 2560x1600 då borde det väl inte bli några svarta kanter?
Det borde väl bara bli synliga kanter om skärmen har högre upplösning än kortet kan ge?

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PTSD:

Om skärmen bara är 2560 x 1440 och kortet kan ge maximalt 2560x1600 då borde det väl inte bli några svarta kanter?
Det borde väl bara bli synliga kanter om skärmen har högre upplösning än kortet kan ge?

Skärmens upplösning är ju glasklart inom ramen för vad grafikkortet klarar av. 2560x1440 är färre pixlar än 2560x1600. Jag hade förstått din fråga om de var tvärtom för då hade ett problem funnits.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.