Permalänk
Avstängd

Dvi på moderkort funkar inte?

Aa tja, jag har två skärmar, båda med dvi kablar, men jag har bara en dvi port i grafikkortet (amd radeon rx 590). Så jag upptäckte en dvi port på moderkortet (asus prime b450 plus (AM4)). Men den porten funkar typ inte. Eller asså skärmen visar ingen bild när den är i kopplad där. Så jag skulle jätte gärna behöv lite hjälp, tack på förhand😃

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Luddex_5:

Aa tja, jag har två skärmar, båda med dvi kablar, men jag har bara en dvi port i grafikkortet (amd radeon rx 590). Så jag upptäckte en dvi port på moderkortet (asus prime b450 plus (AM4)). Men den porten funkar typ inte. Eller asså skärmen visar ingen bild när den är i kopplad där. Så jag skulle jätte gärna behöv lite hjälp, tack på förhand😃

Det är väldigt få Ryzen-processorer som har integrerad grafik. Om din inte har det kommer bildutgångarna på moderkortet inte att fungera. Även om de gjorde det kan det vara så att de inaktiveras när moderkortet känner av att du har ett diskret grafikkort installerat. Vad är det för skärmar du har?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du en CPU med integrerad grafik då?

Annars går det inte..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

@Karaff: Jag har en Ryzen 7 2700, den har inte integrerad grafik. Så mitt enda alternativ är en DVI - HDMI kabel?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Luddex_5:

@Karaff: Jag har en Ryzen 7 2700, den har inte integrerad grafik. Så mitt enda alternativ är en DVI - HDMI kabel?

Du får ingen bild alls från moderkortet med en sådan cpu.
Endast via grafikkortet med adapter om det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddex_5:

@Karaff: Jag har en Ryzen 7 2700, den har inte integrerad grafik. Så mitt enda alternativ är en DVI - HDMI kabel?

Nja så enkelt är det inte.
Antar du menar HDMI > DVI kabel, HDMI i grafikkortet DVI i skärmen, vilket tyvärr nog heller inte fungerar då HDMI och DVI brukar dela på samma signal dvs man kan köra antingen DVI eller HDMI men inte bägge samtidigt.

Vad finns det för ingångar att välja på i Skärmarna?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ggustavsson:

Nja så enkelt är det inte.
Antar du menar HDMI > DVI kabel, HDMI i grafikkortet DVI i skärmen, vilket tyvärr nog heller inte fungerar då HDMI och DVI brukar dela på samma signal dvs man kan köra antingen DVI eller HDMI men inte bägge samtidigt.

Jo, det brukar fungera. Tre TMDS-länkar är vanligt enligt min erfarenhet, vilket räcker till en DVI‑D Dual Link och en HDMI.

@Luddex_5, du måste berätta vilka skärmar du har innan vi kan komma vidare i den här tråden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddex_5:

Aa tja, jag har två skärmar, båda med dvi kablar, men jag har bara en dvi port i grafikkortet (amd radeon rx 590). Så jag upptäckte en dvi port på moderkortet (asus prime b450 plus (AM4)). Men den porten funkar typ inte. Eller asså skärmen visar ingen bild när den är i kopplad där. Så jag skulle jätte gärna behöv lite hjälp, tack på förhand😃

Vilken amd radeon rx 590 har du?
Vilka portar har ditt grafikkort?

Jag hittade flera med olika portar. 1 av korten har problemet som ggustavsson skrev om (Max 4 av 5 portar funkar). Dom 2 andra är som Alling sa (alla portar funkar samtidigt) enligt Inet och komplett hemsidor.

Permalänk
Avstängd

@ggustavsson: asså båda skärmarna har 1 vga ingång och en dvi

Permalänk
Avstängd

@Alling: Asså jag har ingen aning vilka dem är exakt, dem är iaf ett par år gamla. Skärm 1 - 16:9 1920x1080p 60hz. Skärm 2 - 16:10 1680x1050p 59hz. Båda har en VGA port och en DVI port i sig. Grafikkortet i sig är en rx590 från XFX (någon frågade om märket). En dvi port och typ två HDMI portar (i grafikkortets ände). Just sayin' jag är väldigt ny inom detta område, så ta de simpelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddex_5:

@Alling: Asså jag har ingen aning vilka dem är exakt, dem är iaf ett par år gamla. Skärm 1 - 16:9 1920x1080p 60hz. Skärm 2 - 16:10 1680x1050p 59hz. Båda har en VGA port och en DVI port i sig. Grafikkortet i sig är en rx590 från XFX (någon frågade om märket). En dvi port och typ två HDMI portar (i grafikkortets ände). Just sayin' jag är väldigt ny inom detta område, så ta de simpelt.

Är du säker på att grafikkortet har 2 HDMI?

https://www.inet.se/produkt/5406952/xfx-radeon-rx-590-8gb-fat...

Jag hittar bara XFX kort med 1 st HDMI, 1 DVI och 3 Displayportar. Står max 4 st skärmar under specifikationer så man kan anta att det är som ggustavsson skrev. Komplett och prisjakt har dock inte skrivit hur många den max kan ha.

1 av 3 fel bruka hända om man ändå försöker.

1 skärm utan bild
2 skärmar utan bild
Bild på alla men inställningarna buggar rejält.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Luddex_5:

@Alling: Asså jag har ingen aning vilka dem är exakt, dem är iaf ett par år gamla. Skärm 1 - 16:9 1920x1080p 60hz. Skärm 2 - 16:10 1680x1050p 59hz. Båda har en VGA port och en DVI port i sig. Grafikkortet i sig är en rx590 från XFX (någon frågade om märket). En dvi port och typ två HDMI portar (i grafikkortets ände). Just sayin' jag är väldigt ny inom detta område, så ta de simpelt.

Bra att du gav så mycket info du kunde! I det här fallet räcker den infon för att konstatera att du bara behöver en simpel passiv kabel/adapter som låter dig ansluta den ena av skärmarna till grafikkortets HDMI-utgång. Det går även bra med en passiv adapter från DP eftersom moderna grafikkort även kan skicka ut HDMI/DVI-signal genom DP-utgångarna vid behov. (En aktiv omvandlare fungerar förstås också.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

@Alling: Tack så mycket