Guide för att förbättra FPS i CS GO

Permalänk

Guide för att förbättra FPS i CS GO

Hallå alla Sweclockare!

När jag läser igenom forumet så ser jag väldigt många trådar där folk upplever dåligt med fps, fps-drops etc i CS GO.

Jag tänkte göra en liten snabb guide för Windows 10 där jag samlar alla information jag vet om som gör att du kan boosta din fps.

Jag uppgraderade till windows 10, överklockade min CPU, ändrade dessa inställningar i guiden nedan och använde en CFG för att öka med ca 45 fps från innan, jag har också CS GO installerat på en SSD vilket kan ge bättre flyt och laddningstider.

Skriv gärna om det saknas någon viktig del eller om det ska formuleras på ett annat sätt.

Du kan ju köpa nya datordelar men ge detta ett försök och se om du får någon skillnad.

Då börjar vi!

Steg 1

Det första vi ska börja med är givetvis att uppdatera din drivrutiner för grafikkortet.

OBS!!!Ta dock borta dina gamla drivrutiner med DDU, då rester från gamla drivrutiner kan ställa till det.

Om du har Nvidia gå in här Nvidia drivrutiner

När du installerar och inte spelar in spelsessionerna så installera inte Geforce Experience, det kan skapa fps-drops och sämre fps överlag.

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av AMD så kan inte ge tips där.

Ändra grafikinställningar i Nvidia

Gå in i Nvidias kontrollpanel och ändra till dessa inställningar.

Dessa inställningar kör jag i Nvidia för bästa prestanda: Nvidia inställningar

Tryck sedan på använd.

Steg 2

Uppdatera ditt ljudkorts drivrutiner. Detta kan skapa låga fps eller fps-drops om du inte använder dom senaste. Dom senaste drivrutinerna hittar du allt på ljudkortets egna hemsida.

Steg 3

Ställ in alla dina grafikinställningar på low. Detta kommer att ge dig mer fps då spelet är mycket mer CPU krävande än GPU

Jag använder dessa inställningar: Grafikinställningar CS GO Det är mycket viktigt att "flerkärnig rendering" är aktiverad.

Steg 4

Överklocka din CPU

Om du har en CPU som överklockningsbar så kan det vara värt för att få stabilare fps och även högre fps. Dock överlämnar jag det till guider här på Sweclockers då dessa är väldigt bra.

Steg 5

Dessa inställningar kan du göra i Windows 10.

Gå in på energialternativ i kontrollpanelen och ändra till Hög prestanda

Ändra sedan hur utseendet på hur windows 10 ska se ut.

Gå in på system (kontrollpanelen) --> avancerade systeminställningar --> prestanda (inställningar) --> justera för bästa prestanda (denna använder jag)

Om du inte vill bocka av allt så kan du göra en custom och välja själv vad du vill behålla.

Ändra dina start up-program.

Gå in i din aktivitetshanterare och tryck på autostart.

Tryck sedan på dom program som du inte vill ska starta i början i i Windows. Är du osäker kolla först upp vad programmet/servicen gör så att du inte stänger av något som är viktigt.

Stäng av Xbox DVR.

Tryck på Windows knappen i vänstra hörnet --> Inställningar (kugghjulet ovanför) --> Spel. Stäng av dessa saker (bifogar bild)

XBOX DVR

Steg 6

Lägg till launch settings i CS GO

För att komma till dina launch settings, använd denna video.

https://www.youtube.com/watch?v=ixJrwGGLSN0

Du ska alltså göra detta för CS GO, strunta i vad han har skrivit.

Du ska istället skriva in dessa i launch settings.

-Console -nojoy -nod3d9ex -novid +cl_forcepreload 1 -d3d9ex

Resta av Launch settings läggar jag in i min CFG.

För att lägga till en egen CFG, följ denna Guide: Guide för CFG

I din CFG kan du lägga till saker som tas bort i spelet som påverkar din FPS, jag får bättre fps med min CFG men det är olika från dator till dator. Vissa inställningar gör det bättre eller sämre och där får man testa sig fram.

Här kommer mina commands i CFG

//SCOREBOARD
net_graph "1"
net_graphheight "9999"
alias "+scorenet" "+showscores; net_graphheight 0"
alias "-scorenet" "-showscores; net_graphheight 9999"
bind "TAB" "+scorenet"

//CLEARING
clear_anim_cache
clear_debug_overlays
clear_bombs
r_cleardecals
hud_takesshots "0"
ai_clear_bad_links
cl_soundemitter_reload
cl_soundscape_flush
fs_clear_open_duplicate_times
fs_fios_flush_cache
r_cleardecals
scene_flush
snd_async_flush
r_flushlod

//GAME CHANGES
mat_powersavingsmode "0"
mat_queue_report "0"
fps_max "0"
fps_max_menu "100"
cl_disablefreezecam "1"
gameinstructor_enable "0"
cl_autohelp "1"
cl_disablehtmlmotd "1"
cl_freezecameffects_showholiday "0"
mm_dedicated_search_maxping "65"
con_enable "1"
adsp_debug "0"
cl_buy_favorite_quiet "0"
cl_buy_favorite_nowarn "0"
budget_show_history "0"
cl_clearhinthistory "1"
cl_debugrumble "0"
cl_rumblescale "0"
budget_peaks_window "0"
budget_show_peaks "0"
cl_showhelp "1"
fs_warning_level "0"
play_distance "1"
cl_show_clan_in_death_notice "0"
ds_get_newest_subscribed_files
cl_logofile "0"
log "off"
cl_autowepswitch "0"
mat_queue_mode "2"
bugreporter_uploadasync "0"
bugreporter_username ""
xbox_autothrottle "0"
xbox_throttlebias "0"
xbox_throttlespoof "0"
joystick "0"
joystick_force_disabled "1"
joystick_force_disabled_set_from_options "1"
cl_join_advertise "2"

//MOUSE FIX
sensitivity "2.25"
m_yaw "0.0165"
m_rawinput "1"
m_mouseaccel1 "0"
m_mouseaccel2 "0"
m_customaccel "0"

//NETWORK
rate "786432"
cl_interp "0"
cl_timeout "1337"
cl_interp_ratio "1"
cl_lagcompensation "1"
cl_predict "1"
cl_predictweapons "1"
net_maxroutable "1200"
net_steamcnx_allowrelay "1"
sv_forcepreload "1"
net_splitrate "0"
net_allow_multicast "0"
cl_interpolate "1"
cl_resend "6"
cl_downloadfilter "nosounds"
cl_allowdownload "1"
cl_allowupload "0"
cl_cmdrate "128"
cl_updaterate "128"

//GRAPHICS
r_cheapwaterend "1"
r_cheapwaterstart "1"
r_dynamic "0"
r_drawtracers_firstperson "0"
r_eyegloss "0"
r_eyemove "0"
r_eyeshift_x "0"
r_eyeshift_y "0"
r_eyeshift_z "0"
r_eyesize "0"
sys_antialiasing "0"
sys_refldetail "0"
muzzleflash_light "0"
cl_debugrumble "0"
cl_detail_avoid_force "0"
cl_detail_avoid_radius "0"
cl_detail_avoid_recover_speed "0"
cl_detail_max_sway "0"
cl_freezecampanel_position_dynamic "0"
hud_showtargetid "0"
log_onefile "0"
sv_logbans "0"
sv_logecho "0"
sv_logfile "0"
vprof_verbose "0"
sv_logflush "0"

//VIEW MODEL
cl_viewmodel_shift_left_amt "0.500000"
cl_viewmodel_shift_right_amt "0.250000"
viewmodel_fov "68.000000"
viewmodel_offset_x "2.5"
viewmodel_offset_y "2.0"
viewmodel_offset_z "-2.0"
viewmodel_presetpos "0"
cl_bob_lower_amt "5.000000"
cl_bobamt_lat "0.100000"
cl_bobamt_vert "0.100000"
cl_bobcycle "0.98"

//RADAR
cl_radar_always_centered "0"
cl_radar_icon_scale_min "0.5"
cl_radar_scale "0.5"
cl_radar_icon_scale_min "0.53"

//CROSSHAIR
cl_crosshair_drawoutline "0"
cl_crosshair_dynamic_maxdist_splitratio "0.35"
cl_crosshair_dynamic_splitalpha_innermod "1"
cl_crosshair_dynamic_splitalpha_outermod "0.5"
cl_crosshair_dynamic_splitdist "7"
cl_crosshair_outlinethickness "1"
cl_crosshair_sniper_width "1"
cl_crosshairalpha "255"
cl_crosshaircolor "5"
cl_crosshaircolor_b "0"
cl_crosshaircolor_g "0"
cl_crosshaircolor_r "255"
cl_crosshairdot "0"
cl_crosshairgap "-3.000000"
cl_crosshairgap_useweaponvalue "0"
cl_crosshairscale "0"
cl_crosshairsize "2.500000"
cl_crosshairstyle "4"
cl_crosshairthickness "1.000000"
cl_crosshairusealpha "1"
cl_fixedcrosshairgap "3"

///BINDS
bind "kp_end" " buy vesthelm; buy vest;"
bind "kp_downarrow" " buy vesthelm;"
bind "kp_pgdn" "buy m4a1; buy ak47;"
bind "kp_leftarrow" "buy deagle;"
bind "kp_5" " buy smokegrenade; buy hegrenade; buy flashbang;"
bind "kp_rightarrow" "buy awp;"
bind "kp_home" " buy defuser;"
bindtoggle kp_ins voice_enable
bind "," "use weapon_c4;drop"
developer "0"
alias "+jumpthrow" "+jump;-attack"
alias "-jumpthrow" "-jump"
bind "h" "+jumpthrow"
bind "h" "+jumpthrow"

Echo
Echo
Echo
Echo
Echo
host_writeconfig
echo
echo
echo
echo

exec autoexec.cfg

Dold text

Steg 7

Uppdatera din dator med nya komponenter om du känner att dina fps inte riktigt räcker till att nå den nivå du vill ligga på.

Steg 8

Gör en clean install av windows.

Detta för att få bort gamla skitsaker som du inte använder längre och få bättre flyt i datorn överlag. Glöm dock inte att spara ner filer du inte vill ska gå förlorad.

SLUT

Jag rekommenderar inte att installera massa FPS BOOST SUPER PROGRAM, då jag har upplevt sämre flyt men kanske mer fps. Programmet stänger egentligen bara av saker i windows du själv kan stänga av i windows. Sedan så tar programmet upp CPU kraft för att vara igång.

POSTA ERA FPS BECNHMARK

Min: 28
Max: 985
Average: 332

SPECS:
Moderkort: asrock z77 extreme 4
CPU: 2600k 4,6GHz
GPU: Evga GTX 970 stock
RAM: G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz

Testa fpsen med denna workshop: FPS Benchmark Jag får dock ett variernade resultat men average blir +/- 3-4 fps. Detta är bra för att få ett hum om hur mycket man har nu och innan. Posta gärna era resultat

Jag hoppas denna guide ska hjälpa er att förbättra er FPS i CS GO och detta funkar för mig och det är så jag har ställt in min dator för bästa spelprestanda. Detta behöver inte funka för er.

Kommentera gärna om du upplever någon skillnad. Som jag skrev i början, kom gärna med fler tips i denna guide så kan jag lägga in det då vi hjälper flera.

Tack för mig och hoppas ni får en bra fps boost!

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Snyggt! En sak jag kan lägga till är att man bör skriva -threads [hur många din CPU har] för att få bättre flyt. Men i övrigt en bra skriven guide, använder själv många av knepen och märker verkligen skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av erikburk:

Snyggt! En sak jag kan lägga till är att man bör skriva -threads [hur många din CPU har] för att få bättre flyt. Men i övrigt en bra skriven guide, använder själv många av knepen och märker verkligen skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt Valve själva så hjälper inte detta längre. Det är vad jag har läst iaf.

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingfreak:

Enligt Valve själva så hjälper inte detta längre. Det är vad jag har läst iaf.

underligt, för jag får en fps boost av att göra det :/

Permalänk
Skrivet av erikburk:

underligt, för jag får en fps boost av att göra det :/

Om du nu får det så det väl bara att gratulera isf haha.

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk

Bra guide! Framförallt tack för Nvidia inställningarna.
Jag tänkte jag skulle lägga till en sak till startoptions. +mat_queue_mode 1/2/-2.
Testa med att ändra från +mat_queue_mode -2 till 2 och se om ni märker skillnad.
Den är på -1 standard (vill jag minnas) och denna kan göra stor skillnad beroende vad för typ av processor du har.
Mina startoptions ser ut följande
-freq 144 -console -novid -tickrate 128 -no-browser +fps_max 0 -nojoy +mat_queue_mode 2

Permalänk
Medlem

Kul tråd!

Vet inte om denna benchmark är vettig men den kanske kan vara bra som riktmärke så man kan testa successivt när man ändrar i inställningar.

Finns i workshopen:
https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=500334...

Vad får ni för resultat (och i vilken upplösning)?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av Erotomania:

Bra guide! Framförallt tack för Nvidia inställningarna.
Jag tänkte jag skulle lägga till en sak till startoptions. +mat_queue_mode 1/2/-2.
Testa med att ändra från +mat_queue_mode -2 till 2 och se om ni märker skillnad.
Den är på -1 standard (vill jag minnas) och denna kan göra stor skillnad beroende vad för typ av processor du har.
Mina startoptions ser ut följande
-freq 144 -console -novid -tickrate 128 -no-browser +fps_max 0 -nojoy +mat_queue_mode 2

Jag brukar lägga in allt annat i min CFG och några få i launch options. Sant -1 på mat_queue_mode är standard, för mig att ju fler kärnor du har ju högre value ska du ha.

Skrivet av Joppis:

Kul tråd!

Vet inte om denna benchmark är vettig men den kanske kan vara bra som riktmärke så man kan testa successivt när man ändrar i inställningar.

Finns i workshopen:
https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=500334...

Vad får ni för resultat (och i vilken upplösning)?

Absolut det är bra och jämföra före och efter, jag fick 332 på average. Minsta värde blev 28 och maxvärde blev 985 FPS. Low på allt och 1920 x 1080

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingfreak:

Absolut det är bra och jämföra före och efter, jag fick 332 på average. Minsta värde blev 28 och maxvärde blev 985 FPS. Low på allt och 1920 x 1080

Cool! Jag siktar på att också göra ett test i 1080p och Low på allt senare ikväll.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingfreak:

Jag brukar lägga in allt annat i min CFG och några få i launch options. Sant -1 på mat_queue_mode är standard, för mig att ju fler kärnor du har ju högre value ska du ha.

Absolut det är bra och jämföra före och efter, jag fick 332 på average. Minsta värde blev 28 och maxvärde blev 985 FPS. Low på allt och 1920 x 1080

Stäng av msaa så får du upp min värdet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Skrivet av gamingfreak:

Absolut det är bra och jämföra före och efter, jag fick 332 på average. Minsta värde blev 28 och maxvärde blev 985 FPS. Low på allt och 1920 x 1080

Jag fick 226 avarage med lägsta settings och jag kör 1024*768.

Jag upplever att jag får känslan av att spela på 60hz även fast jag spelar med 144hz. Små små fps drops med jämna mellanrum. Någon som har något knep för detta? Jag har precis formaterat om datorn och har de senaste drivrutinerna.
mina speccs är:
OS: Windows 10 pro 64bit
CPU: Intel i5 4690k
minne: 16384mb
GPU: Nvidia Geforce GTX 1070

Bör jag överväga att klocka processorn?

Permalänk
Skrivet av AndersBlomdahl:

Stäng av msaa så får du upp min värdet.

Skickades från m.sweclockers.com

Det har jag redan stängt av. Märker också att jag får olika resultat när jag kör vilket jag inte vet varför.

Skrivet av Erotomania:

Jag fick 226 avarage med lägsta settings och jag kör 1024*768.

Jag upplever att jag får känslan av att spela på 60hz även fast jag spelar med 144hz. Små små fps drops med jämna mellanrum. Någon som har något knep för detta? Jag har precis formaterat om datorn och har de senaste drivrutinerna.
mina speccs är:
OS: Windows 10 pro 64bit
CPU: Intel i5 4690k
minne: 16384mb
GPU: Nvidia Geforce GTX 1070

Bör jag överväga att klocka processorn?

Har du testat alla saker i guiden? Testa att installera om Steam och CS, kör du på ssd eller hdd? Absolut att det kommer hjälpa med att klocka din CPU. Testa också att spela med högre upplösning? testa din native-upplösning. Har du även en CFG som förbättrar fpsen?

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Skrivet av gamingfreak:

Det har jag redan stängt av. Märker också att jag får olika resultat när jag kör vilket jag inte vet varför.

Har du testat alla saker i guiden? Testa att installera om Steam och CS, kör du på ssd eller hdd? Absolut att det kommer hjälpa med att klocka din CPU. Testa också att spela med högre upplösning? testa din native-upplösning. Har du även en CFG som förbättrar fpsen?

Tack för ditt svar. Jag spelar från min ssd. Upplever samma med min native-upplösning, därför kör jag 1024*768 för jag bara finner det enklare (gammal vana sen 1.6). Ja, jag kör hela din guide, samt fps-boost-cfg. Känns som om jag inte kan nå högre. Egentligen är det inte fpsen det är fel på utan att det är småhackigt ibland, som om den sjunker ner till 80-100 ibland. Det varierar mellan tillfällen, behöver inte vara högbelastade scener som utspelar sig. Tempen ligger också som den ska.

EDIT:
Kom på en sak jag inte gjort på evigheter, ändrade om i video.cfg.
Här vart den en rejäl boost för min egen del. Gick från 190 på D2 till 260-300fps.
Ändrade om följande utifall någon annan vill testa:
C:\Program Files (x86)\Steam\userdata\yourID\730\local\cfg

"setting.cpu_level" "0"

"setting.gpu_level" "0"

"setting.mat_antialias" "0"

"setting.mat_aaquality" "0"

"setting.mat_forceaniso" "0"

"setting.mat_vsync" "0"

"setting.mat_triplebuffered" "0"

"setting.mat_grain_scale_override" "1"

"setting.gpu_mem_level" "0"

"setting.mem_level" "0"

"setting.mat_queue_mode" "2"

"setting.csm_quality_level" "1"

"setting.mat_software_aa_strength" "0"

"setting.mat_motion_blur_enabled" "0"

"setting.fullscreen" "1"

"setting.aspectratiomode" "1"

"setting.nowindowborder" "0"

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat några varv i benchmarken och får följande värden i 1080P och allt på low:
Min: 25 fps
Max 1447 fps
Average: 537 fps

Då har jag följande hårdvara:
ASUS Prime Z370-P (med inbyggt ljudkrets från Realtek)
Intel i7 8700 (ej K-modellen)
Corsair 16GB 3000MHz
Nvidia GTX 1080 8GB

Droppet ner till 25 sker i slutet av benchmarken. Genom röken håller den ca 110fps. Det är den lägsta siffran jag kan se visuellt.

Förtydligande
Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

@Joppis: Testade du innan guiden eller bara efter?

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingfreak:

@Joppis: Testade du innan guiden eller bara efter?

Jag glömde testa innan guiden. Haha!

Jag har följt guiden men har inte rört config-filerna.

Som Launch Options testade jag (jag har en 60Hz-skärm):
-threads 6 -console -high -novid -exec autoexec -noforcemparms -noforcemaccel -noforcemspd -128tick +cl_cmdrate 128 +cl_updaterate 128 +cl_interp 0 +cl_interp_ratio 1 +rate 128000 +fps_max 0 -freq 60

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

@Joppis: okej haha NP, du skulle förmodligen få bättre fps med config-filerna men egentligen behöver du nog inte det.

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingfreak:

@Joppis: okej haha NP, du skulle förmodligen få bättre fps med config-filerna men egentligen behöver du nog inte det.

Kanske testar en BCLK clock av processorn lite senare ikväll, bör kunna klämma ut 100MHz till

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av Erotomania:

Tack för ditt svar. Jag spelar från min ssd. Upplever samma med min native-upplösning, därför kör jag 1024*768 för jag bara finner det enklare (gammal vana sen 1.6). Ja, jag kör hela din guide, samt fps-boost-cfg. Känns som om jag inte kan nå högre. Egentligen är det inte fpsen det är fel på utan att det är småhackigt ibland, som om den sjunker ner till 80-100 ibland. Det varierar mellan tillfällen, behöver inte vara högbelastade scener som utspelar sig. Tempen ligger också som den ska.

EDIT:
Kom på en sak jag inte gjort på evigheter, ändrade om i video.cfg.
Här vart den en rejäl boost för min egen del. Gick från 190 på D2 till 260-300fps.
Ändrade om följande utifall någon annan vill testa:
C:\Program Files (x86)\Steam\userdata\yourID\730\local\cfg

"setting.cpu_level" "0"

"setting.gpu_level" "0"

"setting.mat_antialias" "0"

"setting.mat_aaquality" "0"

"setting.mat_forceaniso" "0"

"setting.mat_vsync" "0"

"setting.mat_triplebuffered" "0"

"setting.mat_grain_scale_override" "1"

"setting.gpu_mem_level" "0"

"setting.mem_level" "0"

"setting.mat_queue_mode" "2"

"setting.csm_quality_level" "1"

"setting.mat_software_aa_strength" "0"

"setting.mat_motion_blur_enabled" "0"

"setting.fullscreen" "1"

"setting.aspectratiomode" "1"

"setting.nowindowborder" "0"

Hmm aldrig tänkt på dessa inställningar, är inte dom direkt från spelet egentligen? Att man har ställt in så redan?

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

@erikburk: Nej, de bör man inte.

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat benchmarken med allt på low, mulltisamp av och FXXA avstängd.
4:3 1280*960
Min: 21 fps
Max 1040 fps
Average: 295 fps

Och med detta inställd
Medel
låg
låg
hög
multisamp = 8x msaa
FXXA = Aktiverad
4:3 1280*960
Min: 21 fps
Max 993 fps
Average: 254 fps

Vet inte vad som e mest värt FPS:en lr lite bättre bild hehe

Visa signatur

2019 ~ I Core i5 8400 2.8 GHz 9MB | XFX Radeon RX 590 8GB FATBOY | ASUS PRIME B360M | Corsair 16GB DDR4 2666Mhz | Samsung 860 EVO 250GB
2003 ~ AMD Athlon XP Barton 3000+ 333Mhz | ASUS A7N8X-Deluxe 400 FSB | Excalibur ATi Radeon 9800PRO 128Mb | 512mb TwinMOS Original PC3200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erotomania:

Tack för ditt svar. Jag spelar från min ssd. Upplever samma med min native-upplösning, därför kör jag 1024*768 för jag bara finner det enklare (gammal vana sen 1.6). Ja, jag kör hela din guide, samt fps-boost-cfg. Känns som om jag inte kan nå högre. Egentligen är det inte fpsen det är fel på utan att det är småhackigt ibland, som om den sjunker ner till 80-100 ibland. Det varierar mellan tillfällen, behöver inte vara högbelastade scener som utspelar sig. Tempen ligger också som den ska.

EDIT:
Kom på en sak jag inte gjort på evigheter, ändrade om i video.cfg.
Här vart den en rejäl boost för min egen del. Gick från 190 på D2 till 260-300fps.
Ändrade om följande utifall någon annan vill testa:
C:\Program Files (x86)\Steam\userdata\yourID\730\local\cfg

"setting.cpu_level" "0"

"setting.gpu_level" "0"

"setting.mat_antialias" "0"

"setting.mat_aaquality" "0"

"setting.mat_forceaniso" "0"

"setting.mat_vsync" "0"

"setting.mat_triplebuffered" "0"

"setting.mat_grain_scale_override" "1"

"setting.gpu_mem_level" "0"

"setting.mem_level" "0"

"setting.mat_queue_mode" "2"

"setting.csm_quality_level" "1"

"setting.mat_software_aa_strength" "0"

"setting.mat_motion_blur_enabled" "0"

"setting.fullscreen" "1"

"setting.aspectratiomode" "1"

"setting.nowindowborder" "0"

Jag hittar inte ens dom där settings i min CFG ?

Visa signatur

2019 ~ I Core i5 8400 2.8 GHz 9MB | XFX Radeon RX 590 8GB FATBOY | ASUS PRIME B360M | Corsair 16GB DDR4 2666Mhz | Samsung 860 EVO 250GB
2003 ~ AMD Athlon XP Barton 3000+ 333Mhz | ASUS A7N8X-Deluxe 400 FSB | Excalibur ATi Radeon 9800PRO 128Mb | 512mb TwinMOS Original PC3200

Permalänk
Skrivet av OsD:

Jag hittar inte ens dom där settings i min CFG ?

C:\Steam\userdata\siffror\730\local\cfg
Ligger i video.txt

Permalänk
Skrivet av OsD:

Nu har jag testat benchmarken med allt på low, mulltisamp av och FXXA avstängd.
4:3 1280*960
Min: 21 fps
Max 1040 fps
Average: 295 fps

Och med detta inställd
Medel
låg
låg
hög
multisamp = 8x msaa
FXXA = Aktiverad
4:3 1280*960
Min: 21 fps
Max 993 fps
Average: 254 fps

Vet inte vad som e mest värt FPS:en lr lite bättre bild hehe

Eftersom cs go inte är så vackert grafiskt så föredrar jag högre fps.

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, skulle man få bättre fps av att installera en 32bits version av Windows? Tänkte eftersom clienten är 32.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripan_:

Lånar tråden lite, skulle man få bättre fps av att installera en 32bits version av Windows? Tänkte eftersom clienten är 32.

Nej, då kan du bara använda 4 GB RAM

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

Nej, då kan du bara använda 4 GB RAM

Skickades från m.sweclockers.com

Ah okej.

Men om man ska uppgradera från 3770k för att få högre fps men ändå inte köpa någon ny processor. Alltså någon från 2016-2017, vilken är bäst?

Jag tycker att min borde räcka för och ligga över 300 hela tiden men de gör den icke.

Permalänk
Medlem

Tråd som behövs här! Du borde ha med ett kapitel om placebo dock...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripan_:

Ah okej.

Men om man ska uppgradera från 3770k för att få högre fps men ändå inte köpa någon ny processor. Alltså någon från 2016-2017, vilken är bäst?

Jag tycker att min borde räcka för och ligga över 300 hela tiden men de gör den icke.

Lite dålig koll, hör i köprådsforumet istället ja cs har blivit betydligt tyngre på senare dagar :/

Permalänk
Medlem

Funderar i5 6600 eller något. Förr när man lirade 1.6 då låg man stabilt på 100-101 hela tiden. Var så jävla mycket skönare för mina tvångstankar asso.