Överklocka till 165hz och G-sync XB271HUA

Permalänk
Medlem

Överklocka till 165hz och G-sync XB271HUA

Tjena!

Fick hem min predator XB271HUA idag och har lite frågor angående alternativet att kunna överklocka skärmen samt g-sync.

Varje gång jag försöker överklocka till 165hz så blir skärmen svart i 5 sekunder och går tillbaka till 144 och bilden kommer tillbaka.

Hur funkar g-sync? Kan man köra g-sync i 144hz eller är det begränsat till 60?

mvh simon

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

G-Sync funkar i upp till 144hz på denna skärm. Därför låser man fps i spelen till 142 för att inte avaktivera G-Sync.

Jag har denna skärmen och får precis samma som dig, har inte orkat kolla upp en lösning eftersom jag har hört att 165hz funkar sämre.

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

G-Sync funkar i upp till 144hz på denna skärm. Därför låser man fps i spelen till 142 för att inte avaktivera G-Sync.

Jag har denna skärmen och får precis samma som dig, har inte orkat kolla upp en lösning eftersom jag har hört att 165hz funkar sämre.

Men då borde jag väl kunna köra 165hz utan g-sync i alla fall? Funkar inte även om det är avstängt.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Men då borde jag väl kunna köra 165hz utan g-sync i alla fall? Funkar inte även om det är avstängt.

Jag fick det att funka

Jag hade dock tvn inkopplad på grafikkortet så jag fick krångla med att starta den för det var inte uppenbart vad som egentligen hände när jag aktiverade 165hz då jag kunde röra musen på min skärm men inga program dök upp där även fast Windows skrivbord syndes. Problemet var att Windows aktiverade Duplicate Display när skärmen startades om av överklockningen.

Anyway, det jag gjorde var att aktivera 165hz på skärmen (Apply and Reboot), men då blev det svart på skärmen så jag stängde av den och drog ur DP kabeln. Startade skärmen och tryckte Apply and Reboot igen. Stängde av den och satt i DP kabeln.

Startade den och då hade jag bild men det vart satt till 60hz så jag ändrade det till 165hz i Nvidia Control Panel.
Så nu fungerar det som de ska.

Det folk säger om hz över 144 på dessa skärmar är att man får högre input lag, dvs det tar längre tid för bilden att visas på skärmen efter att den har renderats av GPUn. Kan även bli mer eftersläp. Dock så får man högre hz så det blir något mjukare.
Det första jag märke när ja spelade BF4 var att screen tearing uppstod även vid 165hz, vilket inte existerar alls när G-Sync är aktiverat vilket är helt underbart!!
BTW, jag hade G-Sync aktiverat hela tiden under överklockningen. Vilket betyder att syncen fungerar så länge ens fps inte går över 144, jag hade dock 160+fps hela tiden i spelet

Så jag kommer nog gå tillbaka till 144hz för att behålla G-Sync aktivt, för screen tearing och input lag är mycket värre än några extra hz, IMO

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk

@SpeedRebirth:
om jag förstår rätt så försvinner g-sync om man oc skärmen till 165hz?

Permalänk
Medlem

Hur beter sig g-sync om två frames kommer inom intervallet 7 ms?
Skärmen kan ju teoretiskt inte visa frames snabbare då den klarar 144 bilder per sekund, så jag antar att detta resulterar i vanlig v-sync? Varför då kappa fps till exempelvis 142?

Permalänk
Medlem

Kan någon länka till en källa på att g-sync avaktiveras/inte funkar över 144Hz?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mythos1983:

@SpeedRebirth:
om jag förstår rätt så försvinner g-sync om man oc skärmen till 165hz?

Tror faktiskt inte de stämmer. Har inte forskat i ämnet nått mer men jag kör faktiskt min i 165hz hela tiden nu. Det man däremot ska göra är att begränsa fpsen i spelet till typ 160 då det går över den gränsen med några fps eftersom det inte är en hårdkodad gräns. Lätt att man kommer upp i 168fps om spelet är fps begränsat till 165. Och då försvinner g sync och man märker absolut av lite stuttering/tearing då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Bildexpert 📺

Vid överklockning ska G-Sync fortsätta hela vägen upp till 165 Hz. Själv "överklockningen" är inte mer än att utnyttja marginaler i signalöverföring, systemkrets (G-syncmodulen då) samt i själva panelen. Samt förstås att försäljningsmässigt rida lite på trenden, "Kolla! Skärmen har överklockning!"

De kunde lika gärna ha kallat den för en 165 Hz-skärm utan att prata om överklockning. Att det är en funktion som måste aktiveras är främst för att äldre grafikkort och sämre kablar inte alltid har marginalen för signalöverföringen. Skärmtillverkaren/Nvidia kan inte garantera 165 Hz med alla kombinationer.