Permalänk
Entusiast

Stiligt!:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Dagens kaninhål!

Både ja, och nej i min mening. Det går inte att dra alla Daytons element över en kam då de tillverkas av en hög olika OEMs till vilt skilda specifikationer och designfilosofier. Jag ogillar personligen också många av Daytons element. Men just Reference-seriens basar är något utöver det vanliga i prisklassen. De är riktigt väl designade och tillverkade, och den mekaniska dämpningen är faktiskt lägre än det dyrare elementet de lite fint 'baserat' det på. Det är absolut inget fel på 'dynamiken' i dem i min högst personliga mening. De har gjort väldigt mycket rätt, sätt dem i en väl avstämd låda och de konkurrerar med betydligt dyrare element i basregistret. Däremot inget jag skulle köra högre än 6-700hz. Nästa bygge blir med andra, märkbart dyrare element i basregistret. Men när enbart basarna börjar kosta uppåt 9 lök och man studerar blir det lite 'tajt'.

Så det får vänta tills jag är rehabbad och tillbaka på arbetsmarknaden igen.

Men om du kollar på elementen som används högre upp i registren så har de betydligt lägre mekanisk dämpning, även min sub kör element med lägre mekanisk dämpning och abnormt starkt magnetsystem. (BL^2/Re) på över 300. Men det är ju en balansgång och man måste ställa värdena i förhållande till varandra och vad elementen är tänkta till för applikation. Elementen är summan av sina designparametrar trots allt. Har hört element som varit mer rejält mekaniskt dämpade som varit riktigt 'dynamiska' och väldigt lågt dämpade som inte varit det... Så jag personligen tittar inte enbart på enskilda T/S-värden om det inte är för att anpassa elementet för en specifik applikation.

Men så är det också ljud, och det finns lika många specifika preferenser och 'skolor' om vad som är 'rätt' som det finns löv ett träd.


Jag var lite otydlig. Men menade specifikt RS225-8 när jag pratade om Dayton Audio. Dels för att det är de basarna som är poppis att bygga med till hemmabyggen, nästan standard på vissa håll, men dels för att det är de jag hört.
Tänker själv bygga med Wavecor WF223BD01, kolla gärna upp dem och säg vad du tror. Har inte hört dem själv, men QMS/QES-förhållandet ser intressant ut. Tänkte köra dem slutna med QTC kring 0,5.
Tänkte egentligen bygga en FAST/WAW först. Men är ganska besviken på hur bredbandarna jag hört klarar diskant-registret. Var orolig för det redan innan, men folk sa att dispersionen var tillräcklig. Kanske tillräcklig för en okej graf off-center. Men jag tycker det blir platt när jag lyssnar. Så nu har jag kört fast på hur jag ska göra där. Vill ju dela till diskant så högt som möjligt för att undvika telefon-registret. Men vill också ha diskanten så lågt som möjligt dels på grund av dispersion, och dels för att jag upplever nu när jag lyssnat lite att för frekvensen sett små element låter bättre vid sagda frekvens. Har kvar mina Visaton B80 från FAST/WAW-planen, funderar på att göra mellanregister av dem och dela mot diskant upp mot 5000Hz. Vid de frekvenserna borde man kunna komma undan med ett ganska brant filter tänker jag. Men just dela av mellanregister/diskant verkar vara svårt. Är jag obefogat rädd för att dela lägre?
Tänkte fortfarande köra på MiniDSP med FIR-filter för bas/mid som var planen i FAST/WAW-bygget.
Nu blev det att jag pratade mina planer i din byggtråd. Hoppas det är okej. Men alltid kul att bolla tankar.

Hur har du gjort med filter? Är det enligt instruktion eller har du ändrat på det själv?
Vad kostade lackningen?

Permalänk
Medlem

Vill man börja med högtalarbyggen så skulle jag rekommendera att börja med något simpelt med ett bredbandselement. Då har man inget filter att tänka på och man kan få hyfsat ljud för en ganska billig peng.

Nästa steg efter det är att bygga en flervägs som någon annan redan designat. Då är det bara att följa instruktioner.

Nästa steg är att göra allting själv, men det kräver mycket kunskap och en del extra verktyg också. Dessutom så kommer det dra iväg rätt rejält prismässigt för du kommer troligtvis behöva göra om filtret ett par gånger för att få det riktigt bra.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Tack!
12-13k ungefär med lackering, material och de laserskurna plåtarna som är på ingång.

Alltid roligt att höra! Jag brukar generellt sett undvika att rekommendera högtalare då det kan vara väldigt individuellt vad folk gillar och vad de förväntar sig. Folk och ljud och ideologier kring det är något som kan skapa sådan osämja att det inte ens är roligt.

En del vill ha rejält med bas neråt i frekvenserna, andra nöjer sig med en nätt stativhögtalare.. En del finlyssnar i sitt kontor, andra har dem i hemmabion. Någon finner en högtalare lite väl 'vass', andra tycker den är lagom. Svårt att ge klara råd utan att veta något kring. Däremot kan jag varmt rekommendera i princip allt Jeff Bagby har designat. En mer hjälpsam -och kunnig- person får man leta efter.

Nu kör jag mina till både hemmabio och musik, och ville därför ha något som kunde 'finlira' helt ok, men ändå ha rejäla resurser hemmabio och elektronisk musik. En schysst, om än stor, allroundhögtalare helt enkelt. Tack och lov har jag en förstående fru, måste haft enorm tur då hon inte ens protesterade när jag släpade hem denna:
https://i.imgur.com/USXaEKb.jpg?2

Hehe, snygg wokpanna😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Det här är så sjukt häftigt. Älskar det!

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Ett tips till er som vill bygga högtalare är www.diyaudio.com
Där finns det hur mycket som helst att läsa.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Kanonfint bygge!
Önskar att jag hade gjort en ordentlig bygglogg när jag byggde mina för 15år sedan.
Designade allt från grunden med en massa uträkningar och simuleringar, nu minns jag inget alls av det

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Tack!
12-13k ungefär med lackering, material och de laserskurna plåtarna som är på ingång.

Alltid roligt att höra! Jag brukar generellt sett undvika att rekommendera högtalare då det kan vara väldigt individuellt vad folk gillar och vad de förväntar sig. Folk och ljud och ideologier kring det är något som kan skapa sådan osämja att det inte ens är roligt.

En del vill ha rejält med bas neråt i frekvenserna, andra nöjer sig med en nätt stativhögtalare.. En del finlyssnar i sitt kontor, andra har dem i hemmabion. Någon finner en högtalare lite väl 'vass', andra tycker den är lagom. Svårt att ge klara råd utan att veta något kring. Däremot kan jag varmt rekommendera i princip allt Jeff Bagby har designat. En mer hjälpsam -och kunnig- person får man leta efter.

Nu kör jag mina till både hemmabio och musik, och ville därför ha något som kunde 'finlira' helt ok, men ändå ha rejäla resurser hemmabio och elektronisk musik. En schysst, om än stor, allroundhögtalare helt enkelt. Tack och lov har jag en förstående fru, måste haft enorm tur då hon inte ens protesterade när jag släpade hem denna:
https://i.imgur.com/USXaEKb.jpg?2

20 tums högtalare?

Riktigt snyggt bygge.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

Jäkligt intressant logg, å riktigt snyggt bygge!

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Stiligt!:)

Tack!

Skrivet av Aleshi:


Jag var lite otydlig. Men menade specifikt RS225-8 när jag pratade om Dayton Audio. Dels för att det är de basarna som är poppis att bygga med till hemmabyggen, nästan standard på vissa håll, men dels för att det är de jag hört.
Tänker själv bygga med Wavecor WF223BD01, kolla gärna upp dem och säg vad du tror. Har inte hört dem själv, men QMS/QES-förhållandet ser intressant ut. Tänkte köra dem slutna med QTC kring 0,5.
Tänkte egentligen bygga en FAST/WAW först. Men är ganska besviken på hur bredbandarna jag hört klarar diskant-registret. Var orolig för det redan innan, men folk sa att dispersionen var tillräcklig. Kanske tillräcklig för en okej graf off-center. Men jag tycker det blir platt när jag lyssnar. Så nu har jag kört fast på hur jag ska göra där. Vill ju dela till diskant så högt som möjligt för att undvika telefon-registret. Men vill också ha diskanten så lågt som möjligt dels på grund av dispersion, och dels för att jag upplever nu när jag lyssnat lite att för frekvensen sett små element låter bättre vid sagda frekvens. Har kvar mina Visaton B80 från FAST/WAW-planen, funderar på att göra mellanregister av dem och dela mot diskant upp mot 5000Hz. Vid de frekvenserna borde man kunna komma undan med ett ganska brant filter tänker jag. Men just dela av mellanregister/diskant verkar vara svårt. Är jag obefogat rädd för att dela lägre?
Tänkte fortfarande köra på MiniDSP med FIR-filter för bas/mid som var planen i FAST/WAW-bygget.
Nu blev det att jag pratade mina planer i din byggtråd. Hoppas det är okej. Men alltid kul att bolla tankar.

Hur har du gjort med filter? Är det enligt instruktion eller har du ändrat på det själv?
Vad kostade lackningen?

Säker på att du inte hört den gamla revisionen? De var mer dämpade och var inte heller Klippel optimerade. Alternativt i en taskigt avstämd låda eller i dåligt rum, alternativt om någon tagit dem för högt (>700hHz)? För ärligt talat levererar de bland den bästa basen jag hört av några åttor, i prisklassen, både på papper och de mätningar jag gjort. Nu kör jag dock rumskorrigering med DSP, men även utan är den ovanligt kapabel och rapp. Använt RS225 i tre byggen och RS180 i två.

Spridningen är ju väldigt distinkt på många element och kan rätt lätt utläsas från grafen, dock får man ju ta baffeln med i kalkylen!
Personligen tycker jag de högtalare som låtit bäst delat relativt lågt, runt 2Khz. Jag är anser att gör man ett filter korrekt så är delningsfrekvensen inte ett problem. jag drar mig inte fem öre för att dela vid 2Khz, eller 3. Ju högre man delar desto mer kräve det av ditt mellanregister som ska möta upp baselementet men ändå klara att delas högt. Lagom brant för en bra integrering duger fint, det märks när du ska fixa filtren, sen är ju det skillnad på ett filters akustiska sluttning och elektriska. Bästa är ju om du kan mäta upp elementen själv...

Har du en DSP och en mätmic är det ju lätt för dig att mäta och prova filter... Har själv 2st MiniDSP som körs i anläggningen.
Gör inget, alltid kul att diskutera lite. Kanske är lite stelbent, men låter det bra, mäter bra och simulerar bra så gör elementen ett bra jobb.

Filtren gjordes 100% original men har ändrats lite pga smak och tycke, inga stora ändringar dock. Bara nån dB i padding mestadels.
Väl värt att nämna är dock att en bas mer lämpad för portade lådor, satt i en sluten låda kommer inte kunna återge mycket till bas och kommer ligga väldigt högt i dist om man höjer volymen... I en sluten låda är det konarea och xmax som gör jobbet, och den har inte mycket av något av dem tyvärr. Men alla vill inte heller dra på, eller behöver bas neråt 20-30hz... Men det vet du nog bäst själv.

Jag sitter på 3st 15" och en 21" och tycker det är rätt lagomt i de nedre oktaverna... I alla fall för film.

Lacken kostade en tusenlapp.. De är trots allt 1.5 meter höga..

Skrivet av Kalium:

Vill man börja med högtalarbyggen så skulle jag rekommendera att börja med något simpelt med ett bredbandselement. Då har man inget filter att tänka på och man kan få hyfsat ljud för en ganska billig peng.

Nästa steg efter det är att bygga en flervägs som någon annan redan designat. Då är det bara att följa instruktioner.

Nästa steg är att göra allting själv, men det kräver mycket kunskap och en del extra verktyg också. Dessutom så kommer det dra iväg rätt rejält prismässigt för du kommer troligtvis behöva göra om filtret ett par gånger för att få det riktigt bra.

Filter är ett måste även på många bredbandare för att dunka ner resonanser och puckar, de kan skära rätt fint i öronen ofta... men det är inga avancerade filter, bara någon notch ofta.

Och du har helt rätt i att göra om filtret.. har ofta krävts ett par iterationer med små ändringar på värden för att få till nya filter.. Sällan det faller 100% på plats på en gång. Har en mindre låda med olika komponenter just på grund av detta. Men har man en lödpenna, mätmic, REW/HolmImpulse/PCB/Xsim och eventuellt en LIMP-rigg så fixar man det mesta med lite påläsning och ett halvt ton tålamod.

Skrivet av Baver:

Hehe, snygg wokpanna😀

Skickades från m.sweclockers.com

Den var ny!

Skrivet av Epic:

Det här är så sjukt häftigt. Älskar det!

Hah, tack! Fick dagens överraskning när Jacob hade häftat fast det på framsidan... Överväger några -riktiga- byggloggar i sommar.

Skrivet av Kalium:

Ett tips till er som vill bygga högtalare är www.diyaudio.com
Där finns det hur mycket som helst att läsa.

Kanonlänk, ett annat tips är att läsa på det som Jeff bagby författat på nätet.. Guldkorn är bara förnamnet.

Skrivet av Apan:

Kanonfint bygge!
Önskar att jag hade gjort en ordentlig bygglogg när jag byggde mina för 15år sedan.
Designade allt från grunden med en massa uträkningar och simuleringar, nu minns jag inget alls av det

Lätt att vara efterklok, det blev jag som sagt... Tur jag hade en hög med bilder från bygget i efterhand.
Är grymt kul att konstruera eget, nackdelen är att när man glömmer skiten så blir det mindre roligt i efterhand när man ska ändra något. Idag är ju dessutom mätmicar och mjukvara mycket mer tillgängligt än förr.

Inga bilder kvar alls?

Skrivet av vinylens:

20 tums högtalare?

Riktigt snyggt bygge.

Nära! 21".

Tack!

Skrivet av Andreyas86:

Jäkligt intressant logg, å riktigt snyggt bygge!

Tack, blir mer av denna vara om min hälsa fixar det i sommar. Alltid roligt när det är uppskattat, då orkar man kanske dokumentera bättra. Denna gång var fokusen mer på att få klart det i byggröran.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Kul läsning!

Och snygg latte art till lödningen...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Riktigt bra bygglogg!
Otroligt snyggt designade och tillverkade, riktigt stabila och påkostade lådor med, de måste låta otroligt bra med så fina filter och element i den konfigurationen!

Visa signatur

Asus ROG STRIX Z590-E GAMING WIFI, Streacom BC1 Röd, Intel i7 10700KF, Noctua NH-D15 chromax.black, AMD Radeon RX 6900 XT Phantom Gaming D 16G OC, Samsung m.2 NVMe 960 Pro 1TB, Corsair Dominator DDR4 3200MHz 16GB.
Går tyst och ganska kall =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Räknar i runda slängar med ungefär 12-13k med element, färg, material, kablar och det mesta runt om.
Tid? På tok för mycket, har rejäla ryggbesvär pga arbetsskada och därför tar det lite längre tid.

Sen som du antagligen såg så hade jag ingen verkstad och allt var en total flyttröra, så blev mycket tid att flytta skivor och sätta i ordning ute i trädgården och röja ur förrådet som skulle bli verkstad.. Så du får nog räkna med en 60-70 timmar arbete med mätningar, slipning och småtrassel.

Byggde dock ett par andra åt en bekant när verkstaden var klar, de tog ungefär ~3-4 eftermiddagar från början till slut.

Uppfattat! Tack för ditt svar och njut av ljudet från ett par snygga högtalare!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Kul läsning!

Och snygg latte art till lödningen...

Tack, har blivit en del bättre sen dess dock. Är väl min näst största hobby annars.
Blygsam med trevlig setup.

Skrivet av Conny_St:

Riktigt bra bygglogg!
Otroligt snyggt designade och tillverkade, riktigt stabila och påkostade lådor med, de måste låta otroligt bra med så fina filter och element i den konfigurationen!

Tack!
Jo det är ett par rejäla pjäser.. Elementen är ju inte 'top of the line' men väldigt prisvärda däremot. Speciellt mellanregistren!
Ligger i tankarna på att byta diskanten till en SB Acoustic SB29BAC och sänka delningen.

Skrivet av Aje:

Uppfattat! Tack för ditt svar och njut av ljudet från ett par snygga högtalare!

Försöker göra det så fort tid ges, men just nu lyssnas det med på testtoner och frekvensvep ur dessa:

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Har du funderat på att bygga högtalare med aktivt delningsfilter?

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsod:

Har du funderat på att bygga högtalare med aktivt delningsfilter?

Har redan gjort detta. Har några DSPer hemma som har fått simulera filter ett par vändor. Även kört högtalarna ovan aktivt en vända.

Övervägde en aktiv kombo på heltid ett tag men var inte värt omkostnaderna, skulle behöva 3 kanaler per högtalare plus DSP med samma kapacitet. Hela kalaset skulle kosta mer än högtalarna så jag passade på det tills jag har mer av den varan. Pengarna hade varit mer väl investerade i akustikbehandling eller bättre komponenter.

Ibland simulerar jag analoga filter med en DSP, bra vid tester och väldigt smidigt. Däremot kommer jag nog att bygga en aktiv trevägare när Hypex nya Fusion plateamps blir av med sina barnsjukdomar, alternativt när minidsp släpper motsvarande.

Tills dess håller jag mig analog, dessutom är det sjukt kul att designa analoga filter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

@roxkz

Schysst bygge!

Vart köper man högtalarelementen och övriga delar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajvan:

@roxkz

Schysst bygge!

Vart köper man högtalarelementen och övriga delar?

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.hifikit.se/ har en hel del grejer. Annars finns t.ex http://www.lautsprechershop.de/ som är riktigt bra, trots sin tråkiga hemsida.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajvan:

@roxkz

Schysst bygge!

Vart köper man högtalarelementen och övriga delar?

Skickades från m.sweclockers.com

Audiophonics och soundimports är det mesta köpt från, bra priser och snabb service. Har dock lite kontakter i USA som skeppade rs225 basarna.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd

Kul, jag håller just på att bygga ett rörslutsteg som jag inte har högtalare till...
Nu blev man ju inspirerad!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Kul, jag håller just på att bygga ett rörslutsteg som jag inte har högtalare till...
Nu blev man ju inspirerad!

Ursäkta sent svar, brukar vara rätt kvick av mig men har haft en hel del på sidan om internet att ta hand om.
Alltid roligt med rör, men det kan ju krävas rätt snälla högtalare, hoppas du hittar på något som faller dig i smaken.

Har tre till projekt på G samtidigt just nu, men de får vänta till sommaren. Bland annat en WMTM trevägare med mids från SB-acoustic som bara kom i 4 exemplar vad jag vet, specialgjorda för en MtM-setup, och ett par monitorer för skrivbordet med Daytons RS100P och Seas 29tff/w... och lite annat smått.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roxkz:

Ursäkta sent svar, brukar vara rätt kvick av mig men har haft en hel del på sidan om internet att ta hand om.
Alltid roligt med rör, men det kan ju krävas rätt snälla högtalare, hoppas du hittar på något som faller dig i smaken.

Har tre till projekt på G samtidigt just nu, men de får vänta till sommaren. Bland annat en WMTM trevägare med mids från SB-acoustic som bara kom i 4 exemplar vad jag vet, specialgjorda för en MtM-setup, och ett par monitorer för skrivbordet med Daytons RS100P och Seas 29tff/w... och lite annat smått.

Låter utomordentligt spännande!
Jo, lutar åt att det blir ett hybridbygge på den senaste, verkar riktigt svårt att hitta bra och välbyggda element till rena rörbyggen till bra priser idag.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Låter utomordentligt spännande!
Jo, lutar åt att det blir ett hybridbygge på den senaste, verkar riktigt svårt att hitta bra och välbyggda element till rena rörbyggen till bra priser idag.

Är det verkligen så svårt, finns ju så mycket otroligt bra element i dagsläget att jag personligen nästan inte kan välja till nästa bygge.
Den största utmaningen för en rör-förstärkare ligger väl snarare i delningsfiltret?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roxkz:

Är det verkligen så svårt, finns ju så mycket otroligt bra element i dagsläget att jag personligen nästan inte kan välja till nästa bygge.
Den största utmaningen för en rör-förstärkare ligger väl snarare i delningsfiltret?

Nej, i praktiken är det inte alls i närheten så kräset som en del HiFi gubbar låter påskina.
Har mest hamnat i detdär dilemmat att man har svårt att välja...

Tänkte hursom bygga egna lådor av massivt trä, har länge haft en tanke om äkta horn där man kunde ha sidorna av solida bitar som hade råkant utåt och slipad och oljade sidor, tror det skulle bli rätt snyggt.

Har länge önskat mig horn i full skala, men har inte haft plats tidigare.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Nej, i praktiken är det inte alls i närheten så kräset som en del HiFi gubbar låter påskina.
Har mest hamnat i detdär dilemmat att man har svårt att välja...

Tänkte hursom bygga egna lådor av massivt trä, har länge haft en tanke om äkta horn där man kunde ha sidorna av solida bitar som hade råkant utåt och slipad och oljade sidor, tror det skulle bli rätt snyggt.

Har länge önskat mig horn i full skala, men har inte haft plats tidigare.

Brukar mest vara så.. fast i gammalt trampande.

Massivt trä är trevligt men problematiskt då det har en förmåga att röra på sig.
När du säger äkta horn, vilka horn menar du då? Hornladdning, tappade horn, bakladdade horn? Finns ju horn i 511 olika smaker idag.

Är sugen på att bygga ett par tämligen effektiva högtalare med Faitalpro mids och hornladdad diskant, men jag har noll nytta av fler högtalare i nuläget..

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Satan va fina högtalare, vill-ha faktorn är stor

Visa signatur

CASE: Corsair 5000D Airflow Vit MOBO: AORUS X570S PRO AX
CPU: AMD Ryzen 5800X CPU Cooler: Corsair H100i PRO RGB
RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum 3200MHz (4x8GB) GPU: MSI Ventus 3X RTX 3070Ti
PSU: Corsair HX1000i SSD: Samsung 980 PRO M.2 500GB, Samsung 970 EVO M.2 500GB, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung 870 QVO 1TB, 2 x Gigabyte 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roxkz:

Brukar mest vara så.. fast i gammalt trampande.

Massivt trä är trevligt men problematiskt då det har en förmåga att röra på sig.
När du säger äkta horn, vilka horn menar du då? Hornladdning, tappade horn, bakladdade horn? Finns ju horn i 511 olika smaker idag.

Är sugen på att bygga ett par tämligen effektiva högtalare med Faitalpro mids och hornladdad diskant, men jag har noll nytta av fler högtalare i nuläget..

Har inte bestämt horntyp ännu, men tänkte mig litet "old scool" typ 1930 tals inspirerat med skalade horn som är i typ garderobs storlek, vore ballt om man får plats... Men har räknat på att de blir ett par meter höga även om man veckar ihop dem något, ett optimerat "äkta" bashorn i den klassiska skolan blir väl 6-7 meter (eller mer) har jag för mig att vi kom fram till förut... ha ha.
Men jag tror att man kan få ut kanske 4-5 meter i en "garderob" utan för stor kompromiss om man veckar kanalen något.
Behövs då två "garderober" ...

Jo, egentligen är nog tex halvmjuk MDF eller liknande bättre rent tekniskt sett, tror jag...
Såg en kille som byggt lådor av massiv sten, såg riktigt fränt ut men behöver nog dämpning, dock blir det nog inte detta här.

Får se vad det blir, just nu tänker jag testa att lägga rören jag redan har hemma från ett gammalt experiment på försteget då jag inte har rör hemma som passar till slutsteg.

Kommer att funktionstesta med gamla tryckkammarhögtalare just nu då det är vad jag har hemma...
Laborerar mest med billiga rör (tex Ryska kloner och annat) då jag tycker att skillnaden ändå inte är hörbar i praktiken mot svindyra rör och bygger mest för kul skull ändå.

När det gäller "hörlurar" så finns det relativt gott om gammal krigsmateriel som stämmer med både hög och lågOhm.
Jag brukar testa med gammal Tysk krigsmateriel från 60-70 talet (som jag normalt använder till DX prylarna) som jag byglat bort 600 Ohm transformatorn på, då brukar det stämma, låter f---n men visar om det fungerar som tänkt rent teknisk...
Många av de idag populära rören är faktiskt avstämda mot de riktigt gamla telecom systemen (eller civilförsvarets rundradio) när de designades innan de blev stämplade som HiFi prylar...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

En liten fundering jag fick när jag skrollat igneom ditt galleri:
https://cdn.sweclockers.com/galleri/bild/194238?l=eyJyZXNvdXJ...
Jag tyckte det såg ut som att du satteihop 3st "burar", men på den högra syns 3st men på den vänstra syns bara 2st? Eller hur är det gjort egentligen?
Har du kapat upp den mittersta "buren"?

Sen hade de varit intressant att se lite mer av insidan när den var klädd och så.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

En liten fundering jag fick när jag skrollat igneom ditt galleri:
https://cdn.sweclockers.com/galleri/bild/194238?l=eyJyZXNvdXJ...
Jag tyckte det såg ut som att du satteihop 3st "burar", men på den högra syns 3st men på den vänstra syns bara 2st? Eller hur är det gjort egentligen?
Har du kapat upp den mittersta "buren"?

Sen hade de varit intressant att se lite mer av insidan när den var klädd och så.

Ah, förstår förvirringen!
Den ena är sedd bakifrån och den andra framifrån, därför ser det ut som det gör. 'Mitten-tunneln' är urkapat på sidorna för att luften friare ska kunna passera genom och underlätta kabeldragning. 'Mitten-tunnelns' enda syfte är att diskanten ska få plats och bryta effekten av en enda lång tunnel mellan nedre och övre kammaren.

Har fler bilder som sagt, men många av dem var så dåliga att jag uteslöt dem ur galleriet... Och detta galleri var lite av en eftertanke, så under bygger tog jag bara lite sporadiska bilder tyvärr. Dessutom togs de med min gamla reservtelefon då jag inte ville ha min vanliga i dammet. Här är kabeldragningen under gång och den tjocka dämpningen baktill applicerad, de kala sidoväggarna kläddes med 1cm massladdat dämpskum. Primära funktionen av den kraftigare dämpningen är att hämma bakvågen från elementen i de 'högreä frekvenserna. Kablarna är lödda, krympslangade och fastbuntade så de går att komma åt vid behov, samt tätade genomföringar mot mellanregistren.

Ursäkta för den urkassa bilden.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Jävligt häftigt bygge! Grymt sugen på att göra något liknande själv - perfekt referenstråd

Visa signatur

Phantek p500a || i7-6700k OC + nh-D15s chromax || Gigabyte 980Ti G1 || DDR4 3000mhz || Big disk