Permalänk
Medlem

Bass shakers / Basspump

Så Nu är allt på plats och har testat med lite Battlefield 1 och en Fast and Furious.
Vad ska man säja... Vist de gör sitt jobb och lyckas man ställa in de rätt så de inte vibrerar för mycket eller lite på "fel ställen" (tal typ) mot vad basen låter så är det en liten upplevelsehöjare framför allt i filmen och för mig så tror jag det kommer kännas konstigt nu att sen en sådan film utan de. Samt att de kittet räcker för min soffa, kör på strax under hälften på volymen och hertz (50hz till 150hz)och mer blir för mycket tycker jag.

MEN jag tycker inte sådana här baspums passar om man inte redan har en hyfsad bas i alla fall. För om du inte kan höra basen och känna den lite i alla fall så kommer de bara kännas konstigt om det vibrerar mer än man väntar sig när man inte hör/känner basen från början. Fast det är väl en smak sak

Baspumskitet jag skaffade:
https://www.ljudia.se/produkter/hifi-hemmabio/hifi-hogtalare/...

Som jag behövde extra:
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/... För att få ut lågnivå ljud till förstärkaren från optisk, samtidigt som den skickar vidare ljudet via optisk med.
En 9m högtalarkabel och en 0,5m optisk kabel. Samt lånade en borrmaskin för att förborrar skruvhålen till pumpsen i soffan.

Det jag hade:

Logitech Z906
LG-OLED65C7V
PS4
Telia TVbox

Installationen och så jag har kopplat det:
installationen var enkel och rakt fram inga konstigheter för mig i alla fall

  • Kör PS4 och boxen till TV med ljud via hdmi.

  • Från TV är det optisk till omvandlaren från Kjell&Com.

  • Från omvandlaren är det RCA ut till förstärkaren för pumpsen och optisk ut till Logitech högtalarna.

  • Från förstärkaren för pumpsen går det en vanlig högtalarkabel till pumpsen som skulle seriekopplas så man fick rätt ohm.

Ett tips:
Om du planerar att skaffa Bass shakers så koppla de så så du kan ändra volym på de och stänga av de separat från ditt övriga ljudsystem när man inte vill att det ska vibrera.

Uppdatering! Vintern 2020.
Skaffade en riktig reciver och högtalare till sensommaren 2019.
Så nu har jag istället för Logitech:
Marantz SR6013
Klipsch Reference R-52C
Klipsch Reference R-625FA
Klipsch Reference R-51M
Klipsch Reference R-120SW

Bassekersena och des förstärkare är nu kopplade i basutgången nr2 på recivern och jag har okså tagit bort toslik till rca adaptern då den inte längre behövs.

Besök galleriet här

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Tackar för tipset om inte annat. Detta är precis vad jag har letat efter och till det priset så är det dumt att inte slå till

Permalänk
Medlem

Sugen på att testa detta!
Är omvandlaren ett måste?
Hade varit intressant att se en helbild på soffan ovanifrån med markeringar på var pumpsen sitter monterade

Permalänk
Medlem
Skrivet av maike:

Sugen på att testa detta!
Är omvandlaren ett måste?
Hade varit intressant att se en helbild på soffan ovanifrån med markeringar på var pumpsen sitter monterade

Om du menar den jag köpte på kell o kompany så nej det är den inte. Anledningen jag har den är för att få ut rca lågnivå och det kan jag inte få ut ur Logitechs högtalare och Tvin utan några modifikationer.

Har du en resiver som ger lågnivå rca så kör på den. Du behöver igentligen inte häller den separata förstärkaren utan bara köra de på resivern direkt. Nakdelen blir kanske då att de inte går att stänga av när man inte vill använda funktionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

@maike: Nu ligger det en bild uppe med

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

@Mega-Dark: Super! Tack så mycket!