Permalänk
Medlem

AMD eller Intel?

Hej jag har funderat på nytt moderkort samt ny processor. Moderkort är direkt inget svårt för mig att hitta men problemet är att jag vet inte vilken processor som är bäst utav Intel och AMD. De moderkorten som går med AMD processorer finns det mer utav på NetonNet (Handlar där eftersom jag har presentkort där). Känner ingen som har bytt från AMD till Intel eller tvärtom så är det någon som har bytt mellan dessa två som vet vilken som är mest värd att köpa?

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns inget som är "bäst" punkt och slut utan det beror helt på dina arbetsområden och hur mycket pengar du har tänkt att lägga på projektet. Man behöver mycket mer information för att kunna börja reda i en sån här fråga.

Permalänk
Medlem

@HasseFTW: skulle säga att om du går för high end så intel (specifikt typ i7 9700k eller i9 9900k) och om du går för kanske medel/low end så amd (low end ryzen 3 2200g eller ryzen 5 2600 medel så ryzen 5 2600/x eller ryzen 7 2700). Intel har fortfarande bäst processor men dom kostar mer så om du har en priskategori på kanske 2500 kr och under så är amd bäst

Permalänk
Medlem

@vasbydaniel: och sen det andreaz sa om användningsområden är också viktigt

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av vasbydaniel:

@HasseFTW: skulle säga att om du går för high end så intel (specifikt typ i7 9700k eller i9 9900k) och om du går för kanske medel/low end så amd (low end ryzen 3 2200g eller ryzen 5 2600 medel så ryzen 5 2600/x eller ryzen 7 2700). Intel har fortfarande bäst processor men dom kostar mer så om du har en priskategori på kanske 2500 kr och under så är amd bäst

Skrivet av vasbydaniel:

@vasbydaniel: och sen det andreaz sa om användningsområden är också viktigt

Jag skulle vilja påstå att användningsområdet är absolut viktigast. Jag är inte med på hur du menar med ”high/mid/low end”, menar du rent prismässigt? För det som är ”high end” för din användning kan vara ”mid end” för något annat användningsområde om man ser rent prestandamässigt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Tror du får ut mest med Ryzen, speciellt om du kör i högre upplösning, gällande spel.
Sen att ett moderkort från Ryzen kmr kunna hantera framtida processorer är ju ett plus.
Jag hade aldrig köpt Intel idag :/ Personligen.

Du får ett mer utbrett användningsområde med AMD och ska du gå lika "brett" får du lägga ut dubbelt så mycket på Intel.
Spelar du spel förlorar du i snitt 15-20fps på 1080p men marginalen minskas rejält vid upplösningar över 1440p då grafikkortet då avgör det mesta.

Du får t.ex. en 2700x med ett bra moderkort, och t.o.m. halva beloppet av nya ram minnen till priset av 9900K.
Tänk på att gå minst 3000mhz på ram minnena då Ryzen utnyttjar "MHz" jävligt bra.

Detta ifall du ska köra AMD.

Sen är ju 2700x AMDs High end, variant. Kör själv på en sån och lär byta till 3700x ifall alla dessa "rykten" stämmer. Då lär ju Intel ha mycket o komma med för mig o byta till Intel.

Permalänk
Medlem

I och med att Intel släppte 9900K så finns nu en direkt jämförelse mellan AMD och Intel, då AMD har sin 2700X. Båda har 8 kärnor och 16 trådar, och 9900K presterar bättre över hela brädet, men 9900K kostar 60% mer, och även om den är bättre så presterar den inte 60% bättre i de allra flesta fall, så AMD vinner helt klart i prisvärdhet.

En annan sak som talar för AMD är att Ryzen 3000-serien kommer fungera på nuvarande moderkort så du slipper köpa nytt vid uppgradering, vilket förmodligen inte blir fallet med "10900K" eller vad den kan tänkas heta, så jag skulle säga såhär:

Ska du köpa nytt nu och vet med dig att du kommer sitta på samma hårdvara ett bra tag och pengar inte spelar någon roll så är 9900K ett bättre val,

Om däremot pengar är en faktor och du vill kunna uppgradera ganska snart så kör på AMD. Vi vet än sålänge inte så mycket om Ryzen 3000, men det ser lovande ut, så det kan vara värt att köra på AMD ifall du känner att 2700X har "bra nog" prestanda för dina behov just nu, och du vill ha utrymme att växa utan allt för mycket krångel

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

intel 10% mera fps i spel dyrare
AMD prisvärdare, bättre platform som inte dör av en användning.

har du pengar att bränna gå på intel, vill du göra det smarta alternativet köp Amd ;-).
hur som tror jag inget av alternativ är fel båda kommer fungera super bra som marknaden ser ut nu.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Inaktiv

Som sagt för lite information. Vad man gör vid datorn, ens övriga hårdvaror och hur man planerar uppgradera dem, hur mycket man vill lägga ut etc påverkar.

Rent allmänt tycker jag cputiden nu är lite tråkig. Intel har tillverkningsproblem och höjt priserna, Amd har Ryzen 2000 som är billigare men ligger efter. Det lär ej hända så mycket före hösten när Ryzen 3000 kommer, så det blir en väldigt lång väntan.
Och nej, man behöver inte köpa en Ryzen 3000 när den kommer för Intels processorer lär sjunka i pris då.

Permalänk

jag är en AMD fanboy, älskar att dom är påväg "upp" igen. Vill man ha bästa fps så är det fortfarande intel som gäller, även fast priserna är helt skeva..

köp en beggad i5/i7 platform, typ 6770k eller nått.

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Skrivet av vasbydaniel:

@HasseFTW: skulle säga att om du går för high end så intel (specifikt typ i7 9700k eller i9 9900k) och om du går för kanske medel/low end så amd (low end ryzen 3 2200g eller ryzen 5 2600 medel så ryzen 5 2600/x eller ryzen 7 2700). Intel har fortfarande bäst processor men dom kostar mer så om du har en priskategori på kanske 2500 kr och under så är amd bäst

Jag förstår lite i vad du menar. Men snart kommer ju ryzen (matisse eller vad den nu heter) 3000 samt radeon navi åxå på 7nm. Och amd är först ut med pci express 4.0 på modekorten så jag antar att navi kommer ut på pci express 4.0 istället för 3.0. Så jag skulle vänta tills dem kommer ut..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag håller med de flesta.

Tänk så här

Köp amd ryzen 2700. Seda när ryzen 3xxx kommer så köper du den oxh säljer 2700.

Då kommer du kanske hamna på max intel 9900k pris men med bättre prestanda ä.

Skickades från m.sweclockers.com

Förtydligande
Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem

AMD är oftast mest prisvärda tycker jag deras "ryzen" serie

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Shadow666: jag hade också väntat men ibland kan man inte vänta om datorn har gått sönder eller något jag vet inte så jag svarade bara på frågan om vad som är bäst just nu

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av HasseFTW:

Hej jag har funderat på nytt moderkort samt ny processor. Moderkort är direkt inget svårt för mig att hitta men problemet är att jag vet inte vilken processor som är bäst utav Intel och AMD. De moderkorten som går med AMD processorer finns det mer utav på NetonNet (Handlar där eftersom jag har presentkort där). Känner ingen som har bytt från AMD till Intel eller tvärtom så är det någon som har bytt mellan dessa två som vet vilken som är mest värd att köpa?

Bra moderkort MSI B450 TOMAHAWK, 1265 kr.
Passande CPU:r AMD Ryzen 2600x, 2289 kr eller AMD Ryzen 1600x, 1578 kr.
Minne Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB, 1185 kr

Summa 4028 kr, med 1600x eller 4739 kr med 2600x.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Det är kul att läsa alla som skriver att nya ryzen blir bättre eller kommer ha samma prestanda som i9 9900k.
Sen när det kommer visa sig att det inte blir så, så blir det ett väldans liv på samma personer då de trodde på sina egna spekulationer. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Det är kul att läsa alla som skriver att nya ryzen blir bättre eller kommer ha samma prestanda som i9 9900k.
Sen när det kommer visa sig att det inte blir så, så blir det ett väldans liv på samma personer då de trodde på sina egna spekulationer. 😂

hur menar du?
Finns ett par problem med ditt resonemang; Ingen här har sagt att Ryzen 3000 kommer prestera som en 9900k (vilket inte är helt otroligt i de flesta scenarion baserat på vad vi sett än så länge).
Sedan kommer ju punkten om vad som menas med "prestanda"; har ryzen 1700 bättre prestanda än 7700k? Svårt att jämföra då 7700k är bättre i singletrådade applikationer, men 1700 är bättre i parallelliserade områden. Stämmer de hintar som finns om Zen 2 så kommer samma problem finnas när man jämför 9900k med 3000-serien, då den ser ut att gå upp till 12 eller till och med 16 kärnor.
Det argument som används för Zen 2 är att man troligtvis kommer få en enorm prisfördel gentemot intel, med som mest en marginell prestandaförlust i singeltrådade scenarion (baserat på högre IPC och klock).

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon298854:

Det är kul att läsa alla som skriver att nya ryzen blir bättre eller kommer ha samma prestanda som i9 9900k.
Sen när det kommer visa sig att det inte blir så, så blir det ett väldans liv på samma personer då de trodde på sina egna spekulationer. 😂

Kul med de som bortser från att en i9 9900k kostar 5500 kr, och att en 2700x kostar 3500 kr.
Ja en i9 9900k presterar bättre, fattas väl bara annat, den är 2000 kr dyrare.
Jag länkade till prisvärda komponenter TS kan köpa i dag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HasseFTW:

Hej jag har funderat på nytt moderkort samt ny processor. Moderkort är direkt inget svårt för mig att hitta men problemet är att jag vet inte vilken processor som är bäst utav Intel och AMD. De moderkorten som går med AMD processorer finns det mer utav på NetonNet (Handlar där eftersom jag har presentkort där). Känner ingen som har bytt från AMD till Intel eller tvärtom så är det någon som har bytt mellan dessa två som vet vilken som är mest värd att köpa?

Intel är bättre MEN kostar även mycket mer. har du begränsad budget skulle AMD vara ett bättre val då du kan lägga mer pengar på grafik kort om du spelar eller mer ram eller annat du kan behöva.

spelar du även i höga inställningar så blir skillnaderna väldigt låga då kortet blir flaskhalsen.

har du mycket pengar eller budget inte är ett bekymmer så är intel rätt väg att gå.

sen finns andra aspekter att titta på såsom att AMD ofta behåller kompatibilitet med att äldre moderkort ofta kan använda sig av nya cpuer.
så vid uppgraderingar kan det bli billare då du endast behöver köpa ny cpu istället för moderkort också.

har både intel och AMD och märker liten skillnad i spel men är du proffspelare och kräver så mkt fps det går så är intel det självklara valet.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sweisdapro:

hur menar du?
Finns ett par problem med ditt resonemang; Ingen här har sagt att Ryzen 3000 kommer prestera som en 9900k (vilket inte är helt otroligt i de flesta scenarion baserat på vad vi sett än så länge).
Sedan kommer ju punkten om vad som menas med "prestanda"; har ryzen 1700 bättre prestanda än 7700k? Svårt att jämföra då 7700k är bättre i singletrådade applikationer, men 1700 är bättre i parallelliserade områden. Stämmer de hintar som finns om Zen 2 så kommer samma problem finnas när man jämför 9900k med 3000-serien, då den ser ut att gå upp till 12 eller till och med 16 kärnor.
Det argument som används för Zen 2 är att man troligtvis kommer få en enorm prisfördel gentemot intel, med som mest en marginell prestandaförlust i singeltrådade scenarion (baserat på högre IPC och klock).

Och sen jämför man cpuer som har samma mängd kärnor och trådar, annars kan man du bolla fram och tillbaka hur länge som helst.

Som att jämföra äpplen med sniglar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon298854:

Och sen jämför man cpuer som har samma mängd kärnor och trådar, annars kan man du bolla fram och tillbaka hur länge som helst.

Som att jämföra äpplen med sniglar.

Det beror på vad man vill jämföra. Låt oss säga att man vill jämföra en AMD Ryzen 7 2700X (8 kärnor, 16 trådar, 3539 kr inkl kylare) med något.

Man kan absolut jämföra med en Intel-procesor med 8 kärnor och 16 trådar, t.ex. i9-9900K (8 kärnor, 16 trådar, 5489 kr inkl kylare). Jag kan garantera att Intel kommer vinna över Ryzen i de allra flesta scenarion, på grund av den högre entrådsprestandan.

Fast att bara jämföra på vad som är snabbare givet samma kärn/trådantal är mer av en akademisk övning som syftar i att svara på frågan "vilken tillverkare gör den snabbaste processorkärnan"? I en sådan jämförelse vinner självklart Intel i de allra flesta fall. (I alla fall nu, hur det blir med Zen 2 vet vi inte än.)

Om frågan istället är "vad är det bästa jag kan köpa för X kronor" så kan man istället jämföra två processorer i samma prisklass. Här skulle jag säga att det är rimligast att jämföra med en Intel i5-9600K (6 kärnor, 6 trådar, 2890 kr exkl kylare). Här är det inte lika tydligt vilken processor som är bäst, det beror på vad för slags applikationer man mäter i. För en ren speldator är Intelprocessorn fortfarande bättre på de flesta spel, men på produktivitetssidan kan AMD ha stora fördelar i flertrådade applikationer och samtidigt vara nästan lika bra på enkeltrådat.

Edit: Kan också jämföra med en i7-8700 (icke K, 6 kärnor, 12 trådar, 3649 kr med kylare).

Svaret på detta kan fortfarande vara Intel. Vill du lägga 5500 kr på en CPU så är det i9-9900K som är bäst. AMD har inget i detta segment.

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag valt 2600x för ett lite billigare bygge eller 9700k om det var ett litet dyrare bygge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Och sen jämför man cpuer som har samma mängd kärnor och trådar, annars kan man du bolla fram och tillbaka hur länge som helst.

Som att jämföra äpplen med sniglar.

Det var du som jämförde i9 9900k med zen 2 generellt, och dessutom använder det vaga ordet "prestanda", inte jag. Så vem är det som jämför äpplen och sniglar egentligen?
Att en 8c/16t ryzen 3000 troligtvis kommer ligga efter 9900k i vissa (de flesta) scenarion gör ju inte de med fler kärnor sämre i multi-trådade områden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Ryzen i all ära men jag fattar faktiskt inte dom som använder argument som att man kommer kunna byta till en nyare cpu och behålla moderkortet, hur ofta byter ni egentligen? Och byter man verkligen såpass ofta då är det ju t.o.m mer värt med Intel (och behålla) trots att det kostar mer då du inte förlorar pengar på värdeminskning av din gamla Ryzen förutsatt att du säljer den osv. Nej det egentligen enda argumentet jag kan ställa mig bakom är att man har olika användningsområden, sen kanske man vill stödja AMD för att trots att dom inte är lika bra eller bättre alltid så är skillnaden såpass liten att man struntar i det. Men då är det en direkt personlig sak och inget argument för vilket som är bättre rent objektivt.

Permalänk
Medlem

Detta är 2019, det är jämnare än på extremt länge mellan blocken. Hade du frågat för 5 år sen så hade alla som svarat AMD blivit kallade för idioter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av qwzxqwzx:

Detta är 2019, det är jämnare än på extremt länge mellan blocken. Hade du frågat för 5 år sen så hade alla som svarat AMD blivit kallade för idioter.

Det är väldigt jämnt, men det har det ändå varit i typ 2 år. Vill påstå att det var jämnare mellan AMD och Intel 2017 och 2018 än det är nu, och det beror på att Intel har släppt processorer med fler kärnor.

2017 var det ju i7-7700K som var Intels bästa på mainstream. Har hänt mycket på Intelsidan sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Ryzen i all ära men jag fattar faktiskt inte dom som använder argument som att man kommer kunna byta till en nyare cpu och behålla moderkortet, hur ofta byter ni egentligen? Och byter man verkligen såpass ofta då är det ju t.o.m mer värt med Intel

Vill man byta cpu utan att byta moderkort så är Intel de absolut sämsta valet då de sällan stödjer mer än den nuvarande cpu serien.
Ta min setup som exempel. Köpte Z270 och 7700k. Kan jag uppgradera idag? Nej... För intel krävde att moderkortstillverkarna satte in en artificiell begränsning i bios så 8700k inte gick att köra med z170/z270.

Och sitter man med z170/6700k så är 7700k ingen uppgradering heller då de har exakt samma prestanda vid samma klock = Inte värt byte.

Med AMD kan man däremot gå från en 1700x till 2700x, och sedan 3700x, och troligtvis även 4700x år 2020... DET kallar jag framtidssäkert. Och prestandahoppet från 2700x till 3700x lär vara så stort att de flesta skulle kunna tänka sig att uppgradera. Det blir inga mesiga 5% ökning, snarare 15-30%. Det är som att uppgradera GPU från gtx 1070 till gtx 1080. Fin fps ökning samtidigt som hela systemet går lite snabbare pga högre klockhastighet ect

Hade jag kunnat uppgradera från 7700k till 8700k så hade jag nog gjort det. Nu blir det ist 3700x när den lanseras

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Inaktiv

Vart har du källan till 15-30% ökning.
Vill också läsa.

Permalänk
Skrivet av vasbydaniel:

@Shadow666: jag hade också väntat men ibland kan man inte vänta om datorn har gått sönder eller något jag vet inte så jag svarade bara på frågan om vad som är bäst just nu

Det förstår jag att du gjorde. Men om man kan vänta så bör man vänta XD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon298854:

Vart har du källan till 15-30% ökning.
Vill också läsa.

Det handlar delvis om nodkrympningen.
TMC pratar om 30% högre klockfrekvens vid samma effekt eller 60% lägre effekt vid samma frekvens.
AMD nöjer sig med +25 frekvens eller -50 effekt, kan bli en kombination av dessa man kanske nöjer sig med +15% och minus 30% eftersom det är svårare att kyla en liten krets.
Tillkommer förbättringar av arkitekturen, så det ser ganska ljust ut.
Men givetvis inget som någon av oss vet säkert.
Man skall inte ropa hej innan man är över bäcken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |