Returnera samma produkt köpt från annan ÅF?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Hej!

Fick en lite intressant fråga av en vän:

Personen i fråga köpte ett moderkort från en återförsäljare A på distans (webköp) för ca en vecka sedan, har installerat det och använt det sen dess. I helgen sänkte en annan återförsäljare B priset på detta moderkort med några hundralappar. Personen i fråga köpte då samma moderkort från återförsäljare B och har nu skickat iväg det as-is (oöppnat och oanvänt) till återförsäljare A på ångerrätten.

Frågan jag fick var om han nu kommer få problem med återförsäljare A p.g.a "skillnader i barcode" eller liknande? Jag har absolut ingen aning om hur detta fungerar, men kan tänka mig att det kanske blir problem med eventuella garantiärenden?

Vad vet/tror/tycker ni?

Funkar bra, polaren har gjort så flera gånger.

Permalänk
Medlem

Han har ju förstört garantin på sitt egna moderkort, så om man skulle behöva skicka in det nu pga att det går sönder så kommer dom ju neka honom då det inte stämmer med serienumret på moderkortet.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Avstängd

Går dom inte efter serienummer?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Jag tänker så här, vem orkar gå igenom allt tjabbel och eventuella påföljder som kan bli för några hundra?

Polaren, tydligen Själv hade jag nog inte kunnat sova ordentligt under flera nätter framöver!

Skrivet av Ahlen:

Han har ju förstört garantin på sitt egna moderkort, så om man skulle behöva skicka in det nu pga att det går sönder så kommer dom ju neka honom då det inte stämmer med serienumret på moderkortet.

Ja, det har han. Har visat honom tråden och han velar just nu mellan att kontakta ÅF B eller fortsätta på sin "onda väg"!

Skrivet av superegg:

Går dom inte efter serienummer?

Om inte dem, så distributören med stor sannolikhet. Oavsett vem som gör det är nog garantin ur leken!

Hursomhelst, får tacka er alla för era svar!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Intressant detta, har precis råkat ut för något liknande, köpte en skärm från en svensk återförsäljare, och när jag skulle åberopa garanti så visade det sig att skärmen till fråga inte har någon garanti, trots att det ska finnas garanti kvar. Asus som det här handlar om säger att skärmen är köpt i Slovenien och den garanti som jag har, gäller tyvärr inte.

Så just nu här jag hamnat mellan stolarna. Handlar väl i någon form av gråimport skulle jag gissa?
I min mening borde det vara tillräckligt för att kunna häva köpet, men vi får väl se vart det slutar.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

Men förstår inte riktigt hur det kan ses som bedrägeri,

Man börjar undra om du är den där "vännen".

Förstår man inte hur det kan vara ett bedrägeri så är det inte brist på förklaringar utan snarare din och din "kompis" oförmåga att förstå sig på samhällen och struktur kring och bakom detta.

Permalänk

Tycker det är dålig stil som flera är inne på är det ett bedrägeri sen om det går att bevisa eller ej spelar ingen roll.
Dessutom är det dessa beteende som gör det svårt för andra att retunera saker även om de har rätt. Då andra redan har sabbat systemet.

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Förstår man inte hur det kan vara ett bedrägeri så är det inte brist på förklaringar utan snarare din och din "kompis" oförmåga att förstå sig på samhällen och struktur kring och bakom detta.

Detsamma kan nog sägas om din oförmåga att läsa övriga inlägg och istället fastna vid ett som skrevs i ett ganska tidigt skede av tråden - läs om, läs rätt! Men för att sammanfatta saken så du slipper fortsätta pajkasta:

I början såg jag inte hur retur av samma typ av produkt men med ett annat serienummer kan anses vara ett bedrägeriförsök (utöver att vara moraliskt fel, av skäl som jag vid det tillfället inte riktigt kunde förklara förutom just "rätt ska vara rätt"). När diskussionen väl drog in konsekvenserna med distributören samt tillverkaren och eventuella garantiärenden för personer som köper det returnerade moderkortet så förstod jag hur detta kan klassas som ett bedrägerifall.

Skrivet av anon131444:

Man börjar undra om du är den där "vännen".

O nej, så lat är jag inte

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Har sett att Dustin brukar skriva serienumret på kvittot, iaf nä jag köpte en 960 EVO hos dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitfenix:

Har sett att Dustin brukar skriva serienumret på kvittot, iaf nä jag köpte en 960 EVO hos dom.

Jag tror även att Komplett samt Inet gör det. Inte lika säker på NetOnNet och Webhallen.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Känns som att det eventuellt kan leda till garantiproblem framöver, både för din kompis och för personen som oavsiktligt kommer köpa "fel" moderkort.

Har inget problem med att din kompis är beredd att hamna i kläm för några hundralappars skull.

Vad jag inte gillar däremot är att hans agerande riskerar att sabba för en "oskyldig" person som inte ens är inblandad ö.h.t.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

Detsamma kan nog sägas om din oförmåga att läsa övriga inlägg och istället fastna vid ett som skrevs i ett ganska tidigt skede av tråden - läs om, läs rätt! Men för att sammanfatta saken så du slipper fortsätta pajkasta:

I början såg jag inte hur retur av samma typ av produkt men med ett annat serienummer kan anses vara ett bedrägeriförsök (utöver att vara moraliskt fel, av skäl som jag vid det tillfället inte riktigt kunde förklara förutom just "rätt ska vara rätt"). När diskussionen väl drog in konsekvenserna med distributören samt tillverkaren och eventuella garantiärenden för personer som köper det returnerade moderkortet så förstod jag hur detta kan klassas som ett bedrägerifall.

O nej, så lat är jag inte

Jag har läst hela tråden. Vem försöker du blåsa? Du argumenterar över ÅF/Distributörernas koll eller avsaknad av sådan ända till slutet på sida 1. Byt ut dina oärliga vänner så slipper du falla i mitten för alla argument du för åt dem. Tror du att fritt tänkande och brutalt ärliga svar är något du kan skydda dig mot så har du ju hamnat i fel forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowNalle:

Tycker det är dålig stil som flera är inne på är det ett bedrägeri sen om det går att bevisa eller ej spelar ingen roll.
Dessutom är det dessa beteende som gör det svårt för andra att retunera saker även om de har rätt. Då andra redan har sabbat systemet.

Skrivet av MinscS2:

Känns som att det eventuellt kan leda till garantiproblem framöver, både för din kompis och för personen som oavsiktligt kommer köpa "fel" moderkort.

Har inget problem med att din kompis är beredd att hamna i kläm för några hundralappars skull.

Vad jag inte gillar däremot är att hans agerande riskerar att sabba för en "oskyldig" person som inte ens är inblandad ö.h.t.

Sett till problemet som @muSashi sitter med så är det inte helt osannolikt att köparen av det returnerade moderkortet kommer att få problem med eventuella garantiärenden, om inte detta snappas upp av ÅF A under returen. Men om personen inte får problem med det så kommer ÅF A få problem när de väl vänder sig till distributören/tillverkaren.

Så ja, det verkar som att någon kommer att få betala för det här!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Jag har läst hela tråden. Vem försöker du blåsa? Du argumenterar över ÅF/Distributörernas koll eller avsaknad av sådan ända till slutet på sida 1. Byt ut dina oärliga vänner så slipper du falla i mitten för alla argument du för åt dem. Tror du att fritt tänkande och brutalt ärliga svar är något du kan skydda dig mot så har du ju hamnat i fel forum.

Jag tror du verkar ha lite svårt att förstå innebörden av mina inlägg. Inte i ett enda har jag suttit och rättfärdigat/skyddat min väns aktion med returen av samma typ av moderkort men med ett annat serienummer, utan enbart tagit upp detta som diskussion och hur ÅF/distributör/tillverkare kan eventuellt agera på ett sådant beteende. Fritt tänkande och brutalt ärliga svar är precis vad jag är ute efter, så dessa är mycket välkomna. Men att läsa fel och därefter komma med argument på det man missförstått...

Låt mig sammanfatta det jag skrivit på första sidan åt dig via direkt citat:

Skrivet av Icte:

Hej!

Fick en lite intressant fråga av en vän:

Personen i fråga köpte ett moderkort från en återförsäljare A på distans (webköp) för ca en vecka sedan, har installerat det och använt det sen dess. I helgen sänkte en annan återförsäljare B priset på detta moderkort med några hundralappar. Personen i fråga köpte då samma moderkort från återförsäljare B och har nu skickat iväg det as-is (oöppnat och oanvänt) till återförsäljare A på ångerrätten.

Frågan jag fick var om han nu kommer få problem med återförsäljare A p.g.a "skillnader i barcode" eller liknande? Jag har absolut ingen aning om hur detta fungerar, men kan tänka mig att det kanske blir problem med eventuella garantiärenden?

Vad vet/tror/tycker ni?

Sammanfattning: Första inlägget, har inte koll hur det fungerar - frågar folk vad de vet/tror/tycker.

Skrivet av Icte:

Ja paketet är på väg sen igår så får nog höra mer om det i veckan

Ja produkten är helt och hållet identisk, men jag antar att det kanske finns skillnader i just barcode eller EAN code? T.ex. några siffror som skiljer sig eller så. Är detta något som registreras på kvitton?

Sammanfattning: Frågar om det finns skillnader i barcode/EAN code. Än en gång, noll koll.

Skrivet av Icte:

Ja det blir nog intressant att se vad som händer här

Men förstår inte riktigt hur det kan ses som bedrägeri, om den enda skillnaden är just serienumret och inte produkten i fråga? D.v.s. om personen i fråga hade skickat ett liknande men annorlunda produkt så hade jag förstått det, men nu handlar det om helt och hållet identisk produkt, förutom just serienumret.

Vettefan hur man kan få den idén till att börja med, men antar att sånt kommer upp när man är lat...

Sammanfattning: Frågar om hur detta kan ses som ett bedrägerifall då jag inte riktigt förstår det.

Skrivet av Icte:

Såpass, distributören tänkte han nog inte på

Hm, finns ju alltid risk för att bli påkommen vid just returen (och om inte då, vid ett framtida reklamationsärende med prdukten som är på väg) om nu ÅF A registrerar serienummer, vilket de nu gör förmodligen (ganska stor ÅF).

Nej jag får nog trycka på att han kontaktar ÅF A och fixar till det!

Sammanfattning: Inga argument över ÅF/distributörens nollkoll här...

Skrivet av Icte:

Haha nej så korkad är jag inte

När det gäller just datorkomponenter (moderkort, nätagg, grafikkort m.m.) vill jag minnas mig att de har en unik streckkod på själva kartongen som överrensstämmer med koden på själva produkten. T.ex. när jag registrerade mitt GTX 780 och EVGA G2 850W på EVGA's hemsida så minns jag nog att jag använde just serienumret som fanns på kartongen för att kunna registrera produkterna. Denna måste väl även ÅF registrera, likaså som IMEI? Hur annars skulle ÅF kunna särskilja produkterna vid garantiärenden?

Sammanfattning: Argument över att tillverkaren HAR koll här...

Skrivet av Icte:

Ja, finns ju risk för att ÅF A nekar om de nu har bättre koll.

Ja det var ungefär så han sa till mig om han nu skulle bli påkommen med detta, men är nog inte helt rätt oavsett! Speciellt som @Meantek skrev ovan - det kan ju hända att produkterna kommer från två olika distributörer, och då kanske det skiter sig för personen som får moderkortet från ÅF A vid köp från ÅF B, vid ett eventuellt garanti/reklamationsärende!

Sammanfattning: Argument över att det kan skita sig ÄVEN om en och samma distributör används av båda ÅF.

Skrivet av Icte:

Nej kanske inte så, men jag tänker mest på att streckkoden är unik även inom samma produkt. När ÅF skickar iväg en produkt lär de väl scanna den så att systemet vet exakt "vilket serienummer" som skickades iväg, och vid eventuell retur så scannas produkten väl åter igen så att serienummret matchar produkten som skickades iväg. Fast iofs, ÅF kanske inte bryr sig om vilket serienummer som returnerats utan mest att produkten som returnerades tillbaka är densamma, medan tillverkaren/distributören kanske har bättre koll på detta med sina egna interna databaser...

Fick f.ö. precis bekräftelse på att endast de tre sista siffrorna på de två moderkortens serienummer skiljde sig åt medan övriga koder är exakt likadana. Innebär detta att de kommer från samma batch?

Sammanfattning: Argumenterar över att ÅF med störst sannolikhet HAR koll på sånt här.

Skrivet av Icte:

Mycket troligt, då båda ÅF i fråga är mer eller mindre aktiva på SweC

Sammanfattning: Behöver nog inte sammanfatta detta åt dig.

citat av mina inlägg + sammanfattning

Så återigen - läs om, läs rätt!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

De kan komma från olika distributörer, och distributörer nekar reklamationsärenden på varor med serienummer de inte sålt. Med andra ord är det förmodligen inte ett problem förrän butiken sålt varan till nästa kund och en reklamation sker, om det är ett problem alls.

Bedrägligt är det, men risken att bli påkommen extremt liten.

Då kan man ju bara hävda att problemet ligger hos butiken. Att de sålt ett kort som varit felaktigt returnerat som i sin tur du råkade få. Första tiden måste butiken bevisa felet. EAN koderna skiljer sig endast mellan distrubitörerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

självklart skulle detta kunna vara olagligt. Inte bara moralist, utan rent juridiskt.

läs till exempel Brottsbalkens 9 kapitel Om bedrägeri och annan oredlighet

1§ Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år.

För bedrägeri döms också den som genom att lämna oriktig eller ofullständig uppgift, genom att ändra i program eller upptagning eller på annat sätt olovligen påverkar resultatet av en automatisk informationsbehandling eller någon annan liknande automatisk process, så att det innebär vinning för gärningsmannen och skada för någon annan. Lag (1986:123).'

Min fetmarkering.

Säg nu att den returnerade varan skulle råka vara trasig. Den som din kompis beställd från ÅF B men returnerat till ÅF A som är helt ovetandes om din kompis lilla upplägg. ÅF A åker på en liten felsökningsavgift i verkstan, extra fraktkostnader, mm. Kanske måste skicka ut en ersättningvara och så vidare. En kostnad som egentligen skulle legat på ÅF B.

AF A har alltså vilseletts till skada. Ergo, bedrägeri.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av hakan78:

Då kan man ju bara hävda att problemet ligger hos butiken. Att de sålt ett kort som varit felaktigt returnerat som i sin tur du råkade få. Första tiden måste butiken bevisa felet. EAN koderna skiljer sig endast mellan distrubitörerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju inte ett problem som kommer drabba konsumenten, men det gör det inte till mindre bedrägeri för det. Någon får betala, i det fallet återförsäljaren.

EAN är samma, men så gott som alla moderkortskartonger har även serienummer i anslutning till den. Dessa har distributörer databaser på, då de allokeras en serie nummer från fabrik. Återförsäljare kan således enkelt scanna dem och skriva på kvittot, som de gör med IMEI-nummer för att stävja problematiken, men antagligen är det inte värt det på grund av billiga produkter med mycket lägre scamfrekvens.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

God kväll!

Kort uppdatering:

Polaren blev rejält uppskrämd av era inlägg (tack för detta ) och efter ett kort samtal med honom så kontaktade han ÅF A. ÅF A kommer att neka returen och skicka tillbaka moderkortet med det felaktiga serienummret och skicka en ny fraktsedel så att personen i fråga kan skicka det nuvarande på ångerrätten. Enligt kundservicen på ÅF A så ska tydligen alla serienummer på alla produkter registreras innan de skickas iväg, och vid eventuella returer/garantiärenden kontrolleras dessa mot deras interna register. Hade de fått paketet utan att personen i fråga kontaktat ÅF A så hade de helt enkelt skickat ett mail med en förklaring att de nekat retur p.g.a. fel produkt och därefter returnerat den till köparen.

Summa summarum: Handla och returnera saker i god tro!

Peace!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

God kväll!

Kort uppdatering:

Polaren blev rejält uppskrämd av era inlägg (tack för detta ) och efter ett kort samtal med honom så kontaktade han ÅF A. ÅF A kommer att neka returen och skicka tillbaka moderkortet med det felaktiga serienummret och skicka en ny fraktsedel så att personen i fråga kan skicka det nuvarande på ångerrätten. Enligt kundservicen på ÅF A så ska tydligen alla serienummer på alla produkter registreras innan de skickas iväg, och vid eventuella returer/garantiärenden kontrolleras dessa mot deras interna register. Hade de fått paketet utan att personen i fråga kontaktat ÅF A så hade de helt enkelt skickat ett mail med en förklaring att de nekat retur p.g.a. fel produkt och därefter returnerat den till köparen.

Summa summarum: Handla och returnera saker i god tro!

Peace!

Var värt en chansning för polaren (dig ).

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Var värt en chansning för polaren (dig ).

När jag fick höra det först så antog jag först att han inte kommer få igenom det p.g.a. unika serienummer. Men sen läste man hur bl.a. Amazon sköter sina ärenden och det finns ju exempel på folk som skickar tillbaka andra produkter som går igenom (se t.ex. hela CPU fiaskot där folk får hem äldre Pentium/Athlon CPU:er istället för Core/Ryzen), så blev inte lika säker - därav tråden.

Nu handlar det dock om två ganska stora svenska återförsäljare som säljer bland annat datorkomponenter som jag själv har handlat från ganska många ggr, men har aldrig läst om liknande problem med returer/garanti/reklamationsärenden, problem där folk fått fel produkter i rätt produktkartong samt problem med serienummer. ÅF A visade sig kontrollera serienummer ändå, men ditt tidigare inlägg ovan (ang. garantiproblemet med skärmen från Slovenien) är ett direkt motbevis på att det kanske inte gäller alla svenska återförsäljare (kanske t.o.m. ÅF A).

Oavsett huruvida ÅF kontrollerar serienummer eller ej så kan sådant beteende slå tillbaka. T.ex. skärmen som du köpt vars serienummer visar att det kommer från Slovenien går ju förmodligen att spåra till personen som returnerat (eller distributören som skickat) den till den svenska ÅF som du köpt den ifrån, då det någonstans på vägen från returen finns säkert spår (läs: andra serienummer/dokument) som hänvisar till var skärmen kommit ifrån. Det gäller ju att någon tar tag i detta, och när det gäller just datorkomponenter som kostar tusentals kronor så är det nog sannolikt att det är i intresse för både de svenska ÅF samt svenska distributörer att hålla koll hur dessa rör sig i deras kedjor så att de inte förlorar pengar när bl.a. just sådant som beskrivet i denna tråd (samt i detta inlägg ovan) sker.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

Överdrivet engagerad för en kompis fadäs, eller hur är det egentligen. Slutet gott allting gott. Svenska företag kan sova gott om nätterna att "din kompis" kommit på bättre tankar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Överdrivet engagerad för en kompis fadäs, eller hur är det egentligen. Slutet gott allting gott. Svenska företag kan sova gott om nätterna att "din kompis" kommit på bättre tankar!

Tillbaka med din pajkastning? Fortfarande svårigheter med att läsa mina inlägg ordentligt?

Har du inget vettigt att skriva (både i denna tråd och övriga, sett till din inläggshistorik) så är det helt enkelt bättre att låta bli

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Sötast

Hahaha, denna tråden alltså - morgongarvet #1.

Hoppas att han inte funderar på att bli yrkeskriminell för att han kommer att behöva köpa jävligt många moderkort per år för att göra en bra vinst på det här xD

Personligen så hade jag mest bara hoppats på att hans hade gått sönder och sedan inte kunnat göra retur på det, hade varit helt episkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ja det blir nog intressant att se vad som händer här

Men förstår inte riktigt hur det kan ses som bedrägeri, om den enda skillnaden är just serienumret och inte produkten i fråga? D.v.s. om personen i fråga hade skickat ett liknande men annorlunda produkt så hade jag förstått det, men nu handlar det om helt och hållet identisk produkt, förutom just serienumret.

Vettefan hur man kan få den idén till att börja med, men antar att sånt kommer upp när man är lat...

Dom är ju inte identiska om det är olika serienummer, hade företag a haft tex prisgaranti, som iof inte gäller med flera veckors mellanrum, så hade ju din vän bara kunnat be om det billigare priset, men är man vet att man inte kan få tillbaka pengar, dels för att varor sjunker i värde och dels för att det inte finns någon prisgaranti från företag a som jag förstår det.
Så är det ju rätt uppenbart att han försöker genomföra ett bedrägeri.
Nu är det iof så att det är så pass liten summa att även om butiken polisanmäler så lär det inte hända så mycket då det är en sån liten summa. Men det är ju företag inblandat och inte bara privatpersoner, så vem vet, de kanske faktiskt göra nånting.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bedr%C3%A4geri_i_svensk_lag
Läser man på wikipedia så är det ju dock lite oklart, är väl inte direkt någon skada gjord för företag a, så länge moderkortet är helt.
Tror hur som helst det värsta som kan hända är att din vän får tillbaka sitt nya moderkort om det nu är så att det är en större återförsäljare, då dom som sagt inventerar alla produkter på serienummer.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon131444:

Man börjar undra om du är den där "vännen".

Förstår man inte hur det kan vara ett bedrägeri så är det inte brist på förklaringar utan snarare din och din "kompis" oförmåga att förstå sig på samhällen och struktur kring och bakom detta.

Jag trodde det var allmän kännedom att trådar på ett forum som görs för en "kompis" räkning alltid handlar om trådskaparen

Permalänk
Medlem

Lite dumsnålt är det och det finns en risk att garantin är förverkad på det andra kortet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hahaha, denna tråden alltså - morgongarvet #1.

Hoppas att han inte funderar på att bli yrkeskriminell för att han kommer att behöva köpa jävligt många moderkort per år för att göra en bra vinst på det här xD

Personligen så hade jag mest bara hoppats på att hans hade gått sönder och sedan inte kunnat göra retur på det, hade varit helt episkt

Han är inte direkt en fattiglapp men snål som satan. Tänk Ingvar Kamprad, fast med färre nollor på banken

Skrivet av Purrfected:

Dom är ju inte identiska om det är olika serienummer, hade företag a haft tex prisgaranti, som iof inte gäller med flera veckors mellanrum, så hade ju din vän bara kunnat be om det billigare priset, men är man vet att man inte kan få tillbaka pengar, dels för att varor sjunker i värde och dels för att det inte finns någon prisgaranti från företag a som jag förstår det.
Så är det ju rätt uppenbart att han försöker genomföra ett bedrägeri.
Nu är det iof så att det är så pass liten summa att även om butiken polisanmäler så lär det inte hända så mycket då det är en sån liten summa. Men det är ju företag inblandat och inte bara privatpersoner, så vem vet, de kanske faktiskt göra nånting.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bedr%C3%A4geri_i_svensk_lag
Läser man på wikipedia så är det ju dock lite oklart, är väl inte direkt någon skada gjord för företag a, så länge moderkortet är helt.
Tror hur som helst det värsta som kan hända är att din vän får tillbaka sitt nya moderkort om det nu är så att det är en större återförsäljare, då dom som sagt inventerar alla produkter på serienummer.

Skrivet av hakan78:

Lite dumsnålt är det och det finns en risk att garantin är förverkad på det andra kortet

Skickades från m.sweclockers.com

Har en uppdatering några inlägg ovan!

Skrivet av anon12433:

Jag trodde det var allmän kännedom att trådar på ett forum som görs för en "kompis" räkning alltid handlar om trådskaparen

Prove it Haha!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Finns en halvstor dator/hemelektronikbutik som i alla fall förr märkte "sina" varor med en liten diskret sticker...

EK

Permalänk
Medlem

Redan på 90-talet hade Brixton Electronic i Landskrona serienr på kvittot.

Visa signatur

PUBG Mobile @ Samsung Note 9, 8/512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Jag hoppas din polare åker dit så det bara sjunger om det, måste han göra på detta sätt för att spara in "Några" hundringar så är det kanske dax att sluta köpa grejer till datorn.

Butiken kommer med hyffsat stor sannolikhet inte märka något utan det gör nog nästa köpare som kanske måste lämna in det på garanti (Om nu inte ÅF scannar och ser det direkt och då hoppas jag dom anmäler)

Nu hade han ju kunnat skruva ur sitt begagnade moderkort och returnerat det istället.
Detta är ju en bättre lösning för ÅF, även om det är en rutten sak att göra.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3