Permalänk
Medlem

Threadripper 2950X i Corsair 500D

Upptäckte att jag hade lite bilder från när jag byggde nytt förra året, som jag trodde att jag hade tagit bort av misstag, men som tydligen hann synkas till Google photos!

Hade tröttnat på Fractal efter Define S, Nano S, Define C och Meshify C så jag slog till på ett Corsair 500D som jag tyckt om utseendet på ända sen lanseringen i början av förra året. Sådär i efterhand kan jag väl säga att det inte var speciellt roligt att jobba i, men jag är nöjd med slutresultatet, sånär som att kabelrännan på baksidan är alldeles för smal för 4xPCIE, 1xATX, 2xEPS samt SATA för kylaren osv.

Komponenter:

● Corsair 500D chassi
● ASUS Strix X399-E moderkort
● AMD Threadripper 2950X processor
● ASUS Strix 1080 Ti grafikkort
● ASUS Strix Vega 64 grafikkort
● Cooler Master Wraith Ripper kylare
● 4x16 GB G. Skill Trident Z RGB minne
● Samsung 970 EVO SSD
● Samsung 860 EVO SSD
● Corsair AX1600i nätagg
● Corsair ML Pro fläktar
● Cablemod Modmesh Pro kablar

Jag är fullt medveten om att nätagget är overkill

Valde X399-E endast pga. första PCIE-kontaktens placering, på ett Zenith Extreme hade man inte kunnat använda den eftersom kylaren blockerar.

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

varför 2 olika grafikkort?

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Hade bokat ett par 2080 Ti, men tröttnade på alla förseningar så jag lät korten jag byggde med sitta kvar, helt enkelt, ingen annan mer avancerad anledning Men det är kul att kunna köra tensorflow på nvidia-kortet och spela lite Subnautica eller nåt på det andra under tiden.

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge! Älskar CPU kylaren, RGB på den visst?

Kör också AX1600i, de e najs

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem

@dbxxx: Ja det är jättemycket RGB på kylaren om man vill Datorn ser ut som en julgran när man kallstartar tills Aura har kommit igång:

Kylaren kommer dock ihåg vilka färger och effekter man ställt in och behöver inte starta programmet ens, vilket ju är skönt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edge1:

@dbxxx: Ja det är jättemycket RGB på kylaren om man vill Datorn ser ut som en julgran när man kallstartar tills Aura har kommit igång:
https://i.imgur.com/fu5FbVi.jpg

Kylaren kommer dock ihåg vilka färger och effekter man ställt in och behöver inte starta programmet ens, vilket ju är skönt.

Riktigt snyggt!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem

Spelar du något med denna maskin? Har du nånsin märkt av något dåligt med 2950x?

Permalänk
Medlem

@bagfalls: Jag spelar ibland, inte dagligen, men på helger och liknande kan det bli ett par maratonpass. Har inga problem att hänga med och jag har ännu inte stött på ett enda spel som behövs köras i local/game mode. De gånger jag bytt bara för att testa har jag tjänat så lite FPS (ental, inte tiotal) så nuförtiden gör jag aldrig det.

Har inte heller märkt något annat "dåligt" med 2950X. Vid det här laget finns det ju så mycket information om vad som fungerar bättre på AMD visavi Intel och tvärtom, jag skulle ju t.ex. kunna klaga lite på dålig core/thread-distribution i vissa applikationer (Adobe m.fl) men det visste jag ju och var beredd på redan innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edge1:

@bagfalls: Jag spelar ibland, inte dagligen, men på helger och liknande kan det bli ett par maratonpass. Har inga problem att hänga med och jag har ännu inte stött på ett enda spel som behövs köras i local/game mode. De gånger jag bytt bara för att testa har jag tjänat så lite FPS (ental, inte tiotal) så nuförtiden gör jag aldrig det.

Har inte heller märkt något annat "dåligt" med 2950X. Vid det här laget finns det ju så mycket information om vad som fungerar bättre på AMD visavi Intel och tvärtom, jag skulle ju t.ex. kunna klaga lite på dålig core/thread-distribution i vissa applikationer (Adobe m.fl) men det visste jag ju och var beredd på redan innan.

Vad gör du mest på den? Jag har själv funderat på en 2950x eller vad AMD nu kommer med i nästa släpp, då jag grejjar en del med systemutveckling och har en del virtuella maskiner som jag är less på att behöva stänga ner saker hit och dit... Känns som att en sån där propp är kungen av parallella processer

Permalänk
Medlem

Jag sysslar mest med vfx och kompositering, meningen när jag byggde ihop datorn var dock att den skulle klara av lite allt och det mesta på ett kompetent vis, utan att kanske vara kung på något speciellt, och det har den lyckats med, tycker jag!

Har inte virtualiserat så mycket, mest bara för att prova, och då har det fungerat fint.