Permalänk
Medlem

Var kopplar jag in chassi fläkten?

Hej!

Jag har precis satt ihop min första egna stationära dator, dock så har jag fastnat.

Var kopplar jag in fläkten som följde med chassit? Jag har ett chassi som heter Fractal Core Desig 1100 och ett Gigabyte B450M DS3H moderkort. Det är en 3-pin kontakt från fläkten.

Tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta.

Permalänk
Medlem

Du har ett SYS_FAN uttag nära mitten i bakkant på moderkortet.
Där går bra att sätta dit din fläkt. Visst uttaget är 4-pinnars, men den klarar lika bra att driva/styra 3 pinnars fläktar också.
BIOS skall vara ställt till att automatiskt välja mellan PWM och Spänningsreglering av fläktarna, annars så kan du ställa in så att fläkten endast styrs med Spänningsreglering (Voltage). Se sidan 24 i manualen.

Permalänk

Antar att de blå fläktarna markerar fläktutgångar och då bör du koppla in chassifläkten på den till vänster. Den uppe är för CPU. (alltså när moderkortet är på rätt håll bilden är vriden.)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har kopplat in fläkten på SYS_FAN1 uttaget, Dock så vill inte fläkten gå igång. Någon som vet vad det kan bero på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwoOcean:

Har kopplat in fläkten på SYS_FAN1 uttaget, Dock så vill inte fläkten gå igång. Någon som vet vad det kan bero på?

Har du kollat så att kontakten är ordentligt i? Vissa gånger kan det vara svårt att få ner den hela vägen. Det här har hänt för mig flera gånger - man tror att den är ordentligt i, men nej.

Om det är 3 pin-kontakt så kan du också kolla så att den är kopplad så att rätt pin är tom. Det borde finnas en bakre plastbit som leder den rätt, men kolla ändå.

Hittar du fläkten om du går in i UEFI (BIOS)?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för all hjälp, men visade sig att fläkten som följde med chassit inte fungerar, testade med en annan fläkt och då fungerar allting som det ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwoOcean:

Tack så mycket för all hjälp, men visade sig att fläkten som följde med chassit inte fungerar, testade med en annan fläkt och då fungerar allting som det ska.

Har du varit inne i EFI/BIOS och kollat inställningarna för fläkten?
Om fläkten är ställt på att gå på lågt varvtal, så kanske fläkten som hängde med chassit fick för lite ström för att gå igång.
Prova dra upp varvtalet lite och testa med chassifläkten igen.
(eller så har du rätt och fläkten var trasig helt enkelt )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.