Kommer inte åt mappar i Windows 10

Permalänk
Medlem

Kommer inte åt mappar i Windows 10

Halloj!

Märkte nu idag när jag skulle komma åt "den här datorn" så klickar windows ner rutan automatiskt oavsett vad jag trycker på, jag kan öppna "den här datorn" men kan inte klicka mig fram i mapparna. Väljer jag att högerklicka och öppna i nytt fönster kan jag klicka mig fram via tangenterna men inte klicka mig vidare i mapparna som sagt. Jag kan öppna filer om jag öppnar nytt fönster tills jag når det jag skall komma åt. Vad har hänt är frågan?

Permalänk
Hedersmedlem

Snabb kontrollfråga: Har du provat starta om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Snabb kontrollfråga: Har du provat starta om?

Det är provat x flera

Permalänk

Testa gör ny testprofil och se om problem kvarstår?
Du kan ju också testa att boota in i felsäkert läge och se om problemet är där också.

Permalänk
Medlem

Testade göra en ny profil men det hjälper inte, den klickar ner rutorna direkt och det blinkar till nere startfältet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PingWin:

Testade göra en ny profil men det hjälper inte, den klickar ner rutorna direkt och det blinkar till nere startfältet.

Av detta låter det som att filhanteraren, explorer.exe i det här fallet, kraschar.

Permalänk
Medlem

Är det systemåterställning som gäller?

Permalänk
Medlem

Inte helt nödvändigtvis. Vet du med dig att du installerat något nyligen? Uppdaterat något? Typ anti-virus eller drivrutiner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Inte helt nödvändigtvis. Vet du med dig att du installerat något nyligen? Uppdaterat något? Typ anti-virus eller drivrutiner?

Det jag installerat sista veckan är "libreoffice" annars ingenting.

Permalänk
Skrivet av PingWin:

Det jag installerat sista veckan är "libreoffice" annars ingenting.

Testa göra en återställning till tidigare datum.

Libreoffice lägger väl till saker i context menu, alltså högerklickmeny

Permalänk
Medlem

Avinstallerade Libreoffice, och nu funkar det som normalt igen. Märkligt hur kan ett office paket ställa till med sådant?

Permalänk
Skrivet av PingWin:

Avinstallerade Libreoffice, och nu funkar det som normalt igen. Märkligt hur kan ett office paket ställa till med sådant?

Precis mina misstankar. Att libreoffice lade till entries i context menu och explorer i sig.

Självklart är det ett udda problem som inte bör ske. Kanske blev installationen korrupt?
Du kan ju testa igen alt något annan office lösning :).