Högtalare: Logitech Z906 eller Andersson PYB-5000?

Permalänk
Rekordmedlem

Om jag lägger vettet åt sidan och bara tänker dunka dunka i ett tonårsrum så https://www.blocket.se/stockholm/CERVIN___VEGA_XLS_12_Golvhog...

Egentligen tycker jag att man ska satsa på nått som låter bättre och dunkar mindre för man tröttnar oftast rätt snabbt på den typen av ljud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

snicit men bara att jag bor 88 mil ifrån alltså i Älvsborg.

Permalänk

Dom här då

https://www.sumo.se/sv/artiklar/system-one-h288f-golvhogtalar...
Dom här högtalarna är lite över budget men rekomenderas dom utav er? Dom är väll ljud och bas? :=

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TICC-LEGION:

https://www.sumo.se/sv/artiklar/system-one-h288f-golvhogtalar...
Dom här högtalarna är lite över budget men rekomenderas dom utav er? Dom är väll ljud och bas? :=

Ingen aning om hur de presterar men kan du inte hålla koll på den lokala begmarknaden ett tag ? Du skriver att du bor i Älvsborg och det gör jag också och åtminstone på flera secondhand er jag brukar besöka finns det ofta hifi, har köpt många saker i Trollhättan och Grästorp både i butikerna och via lokala beg grupper på Facebook.

Sen är det en sak till jag inte riktigt förstår, du skriver att du har ett litet rum på 11m^2, mitt datorljudsystem (i signaturen) är kanske inte direkt det simplaste men redan det kan spela så starkt att det är omöjligt att vistas i rummet utan att få hörselskador, det låter dessutom ganska bra.
Jag är ganska säker på att du inte behöver nått så stort som du tror utan borde satsa på nått som låter bra i stället och de flesta "rocklådor" låter skit med få undantag.
Det finns dock ett par XL Fidelity PG 1200 ute på annons i Ale för strax över din budget och det var en mycket dyrare högtalare som ny och den lät bäst i den kategorin när den fanns.
https://hifitorget.se/visa_annons.php/xl_fidelity_pg_1200_677...
Letar du nått som kan spela starkt och dessutom låter anständigt bra så hittar du inget bättre för så lite pengar som 4500 kr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hmm

Men jag kanske borde gå för z906 systemet tills jag får ett större rum elle? Eller tills nästa år då jag blir 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TICC-LEGION:

Men jag kanske borde gå för z906 systemet tills jag får ett större rum elle? Eller tills nästa år då jag blir 14.

Det systemet kommer nog duga gott åt dig. Så stora golvhögtalare i ett så litet rum kommer nog bli jobbigt att lyssna på. Sen med z906 kan bli kul med filmer/spel i surroundljud. Du kommer vara nöjd i många år med det systemet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av TICC-LEGION:

Men jag kanske borde gå för z906 systemet tills jag får ett större rum elle? Eller tills nästa år då jag blir 14.

Du kommer bli nöjd med 906-systemet utan tvekan.
Med tanke på de frågorna du ställer visar det att du inte är så värst insatt i ljud, och därför inte kräver det som vi "audiofiler" kräver när vi lyssnar.
Inget illa menat alls mot dig, hoppas att du inte tar det så
Och om man då utgår från det, så kommer du få en jäkligt schysst upplevelse med Logitech-systemet, då det kan spela både högt, och har en tung bas.

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K - ASUS PRIME Z370-A II - 16GB - RTX 2070 - 32" Samsung G7
* ⌨️ Ducky One 2 Mini 60% | 🖱️ Corsair Scimitar | 🎧 HyperX Cloud II
* 📱 iPhone 12 Mini | ⌚ Apple Watch SE 44mm

Permalänk
Medlem

Har Logitech Z906 och är väldigt nöjd. Tycker det funkar bra både till film, spel och musik. Visst skulle det bli bättre tryck i större högtalare och en fet förstärkare, men då kostar det mycket mer också. Har kopplat dator, tv och ps4an till det!

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TICC-LEGION:

Men jag kanske borde gå för z906 systemet tills jag får ett större rum elle? Eller tills nästa år då jag blir 14.

Jag tycker du ska skaffa ett par mindre vanliga högtalare, passiva eller aktiva spelar ingen större roll för du kan bygga vidare på dem, köper du nått allt i ett datorsystem som 906 eller nått som bara spelar starkt så går det inte att bygga vidare på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker du ska skaffa ett par mindre vanliga högtalare, passiva eller aktiva spelar ingen större roll för du kan bygga vidare på dem, köper du nått allt i ett datorsystem som 906 eller nått som bara spelar starkt så går det inte att bygga vidare på.

Det här skulle jag också göra. Om du får en förstärkare för 400kr, så skulle jag använda 3k till t.ex. dessa:

https://www.ljudia.se/produkter/hogtalare/hifi-hogtalare/golv...

Då ligger du precis på budget, och får riktigt bra ljud för pengarna. På 11kvm behöver du definitivt ingen subwoofer till, men om du vill bygga ut till t.ex. 5.1 för ett vardagsrum så har du en bra grund.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Tror du kommer bli väldigt nöjd med z906, har haft mina 6-7 år och är fortfarande supernöjd

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk

Tack

Jag känner nog att det blir bäst och billigast för jag är trots allt bara 13 och kanske inte behöver monster högtalare direkt. Jag kan nog vänta och till nästa år eller så. Med tanke på mitt rum så blir nog ljudet mer fylligare ändå. Jag tog inte illa upp efter kommentaren förresten och tack för all hjälp alla!