Permalänk

Vilket nätverk ska jag ha?

Hej! På senaste tiden har min familj haft väldigt mycket problem med nätverket och i nuläget använder vi något Asus lyra nätvärk som hela tiden tappar kontakten och slutar funka.

Jag är säker på att det finns sätt att lösa det men det är jag inte ute efter.

Utan jag undrar om det finns något som är kraftfullt nog att driva ett hus på 160 kvadrat, två våningar, 5 personer och massa enheter uppkopplade.

Det finns ingen speciell budget. Jag behöver bara en massa olika förslag på nätvärk

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

bra router och något meshnätverk typ ubiquity eller något.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Skrivet av daskedennis:

bra router och något meshnätverk typ ubiquity eller något.

Ja det kan funka. Det förra vi hade var ett mesh med tre routers. Men då det funkade var det väldigt bra så det kan nog bli något i den stilen. Men vi här hemma är inte så duktiga på att sätta ihop saker så vi behöver ett nätvärk som är väldigt enkelt att sätta upp.

Permalänk
Skrivet av daskedennis:

bra router och något meshnätverk typ ubiquity eller något.

Jag hittade det här nätverket men är osäker på om jag köper tre stycken sådana här eller en av dem här och två av någon annan sort med tanke på att en bild under visar något annat?

https://store.amplifi.com/products/amplifi-mesh-router

Permalänk
Medlem

@svantelijan:

De funkar galant, men ska du har flera så köper man satelliter eller detta startpaket:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?q=ampli&p=3748775

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Skrivet av joeldeluxe:

@svantelijan:

De funkar galant, men ska du har flera så köper man satelliter eller detta startpaket:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?q=ampli&p=3748775

Tack! Jag tror nog jag tar och köper det paketet

Men tror du det räcker till att spela spel på pc, då en familjemedlem alltid har klagat på att han har "hög ping" eller något.

Vi behöver verkligen ett riktigt monster nätverk som är riktigt bra. Tror du det räcker?

Jag kanske låter okunnig men vad är satelliter?

Permalänk
Medlem

Alltid nätverkskabel till datorer som man ska spela på.

Permalänk
Rekordmedlem

Bilder säger mer än ord.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av svantelijan:

Tack! Jag tror nog jag tar och köper det paketet

Men tror du det räcker till att spela spel på pc, då en familjemedlem alltid har klagat på att han har "hög ping" eller något.

Vi behöver verkligen ett riktigt monster nätverk som är riktigt bra. Tror du det räcker?

Jag kanske låter okunnig men vad är satelliter?

Varför köper du inte fler Asus Lyra och utökar räckvidden, istället för att köpa nytt där du kommer ha samma problematik?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en UniFi accesspunkt placerad mitt i min 177kvm villa. Funkar galant. Står jag vid min induktionshäll så är det ibland problem med WiFi, men jag tror inte det går att göra så mycket åt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av svantelijan:

Tack! Jag tror nog jag tar och köper det paketet

Men tror du det räcker till att spela spel på pc, då en familjemedlem alltid har klagat på att han har "hög ping" eller något.

Vi behöver verkligen ett riktigt monster nätverk som är riktigt bra. Tror du det räcker?

Jag kanske låter okunnig men vad är satelliter?

Har ni fiber?
Dra kabel till personen som spelar, sitta och spela på trådlöst är inte klokt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@svantelijan:

Jo, de ska funka väldigt bra, men likväl så spelar klientens mottagare roll för hur bra det funkar. Så det är alltid "minsta gemensamma nämnare" som avgör vilken hastighet (och ping) du i slutändan får. Om det på något vis går så är det bästa att dra en kabel till tex speldatorn. Kan tipsa om Kjelles video kring ämnet:

https://www.youtube.com/watch?v=HZmtdYDP02w

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Varför köper du inte fler Asus Lyra och utökar räckvidden, istället för att köpa nytt där du kommer ha samma problematik?

Det handlar inte riktigt om det. Det är ett problem i softvaran där moder enheten inte hittar satelliten vilket leder till att nätverket var tredje minut lägger av. Problemet skulle därför inte lösas med att köpa fler av dem.

Jag kommer förmodligen inte ha samma problematik då mitt hus är väldigt nytt och har relativt tunna väggar.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Har ni fiber?
Dra kabel till personen som spelar, sitta och spela på trådlöst är inte klokt.

Japp, vi har fiber i väggarna! Det har bara inte funkat att koppla ethernet till datorn. Vi köpte en kabel och slog på internet i hans rum då det inte hände någonting. Det här löste jag senare med hjälp av en switch vilket gjorde så att jag kunde koppla upp internet i nästan varje rum så att vi inte behövde använda trådlöst längre.

Men det löser fortfarande inte problemet med den trådlösa anslutningen.

Permalänk

Jag funderar lite på att skaffa det här:

https://www.inet.se/produkt/5407008/netgear-orbi-voice-rbk50v...

Och sedan lägger jag på en till router och kopplar ihop dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svantelijan:

Jag funderar lite på att skaffa det här:

https://www.inet.se/produkt/5407008/netgear-orbi-voice-rbk50v...

Och sedan lägger jag på en till router och kopplar ihop dem.

Är du säker på att du har senaste firmwaret (programvaran) till dina Lyra? Brukade vara ett tidigare problem just på Asus Lyra men blev mycket bättre efter några firmwareuppdateringar. Känner att det kan vara värt att kolla innan du lägger de på hyllan.

Visa signatur

ABC 80

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av svantelijan:

Jag funderar lite på att skaffa det här:

https://www.inet.se/produkt/5407008/netgear-orbi-voice-rbk50v...

Och sedan lägger jag på en till router och kopplar ihop dem.

Är du säker på att Meshsystem har förutsättningar att fungera ? Det är ingen magisk lösning som alltid får wifi att funka utan bara en uppsminkad repeater som ibland kan ge något mindre problem än en konventionell repeater.
Om du tvingas använda wifi sista biten till klienterna så satsa på att bygga ett system med accesspunkter för det är det som brukar fungera bäst för det använder radio minst och påverkas därför minst av dina grannar och väggmaterial som dämpar signalerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av svantelijan:

Japp, vi har fiber i väggarna! Det har bara inte funkat att koppla ethernet till datorn. Vi köpte en kabel och slog på internet i hans rum då det inte hände någonting. Det här löste jag senare med hjälp av en switch vilket gjorde så att jag kunde koppla upp internet i nästan varje rum så att vi inte behövde använda trådlöst längre.

Men det löser fortfarande inte problemet med den trådlösa anslutningen.

Det borde räcka gott att sätta en kompetent accesspunkt mitt i huset på övervåningen så är det klart sedan.

Om spelarens dator är inkopplad med kabel så är det inte ditt WiFi som gör att han får dålig ping. Det är bra att du har kabel till alla rum. Använd dem till att avlasta de största förbrukarna från ditt WiFi.

Rekommenderar dig denna:
https://www.inet.se/produkt/5402766/ubiquiti-unifi-pro-ac1750

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Precis som Giplet skriver.

Jag skulle satsa på EdgeRouter 6 + flera UniFi Pro, om ekonomin tillåter. Fördelade runt om i huset, såklart.

Personligen så kör jag EdgeRouter 6 med UniFi Pro i 3 olika hus på landet + en utomhusantenn från UniFi, Outdoor MeshPro(länk )på altanen, för att kunna sitta på sjön och surfa 120 meter bort

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Precis som Giplet skriver.

Jag skulle satsa på EdgeRouter 6 + flera UniFi Pro, om ekonomin tillåter. Fördelade runt om i huset, såklart.

Personligen så kör jag EdgeRouter 6 med UniFi Pro i 3 olika hus på landet + en utomhusantenn från UniFi, Outdoor MeshPro(länk )på altanen, för att kunna sitta på sjön och surfa 120 meter bort

tror du det här fungerar?

https://www.inet.se/produkt/5406291/netgear-orbi-pro-ac3000

Jag lägger nog till en satellit eftersom att vi har en väldigt stor tomt

Permalänk
Avstängd

Jag bor i ett älvsbyhus på 163 Kv2, Jag har en comhem router med avstängd wifi och en Ubiquiti unifi AC AP Pro som täcker allt i huset och även en bra bit utanför. Jag har 4 aktiva personer med sina mobiler etc ständigt uppkopplade, 2 tv apparater uppkopplade med wifi samt min stationära dator med wifi, jag är en gamer. För mig fungerar detta utmärkt, det enda jag har kabel till är min NAS, samt till ubiquitin. Även om jag önskar att jag hade kabel till allt så är det inte fradraget i huset så det är trådlöst jag kör och är nöjd med resultatet.. Min rekommendation är att köra ubiquiti unifi ac ap pro:s

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Jag bor i ett älvsbyhus på 163 Kv2, Jag har en comhem router med avstängd wifi och en Ubiquiti unifi AC AP Pro som täcker allt i huset och även en bra bit utanför. Jag har 4 aktiva personer med sina mobiler etc ständigt uppkopplade, 2 tv apparater uppkopplade med wifi samt min stationära dator med wifi, jag är en gamer. För mig fungerar detta utmärkt, det enda jag har kabel till är min NAS, samt till ubiquitin. Även om jag önskar att jag hade kabel till allt så är det inte fradraget i huset så det är trådlöst jag kör och är nöjd med resultatet.. Min rekommendation är att köra ubiquiti unifi ac ap pro:s

Bra AP men betydligt svårare att komma igång med än vissa andra mera konsumentinriktade produkter!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Avstängd

Hmm, Svår kommentar då jag jobbar med IT, Men jag anser att dom är hyffsat simpla att sätta upp med sin virtuella Controller och wizard.

Skrivet av Maxizor:

Bra AP men betydligt svårare att komma igång med än vissa andra mera konsumentinriktade produkter!

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Hmm, Svår kommentar då jag jobbar med IT, Men jag anser att dom är hyffsat simpla att sätta upp med sin virtuella Controller och wizard.

TS var väl mera konsument... Jag jobbar själv med IT... Det är inte bara logga in på den och sätta SSID, det är lite mera meck än så.. Men vi alla är olika!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber