EU röstar igenom Artikel 11 och Artikel 13

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radix_Lectis:

... Alla jättarna har råd att göra vettiga filter och mindre aktörer har mycket mildare krav på sig...

Skrivet av Söderbäck:

Det jag ställer mig kritisk till i frågan är väl snarare att det har klubbats igenom utan att ha definierat närmre hur det egentligen ska fungera på en del plan. Det återstår att se vad det faktiskt innebär men det ska iaf genomföras. ...

Exakt! Hur definieras vad som är ett "vettigt" filter?
* Det är tekniskt omöjligt att göra ett felfritt tekniskt filter.
* Det är omöjligt att manuellt övervaka allt material som läggs upp. (Skulle till exempel krävas över 500 miljoner anställda att övervaka allt som publiceras på YT i realtid.)
* Ju korrektare filter man vill ha desto dyrare blir det.
* Även en liten felprocent resulterar i väldigt många felbedömningar. Ska man då rimligen hellre fria än fälla? (Tycker jag, men då blir det också väldigt mycket som felaktigt slipper igenom filtret.)
* Ju korrektare filter man vill ha desto dyrare blir det.

Ur rättssäkerhetssynpunkt kan man absolut inte låta upphovsrättsorganisationerna få bedöma vad som är ett rimligt filter, såvida de inte kan tänka sig att betala generösa skadestånd till alla som felaktigt fastnar i filtren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nilossolin:

Undrar vad medelåldern var för de som röstade för vs emot.

Eller hur, medelåldern där i EU's maktkamp är väl 45-65år.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag håller i stort med dig här. Grundtanken att de som producerar materialet för sin verksamhet bör också vara de som tjänar pengar på jobbet istället för att någon annan gör det. Det låter i grunden rimligt så jag förstår att förslag lagts fram.
Upplever även att innehållet har misstolkats och förvridits till oigenkännlighet i flertalet onlinediskussioner vilket också är synd.

Det jag ställer mig kritisk till i frågan är väl snarare att det har klubbats igenom utan att ha definierat närmre hur det egentligen ska fungera på en del plan. Det återstår att se vad det faktiskt innebär men det ska iaf genomföras. Såhär fungerar det alltid så det är väl inget konstigt i sig, men ja... jag ser en del problem med tillämpningen för att det inte ska bli hämmande.

Vi får väl se vad det mynnar ut i.

Om jag som bloggare länkar till en artikel jag delvis citerar, har folk möjlighet att klicka på länken och därmed genererar klick på innehavarens sida själv.
Vilket gör att skaparen av texten tjänar på den klicken han fått via min blogg. Det behövs ingen ändring på lagen för det.
Så artikel 11 och 13 är onödiga.
Idén med länken är att verifiera källan man använt sig av som man kopierat urklip från.
Men med dom nya reglerna, är jag antingen tvungen att betala för förlänkningen och citatet eller jag kan inte använda mig av informationen alls, utan att lämna helt ute vem jag har informationen av. Vilket har som konsekvens att jag som bloggare i stort sätt inte kan verifiera informationer för mina läsare. Det har som följd att man kooer verka oseriös, för man skriver saker man sen inte bevisar att det stämmer eller skrivits på annan plats.
Det liknar censur, och ger kritiker som vill tysta en mer kött på benen.

Och därmed har vi hamnat på punkt två i problematiken.
Artikel 11 och 13 är skapat och framlagt av just lobbyister och syftet med det hela borde vara klar för alla som vet det.
Dom som förlorar mest är fri media och alla som inte har råd att betala för varje citat.
Den som vinner är just mainstream median, som kan på det sätt såga sin ogillad konkurrans efter behov.

Hur kan man inte förstå det?

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Det här är inte demokrati, heller ens Europa som demokrati.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

SD's försvar "- Det var bara ett räkneexempel."

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

𝑇ℎ𝑖𝑠 𝑐𝑜𝑚𝑚𝑒𝑛𝑡 ℎ𝑎𝑠 𝑏𝑒𝑒𝑛 𝑐𝑒𝑛𝑠𝑜𝑟𝑒𝑑 𝑑𝑢𝑒 𝑡𝑜 𝐸𝑢𝑟𝑜𝑝𝑒𝑎𝑛 𝑈𝑛𝑖𝑜𝑛’𝑠 𝑐𝑜𝑝𝑦𝑟𝑖𝑔ℎ𝑡 𝑙𝑎𝑤

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vangen:

Det här är inte demokrati, heller ens Europa som demokrati.

EU borde ha stannat innan för tullalliansen mellan länderna, inget annat.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@Sh4d0wfi3nd: håller med, rösta blankt! Visa vad du tycker genom att rösta men inte på något parti. Vet i och för sig om man kan rösta blankt till EU-val.

Skrivet av r0bz:

Någon som vet hur det kommer fungera rent praktiskt?

Det tror jag inte någon vet, inte ens dom som tagit fram förslaget eller röstat igenom den.

Skrivet av Reckie:

Märkligt system de har som är så otydligt att man säger sig kunna rösta fel.

Kan väl inte vara så svårt med EUs resurser att fixa en smidigt system med touchskärmar som kortfattat förklarar vad varje omröstning gäller så slipper folk trycka fel.

Man kan tycka att det ska vara svårare att rösta fel än att tömma Papperskorgen.

Lite tragikomiskt är det allt att det är mer hinder att ta bort ett SMS på telefon än att rösta i EU.
Tre tryck för att få bort ett sms, och röstar parlamentarikerna om EU´s framtid får dom inte en kontrollfråga om dom är säkra på sin sak.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

@Sh4d0wfi3nd: håller med, rösta blankt! Visa vad du tycker genom att rösta men inte på något parti. Vet i och för sig om man kan rösta blankt till EU-val.

Din blankröst har 0 betydelse och gör ingen påverkan. Det är lika bra att rösta på den man tycker är bäst om man vill se skillnad.

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Avstängd

Jag är lite lat, men är det någon själ som kan vara vänligt att förklara hur "länkskatten" egentligen kommer att fungera i praktiken?

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk

Om man ska vara konspiratoriskt lagd så kan det ju tänkas att SD tryckte "fel" för att avleda uppmärksamhet från det faktum att Socialdemokraterna helt utan förvarning ändrade sig i sista sekund. Nu blandar folk ihop dem och diskussionen delvis blir ett blame game så att färre fattar/accepterar att detta helt och hållet ligger på Socialdemokraternas samvete.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

EU borde ha stannat innan för tullalliansen mellan länderna, inget annat.

Det var den tiden som var bäst.
Det fanns ju redan då tendenser som ledde till fiaskot vi kallar EU nu, men regeringar var inte tvungna att följa en massa lag som befolkningen inte ville ha.
Nationell suveränitet var fortfarande en grej och man kunde trots allt köpa franskt bil, resa till italien, köpa ett spanskt kontantkort på semstern och handla in importerade matspecialiteter från grekland eller andra länder.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krabbtumme:

Frågan är ju hur lämplig man är i sin position om man kan hävda "feltryckning" i en omröstning i EUROPAPARLAMENTET.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av muSashi:

Håller 100% med, om det stämmer så är det skandal.

Skrivet av Zemlan:

"Feltrykning"

Ok. Ursäkta språket här i förhand men hur i H-VETE lyckas man med något så urbota dumt i ett sammanhang som detta?!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av pekkasteele:

Ok om en av SD-ledarmötena hade röstat fel, men när båda "råkar" trycka på fel knapp ... känns föga troligt, känns snarare planerat i förväg.

Tycker man hör att dessa 'feltryckningar' sker rätt så ofta från just EU-röstningar.

Det får mig och undra om det inte är någonting fel med röstningsprocessen i sig. Man har till exempel hört att de ändrade på röstordningen denna gången, så om de beskrivs som 'amendment A' eller dylikt så är problemet uppenbart.

Vi har ju lagar om säkerhet på jobbplatser, och även där kan man ju argumentera just att "ja men de ramlade ner o knäckte benen, hur svårt kan det vara att inte ramla igentligen?"

Troligen inte svårt, men om ens jobb är att göra denna riskundvikningen dag ut och dag in så kommer misstag ske.
För parlamentariker så är det självklart ingen risk för ens person, men om systemet är dåligt utformat så blir misstag oundvikliga.

==

Sedan kan man undra vartifrån dessa lagar kommer ifrån, vilket jag tycker är starkt relevant för denna diskussionen.

De parlamentariker vi röstar på får förvånande nog inte introducera lagförslag. Det är EU-Kommisionens roll. Så våra röster endast kan säga ja eller nej till lagar som produceras av EU-Kommisionen, vilket beskriver sig själv som en 'politiskt oberoende' gren av EU.

Detta då draget från; https://europa.eu/european-union/about-eu/institutions-bodies...

I det fall 'europa.eu' inte är europas hemsida så vill jag be om ursäkt.
Om detta ses som ett problem är väl upp till var och en, men jag gillar det inte i alla fall.

Så hur skapas kommissionen då?
I princip så samlas EU-Styrelsen, bestående av ledarna av EU-staterna, plus Styrelse- samt- Kommissions- presidenterna.
Dessa röstar sedan på en Kommissions-president. Den som röstas igenom går vidare till Parlamentet för en röstning till.
Nekas kandidaten av Parlamentet så får Styrelsen komma med ett nytt förslag.
Antas kandidaten av Parlamentet så utser den nyblivna kommissions-presidenten sin kommission.

Själv så tycker jag att båda dessa systemen är bristfälliga.
Jag tycker det är rimligt att parlamentariker hänvisar till ett lagråd vid lagförslag, men förmågan att just framföra någonting är någonting jag tycker parlamentarikerna behöver kunna göra för att idén 'demokrati' ska betyda någonting.

Detta verkar en stark kontrast jämfört med just våran egen riksdag, där våra ledamöter kan framföra förslag.

På så sätt kan det finnas vissa missförstånd om vad just EU-Parlamentet är för någonting.
Och således vad våra 'val' faktiskt har får någon innebörd, vad för någon makt vi faktiskt har i våra val.

Sedan så är verkar just röstningen på Kommissions-presidenten rätt så kass.
En ren förbättring vore om Styrelsen föreslog flera kandidater som parlamentet sedan kör en instant-runoff på.

Slutligen är jag osäker på om detta inlägget är förenligt med dessa regler om politiskt innehåll.
Men i den mån jag kan förstå det, så är detta inlägget inte politiskt då jag inte förespråkar något parti.

Korrigeringar välkomna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Jo jag har funderat lite över det innan. Kort och gott finns det ingen super uppenbar lösning, men det finns däremot grader i helvetet.

Personligen hade jag velat se mer direktdemokrati i stil med Schweiz, det funkar bra för dom iaf, möjligtvis det mest lyckade landet i världen. Kanske inte riktigt lika mycket direktdemokrati som dom, men åt det hållet.

Med en starkare direktdemokrati hade riksdagsröstningarna mer handlat om att rösta in folk som ska utföra resultatet av folkröstningarna, så det handlar mer om att rösta in kompetenta personer inom varje område. Tillskillnad från representativ där vi bara röstar in allmänt folk som ska bestämma åt oss.

Idag så kräver inte ens lagen att riksdagen måste följa resultatet av en folkomröstning. Dom skulle kunna ignorera resultatet men det skulle förmodligen ge konsekvenser i nästa riksdagsval.

Så istället för inkompetenta politiker så kommer en minst lika inkompetent befolkning att rösta istället

Skrivet av AtomicPunk:

Om man ska vara konspiratoriskt lagd så kan det ju tänkas att SD tryckte "fel" för att avleda uppmärksamhet från det faktum att Socialdemokraterna helt utan förvarning ändrade sig i sista sekund. Nu blandar folk ihop dem och diskussionen delvis blir ett blame game så att färre fattar/accepterar att detta helt och hållet ligger på Socialdemokraternas samvete.

Hur ligger detta på Socialdemokraternas samvete? Har du lust att utveckla en aning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Jag är lite lat, men är det någon själ som kan vara vänligt att förklara hur "länkskatten" egentligen kommer att fungera i praktiken?

Lagen om länkskatten är mera till för att kunna strypa ogillade artiklar med hjälp av lagen själva än att göra det möjligt att tekniskt omsätta det i praktiken.
Jag tror inte heller att man kan tekniskt omsätta det så, utan att det blir plågsamt för alla.

Om du läser något på någons sida, och denna sida citerar en textbit och länkar till artikeln/källan som citerats, kommer du via klicket på länken redan generera pengar på innehavarens sida om den kör med reklam. Då reklam annonsören betalar en viss summa per klick för att kunna ha sin reklam på sidan.
Dom faktiskt tjänar på att blir länkade till. Det är helt onödigt att införa en länkskatt. Det blir bara dubbel betalning annars.

Det är enkelt:
Har du Instagram och har 100.000 followers, är din räckvidd mycket högre än om du bara har 200 followers.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

@Sh4d0wfi3nd: håller med, rösta blankt! Visa vad du tycker genom att rösta men inte på något parti. Vet i och för sig om man kan rösta blankt till EU-val.

Nja, jag vet att jag kommer rösta. Och jag kommer rösta på ett fritt och öppet internet, sen låter jag det partiet vara osagt och vill helst slippa politisk diskussion.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Autodidact:

Det finns inte någon yttrandefrihet om det finns lagar som säger att det är olagligt att säga/skriva vissa saker. Med andra ord har vi inte någon yttrandefrihet. Vi får lov att säga/skriva det staten tycker är okej, inte mer.

Det du talar om är bara att det finns färre eller andra lagar i Sverige som inskränker yttrandefriheten jämfört med de lagar som finns i vissa andra länder. Det är dock helt irrelevant.

Det är snarare en definitionsfråga isåfall, om du anser att förtal, personliga påhopp, förolämpningar och kränkningar är "yttrandefrihet" då får det ju stå för dig, i mina ögon är det dock inte så. Yttrandefrihet är inte = få säga exakt vad som helst till 100%, iaf inte enligt min och många andras definition, men är det så du definierar det så har du ju helt rätt, för vi har faktiskt lagar mot förtal och kränkningar.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Uppladdningsfilter löser problemet med politiska komentarer i detta forumet

Dom säger att filtret ska stoppa er från att ladda upp ex dikter på forumet som en konstnär har skapat.
dikterna finns i filtret.

OM några år finns typ detta med i filtret.
"massinvandringen är dåligt", Statsministern är usel".
"Windows är ett virus" "Höj skatten för dom rika" "Flat skatt"
"Tino sanandaji" "gula västarna"

Den som har makten skriver filtret, ni kan inte stoppa det.
Företagen kan även skriva filtren då kan ni aldrig skriva att AMD är bra det enda som tillåts är att nvida är bra.
Nivda kan erbjuda gratis grafikkort för att sköta filtret.

Det tog mig en minut att skriva ett filter som dödar demokratin
Med ett par knapptryckningar så kan dom ta bort hela yttrandefriheten, Nordkorea nästa, positiva ord om ledaren är det enda som filtret inte stoppar.

Vår nuvarande statsminister ändrar inte på filtret men vad gör nästa statsminister?
Vem ska sköta filtret Microsoft, privat företag, staten, kulturarbetare som hatar SD?

Artickel 11 och 13 är obegripligt men begripligt om syftet var att införa den totalitära staten.

Hitler Mussolini Stalin gamla Östtyskland skulle använt filtret om det funnits tveklöst ja.
En del länder i Mellanöstern skulle nu använda filtret om det fans tveklöst ja.
Finns det ett filter så kommer onda människor att använda filtret för onda syften tveklöst ja.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hamno:

Haha som man bäddar får man ligga.
Njut av ert underbara EU nu.

Ert? var ju 51% vs. 49% när vi (svenska folket) röstade om EU, ganska många som inte ville gå med i EU, och som fortfarande inte vill vara meddled i EU då det är en tyranni och inte demokrati.

Nu får alla lida, även du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Så istället för inkompetenta politiker så kommer en minst lika inkompetent befolkning att rösta istället

Därav mitt ordval "grader i helvetet" haha... Det finns ingen perfekt lösning som sagt, bara lösningar som är subjektivt bättre eller sämre inom vissa områden. Även perfektion är ett subjektivt begrepp

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150792:

Ert? var ju 51% vs. 49% när vi (svenska folket) röstade om EU, ganska många som inte ville gå med i EU, och som fortfarande inte vill vara meddled i EU då det är en tyranni och inte demokrati.

Nu får alla lida, även du.

Jaså jag får lida ? Jag bor utanför EUs gränser så lider inte så värst mycket

Visa signatur

Chassie: Corsair Graphite 600T - Mobo: Asus P8P67 - CPU: Intel i7 2600K - CPUkylare: Corsair Hydro H80 - RAM-minne: 12 Gb Corsair Dominator - GPU: EVGA 680GTX FTW+ 4GB - PSU: Corsair AX 850 GOLD - HDD: Intel 330 Series 2.5 OS: W7 Pro - Keyboard: Logitech Illuminated

Permalänk
Medlem

Inte särskilt genomtänkt detta...och de här personerna har folk röstat på...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Lagen om länkskatten är mera till för att kunna strypa ogillade artiklar med hjälp av lagen själva än att göra det möjligt att tekniskt omsätta det i praktiken.
Jag tror inte heller att man kan tekniskt omsätta det så, utan att det blir plågsamt för alla.

Om du läser något på någons sida, och denna sida citerar en textbit och länkar till artikeln/källan som citerats, kommer du via klicket på länken redan generera pengar på innehavarens sida om den kör med reklam. Då reklam annonsören betalar en viss summa per klick för att kunna ha sin reklam på sidan.
Dom faktiskt tjänar på att blir länkade till. Det är helt onödigt att införa en länkskatt. Det blir bara dubbel betalning annars.

Det är enkelt:
Har du Instagram och har 100.000 followers, är din räckvidd mycket högre än om du bara har 200 followers.

Ahem, du menar väl att du uppfattar det som att algen är till för att strypa oliktänkande? Har du lust att skriva ut vilka delar av direktivet som du anser kommer att användas till detta?

Skrivet av Teknik:

Dom säger att filtret ska stoppa er från att ladda upp ex dikter på forumet som en konstnär har skapat.
dikterna finns i filtret.

OM några år finns typ detta med i filtret.
"massinvandringen är dåligt", Statsministern är usel".
"Windows är ett virus" "Höj skatten för dom rika" "Flat skatt"
"Tino sanandaji" "gula västarna"

Den som har makten skriver filtret, ni kan inte stoppa det.
Företagen kan även skriva filtren då kan ni aldrig skriva att AMD är bra det enda som tillåts är att nvida är bra.
Nivda kan erbjuda gratis grafikkort för att sköta filtret.

Det tog mig en minut att skriva ett filter som dödar demokratin
Med ett par knapptryckningar så kan dom ta bort hela yttrandefriheten, Nordkorea nästa, positiva ord om ledaren är det enda som filtret inte stoppar.

Vår nuvarande statsminister ändrar inte på filtret men vad gör nästa statsminister?
Vem ska sköta filtret Microsoft, privat företag, staten, kulturarbetare som hatar SD?

Artickel 11 och 13 är obegripligt men begripligt om syftet var att införa den totalitära staten.

Hitler Mussolini Stalin gamla Östtyskland skulle använt filtret om det funnits tveklöst ja.
En del länder i Mellanöstern skulle nu använda filtret om det fans tveklöst ja.
Finns det ett filter så kommer onda människor att använda filtret för onda syften tveklöst ja.

Har du någon källa eller egna insikter i vilka delar av direktivet som du anser kommer att användas till detta? Du beskriver ju ganska långtgående konsekvenser så jag utgår från att du verkligen läst på?

Skrivet av anon150792:

Ert? var ju 51% vs. 49% när vi (svenska folket) röstade om EU, ganska många som inte ville gå med i EU, och som fortfarande inte vill vara meddled i EU då det är en tyranni och inte demokrati.

Nu får alla lida, även du.

Och fler ville vara med än som inte ville vara med....det är så demokrati fungerar...

Skrivet av Dem8n:

Inte särskilt genomtänkt detta...och de här personerna har folk röstat på...

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det dom inte är genomtänkt? Vilka delar ser du dom problematiska?

Permalänk

@Frispel: Det behöver väl ingen förklaring? De använde inte sin makt för att stoppa förslaget. Utfallet blev att det gick igenom. Med eller utan SD visste de sannolikt att deras röster mycket väl kunde bli avgörande.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Hjälpsam

En mörk dag!

Jävligt tyst om detta hos tidningarna, de har lobbat hårt för detta.
Tanken är att släcka alternativen.

Heder åt de flesta svenska partier, de var mot detta, heder också åt de sossar som gick emot partilinjen och röstade nej till förslaget.

Bra krönika från Hanif Bali.

"Hur kommer det sig att du hör om detta nu? Var har den massiva mediala uppmärksamheten mot ett förslag som helt gör våld på de idéer vår tryck- och yttrandefrihetslag bygger på varit? Knäpptyst.
Jo för att svenska medier, som Schibsted (SvD, Aftonbladet) och Bonnier (DN, Sydsvenskan) samtliga har betalat lobbyister för att få igenom direktivet. T.o.m statliga SVT har intresse att få igenom förslaget.
Prata aldrig med mig om ”journalistisk integritet”, varken hos statlig media eller de ”anständiga” mediehusen.
Detta är renodlad ekonomisk hämnd med hjälp av politisk makt mot internets kärna för att de rubbat tidningarnas affärsmodell."

http://projektsanning.com/2019/03/27/hanif-bali-eu-parlamente...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Waiting for comment to upload. Passed 13/9435934539473454535 filters.
Estimated time left: 17 years 3 Months 13 Days
Have a nice day! EU

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk

Otroligt dåligt.
Men jag tror folk måste inse att lobbyister snart har lika stort inflytande i EU som de har i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Hej igen. Har läst lite noggrannare. Får INTE ändras i efterhand. Anledningen till felröstning var ändrad röstordning. SD:s felröstning var dock inte avgörande.

Eller läs själv: https://samnytt.se/sd-rostade-for-eu-direktivet-som-begransar...

Eftersom S också röstade fel, så bär både S och SD lika stort ansvar att det här direktivet gick igenom oförändrat. Tillsammans med S så var SDs felröstning avgörande!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Ahem, du menar väl att du uppfattar det som att algen är till för att strypa oliktänkande? Har du lust att skriva ut vilka delar av direktivet som du anser kommer att användas till detta?

Har du någon källa eller egna insikter i vilka delar av direktivet som du anser kommer att användas till detta? Du beskriver ju ganska långtgående konsekvenser så jag utgår från att du verkligen läst på?

Och fler ville vara med än som inte ville vara med....det är så demokrati fungerar...
Vad är det dom inte är genomtänkt? Vilka delar ser du dom problematiska?

Det filtret officiellt ska ta bort är inte problemet, det är vad onda människor kan använda filtret till, vi har gett dom ett perfekt verktyg till att utöva en diktatur.
Det finns inga garantier att vi får snälla politiker i nästa val.
VEM SKA HANTERA FILTRET? VAD SKA INGÅ I FILTRET?
Dagens snälla politiker lär om något år införa mer i filtret för att stoppa IS och terrorgrupper från att ladda upp, bra men sen går dom vidare och stoppar gula västarna och helt demokratiska rörelser som kan avsätta dom som nu har makten.

SVERIGES MILITÄR TÄNKER INTE GÖRA EN STATSKUPP men om dom gjorde en kupp så har dom i förväg skrivit ett nytt filter och det ändras direkt efter kuppen censuren är total, diktaturens bästa verktyg skapar vi nu.
Det är inte många år sen det var militärdiktatur i Grekland.
Är det lämpligt att ett land som Turkiet ska ha tillgång till ett filter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

En mörk dag!

Jävligt tyst om detta hos tidningarna, de har lobbat hårt för detta.
Tanken är att släcka alternativen.

Heder åt de flesta svenska partier, de var mot detta, heder också åt de sossar som gick emot partilinjen och röstade nej till förslaget.

Bra krönika från Hanif Bali.

"Hur kommer det sig att du hör om detta nu? Var har den massiva mediala uppmärksamheten mot ett förslag som helt gör våld på de idéer vår tryck- och yttrandefrihetslag bygger på varit? Knäpptyst.
Jo för att svenska medier, som Schibsted (SvD, Aftonbladet) och Bonnier (DN, Sydsvenskan) samtliga har betalat lobbyister för att få igenom direktivet. T.o.m statliga SVT har intresse att få igenom förslaget.
Prata aldrig med mig om ”journalistisk integritet”, varken hos statlig media eller de ”anständiga” mediehusen.
Detta är renodlad ekonomisk hämnd med hjälp av politisk makt mot internets kärna för att de rubbat tidningarnas affärsmodell."

http://projektsanning.com/2019/03/27/hanif-bali-eu-parlamente...

Intressant, jag tycker mig ha läst om detta i media varje gång det röstats om direktiven. Knäpptyst? Sedan, hur vet du vad som tanken med direktivet? Som jag förstått det så är den officiella tanken att stora företag som exempelvis google och facebook inte ska kunna förhandsvisa artiklar från annan media utan att betala skaparna av denna media. På vilket sätt har du fått reda på att syftet är att tysta meningsmotståndare?

Skrivet av Teknik:

Det filtret officiellt ska ta bort är inte problemet, det är vad onda människor kan använda filtret till, vi har gett dom ett perfekt verktyg till att utöva en diktatur.
Det finns inga garantier att vi får snälla politiker i nästa val.
VEM SKA HANTERA FILTRET? VAD SKA INGÅ I FILTRET?
Dagens snälla politiker lär om något år införa mer i filtret för att stoppa IS och terrorgrupper från att ladda upp, bra men sen går dom vidare och stoppar gula västarna och helt demokratiska rörelser som kan avsätta dom som nu har makten.

SVERIGES MILITÄR TÄNKER INTE GÖRA EN STATSKUPP men om dom gjorde en kupp så har dom i förväg skrivit ett nytt filter och det ändras direkt efter kuppen censuren är total, diktaturens bästa verktyg skapar vi nu.
Det är inte många år sen det var militärdiktatur i Grekland.
Är det lämpligt att ett land som Turkiet ska ha tillgång till ett filter?

Det är inte filter som är problemet med det du skriver, det är övervakning. Något som har väldigt lite med ett filter att göra. Men på vilket sätt tänker du att politiker ska kunna använda detta filter? Vilka delar i direktivet är det som ger dessa potentiellt illvilliga politiker denna möjlighet? Undrar helt enkelt vilka texter det är du syftar på.

Och ja, vem är det som ska egentligen ska hantera dessa filter? Gäller det bara bilder/ljud/rörlig media eller gäller det även texter? Gäller det oavsett storlek på det ställe saker delas på? Jag antar att du läst på tillräckligt för att veta detta med tanke på de långtgående scenarier du målar upp?