Var hittar man en TV utan spyware 2019 ??

Permalänk
Medlem

Var hittar man en TV utan spyware 2019 ??

Vill ha en TV som stödjer 4K och har vettiga funktioner men har hört så mycket skit om "smart-tvs" som använder både mic och kamera för att spela in folks hem och skickar det till tillverkarens (eller dess samarbetspartners) servrar.

Och även dom TV-apparater som inte har mikrofon eller kamera spionerar ofta på en via Samba TV för att kunna skicka anpassad reklam till dig på både din tv och andra enheter på samma nätverk som TVn då Samba TV skapar en nätverkskarta över ditt lokala nätverk.

Kort och gott vill jag ha en bra och modern TV men samtidigt kunna lita till hundra procent på att den gör det jag vill och inget annat.

Det enda alternativet jag hittade på prisjakt var från tillverkaren SwedX, ett företag som tillverkar skärmar och TV-apparater för reklamändamål. Jag kan ju inte vara den enda som ser ironin i det faktum att om man vill ha en TV som inte injicerar reklam i ens filmer som ett dåligt reklamvirus på PCn så måste man köpa en TV gjord för att visa reklam i offentliga miljöer...

Så, är det någon som har tips på nån bra TV utan en massa inbyggd skit ??

Eller iaf en TV med massa inbyggd skit som går att stänga av permanent...

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

På med foliehattarna gott folk, nu lyfter vi

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal tjock tv som står på vinden

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Måste tv'n vara uppkopplad? ingen uppkoppling no worries!? På min Panasonic var det inga problem att koppla bort det trådlösa nätverkskortet som satt monterat på utsidan. Med en lödstation så är det enkelt att plocka bort kamera och mikrofon ifall det finns (dock så ryker garantin).

Permalänk
Medlem

@[TBOC]Razor:
Använd inte Smart funktionerna, om TVn inte är uppkopplad till Internet, kan den inte skicka någon data.

På min LG har jag INTE godkänt att den får samla in min röstinformation och den får INTE sprida till tredje part. Då kan jag inte använda några röstfunktioner. Har en medföljande fjärrkontroll som jag styr med
Sen om TVn gör det i smyg, det vet jag inte.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

är det bara jag som inte bryr mig för 5 öre om någon spelar in min röst eller filmar mig? snacka om besvikelse för den som ska titta eller lyssna på det ;-), tycker det är mycket värre med allt annat som spårar en så man får reklam stup i kvarten.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Köp en skärm om du är paranoid. https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s399549289&catId=393
Eller tejpa över kamera/mic med eltejp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

På med foliehattarna gott folk, nu lyfter vi

Man kan ju linda in TV:n istället så slipper man gå omkring med en ful hatt

Permalänk
Medlem

Vart har du hört så mycket skit om smart-TV som använder mikrofon och kamera för att spela in folk? Från David Icke?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

På med foliehattarna gott folk, nu lyfter vi

Skrivet av Mangee75:

Jag har en gammal tjock tv som står på vinden

Inlägg som dessa är tyvärr inte till någon större hjälp...

Skrivet av clipzii:

Måste tv'n vara uppkopplad? ingen uppkoppling no worries!? På min Panasonic var det inga problem att koppla bort det trådlösa nätverkskortet som satt monterat på utsidan. Med en lödstation så är det enkelt att plocka bort kamera och mikrofon ifall det finns (dock så ryker garantin).

Jag har inga problem med att skruva elektronik men jag har gärna garantin kvar på dyr hemelektronik. Kanske skulle kunna vara en idé om man köpte något beggat.

Skrivet av Lembritt:

@[TBOC]Razor:
Använd inte Smart funktionerna, om TVn inte är uppkopplad till Internet, kan den inte skicka någon data.

På min LG har jag INTE godkänt att den får samla in min röstinformation och den får INTE sprida till tredje part. Då kan jag inte använda några röstfunktioner. Har en medföljande fjärrkontroll som jag styr med
Sen om TVn gör det i smyg, det vet jag inte.

På morsans LG-TV tog jag precis bort samtycket till röst och till att skicka data utanför EES. Man bör dock notera att där står inget om att skicka data *inom* EES...

Visste inte ens att den TVn hade röststyrning.

Skrivet av aragon:

är det bara jag som inte bryr mig för 5 öre om någon spelar in min röst eller filmar mig? snacka om besvikelse för den som ska titta eller lyssna på det ;-), tycker det är mycket värre med allt annat som spårar en så man får reklam stup i kvarten.

Nej, jag skulle nog säga att du tillhör den stora massan av tv-tittare som bara accepterar alla användaravtal utan att läsa igenom det finstilta.

Kort och gott: NEJ, jag är inte ute efter nån tjock-tv från tidigt 90-tal utan en modern tv men utan all bloat man får på köpet med 99% av alla TV-apparater idag. Och om man nu måste godta skiten så vill jag iaf veta att den går att stänga av helt.

Jag tar tacksamt emot fler seriösa tips

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Som andra redan nämnt så verkar det enklaste vara att inte koppla upp den på ditt nätverk. Jag antar att det inte finns några TV-apparater som är tillräckligt sofistikerade att knäcka lösenordet till ditt wifi även om de skulle försöka.

Skärmarna från SwedX har fått mycket blandad kritik här på forumet så jag skulle tänka mig noga för innan ett eventuellt köp.

Skrivet av Lembritt:

På min LG har jag INTE godkänt att den får samla in min röstinformation och den får INTE sprida till tredje part. Då kan jag inte använda några röstfunktioner. Har en medföljande fjärrkontroll som jag styr med
Sen om TVn gör det i smyg, det vet jag inte.

Fast om man ligger åt det paranoida hållet så litar man förstås inte på att de gör som du säger.

Skrivet av aragon:

är det bara jag som inte bryr mig för 5 öre om någon spelar in min röst eller filmar mig? snacka om besvikelse för den som ska titta eller lyssna på det ;-), tycker det är mycket värre med allt annat som spårar en så man får reklam stup i kvarten.

Det beror lite på vad man menar med "bryr sig".

Jag skulle inget annat än tycka synd om de som tittar på min och sambons lekar i sovrummet men samtidigt vore det av ren principsak vedervärdigt ifall någon gjorde det utan tillstånd. Detsamma gäller även när jag ligger i soffan och pillar mig i naveln.

Edit: Jag håller dock med om att jag gärna ser tillverkare fokusera mer på det väsentliga, d.v.s. bildkvalitén. Jag kunde inte bry mig om de smarta funktionerna de påstås ha. Likaså är det fullkomligt onödigt att tillverkarna lägger en massa tid på att få till ett "bra" ljud...

Permalänk
Medlem

Koppla den inte till nätet så lär den inte skicka något? Alt skapa regelverk i brandväggen som blockar allt eller sånt du vill släppa igenom. Projektor kanske kan vara en lösning annars om du vill ha en stor/bra bild..

Permalänk
Medlem
Skrivet av markiiie:

Vart har du hört så mycket skit om smart-TV som använder mikrofon och kamera för att spela in folk? Från David Icke?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte direkt svårt att hitta, bara googla på "Smart tv spying" eller tex "Samba tv spying".

Samba tv är en reklamtjänst som är inbyggd i dom flesta stora tillverkares TV-apparater. Den läser av vad du tittar på på din TV och skickar reklam till alla enheter på ditt lokala nätverk.

Samsungs TV-apparater injicerar reklam i random filmer och serier även om det skulle vara lokal media du spelar upp från ett usb-minne. Det går att stänga av men varför existerar det ens till att börja med ??

Finns hur mycket skit som helst att hitta om man bara gör en snabb google-sökning.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Låter lite motsägelsefullt att vilja använda smart-tvfunktionerna, men kräva att ingen data samlas in. Fallen där reklam visas medan du tittar på ditt innehåll är buggar däremot, det är inget som normalt sker. De flesta med Android TV kan man väl rensa upp hyfsat hur som helst, men även de kommer ha rekommenderat innehåll och liknande som förvalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Låter lite motsägelsefullt att vilja använda smart-tvfunktionerna, men kräva att ingen data samlas in. Fallen där reklam visas medan du tittar på ditt innehåll är buggar däremot, det är inget som normalt sker. De flesta med Android TV kan man väl rensa upp hyfsat hur som helst, men även de kommer ha rekommenderat innehåll och liknande som förvalt.

Har inte nämnt användning av några smart-tvfunktioner...

När jag skrev vettiga funktioner menade jag mer hög uppdateringsfrekvens, stöd för 60fps osv.

Och bugg eller inte, att TVn ens har stöd för att injicera egen reklam öht är ju en ganska tvivelaktig funktion enligt mig.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av [TBOC]Razor:

Har inte nämnt användning av några smart-tvfunktioner...

När jag skrev vettiga funktioner menade jag mer hög uppdateringsfrekvens, stöd för 60fps osv.

Och bugg eller inte, att TVn ens har stöd för att injicera egen reklam öht är ju en ganska tvivelaktig funktion enligt mig.

Slå av ACR och nöj dig med att apparna själva samlar in information då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Slå av ACR och nöj dig med att apparna själva samlar in information då.

Ja det är ju det som är grejen, alla TV-apparater ger ju inte en möjligheten att stänga av det på något enkelt vis. Lite därför jag söker tips om TV-apparater där man vet att det går att stänga av helt.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av [TBOC]Razor:

Ja det är ju det som är grejen, alla TV-apparater ger ju inte en möjligheten att stänga av det på något enkelt vis. Lite därför jag söker tips om TV-apparater där man vet att det går att stänga av helt.

Tror alla TV-apparater tillåter att du stänger av ACR, reklam på hemskärmen kan vara värre.

Permalänk
Medlem

Valfri tv utan smartfunktioner borde väl funka?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Valfri tv utan smartfunktioner borde väl funka?

Finns inte 4K-UHD-TVs utan smarttv-funktioner med en normal prislapp. Digital-signage-modeller med vettiga funktioner och vettig bild hittar du inte för en överkomlig prislapp. Det är ju också lite betydelselöst, det är ju bara att inte ansluta TVn till nätverket, och köra med din egna mediaspelare och mottagare om du inte vill använda de inbyggda funktionerna.

Edit: Vill du verkligen ha en skärm helt utan TV-funktioner, men med HDR-stöd, 4K-UHD och som verkar fungera någorlunda så kanske Philips 436M6VBPAB är något. Vill du ha något större så kör på en vanlig TV och se till att ACR inte är påslaget.

Permalänk
Sötast
Skrivet av [TBOC]Razor:

Ja det är ju det som är grejen, alla TV-apparater ger ju inte en möjligheten att stänga av det på något enkelt vis. Lite därför jag söker tips om TV-apparater där man vet att det går att stänga av helt.

Det finns ett flertal TV-apparater utan "smart" funktioner.
Edit: Oops, har ej kollat om det finns 4K tv utan smart dock, 1080P så finns det iaf.

Finns däremot ett stort antal bildskärmar i större storlekar nuförtiden.

Körde tidigare en Andersson dum-tv och bytte den sedan mot en 4k 43" datorskärm.
Båda har fungerat ypperligt.

Permalänk
Inaktiv

@henkiii: Detta har ingenting med paranoia att göra. Smart-TV är inte något som är påhittad, min lilla vän.

@[TBOC]Razor: Köp en router/firewall och sätt TVn bakom routern och blockera allting

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av [TBOC]Razor:

Har inte nämnt användning av några smart-tvfunktioner...

När jag skrev vettiga funktioner menade jag mer hög uppdateringsfrekvens, stöd för 60fps osv.

Och bugg eller inte, att TVn ens har stöd för att injicera egen reklam öht är ju en ganska tvivelaktig funktion enligt mig.

Låt bli att ansluta den till ett nätverk då. Hur tänker du att den ska kunna spionera på dig utan uppkoppling? Brevledes?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Inget internet är enda sättet som många skrivit. Hur vet du att det inaktiveras när du trycker på knappen "inaktivera" som tillverkaren programmerat dit?

Du litar inte på tillverkaren men ändå litar du på just den funktionen?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av [TBOC]Razor:

Har inte nämnt användning av några smart-tvfunktioner...

När jag skrev vettiga funktioner menade jag mer hög uppdateringsfrekvens, stöd för 60fps osv.

Och bugg eller inte, att TVn ens har stöd för att injicera egen reklam öht är ju en ganska tvivelaktig funktion enligt mig.

Det har jag aldrig varit med om på min LG. Det enda som jag märker är att den minns vad jag söker på osv, men det är inbyggda funktioner i apparna. Någon påtvingad reklam från LG har jag aldrig sett.
Det enda märket som (utan hårda bevis) är misstänkt för sånt är Huwavei så det märket håller jag mig ifrån.
Sen måste jag ju undra vad LG har för nytta av att jag tittar på Game of thrones...eller har en randig t-shirt på mig??????

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Det har jag aldrig varit med om på min LG. Det enda som jag märker är att den minns vad jag söker på osv, men det är inbyggda funktioner i apparna. Någon påtvingad reklam från LG har jag aldrig sett.
Det enda märket som (utan hårda bevis) är misstänkt för sånt är Huwavei så det märket håller jag mig ifrån.
Sen måste jag ju undra vad LG har för nytta av att jag tittar på Game of thrones...eller har en randig t-shirt på mig??????

Nej nej, det är samsungs TV-apparater som injicerar reklam i det du tittar på, inte LGs.

LG lyssnar bara på allt du säger i närheten av TVn om du har röstkommandon aktiverat.

Det får väl helt enkelt bli att jag köper en vanlig smart-tv med diverse bloat och sen bara inte koppla upp den. Utbudet av bra TV-apparater eller skärmar med 4K/120hz/60fps etc men utan bloat är ju antingen icke-existerande eller skyhögt pris på.
Och sen köra tuben, viaplay etc via en CC Ultra istället.

Så om man bortser från tillverkarens spyware, vilka tillverkare har bra OSDs, vettig menystruktur och bra bildkvalitet då ?
Gärna ok ljud med för extra ljudpaket kommer inte köpas samtidigt om ens öht.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon285805:

@[TBOC]Razor: Köp en router/firewall och sätt TVn bakom routern och blockera allting

Om man vill hindra TVn att ansluta mot nätet låter det både enklare och billigare att bara låta bli att ansluta den till internet istället för att köpa extrautrustning för att uppnå samma sak. Färre kablar och tjafs blir det ockdå. Tänker jag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Har stängt av funktionen "Advertising cookies" på min LG, aldrig sett någon reklam någonstans. Minns inte om man var tvungen att godkänna alla de där suspekta datainsamlingarna för att kunna använda deras Content store och ladda ner appar, men i sådana fall är det väl bara att strunta i hela "Smart"-delen av TV:n.

Gillar LGs OSD. Känns snyggt, modernt, ganska rappt och skönt att kunna använda pekare när man t.ex. ska skriva in något med ett virtuellt tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [TBOC]Razor:

Det får väl helt enkelt bli att jag köper en vanlig smart-tv med diverse bloat och sen bara inte koppla upp den.

Kan man inte ha internet via eluttagen nu för tiden också? Finns kanske något som gör att TVn skickar ut informationen den vägen?
Bästa vore egentligen om man hade ett eget kraftverk och kopplade bort hela hemmet från stadsnätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [TBOC]Razor:

Nej nej, det är samsungs TV-apparater som injicerar reklam i det du tittar på, inte LGs.

Och sen köra tuben, viaplay etc via en CC Ultra istället.

Aldrig varit med på Q7 som jag haft i runt 1 och ett halv år?

Och du litar alltså på att en Chromecast inte skickar vidare någon information?

Men gällande tips så kanske du ska kolla på Public display eller projektor?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2