Synology på vinden? +35-40 grader i sommarsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

@mr_sQuinty: jag har en neurologisk diagnos, är ljudkänslig. Därför jag gärna slipper saker som knottrar.

Tack.

kan du inte bygga ett ljudisolerat skåp/låda att ha den i? så kan den vara inne? vad för typ av hus har du? kanske finns lämpligare ställen än just vinden? beroende på hur mkt utrymme du behöver kan ssd diskar vara något att fundera på, dom är dyra men har man ekonomin så borde det inte vara ett problem?
vilka typ av ljud kan du hantera? jag har tinnitus och trivs av en jämnt brummande ljud då det kan överösta "ljudet som inte finns" jag är känslig för högfrekventa ljud. antar att din sjukdom är mycket värre än det jag lider av eftersom jag gillar att ha bakgrundsljud annars börjar tinnitusen dundra på om den får plats.

min synology stör mig för att den "knottrar" och då låter det som att någon smyger på övervåningen, med de nya diskarna är den överjävlig dom låter mer än de gamla. ska flytta på den så snart jag hittat en bra plats till den. sneglar på en hylla som kan komma väl till pass...

bitumen och annat dämp material ska jag sätta på min synologys "tassar" tycker dom inte är så bra på att få bort "knotter" ljudet.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Har du testat att ha den i klädkammaren? Men den kanske låter genom väggarna och då blir det förstå problem om ni sover i rummet bredvid. Om ni inte vill ha dörren stängd till sovrummet också.

Men... Hur många hårddiskar har du i nasen? Vilket lagringsutrymme har de?
Ett alternativ är att du byter ut dom mot SSD men det är ju tyvärr fortfarande dyrare än knark om man inte bara har en liten mininas.
Diskar som snurrar i ≈5200 varv ska låta mindre än diskar som snurrar i ≈7200 varv. Men jag gissar att det inte är någon större skillnad.

Skrivet av mr_sQuinty:

Jag har min bakom skärmen på skrivbordet , hör den knappt , allt annat låter mer.

Jag kan hålla med om att det känns overkill att ha sin server i ett skjul på tomten men jag håller med om att ljud från hårddiskar är smått störande. Om "allt annat låter mer" så antar jag att du aldrig är i samma rum när inget kommer ut från högtalarna? Annars borde du ta ett snack med grannarna

Jag håller i alla fall med om att mekaniska diskar låter alldeles för mycket. Jag flyttade nyss min nas till övervåningen och när den jobbar här jag hårddiskarna från sovrummet som ligger direkt nedanför. Jag ska dock uppgradera nasen och har bl.a. köpt nytt chassi för att få plats med fler diskar i den. Skulle den fortfarande höras så blir det att hitta en annan lösning.

Permalänk

Hej!

Har inte köpt den nya NAS:en jag tänkt köpa. https://www.synology.com/sv-se/products/DS918+

Men jag vet att hårddiskar låter och vet vad jag kommer utsätta mig för. SSD är väldigt dyrt.

Bästa valet känns som förrådet utomhus.

# Att bygga en ljudisolerad låda känns väldigt svårt och lite som en brandrisk, sen är frågan om resultatet ens blir bra. Någon som har tips får gärna skriva.

# Jag tänker mig något skåp likt ett litet rackskåp.
Som jag värmeisolerar med stenull, så att den tål vintern.
Ända frågan är hur jag ska ventilera det under sommaren, någon temperaturstyrd fläkt.

Permalänk
Medlem

Min står i vardagsrummet gömt.

Fläkten hörs inte alls. Varför på vinden?

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

det finns givetvis sätt att ha den på vinden också. ett är att ha den i en låda som är isolerad. en fläkt "kanal" är kopplad direkt till en friskluftsventil på vinden och suger in hyfsat sval luft som sedan blåses ut av den andra fläkten direkt på vinden.
på vintern kopplar man bort frisklufts kanalen och kör med tempstyrda fläktar. som blåser ut luft så fort det blir för varm i den isolerade lådan OM nasen klarar att värma upp lådan, "sover" den klarar den nog inte det och där kommer värmeslangen in i bilden som ligger i lådan(sådana man har för att inte frysa sönder vattenrör, vet inte om dom värmer så mkt men kanske räcker?) eller koppla på röret till en ventil som går innifrån huset så du snor lite värme innifrån. då kan du dra ned
vanliga ventilationen lite.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

@Petterk:

Hej!
I bostaden så låter den alldeles för mycket. Tvättstugan fick jag inte tillåtelse för. Vinden blir stekhet sommartid.

Enda alternativet nu är ett litet förråd som ändå skall byggas på tomten.

Funderar på köpa något skåp likt ett litet rackskåp som jag isolerar med stenull, sedan temperaturstyrda fläktar. Har inte så koll på det men borde väl finnas temperaturstyrda fläktar som är relativt enkla att montera.

tack

Klädkammaren har väl en dörr? Dessutom är väl inte sovrummet vägg i vägg med klädkammaren?

Du har också lite plats under trappan? Är det utrymmet öppet kan du bygga in det så du inte stör dig på ljudet när du är i hallen.

Det blir billigare att köra SSD-diskar än att bygga skjul på tomten eller bygga kylda rackskåp. Välj din kamp. Även om ett förråd ändå ska byggas så kostar det att lägga ner nätverk och el, som du kanske inte behöver.

https://www.qnap.com/en/product/hs-453dx plus SSDs kan du ställa var som helst i hemmet.

Permalänk

Hej!

Efter att ha pratat med lite folk som har prövat detta, så kom jag fram till att lägga allt på vinden trots allt.

Det enda problemet nu är hur jag ska lösa det med temperaturstyrda fläktar?

Finns det färdiga fläktar som gör detta?

Tack för tips.

Permalänk
Medlem

NASen i sej själv har väl tempstyrda fläktar , går det inte nyttja dom ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk

@mr_sQuinty: Bra idé! Du menar att man kan förlänga fläktens kabel och sätta den på lådan istället.
Hmm, jag ska titta på detta om det går att skruva isär och komma åt fläktens kabel!

Dock försvinner ju garantin då.

Finns det inga enkla färdiga lösningar, känns som temperaturstyrda fläktar är något som alla sweclockers behöver

Stort tack!!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Förstår fortfarande inte varför du vill köra ett litet 19" nätverksskåp om du inte ska köra 19"-prylar.

Bygger du ett rum i rummet så kan du ventilera det med vanliga ventilationskanaler och ventilationsfläkt, och fläkten kontrollerar du med en vanlig termostat och manuell varvtalsstyrning exempelvis.

Självklart mindre jobb att ställa NAS:en på en hylla i klädkammaren, eller bygga in en del av utrymmet under trappen.

Permalänk

Det kändes inte alls som något färdigt lite för avancerat för mig.

EDIT: Kanske denna.. https://www.hydrogarden.se/ventilationklimat/flaktkontroll/sm...

Tack! <3

Skrivet av Petterk:

Förstår fortfarande inte varför du vill köra ett litet 19" nätverksskåp om du inte ska köra 19"-prylar.

Bygger du ett rum i rummet så kan du ventilera det med vanliga ventilationskanaler och ventilationsfläkt, och fläkten kontrollerar du med en vanlig termostat och manuell varvtalsstyrning exempelvis.

Självklart mindre jobb att ställa NAS:en på en hylla i klädkammaren, eller bygga in en del av utrymmet under trappen.

Hej Petterk, ska svara på dina funderingar
Skåp som skåp, finns det något billigare skåp så funkar det också. Men tänker att 19" skåpet är bra då jag kan montera fläktarna direkt på skåpet, färdiga platser.

Vill inte bygga ett rum i rum, ingen fast installation vet inte hur det blir om ett par år.

Att ställa den på klädkammaren, vi har inget direkt utrymme som är nära till nätverkskablar. Dominanta familjemedlemmar

Tack!

Permalänk
Medlem

@stefaneriksson123: Jag tänker att det blir svårt att ventilera ett litet nätverksskåp. Konstruktionen behöver inte vara ett fast rum, utan bara en låda i kattvinden, den kan vara stor nog att ställa ett skåp i om du vill ha ett i framtiden. En sådan konstruktion kan du bygga med isolering och kallvinden är fortfarande kallvind.

Varför du inte skulle kunna ha den under t.ex. trappen i hallen framgick inte. Enklast att ha den inne i huset där du redan har inomhusklimat givetvis.

Permalänk

@Petterk: Hej! Kör man fläktarna på max så borde det gå att ventilera.
" vi har inget direkt utrymme som är nära till nätverkskablar" skrev jag, funkar inte under trappan och dominanta familjemedlemmar vill inte ha det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

@Petterk: Hej! Kör man fläktarna på max så borde det gå att ventilera.
" vi har inget direkt utrymme som är nära till nätverkskablar" skrev jag, funkar inte under trappan och dominanta familjemedlemmar vill inte ha det där.

Du måste ju ha ventilationskanaler för att få friskluft, så 120 mm-fläktar i skåpets fläkthål är nog ingen bra lösning där.

Nätverkskablar och el måste du (elektriker) väl dra vilket som?

Permalänk

@Petterk: Det är som sagt en kallvind, det finns ventilationsspringor överallt.
https://www.paroc.com/SPPS/Sweden/BI_attachments/konsument/vi...

Permalänk
Medlem

Tidigare hade jag router och antennförstärkare till TV:n på vinden. Men efter det att grannens hus brunnit ner så är det strömlöst på min vind. Routern i källaren och det fungerar bra utan antennförstärkare. På vinden är ju allt av trä. Där vill jag inte ha överhettad elektronik.

Permalänk
Medlem

@stefaneriksson123: Ja, och på sommaren är luften uppvärmd av taket, så du måste ta frisk luft för att det ska göra någon nytta.

Permalänk

@stigw: Sluta skrämmas. Vi får väl lägga allt i förrådet utomhus istället då, som står i skuggan.

Då blir det tvärtom, något mini-element man kan ha i lådan som är igång vintertid.

Tack!

Permalänk
Medlem

Huh? En bod som inte är byggd med brandskydd i åtanke med el och elektronik kan vara värre brandrisk beroende på hur nära den står andra byggnader. Allt beror på hur man gör. Värme lär du behöva på vintern vilket som ~50 W värmer inte upp särskilt mycket, oavsett om det är ett skåp på kattvinden eller ett förråd på gården.

Permalänk
Medlem

#16592336
Jag gjorde såhär. Tyvärr f****de jag upp Ventilationen i huset. Fick för lågt tryck i badrummet. Hade kanske kunnat ordnas med ett ventilationsföretag så det funkar med ett ventilationsställe till.

Nu kanske du inte har möjlighet att koppla in dig med ett rör i din ventilation, men jag tänkte att du kanske kan få någon idé av detta.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

@stefaneriksson123: Till elektronik behövs inga värmeelement. Den värmer sig själv. Enda nackdelen med kalla grejer är om dom kommer in i värmen så blir det kondens fukt på dom. Då kan det gå illa. Men så länge dom är ute i kylan och igång är det ingen fara. Är det stängt länge och blir frost inuti burken är det ju inte så bra.

Permalänk
Medlem

Tänk på att ha någon slags brandvarning om du ställer den på vinden. Om den tar eld av någon anledning så kan elden ta sig bra innan du hinner märka något.

Permalänk

@Petterk: Jo allt beror på hur man gör såklart, men utomhus i skuggan sommartid är inte lika stekhett som vinden där solen ligger på.

Frågan är vad för bra mini-element det finns som kan hålla NAS:en varm nog.

Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

@Petterk: Jo allt beror på hur man gör såklart, men utomhus i skuggan sommartid är inte lika stekhett som vinden där solen ligger på.

Frågan är vad för bra mini-element det finns som kan hålla NAS:en varm nog.

Tack.

En glödlampa ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

@stefaneriksson123: Till elektronik behövs inga värmeelement. Den värmer sig själv. Enda nackdelen med kalla grejer är om dom kommer in i värmen så blir det kondens fukt på dom. Då kan det gå illa. Men så länge dom är ute i kylan och igång är det ingen fara. Är det stängt länge och blir frost inuti burken är det ju inte så bra.

Skrivet av stefaneriksson123:

@Petterk: Jo allt beror på hur man gör såklart, men utomhus i skuggan sommartid är inte lika stekhett som vinden där solen ligger på.

Frågan är vad för bra mini-element det finns som kan hålla NAS:en varm nog.

Tack.

Till en oisolerad bod behöver du nog värme, en hyfsad värmekälla. En hårddisk har vätskelager och gillar varken att det är för varmt eller för kallt. 30 °C ambient/rumstemperatur är okej, minusgrader är däremot inte okej.

En NAS är så liten så att man kan ställa den var som helst. Inuti huset är såklart enklast, och det blir billigast att dra fram el i huset givetvis. Är inte kostnad en faktor, så kan du köra SSDer istället.

Permalänk

Värmebehov = 25-30 W per m3 enligt gkp.se
Det isolerade rackskåpet är knappt 1 kubikmeter.

Hårddisk:
WD red 4TB ca 1400kr
Fungerar i omgivningstemperatur: 0-60 grader
El-förbrukning läs/skriv = 4.5 Watt

4st av den hårddisken så har vi 4.5Wx5 = 18W
+
CPU synology
+
Adaptrar som blir varma

Borde hamna kring 20-25W som lägst.

Känns som det knappt behövs någon extra uppvärmning efter den uträkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Värmebehov = 25-30 W per m3 enligt gkp.se
Det isolerade rackskåpet är knappt 1 kubikmeter.

Hårddisk:
WD red 4TB ca 1400kr
Fungerar i omgivningstemperatur: 0-60 grader
El-förbrukning läs/skriv = 4.5 Watt

4st av den hårddisken så har vi 4.5Wx5 = 18W
+
CPU synology
+
Adaptrar som blir varma

Borde hamna kring 20-25W som lägst.

Känns som det knappt behövs någon extra uppvärmning efter den uträkningen.

I ett normalisolerat utrymme ja. Uppnår du inte genom att sätta lite isolering på skåpet. Eftersom det ska användas på sommaren också behöver du ju stor del av skåpet öppet för tilluft och frånluft.

Permalänk

@Petterk: Den beräkningen är väl efter inomhustemperatur. Jag behöver egentligen bara +5 i skåpet så klarar jag mig.

Det känns som det kommer fungera!

Frånluft räcker, tilluften finns det massa små hål den kan suga in ifrån, blir inte helt tätt.

Nått litet mini-element på typ 30-50W borde räcka annars, hittade bara inget som såg pålitligt ut.

Tack !!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

@Petterk: Den beräkningen är väl efter inomhustemperatur. Jag behöver egentligen bara +5 i skåpet så klarar jag mig.

Det känns som det kommer fungera!

Frånluft räcker, tilluften finns det massa små hål den kan suga in ifrån, blir inte helt tätt.

Nått litet mini-element på typ 30-50W borde räcka annars, hittade bara inget som såg pålitligt ut.

Tack !!

Ska du isolera skåpet kommer du täppa till tilluften.