Måste man istället fota med filmkamera i skogen?

Permalänk
Medlem

Sluta mata trollet.

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Avstängd

Svaret på frågan står redan i inläggen på första sidan, där förklaras (av flera personer i rad...) hur det ligger till.

Inga bilder i världen hjälper om TS inte vill lyssna.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurk:

Ops, det här kände jag till lite:

Det är olika ljusmätningsmetoder där film har en icke-linjär ljusmätningskurva.
Det felet du beskriver uppträder liknande vid bröllopsfotografering (vit klänning / svart frack) exempelvis eller vid alla andra tänkbara situationer där det är "extrema" ljusförhållanden, skog räknas mig veterligen in som extra svårt.

/G

//edit - jag backar lite på mitt svar då det visar sig vara en programmeringsfråga

Blir man mer trovärdigt att hänvisa till fakta så uppfattas man inte som nån i nattmössan?

OK då kör vi

Se vad Automatic Gain Control kan göra. Du behöver inte göra nånting. Lågdagen tar över bilden utan att allt blir ljusare. Otroligt att AGC kan visa autentisk ljusförhållande, att fixa kontrat i mjukt ljus..

Förklaringen läser du här
https://www.allaboutcircuits.com/technical-articles/understan...

Vad har du lärt dig av detta?
Antagligen att en filmkamera runt tiotusen kronor ger dig en fri tillgänglighet att bara smattra utan att behöva ändra exponeringen vid varenda tagning. Det är AGC som bibehåller samma kontrast oavsett ljusstyrka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gzerd:

Blir man mer trovärdigt att hänvisa till fakta så uppfattas man inte som nån i nattmössan?

Allmänt känt att det "blir lätt fel" med exponering när man har en kritvit blänkande klänning och en mattsvart frack, eller går omkring i skogen och fotar/filmar. Vill du verkligen ha källa på det? Eller menar du vad det beror på att det krånglar? Ok:
https://en.wikipedia.org/wiki/Reciprocity_(photography) Eller "Schwarzschild effekten".

Skrivet av Gzerd:

Se vad Automatic Gain Control kan göra. Du behöver inte göra nånting. Lågdagen tar över bilden utan att allt blir ljusare. Otroligt att AGC kan visa autentisk ljusförhållande, att fixa kontrat i mjukt ljus..

https://www.allaboutcircuits.com/technical-articles/understan....

Antagligen att en filmkamera runt tiotusen kronor ger dig en fri tillgänglighet att bara smattra utan att behöva ändra exponeringen vid varenda tagning. Det är AGC som bibehåller samma kontrast oavsett ljusstyrka.

Vad är medelvärdet i bilden ställt på? 40% grått? (Jag orkar inte kolla levels).
Det är totalt utfrätt i alla ljusa partier för att lyfta upp det mörka i stammar och mark etc.
Otroligt kasst exempel på det du beskriver, fram med mer bilder isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gzerd:

OK då kör vi

http://i.imgur.com/obeCDTf.png

https://www.allaboutcircuits.com/technical-articles/understan...

De flesta stillbildskameror av idag har denna funktionalitet. Det kameran gör är att exponera efter högdagrarna och ljusa upp skuggorna i efterhand. Straffet blir mer brus i de uppljusade partierna. Nikon kallar detta ADL, Sony kallar det DRO, Canon ALO osv.
På min kamera kan jag ställa in att kameran ska exponera efter högdagrarna men utan att ljusa upp skuggorna. Då kan jag göra det själv, med större kontroll, i efterbehandlingen istället, men jag kan låta kameran göra det åt mig om jag tex skulle vilja använda JPEG, som ger något sämre möjligheter att göra det i efterbehandlingen.

Permalänk
Medlem

I ditt fall kanske exponeringen är problemet, men exponering är inte allt.
Finare kameror har i allmänhet en lägre inställning på färgmättnad jämfört med en enklare kamera.
Gillar man mustiga färger direkt ut kameran så får man dra upp färgmättnaden några snäpp. Samma gäller efterskärpningen (typ oskarp mask). I defaultläget så upplevs bilderna ofta som lite bleka och inte så krispiga.

Visa signatur

Intel Xeon E5-2697 v2 - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Rekordmedlem

Gaffla 20 bilder, +- 10 steg i raw så borde det gå att göra nästan vilken misshandel som helst av dynamiken i bilden.
Det kan ju också vara intressant att lära sig zonsystemet för att få kolla på ljuset för det är viktigt även med digitalkameror.
Filmkameror måste förresten ha andra egenskaper än stillbildskameror, det går ju inte att ha så lång exponeringstid att man inte kan hålla bildfrekvensen, längre exponeringstider går alltså inte att använda på en filmkamera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.