Är ett byte från i7 4790k till i7 6800k ens värt?

Permalänk

Är ett byte från i7 4790k till i7 6800k ens värt?

Tjena!

Sitter och funderar på att byta lite komponenter men vet inte ifall detta är något som ens är värt tiden/pengarna.
Har sett att en del nyare spel (speciellt spel som bf1 och bf5) kräver en del cpu och när man ser cpu usage 100% blir man bra sugen
på ett bättre alternativ.

Kan börja med att säga att min i7 4790k är deliddad @ 4.7ghz så tänker att jag kanske missar några fps här och där då man knappast ens kan förvänta sig överklocka till 4.5 med 6800k:n

Hjälp mig kära sweclockare

Visa signatur

CPU - Intel i9 9900k @ 5ghz
GPU - Gigabyte Aorus Xtreme 3080
RAM - GSkill TridentZ rgb 3200mhz
PSU - Evga G3 850w

Permalänk
Hedersmedlem

Varför tittar du på en 6800K?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Blir nog inte en speciellt spännande uppgradering, Speciellt med tanke på att du behöver byta minnen till DDR4 så skulle jag säga att det förmodligen kommer att kosta mkt mer än det smakar.

Jag gick nyligen från en i7 4770k @4,3Ghz till en i7 7800X som körs i 4,6Ghz och prestandaskillnaden i spel var ju inte speciellt upphetsande där heller, 5-10% ökning som mest (Vilket var ungefär vad jag hade förväntat mig), Jag uppgraderade dock inte för spelprestandan utan primärt för multitrådsprestandan och stöd för m.2 enheter.

Så jag tror att 4790k till 6800k kommer att ge dig noll eller minimal prestandaökning i spel, Antar att du kikar på begagnade prylar så jag rekommenderar dig att istället kika efter exempelvis i7 7700k eller 8700k, Dessa kommer att ge en hyfsad prestandaökning i spel

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

Såg att en kompis skulle sälja lite delar så blev sugen på något nytt; mvh brinner i fickorna

Jo, man har ju på senare år blivit mer intresserad av vad mer man kan få för sin cpu än bara fps också. Är bara så less att se på det där 100% cpu usage och fryslagg som sker i vissa spel.
Men tror nog att jag får slå ögat mot något sådant istället och sluta vara så galet sugen på nya grejor

Visa signatur

CPU - Intel i9 9900k @ 5ghz
GPU - Gigabyte Aorus Xtreme 3080
RAM - GSkill TridentZ rgb 3200mhz
PSU - Evga G3 850w

Permalänk
Inaktiv

Det är ingen spelprocessor.

Jag påstår att för den stora skaran är minst Core i7 9700K det som är värt att uppgradera till när du både får byta både ram och cpu. Men det känns som inväntning av Ryzen 3000 är rimligt, inte nödvändigt för att du ska välja en AMD utan Intels då troligen sjunker i pris.

*edit*
Min åsikt om i7 6800k är att den är en tråkig cpu idag på hur många sätt som helst. Och den lär bli svårsåld för vettig peng till annat än "blocket köpare" som ej vet vad de köper. i7 6800k med 6 core boast vid 3,6GHz säger allt.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Det är ingen spelprocessor.

Jag påstår att för den stora skaran är minst Core i7 9700K det som är värt att uppgradera till när du både får byta både ram och cpu. Men det känns som inväntning av Ryzen 3000 är rimligt, inte nödvändigt för att du ska välja en AMD utan Intels då troligen sjunker i pris.

*edit*
Min åsikt om i7 6800k är att den är en tråkig cpu idag på hur många sätt som helst. Och den lär bli svårsåld för vettig peng till annat än "blocket köpare" som ej vet vad de köper. i7 6800k med 6 core boast vid 3,6GHz säger allt.

I7 fick inte 6 kärnor föräns vid i7-8700k släppet.. så 6800k och 7700k har bara 4 kärnor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Shadow666: 6800K tillhör Broadwell-E, den har 6kärnor 12 trådar

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow666:

I7 fick inte 6 kärnor föräns vid i7-8700k släppet.. så 6800k och 7700k har bara 4 kärnor.

Skickades från m.sweclockers.com

Det har funnits i7 med sex kärnor sedan första generation core processorer..

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Det har funnits i7 med sex kärnor sedan första generation core processorer..

Jo visst finns de de. Men som meckarn skrev så var det broadwell-E trodde det var skylake XD. För den vanligaste konsumenter var det ju 4 kärnor med 8threads som var den vanligaste å det kom ju 6kärnor först vid 8700k..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Korvfinger: Har du delidat din cpu? Kan ju vara en idé att testa det annars, fick ner min 4770k 25 grader och upp 200 mhz när jag delidade den.
Om du ändå funderar på att byta. Jag körde med rakblad, LiquidUltra och Grizzly Kryonaut. Går på några hundralappar.

Kika lite tester annars. Vissa så har 4790k varit bättre än 6800k i.

Eller om du inte har överklockat den alls, testa gör det? Finns bra guider både här och på nätet, du behöver inte ens gå så långt som att öka spänningen. (Så kan du ju spara lite längre och köpa något bättre begagnat. En 8700k kanske.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Det har funnits i7 med sex kärnor sedan första generation core processorer..

Räknas inte core och core 2 till core processorena?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Purrfected:

@Korvfinger: Har du delidat din cpu? Kan ju vara en idé att testa det annars, fick ner min 4770k 25 grader och upp 200 mhz när jag delidade den.
Om du ändå funderar på att byta. Jag körde med rakblad, LiquidUltra och Grizzly Kryonaut. Går på några hundralappar.

Kika lite tester annars. Vissa så har 4790k varit bättre än 6800k i.

Eller om du inte har överklockat den alls, testa gör det? Finns bra guider både här och på nätet, du behöver inte ens gå så långt som att öka spänningen. (Så kan du ju spara lite längre och köpa något bättre begagnat. En 8700k kanske.

Haha om du läser mitt första inlägg i tråden så ser du att jag har deliddat min cpu redan. Kan köra den i 5.0ghz men vill hellre ha lägre temps så ligger stabilt på 4.7ghz nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU - Intel i9 9900k @ 5ghz
GPU - Gigabyte Aorus Xtreme 3080
RAM - GSkill TridentZ rgb 3200mhz
PSU - Evga G3 850w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

Blir nog inte en speciellt spännande uppgradering, Speciellt med tanke på att du behöver byta minnen till DDR4 så skulle jag säga att det förmodligen kommer att kosta mkt mer än det smakar.

Jag gick nyligen från en i7 4770k @4,3Ghz till en i7 7800X som körs i 4,6Ghz och prestandaskillnaden i spel var ju inte speciellt upphetsande där heller, 5-10% ökning som mest (Vilket var ungefär vad jag hade förväntat mig), Jag uppgraderade dock inte för spelprestandan utan primärt för multitrådsprestandan och stöd för m.2 enheter.

Så jag tror att 4790k till 6800k kommer att ge dig noll eller minimal prestandaökning i spel, Antar att du kikar på begagnade prylar så jag rekommenderar dig att istället kika efter exempelvis i7 7700k eller 8700k, Dessa kommer att ge en hyfsad prestandaökning i spel

Min lillebror bytte från 6700k till 5820k och han spelar ju nästan bara Final Fantasy Online och enligt han så steg hans fps med 20fps enligt så han verkar ju nöjd med att få fler kärnor och lite högre clock hastighet

Permalänk

Då är frågan om ett paket med 8700k z370-e samt 16gb ram kunna vara värt idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU - Intel i9 9900k @ 5ghz
GPU - Gigabyte Aorus Xtreme 3080
RAM - GSkill TridentZ rgb 3200mhz
PSU - Evga G3 850w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korvfinger:

Haha om du läser mitt första inlägg i tråden så ser du att jag har deliddat min cpu redan. Kan köra den i 5.0ghz men vill hellre ha lägre temps så ligger stabilt på 4.7ghz nu

Skickades från m.sweclockers.com

Wops, gick lite fort! Haha!

Som sagt tveksamt om du kommer få ut så mycket av en 6800k isf!
Vad har du för minnen? Där kan du ju få 3-10 fps typ om du kör dåliga minnen nu. Kör du bara 8 gb med så tycker jag absolut du ska uppgradera.
https://www.sweclockers.com/test/24199-snabbtest-minnesfrekve...
https://www.guru3d.com/articles-pages/core-i7-4790k-processor...

Tror som du skrev senare att en uppgradering till 8700k hade varit mer intressant.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

@Korvfinger: Helt klart, både bra till spel och har många trådar för andra grejer som du skrev längre upp att du var mer intresserad av numera.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk

Vad bör ett sådant kit ligga på, begagnat, över 1 år gammalt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU - Intel i9 9900k @ 5ghz
GPU - Gigabyte Aorus Xtreme 3080
RAM - GSkill TridentZ rgb 3200mhz
PSU - Evga G3 850w

Permalänk
Skrivet av Korvfinger:

Vad bör ett sådant kit ligga på, begagnat, över 1 år gammalt?

Skickades från m.sweclockers.com

För mig svårt att säga hela kittet på 8700k samt ram med mobo. Skulle jag gissa på ca 3500-4000kr ihop begagnat beror på vad det är för mobo och ram.. men har man tur å hittar en mellan 2000-3000kr så är det bra...