Svenskar har fortsatt förtroende för vårdens datahantering – trots 1177-läckan

Permalänk
Melding Plague

Svenskar har fortsatt förtroende för vårdens datahantering – trots 1177-läckan

Dataläckan runt vårdtjänsten 1177 Vårdguiden beskrivs som det största svenska IT-haveriet i modern tid, men trots detta har svenska folket förtroende för vårdens datahantering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska jag va helt ärlig så tror jag mer på att det är för att gemeneman inte bryr sig över huvud taget i slutändan.

Vet själv hur de är på jobbet och man börjar prata id-skydd med kunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ska jag va helt ärlig så tror jag mer på att det är för att gemeneman inte bryr sig över huvud taget i slutändan.

Vet själv hur de är på jobbet och man börjar prata id-skydd med kunder.

Skickades från m.sweclockers.com

This. De som uppmärksammade situationen i media över huvud taget rynkade säkert på pannan lite, sa "huh" och gick vidare med sina liv. IT-säkerhet är typ det tråkigaste som finns för gemene man.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Ja men dom kopplade väll ur internetkabeln från hårddisken så problemet löste sig väll?

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem

Minnet är kort och folk i allmänhet tänker nog snarare på primärvården än sjukvårdsupplysning när de får frågan. Eller "sånt händer andra, inte mig?!" Dvs får just sina uppgifter läckta.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Blev det ens några konsekvenser för de ansvariga efter läckan? Tycks inte ha läst eller sett något angående detta.

Permalänk
Medlem

Det kommer ta 30-40år tills vi idag på Sweclockers ersätter dagens pensionärer. Just då kommer IT utvecklingen ta fart på riktigt och gå mot rätt håll.

Permalänk

läste aldrig ens nyhetsartikeln bara att Swec tydligen lanserat en tröjja med internet sladden i hårddisken som hade något med nå 1177 att göra.

vad det handlar om har jag ingen aning om.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Då det inte skrevs någonting om det mer efteråt har folk slutat bry sig helt enkelt..

Permalänk
Inaktiv

De tillfrågade vet säkert inte ens om denna läcka. Det skrevs väldigt lite om det i ”vanlig” media. Kan ju tycka att läckta personuppgifter och känsligt personligt material borde va en stor nyhet men icke.
I Sverige är allt bra, bättre och bäst.
Här läcks inte känslig data och vi outsourcar absolut inte IT för säkerhetstjänster. Inte ens tusentals brinnande bilar per år är ett problem, det är en utmaning. HEJA HEJA! 🙃🇸🇪

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det visar bara på medias svårighet att kommunicera allvaret i detta. Kanske för att många inte litar på media längre.

Permalänk
Medlem

Man kan ju inte klandra alla på 1177 som gör ett bra jobb bara för någon IT tekniker slarvade eller gjorde ett misstag.

Dessutom så kände ingen till läckan förrän det blev upptäckt och publicerat, så alla inspelade samtal som låg öppet, var det nog inte många personer som hann gå igenom, det är mer principen och rädslan av att det kunde ha spridits.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Hm... det verkar som att 7 av 10 svenskar har väldigt lite, än om ingen kunskap och internetsladdar i håddisken tydligen
Dags att gå ut med mina fina 1177 tröja och sprida budskapet!

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

låt mig gissa, de gick runt på söder?...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

De tillfrågade vet säkert inte ens om denna läcka. Det skrevs väldigt lite om det i ”vanlig” media. Kan ju tycka att läckta personuppgifter och känsligt personligt material borde va en stor nyhet men icke.
I Sverige är allt bra, bättre och bäst.
Här läcks inte känslig data och vi outsourcar absolut inte IT för säkerhetstjänster. Inte ens tusentals brinnande bilar per år är ett problem, det är en utmaning. HEJA HEJA! 🙃🇸🇪

Skickades från m.sweclockers.com

Tusentals brinnande bilar per år?

Antal avsiktliga bränder i personbilar 2008–2017

Tusentals? Per år?

(I avsiktliga bränder ingår inte bara skadegörelse utan även tex försäkringsbedrägerier.)

Permalänk
Medlem

De frågade iaf inte mig, jag har inget förtroende alls för hur man hanterar personlig data längre.
Tror som sagt vad som tidigare har skrivits, att gemene man vet inte ens vad som har hänt.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohdear:

Ja men dom kopplade väll ur nätverkskabeln från hårddisken så problemet löste sig väll?

Menar du internetsladden?

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem

Inte så jätteförvånande. Svensken är ju världsmästare i naivitet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filbunke:

Tusentals brinnande bilar per år?

Antal avsiktliga bränder i personbilar 2008–2017

Tusentals? Per år?

(I avsiktliga bränder ingår inte bara skadegörelse utan även tex försäkringsbedrägerier.)

Ja. Enligt msb (som du så vänligt länkade) så eldades det avsiktligt år 2015 ~1400 bilar, 2016 ~1650 bilar & 2017 ~ 1550 bilar.
2018 kommer troligen va "rekordår" då det va många större bilbränder.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

läste aldrig ens nyhetsartikeln bara att Swec tydligen lanserat en tröjja med internet sladden i hårddisken som hade något med nå 1177 att göra.

vad det handlar om har jag ingen aning om.

Varför kommenterar du på en nyhetsartikel du inte läst? Vad som hänt står ju liksom i första meningen i artikeln.

Permalänk
Medlem

Maila Sentor och säg ditt?
https://www.sentor.se/kontakta-oss/

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Ja. Enligt msb (som du så vänligt länkade) så eldades det avsiktligt år 2015 ~1400 bilar, 2016 ~1650 bilar & 2017 ~ 1550 bilar.
2018 kommer troligen va "rekordår" då det va många större bilbränder.

1650 är inte tusentals.
(Om du blir lovad tusentals kr för att göra något och du bara får 1650kr, skulle du då anse att du fått vad du blivit lovad?)

Och du har ingen statistik för 2018. Annat än vad du tror.

Permalänk
Medlem

Vilka har dom frågat, jag har inte blivit tillfrågad iallafall.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av StenmanJones:

Vilka har dom frågat, jag har inte blivit tillfrågad iallafall.

Klicka på länken och man hittar information.

Citat:

Om undersökningen

”Svenskarnas syn på IT-säkerhet 2019” är Sentors årliga rapport som är avsedd att kartlägga svenskarnas inställning till IT-säkerhetsrelaterade ämnen. Rapporten bygger på en undersökning utförd av undersökningsföretaget Ipsos. I år bygger undersökningen på svar från 1006 svenskar, i åldrarna 18-75 år, som tillsammans utgör ett riksrepresentativt och statistiskt säkerställt urval.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror det hänger ihop med att det handlar om två lite olika frågeställningar.

Den första frågeställningen handlar väl om kraven som ställs i vården på integriteten. Social media så som facebook, google och allt sådant har vant oss vid tanken att våra personuppgifter är handelsvaror och vi har begränsad kontroll över vad som samlas från våra telefoner och datorer.
Jämför man dessa övriga aktörers grundinställning till vår personliga data så är vårdens grundinställning till att skydda ens uppgifter, inte sälja dem vidare och inte samla in grejer utan ens tillstånd så mycket man bara kan som bra mycket högre nivå. Det är antagligen den här frågan folk har svarat på. Alltså vårdens grundtanke om hur personlig data bör hanteras är mycket bättre än exempevis facebooks.

Sedan har vi en annan frågeställning som mer handlar om säkerställande av att nivån/ambitionen efterlevs och hur klandervärt det är när detta inte fungerar. Jag tror förtroendet för att vårdsystemet klarar av att hantera önskad nivå har naggats i kanten. Mer än vad som framkommer i undersökningen. Och det är värre om vården slarvar med datahanteringen jämfört med om facebook gör det. Inte för att det kan gälla mer/mindre känsliga uppgifter utan för att ambitionsnivån är högre från början.

I slutändan kan man väl säga såhär. Både privata aktörer som facebook och statliga vårdinstitutioner verkar brista i hanteringen av personliga uppgifter. Här är det illa i båda fallen. Men vårdsystemet önskar hålla en mycket högre nivå och sätter ribban mycket högre genom att inte vilja göra vår personliga information till reklam eller suger in så mycket data de kan i bakgrunden och denna del gör att grundförtroendet för vården ändå blir högre i slutändan.

Så tänker jag att det hänger ihop till stor del iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

De tillfrågade vet säkert inte ens om denna läcka. Det skrevs väldigt lite om det i ”vanlig” media. Kan ju tycka att läckta personuppgifter och känsligt personligt material borde va en stor nyhet men icke.
I Sverige är allt bra, bättre och bäst.
Här läcks inte känslig data och vi outsourcar absolut inte IT för säkerhetstjänster. Inte ens tusentals brinnande bilar per år är ett problem, det är en utmaning. HEJA HEJA! 🙃🇸🇪

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är mycket och vad är lite?

På dn.se skrevs det 25 artiklar om ämnet mellan 2019-02-18 och 2019-03-27. Många av dessa låg på förstasidan. Även förstasidan i pappersupplagan.

Visst. Det har väl skett större nyheter senaste åren. Men att det skrevs ”väldigt lite” håller jag Ej med om.

Källa: https://www.dn.se/om/1177-vardguiden/?offset=0

Permalänk
Inaktiv

Svenskar är godtrogna och naiva.

Permalänk
Medlem

Av dessa 49% är 48% Bottar från samma skit företag som låg till grund för läckan, men nu spekulerar jag bara hehe

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd

För mig är inte dålig hantering av uppgifter ens något problem i jämförelse med resten av sjukvården där folk förlorar livet helt i onödan pga långa köer.

Har man några förväntningar på svensk sjukvård är man naiv.

Permalänk
Avstängd

Populasen (i Sverige) är får... så enkelt är det.