ESXi får inte igång trådlös NIC

Permalänk

ESXi får inte igång trådlös NIC

Hej,

Har installerat ESXi på en sån här som jag köpt från AliExpress. Men jag får inte igång det trådlösa nätverkskortet.

Gjorde en custom iso med ethernet-drivrutiner.

Jag vet inte hur jag ska fortsätta, googles svar gav inga bättre resultat.

Kör jag "lspci" får jag ut dessa två
0000:01:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8111/8168/8411 PCI Express Gigabit Ethernet Controller [vmnic0]
0000:02:00.0 Network controller: Broadcom Inc. and subsidiaries Pegatron UPWL6024

"esxcfg-nics -l" ger mig
vmnic0 0000:01:00.0 r8168 Up 100Mbps Full 00:e3:5c:68:4e:72 1500 Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8111/8168/8411 PCI Express Gigabit Ethernet Controller

Är det så enkelt att det inte stöds? På Windows som kom förinstallerat fungerade det. Gick att ansluta trådlöst osv...

Permalänk
Vila i frid

Med custom-VIB funkar Realtek NIC'et i hosten. Vad är det du vill göra med det trådlösa NIC'et? ESXI hosten stödjer det inte, förmodligen inte ens med god vilja. Däremot kan du skicka det passthrough till en klient.

Permalänk

@hasenfrasen:
ESXi hosten ska inte använda det. Ska göra en Wifi-brygga på en debian-maskin.

Permalänk
Vila i frid

Då är det bara att göra passthrough till klienten så är det upp till den att hantera vid/pid.

Permalänk

@hasenfrasen:
Dålig bild med står "Not capable". Något som behöver göras? Alla i listan är "Not capable".

EDIT: VTd är Enable i bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anglaborg:

Hej,

Har installerat ESXi på en sån här som jag köpt från AliExpress. Men jag får inte igång det trådlösa nätverkskortet.

Gjorde en custom iso med ethernet-drivrutiner.

Jag vet inte hur jag ska fortsätta, googles svar gav inga bättre resultat.

Kör jag "lspci" får jag ut dessa två
0000:01:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8111/8168/8411 PCI Express Gigabit Ethernet Controller [vmnic0]
0000:02:00.0 Network controller: Broadcom Inc. and subsidiaries Pegatron UPWL6024

"esxcfg-nics -l" ger mig
vmnic0 0000:01:00.0 r8168 Up 100Mbps Full 00:e3:5c:68:4e:72 1500 Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8111/8168/8411 PCI Express Gigabit Ethernet Controller

Är det så enkelt att det inte stöds? På Windows som kom förinstallerat fungerade det. Gick att ansluta trådlöst osv...

Med största sannolikhet har den konfigurationen du valt inte stöd för VT-d, dock omöjligt att säga säkert då du inte har sagt vilken konfiguration du har valt.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk

@FoxOne:
Helt ny på ESXi, vad menar du med "den konfigurationen du valt"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anglaborg:

@FoxOne:
Helt ny på ESXi, vad menar du med "den konfigurationen du valt"?

Den konfiguration av hårdvara, dvs CPU + moderkort, du har valt. Jag kunde ha varit tydligare där.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk

@FoxOne:
Okej, trots att jag kan aktivera VTd i BIOS?

Permalänk
Vila i frid
Permalänk

@hasenfrasen:
Yes, kunde bara aktivera aktivera något som heter "Intel Virtualization Tecnology" i BIOS och sökte på min CPU, visade sig att den inte har stöd för VTx. Antar att det inte finns något annat sätt?