Permalänk
Medlem

Gamingdator max 20k

Min kompis ska köpa ny dator.
Ska användads för spel.
Inte 4k.

Hjälp snälla.
Han ser gärna att han köper allt från samma butik

Permalänk
Medlem

Allt från webhallen blir 20 011kr

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem

Skulle välja en 1TB NVMe SSd för det priset, samt chassifläkt till chassit, men det här bygget är bra. Riktigt bra stomme.

Alternativ:
https://www.komplett.se/product/11486/datorer/komplett-pc/kom...
Billigare processor/moderkort/nätagg/RAM/kylare, inga riktigt märkbara skillnader (förutom processorn). Dessutom 3000:- billigare. Samt monterad och klar.

Permalänk
Skrivet av Icecrystal:

Skulle välja en 1TB NVMe SSd för det priset, samt chassifläkt till chassit, men det här bygget är bra. Riktigt bra stomme.

Alternativ:
https://www.komplett.se/product/11486/datorer/komplett-pc/kom...
Billigare processor/moderkort/nätagg/RAM/kylare, inga riktigt märkbara skillnader (förutom processorn). Dessutom 3000:- billigare. Samt monterad och klar.

Går i samma tankar och vill med köpa en dator, så jag tar gärna också emot tips.

Denna från Elgiganten är med intressant:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Vet inte vad som är för och nackdelar mellan den från Elgiganten och den från komplett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyHazy:

Går i samma tankar och vill med köpa en dator, så jag tar gärna också emot tips.

Denna från Elgiganten är med intressant:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Vet inte vad som är för och nackdelar mellan den från Elgiganten och den från komplett.

18k för en dator med ett 500W Bronze nätagg...
Har du möjlighet att bygga själv?

Permalänk
Skrivet av Muumin:

18k för en dator med ett 500W Bronze nätagg...
Har du möjlighet att bygga själv?

Ja det har jag faktiskt. Tror inte det borde bli för svårt.
Är detta något i så fall?

Uppskattar om du har bättre förslag på bygge.

Permalänk
Medlem

Ser ut som ett stabilt bygge, @Crazyhazy. Inga större konstigheter där, förutom att du kanske vill välja till en CPU-kylare som kan hantera ett kraftpaket som Ryzen 7. Om du dessutom lägger till en enstaka krona kan du få allt utom grafikkortet från Webhallen (NetOnNet har varit internetsluga och dragit ned priset på CPU med en krona).

Skickar även PM.

Permalänk
Medlem

@CrazyHazy
Ska du mest spela på den och har du någon budget? Bygget ser bra ut förutom att det är ett mAtx mobo och ett Atx chassi, det skulle se lite tomt ut i chassit men du tappar ju även en del funktioner och expansionsmöjligheter.

Eftersom du gjorde ett Ryzen bygge så gjorde jag ett motsvarande med Intel som förslag. Skulle själv föredragit detta men då är jag också partisk till Intel.

Permalänk

@Muumin: Min budget ligger däromkring 16-18k.
Och ja, jag ska väl mest spela på den.

Varför är du Intel fan? Vad är fördelen med om förutom dom självklara att dom är marknadsledande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyHazy:

@Muumin: Min budget ligger däromkring 16-18k.
Och ja, jag ska väl mest spela på den.

Varför är du Intel fan? Vad är fördelen med om förutom dom självklara att dom är marknadsledande?

Delvis av samma anledning att jag kör Iphone och inte Android men också för att jag använder datorn till spel där Intel är bevisat bättre "pound-for-pound" och jag anser att den gnutta dyrare prislappen är värd det.

Med den budgeten är den SSD du valde alldeles för dyr och jag anser att den för de flesta också är helt onödig. Tycker du kan välja en billigare SSD som du ändå inte kommer märka skillnaden på och lägg det extra på ett fläskigare grafikkort.

Permalänk

@Muumin: Fint!
Kan hålla med att den kan vara värt dom lite extra pengar på Intel för att få lite bättre prestanda.
Men Android idag är inte vad Android brukade vara då iPhone började dominera marknaden, så där håller jag mig till Android. (dock kan vi hålla den diskussionen utanför kanske )

Jag kör på bygget du kokade ihopa, är helt i linje med dig att ha bättre grafikkort.

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyHazy:

@Muumin: Fint!
Kan hålla med att den kan vara värt dom lite extra pengar på Intel för att få lite bättre prestanda.
Men Android idag är inte vad Android brukade vara då iPhone började dominera marknaden, så där håller jag mig till Android. (dock kan vi hålla den diskussionen utanför kanske )

Jag kör på bygget du kokade ihopa, är helt i linje med dig att ha bättre grafikkort.

Tack för hjälpen

Jo det stämmer nog, nu var det länge sen jag hade någon koll på telefonmarknaden
Kul att höra, lycka till!

Permalänk

Den här hade jag lätt köpt om det inte var så att grabben fick en ny dator i februari.

Svårslaget med rtx2080/i7-9700/g-sync skärm för 17.5k

https://www.blocket.se/vi/84508077.htm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av smiding:

Min kompis ska köpa ny dator.
Ska användads för spel.
Inte 4k.

Hjälp snälla.
Han ser gärna att han köper allt från samma butik

Om du/han inte kan bygga ihop den själv så är här är ett bygge från Webhallen som kommer färdigmonterad. Flertalet saker är på rea som går ut efter idag. Går att spara lite pengar genom att välja ett billigare chassi, samt moderkort - utan att tappa nämnvärt mycket prestanda. Det som kan påverkas är temperaturerna och ljudnivån. Givetvis kan man också välja en mindre SSD om man tycker 1TB är onödigt mycket. Gör man dessa ändringar kan man komma ned till ca 17 500kr.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.