Beyerdynamic 990 Pro 250ohm med min nuvarande stereo/ köpa hörlursförstärkare?

Permalänk

Beyerdynamic 990 Pro 250ohm med min nuvarande stereo/ köpa hörlursförstärkare?

Hej

Jag köpte Beyerdynamic's 990 Pro 250ohm häromdagen, kör dom till datorn ska förklara exakt hur jag kopplat in dom.

Har en Harman/Kardon MAS 101 förstärkare/reciever inkopplad via optical till datorn och hörlurarna anslutna till MAS 101.

Vad jag undrar är om jag skulle kunna få ut mera kräm ur lurarna om jag köpte en hörlursförstärkare och DAC ?

Är inte såpass insatt i ljudsystem så jag behöver eran hjälp här!

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Unbalanced:

Hej

Jag köpte Beyerdynamic's 990 Pro 250ohm häromdagen, kör dom till datorn ska förklara exakt hur jag kopplat in dom.

Har en Harman/Kardon MAS 101 förstärkare/reciever inkopplad via optical till datorn och hörlurarna anslutna till MAS 101.

Vad jag undrar är om jag skulle kunna få ut mera kräm ur lurarna om jag köpte en hörlursförstärkare och DAC ?

Är inte såpass insatt i ljudsystem så jag behöver eran hjälp här!

Tack på förhand!

Ingen aning hur pass bra hörlursutgången är på en MAS 101-förstärkare, saknar du saft, kraft och kontroll? 990 Pro 250 ohm har ju en ganska så ljus återgivning (imo) så inte omöjligt att du skulle få lite mer neutralt ljud samt lite mer liv i basen med rätt förstärkare och ev. DAC. Dock bör man inte räkna med att hörlurarna ändrar karaktär, mina gamla AKG K701 låter fortfarande ganska tunna i basen trots en "varm" rörförstärkare.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att hörlursutgången på ett sådan liten kompakt anläggning som HK MAS 101 nog mest är gjord för moderna lättdrivna och lågohmiga hörlurar typ 32 Ohm eller så. Är ljudet inte starkt nog så orkar inte anläggningen driva lurarna tillräckligt.

Dina lurar är på 250 Ohm för att passa i studio eller lite tyngre hifi så det kan säkert bli mer kräm med en bra hörlursförstärkare bara man kollar att den orkar driva lurarna. 250 Ohm är ändå inte så mycket, finns 600 Ohms lurar som kräver ändå mer.

Det var mest förr med gamla hederliga klunsiga hifi-apparater som hörlursstegen också klarade lite mer tungdrivna lurar med högre ohmtal, idag är det ofta klena hörlurssteg i apparaterna i lägre prisklasser.

Å andra sidan kostade prylarna också mer förr om man tar hänsyn till penningvärdet så då kunde tillverkarna kosta på mer.

En DAC är en annan pryl som tar digitala signaler och gör dem analoga och behöver man en sådan så finns det sådana som också har inbyggd hörlursförstärkare och kan vara ett vettigt köp.

Är det bara förstärkning man behöver finns det rena hörlursförstärkare också så frågan man får ställa sig är vilket man behöver.

Undvik de billigaste hörlursförstärkarna runt 500-600kr , räkna med 1000-1500kr som insteg och uppåt för något som är något att ha.

Permalänk

Tack för era svar exakt det jag var ute efter.
SKa kika runt och se vad jag hittar.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

@Unbalanced: Köpte precis ett par DT 990 pro och en Sound blasterx g6, får se hur de fungerar tillsammans nu i veckan