PC för Gaming, 3D-Cad rendering och Adobe CC

Permalänk
Medlem

Beroende på vad dina program du kör föredrar...Enkeltrådsprestanda (starka individuella kärnor) eller flertrådadpreatanda (ju fler kärnor desto bättre) så kan ju det helt klart avgöra ditt val av processor. Så ta reda på vad du behöver där och gör en avvägning sen. Detta kan vara rätt avgörande faktiskt så se till att du har koll på detta.

Är ju också viktigt att väga in var du gör mest förstås. Spelar du tex 10% eller mindre av tiden på burken eller hur ser det ut? 50/50? Det kan vara helt avgörande beroende ihop med vad dina program gillar. Enkeltråd eller flertråd.

Dvs om du vill göra det absolut bästa valet /köpet du kan. För ska man vara krass lär du bli nöjd vare sig du köper 9700, 2600X eller 2700X egentligen

Sen över till en helt annan grej. Säker på att Apple-chassit du ville återanvända går att använda? Säker på att hålbilden för dess moderkort stämmer med det som är standard på PC? Så du inte köper grejer och står där med ett chassi du inte kan använda i onödan samma gäller nätdelen.

Jag har ingen som helst aning själv, därför denna tanke slog mig så dubbelkolla det om du inte redan vet. Apple är ju apple och brukar skita i vad övriga världen ser som standard tänker jag. Kan ju gälla även här.

En sista grej, det nämndes på förra sidan och du såg det men förtydligar. En AMD CPU måste inte ha ett AMD grafikkort och Intel CPU måste inte ha Nvidia. Fritt fram att blanda där

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Beroende på vad dina program du kör föredrar...Enkeltrådsprestanda (starka individuella kärnor) eller flertrådadpreatanda (ju fler kärnor desto bättre) så kan ju det helt klart avgöra ditt val av processor. Så ta reda på vad du behöver där och gör en avvägning sen. Detta kan vara rätt avgörande faktiskt så se till att du har koll på detta.

Är ju också viktigt att väga in var du gör mest förstås. Spelar du tex 10% eller mindre av tiden på burken eller hur ser det ut? 50/50? Det kan vara helt avgörande beroende ihop med vad dina program gillar. Enkeltråd eller flertråd.

Sen över till en helt annan grej. Säker på att Apple-chassit du ville återanvända går att använda? Säker på att hålbilden för dess moderkort stämmer med det som är standard på PC? Så du inte köper grejer och står där med ett chassi du inte kan använda i onödan samma gäller nätdelen.

Jag har ingen som helst aning själv, därför denna tanke slog mig så dubbelkolla det om du inte redan vet. Apple är ju apple och brukar skita i vad övriga världen ser som standard tänker jag. Kan ju gälla även här.

En sista grej, det nämndes på förra sidan och du såg det men förtydligar. En AMD CPU måste inte ha ett AMD grafikkort och Intel CPU måste inte ha Nvidia. Fritt fram att blanda där

Ja, det verkar som att jag behöver så allround som möjligt. Pixelgrafik verkar ju gilla fler trådar och vektorgrafik enkeltrådar. Jag caddar ju en del och sitter ganska mycket i Illustrator och det är dom programmen som är segast idag. Det talar väl för Intel antar jag? Men sen får ju datorn stå över natten och rendera ibland även om det sker mer sällan. Vilket kanske talar mer för AMD.

Jag arbetar kanske mer än jag gamear men säg 60/40. Dock blir jag mer irriterad av att spelet laggar än att photoshop eller illustrator skulle lagga någon gång. 3D-cadden däremot blir jag galen på om det inte flyter på.

Angående Mac Pro Chassit är jag beredd på det värsta ;). Det är en gammal Generation 1 så den är nog mer värd som metall i dagens läge.Men tack för heads upen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tender:

Ja, det verkar som att jag behöver så allround som möjligt. Pixelgrafik verkar ju gilla fler trådar och vektorgrafik enkeltrådar. Jag caddar ju en del och sitter ganska mycket i Illustrator och det är dom programmen som är segast idag. Det talar väl för Intel antar jag? Men sen får ju datorn stå över natten och rendera ibland även om det sker mer sällan. Vilket kanske talar mer för AMD.

Jag arbetar kanske mer än jag gamear men säg 60/40. Dock blir jag mer irriterad av att spelet laggar än att photoshop eller illustrator skulle lagga någon gång. 3D-cadden däremot blir jag galen på om det inte flyter på.

Angående Mac Pro Chassit är jag beredd på det värsta ;). Det är en gammal Generation 1 så den är nog mer värd som metall i dagens läge.Men tack för heads upen!

Behöver du båda delarna beroende på last finns ju en produkt som ger dig båda egentligen. Smakar det så kostar det ju dock men har du budget för det så verkar ju i9 9900k vara CPUn för dig.

Den har enkeltrådsprestandan från Intel i7 9700 i programmen som vill ha det, det är den bästa CPUn för spelande på marknaden och den har flerrådsprestandan från AMD R7 2700X eftersom den har lika många kärnor och trådar som den (8 kärnor 16 trådar) när det behövs.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Avstängd

Har man stor budget så är ju egentligen flera länkade multicore bäst för CAD och andra matematiska tillämpningar som egentligen inte kräver GPU styrka i realtid, men väl rå CPU kraft om vi talar professionella tillämpningar. (Dock kommer den att vara en ganska tråkig speldator om den är specifikt byggd för sådana tillämpningar).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Om det inte är så att du måste köpa absolut nu så hade jag väntat tills Zen 2 (Ryzen 3000 Serien) som släpps i början av sommaren. Sannolikheten att dom släpper väldigt bra CPUer till bra pris är mycket stor.

Om du nu måste köpa nu så hade jag personligen köpt en Ryzen 2700(X). Den har ca 10% lägre singeltråds prestanda men typ 80% högre flertrådsprestanda jämfört med den intel (9600k) som ligger närmast i pris. Plus att dom skickar med en fullt kompetent CPU-kylare med Ryzen. Enkelt val i mina ögon.

Grafikkort hade jag köpt någon Nvidia 2070 eller 2080 beroende på vad själv anser är värt pengarna och hur mycket speldator du vill att det ska vara. Hur mycket fortnite FPS dom levererar har jag inte en susning om tyvärr.

Men det bästa är att exempelvis bara gå in på sweclockers här och sök på en processormodell (eller grafikkort) så hittar du tester och recensioner där dom jämför mellan massvis av processormodeller i alla möjliga olika program och spel.

Välj sedan nåt nätaggregat i 600-700 watt klassen med minst Guld standard.

En SSD i valfri storlek men rekommenderar en med M2 anslutning och inte en SATA.

Jag är inte så bekant med hur minnesintensiva de programmen just du listar men minst 16GB ddr4 >3000mhz, upp till 32 GB om du känner att det är nödvändigt för de CAD programmen osv.

Moderkort så kan du mer eller mindre ta precis vad som helst i 1000-2000 klassen som passar din valda processor. Alla funkar. Bör vara ett ATX storlek (det normala) om du bygger i en helt vanligt chassi.

Hoppas det hjälpte lite iaf!

Permalänk
Avstängd

@Tender: Det här AMD paketet är ett bättre val än tidigare.

https://www.webhallen.com/cart/284729,255466,285995,236943,28...

Sen köper du det här Grafikkortet GPU: https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Total Summa CA 14500kr CA 40% mindre än vad Intel/Nvidia kombon kostar för en bättre CPU och en Bättre Arbete GPU.

om vega 64 kortet uppe i länken inte finns längre så finns den för 700kr mer https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s...

Då blir total summan ca 15200kr

Det som är bra med Vega korten är att kan använda deras HBM funktion och aktiver High bandwith Cache memory (HBCC) Där kan du segmentera Ram minnet exklusivt för grafikkortet så att den får ett bredare minne att jobba med. Väldigt bra för 3D.
Sen kanske Du vill ha 32GB av Ram minne.
Ta då dem här minnena i stället https://www.webhallen.com/se/product/238450-Corsair-Vengeance...

Värt att tänka på är att 2 stycken vega 64 skalar bra i produktiva program så istället för att skaffa ett 2080ti för mer än dubbla priset kan du köpa 2 stycken vega 64
Eller om du vill ha Ett Arbets kort som presterar som 2080 i spel så Skall du ha Radeon 7 https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s... Samma pris som 2080 men betydligt bättre för 3d då det innehar 16GB Vram vilket är enormt mycket bättre än 2080.

Ta då dem här minnena i stället https://www.webhallen.com/se/product/238450-Corsair-Vengeance...

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tender:

Jag citerar mig själv angående enkeltrådsprestanda från en annan tråd, för jag tror det delvis passar här också:

Skrivet av Olle78:

Om det mest är enkeltrådsprestanda man faktiskt behöver så ska man bara titta på det. Alla moderna CPUer har ett par extra trådar som kan spela spotify eller ta hand om någon bakgrundsprocess. Det är som om man har en läcka under diskbänken och det bara får plats en rörmokare att jobba där. Om man då har 16 eller 32 rörmokare som tittar på blir det inte bättre, man vill bara ha en - den absolut bästa på plats under diskbänken.

När jag t ex modellerar behöver jag enkeltrådsprestanda, när datorn gör beräkningar (t ex renderingar) behöver jag så många trådar som möjligt. Det är en väldigt typisk situation i min bransch. Om datorn är långsam när man faktiskt själv jobbar är det frustrerande, om datorn är lite långsammare när den på egen hand jobbar med beräkningar är det lite mindre frustrerande, eftersom att man då kanske dricker kaffe, går på toa eller klappar hunden i ett annat rum.

Men det här gäller ju bara specifika uppgifter, your miles may vary!

För mig skulle det alltså vara perfekt med en dator (som jag jobbade på) som hade en Intel 4-kärnig 8-Ghz CPU utan HT, och en separat burk som stod utan skärm och tangentbord i något skåp utrustad med t ex en threadripper och t ex renderade.

Kompromissen är t ex 8700k eller 9900k.

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tender:

Om du på något sätt väljer mellan Ryzen 2700x och Intel i9 9900k så är ju Inteln snabbare på allt du nämner. Det aktuella CPUerna från Intel är ju inte enkärniga processorer. Grejen med Ryzen 2700x är ju att den är hemskt prisvärd om man vet med sig att man mest ändå bara behöver flerkärnig prestanda, inte att Ryzen har ensamrätt på flerkärnig teknik.

Alltså, om man tar CAD, Illustrator, Photoshop och dagens spel i allmänhet så kommer alla aktuella Intel (i7 8700k, 9700k och i9 9900k) vara snabbare än Ryzen 2700x om det på något sätt hjälper dig.

När det gäller samtliga funktioner (inkl rendering) så kommer i9 9900k vara snabbare än Ryzen 2700x, medans Ryzen kommer att vara ca 9% snabbare i V-Ray än 9700K t ex. Man kan därför säga att för enbart renderingsdelen är Ryzen 2700x mycket prisvärd. Men jag personligen tycker inte just Renderingstiden är viktigast på dennan maskin (med det du beskriver att du ska använda den till). Om Ryzen tar 1h 30 min att rendera en viss scen, så tar 9700k 1h 38 min. Jag skulle aldrig tycka att det var värt att modellera med en segare dator för denna lilla tidsvinst på passivt arbete.

Om man däremot har en separat renderingsburk (enbart för detta syfte) är nästan alla aktuella AMD-cpuer mer prisvärda jämfört med sin motsvarande Intel.

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle78:

Om du på något sätt väljer mellan Ryzen 2700x och Intel i9 9900k så är ju Inteln snabbare på allt du nämner. Det aktuella CPUerna från Intel är ju inte enkärniga processorer. Grejen med Ryzen 2700x är ju att den är hemskt prisvärd om man vet med sig att man mest ändå bara behöver flerkärnig prestanda, inte att Ryzen har ensamrätt på flerkärnig teknik.

Alltså, om man tar CAD, Illustrator, Photoshop och dagens spel i allmänhet så kommer alla aktuella Intel (i7 8700k, 9700k och i9 9900k) vara snabbare än Ryzen 2700x om det på något sätt hjälper dig.

När det gäller samtliga funktioner (inkl rendering) så kommer i9 9900k vara snabbare än Ryzen 2700x, medans Ryzen kommer att vara ca 9% snabbare i V-Ray än 9700K t ex. Man kan därför säga att för enbart renderingsdelen är Ryzen 2700x mycket prisvärd. Men jag personligen tycker inte just Renderingstiden är viktigast på dennan maskin (med det du beskriver att du ska använda den till). Om Ryzen tar 1h 30 min att rendera en viss scen, så tar 9700k 1h 38 min. Jag skulle aldrig tycka att det var värt att modellera med en segare dator för denna lilla tidsvinst på passivt arbete.

Om man däremot har en separat renderingsburk (enbart för detta syfte) är nästan alla aktuella AMD-cpuer mer prisvärda jämfört med sin motsvarande Intel.

Du har nog fått mig att bestämma mig för att inte använda AMD. Hittade ett klipp där de använde Fusion 360 med Ryzen 5 och det laggade en hel del när de satt och ritade. Kommer nog köra på i9 9900 pga den höga klockningen. För som du säger, när datorn arbetar utan mig så spelar det ingen roll om det tar lite längre tid. Tack för mycket bra, nyanserande och sakliga inlägg i tråden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Behöver du båda delarna beroende på last finns ju en produkt som ger dig båda egentligen. Smakar det så kostar det ju dock men har du budget för det så verkar ju i9 9900k vara CPUn för dig.

Den har enkeltrådsprestandan från Intel i7 9700 i programmen som vill ha det, det är den bästa CPUn för spelande på marknaden och den har flerrådsprestandan från AMD R7 2700X eftersom den har lika många kärnor och trådar som den (8 kärnor 16 trådar) när det behövs.

Ja, det blir nog i9 känns det som nu. Tack för bra feedback!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tender:

Du har nog fått mig att bestämma mig för att inte använda AMD. Hittade ett klipp där de använde Fusion 360 med Ryzen 5 och det laggade en hel del när de satt och ritade. Kommer nog köra på i9 9900 pga den höga klockningen. För som du säger, när datorn arbetar utan mig så spelar det ingen roll om det tar lite längre tid. Tack för mycket bra, nyanserande och sakliga inlägg i tråden!

Om du köper 9900k kommer den ju vara snabbare även på renderingar än både Ryzen 5 och Ryzen 7, så då finns ju ingen direkt nackdel hursomhelst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tender:

Visst kör du på NH-D15 eller liknande som kylning? i9 behöver bra kylning.

Permalänk
Medlem

@Muumin: Jag är med dig, och pekar samtidigt på att @Tender ett flertal gånger valt DH-15 i föregående utkast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Visst kör du på NH-D15 eller liknande som kylning? i9 behöver bra kylning.

Skrivet av Yonie:

@Muumin: Jag är med dig, och pekar samtidigt på att @Tender ett flertal gånger valt DH-15 i föregående utkast.

Ja, den verkar ju vettig i både pris och kvalitet. Innan jag startade tråden tänkte jag nog vattenkylning men luftkylning kanske funkar lika bra? Vad säger ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tender:

Värt att tänka på är att rykten tyder på att AMDs nya Ryzen 3000-serie kan mycket väl innehålla CPU:er som kan komma att matcha i9 9900k och förmodligen till ett bättre pris då också. Så är du villig att avvakta till sommaren när vi har facit på om det blir så eller om i9 9900k förblir kung så kan det vara värt att avvakta.

Men vill du köpa något nu så är det en i9a som gäller i ditt fall verkar det som, helt klart!

Lycka till! ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Tender: Noctuan är ett riktigt kraftpaket och garanterat en av de högst rekommenderade CPU-fläktarna på SweClockers. Jag tror rent av du kommer rygga tillbaka lite när den tas ur emballaget.

Sen gällande att vänta på senaste Ryzen är också det en avvägning. Det förefaller ju lovande med allt kringsnack, men jag höjer ett cyniskt finger åt att "rykten gör gällande..." för det kan lika gärna vara fri spekulering som sen blivit närapå fakta. Och vi snackar åtminstone 60-90 dagar innan det blir aktuellt för svenska marknaden, eller hur?

Permalänk
Medlem

Hittade detta chassi på webbhallen. Helt i min smak men kanske lite väl dyrt? (2899:-)

//Men såg nu att det var för mini-ITX?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Värt att tänka på är att rykten tyder på att AMDs nya Ryzen 3000-serie kan mycket väl innehålla CPU:er som kan komma att matcha i9 9900k och förmodligen till ett bättre pris då också. Så är du villig att avvakta till sommaren när vi har facit på om det blir så eller om i9 9900k förblir kung så kan det vara värt att avvakta.

Men vill du köpa något nu så är det en i9a som gäller i ditt fall verkar det som, helt klart!

Lycka till! ^^

Skrivet av Yonie:

@Tender: Noctuan är ett riktigt kraftpaket och garanterat en av de högst rekommenderade CPU-fläktarna på SweClockers. Jag tror rent av du kommer rygga tillbaka lite när den tas ur emballaget.

Sen gällande att vänta på senaste Ryzen är också det en avvägning. Det förefaller ju lovande med allt kringsnack, men jag höjer ett cyniskt finger åt att "rykten gör gällande..." för det kan lika gärna vara fri spekulering som sen blivit närapå fakta. Och vi snackar åtminstone 60-90 dagar innan det blir aktuellt för svenska marknaden, eller hur?

Helt klart värt att ha i åtanke. Då lär den väl benchmarkas som aldrig förr antar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Lycka till! ^^

Skrivet av Yonie:

Det är mycket märkligt att folk ska påpeka att framtiden kommer att erbjuda tekniska framsteg. Speciellt när det kommer till datorer och ett visst märke! Jag pekar inga finger åt just er två - jag tycker inte dom inläggen är dåliga - men det är ett vanligt ämne på köpråd så jag plockar upp tråden från era synpunkter ändå. Hoppas ni inte tar illa upp. Min poäng är:

Kommentarer som:
- " Nvidia kommer att presentera nya grejer snart, och det kommer vara snabbare än den tidigare generationen".
... eller
- "Amd kommer inom det närmsta halvåret kanske komma med en ny grej som är snabbare!! Därför ska du köpa AMD nu, för då är de med och sponsrar framtiden!"

Och så vidare. För all framtid.

Ja, alla som utvecklar hårdvara för datorer kommer att släppa något i framtiden som kommer vara lite bättre på ett eller annat sätt än nuvarande generation. Det är sant för evigt, det kommer vara en lika aktuell kommentar för all evighet så länge vi har ett samhälle som påminner om dagens. Ingen kommer att släppa hårdvara som är på alla sätt är sämre än dagens, så länge vi har ett fungerande samhälle.

Om man resonerade som jag gör ovan så skulle ingen under 85 år ha köpt en T-Ford, eftersom att det fanns en chans att framtiden skulle ha erbjudit en modernare bil. Om 30-tals kunderna bara hade hållit sig till häst och vagn fram till 50-talet hade dom fått en mycket modernare bil! Det är sant, man kanske var tvungen att leva helt utan motoriserad transport ett tag, men sen skulle man ha gjort ett bättre köp. Men vänta, på 50-talet fanns förhoppningar om en ännu bättre bil bakom hörnet!! Bäst att vänta, kanske det finns ett löfte om framtida teknik.....!! Köpråd handlar om att köpa något i dagens läge, inte att konstatera det självklara att alla märken kommer att släppa någon lite bättre version av sin produkt någon gång i framtiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Olle78: Jag har tänkt mycket på det här också. Tack för att du lyfte ämnet.

Senast jag var med om att folk var helt lyriska och saligt uppmanade alla att invänta nysläpp var när Nvidia var i färd med att lansera Pascal-korten (Geforce 10XX-serien för er som undrar). Där kunde jag känna en större motivation att invänta köp, då man gång på gång visade just hur mycket kraftigare Pascal var. Men med detta nysläpp från Ryzen ser jag mest bara... hype. En massa folk som återigen snackar sig hesa, men jag lyckas inte sålla ut mer information än det lite generella "Det är bättre."

Cirkulerar man tillbaka till Pascal hörde jag liknande röster när Turing visades. Men då blev frågeställningen vem som verkligen orkar vänta över två månader med ett helbygge, för att kunna köpa en ny komponent som förvisso är aningen kraftigare än föregångaren. Men hur många utanför entusiasm-segmentet vill vänta?

Jag förstår att folk med djupare kunskap kring CPU förstår skillnaden med nästa Ryzen. Men då har marknadsföringen och fansen inte lyckats övertyga mig, såtillvida att jag ska börja uppmana folk att vänta. Synd, för ett starkare AMD är bra för utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

@Olle78: Jag har tänkt mycket på det här också. Tack för att du lyfte ämnet.

Senast jag var med om att folk var helt lyriska och saligt uppmanade alla att invänta nysläpp var när Nvidia var i färd med att lansera Pascal-korten (Geforce 10XX-serien för er som undrar). Där kunde jag känna en större motivation att invänta köp, då man gång på gång visade just hur mycket kraftigare Pascal var. Men med detta nysläpp från Ryzen ser jag mest bara... hype. En massa folk som återigen snackar sig hesa, men jag lyckas inte sålla ut mer information än det lite generella "Det är bättre."

Cirkulerar man tillbaka till Pascal hörde jag liknande röster när Turing visades. Men då blev frågeställningen vem som verkligen orkar vänta över två månader med ett helbygge, för att kunna köpa en ny komponent som förvisso är aningen kraftigare än föregångaren. Men hur många utanför entusiasm-segmentet vill vänta?

Jag förstår att folk med djupare kunskap kring CPU förstår skillnaden med nästa Ryzen. Men då har marknadsföringen och fansen inte lyckats övertyga mig, såtillvida att jag ska börja uppmana folk att vänta. Synd, för ett starkare AMD är bra för utvecklingen.

Jag förstår att det här börjar närma sig offtopic, men jag kan börja med att säga att jag är glad över att du inte tog illa vid dig för att jag använde ditt inlägg som underlag för diskussion om man "ska bara vänta till nästa generation". Jag tycker att det har bärighet i köpråd.

Förutom att man alltid kan vänta tills nästa "släpp" med sina inköp så tillkommer nästan alltid en period av barnsjukdomar (med dålig tillgång, dåliga drivrutiner, felande minnen, stabiliserande av pris etc) med ny hårdvara. När alla dessa barnsjukdomar är över finns alltid ryktet om den nya grejen från det andra märket. Från tiden jag beställde systemet som beskrivs i min signatur, tills dess att jag fick det (typ 2 månader senare tyvärr) hann allehanda grejer hända. Jag köpte denna burk i ett "dåligt" läge, sett till när nya produkter på både CPU- och GPU-marknaden började dyka upp. So what, innan de nya produkterna verkligen började finnas tillgängliga och fungera tillfredsställande hade jag ändå använt den till att ha tjänat in vad burken kostade. Man köper det bästa man kan utifrån den rådande marknaden, resten är fria fantasier om vad som finns runt hörnet. Som livet i stort! Om jag bara hade väntat i ett år till kunde jag ha fått ett bättre pris... -> Meningslöst när livet tuffar på!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle78:

Det är mycket märkligt att folk ska påpeka att framtiden kommer att erbjuda tekniska framsteg. Speciellt när det kommer till datorer och ett visst märke! Jag pekar inga finger åt just er två - jag tycker inte dom inläggen är dåliga - men det är ett vanligt ämne på köpråd så jag plockar upp tråden från era synpunkter ändå. Hoppas ni inte tar illa upp. Min poäng är:

Kommentarer som:
- " Nvidia kommer att presentera nya grejer snart, och det kommer vara snabbare än den tidigare generationen".
... eller
- "Amd kommer inom det närmsta halvåret kanske komma med en ny grej som är snabbare!! Därför ska du köpa AMD nu, för då är de med och sponsrar framtiden!"

Och så vidare. För all framtid.

Ja, alla som utvecklar hårdvara för datorer kommer att släppa något i framtiden som kommer vara lite bättre på ett eller annat sätt än nuvarande generation. Det är sant för evigt, det kommer vara en lika aktuell kommentar för all evighet så länge vi har ett samhälle som påminner om dagens. Ingen kommer att släppa hårdvara som är på alla sätt är sämre än dagens, så länge vi har ett fungerande samhälle.

Om man resonerade som jag gör ovan så skulle ingen under 85 år ha köpt en T-Ford, eftersom att det fanns en chans att framtiden skulle ha erbjudit en modernare bil. Om 30-tals kunderna bara hade hållit sig till häst och vagn fram till 50-talet hade dom fått en mycket modernare bil! Det är sant, man kanske var tvungen att leva helt utan motoriserad transport ett tag, men sen skulle man ha gjort ett bättre köp. Men vänta, på 50-talet fanns förhoppningar om en ännu bättre bil bakom hörnet!! Bäst att vänta, kanske det finns ett löfte om framtida teknik.....!! Köpråd handlar om att köpa något i dagens läge, inte att konstatera det självklara att alla märken kommer att släppa någon lite bättre version av sin produkt någon gång i framtiden.

Jo jag förstår precis vad du menar, det är vanligt att folk tipsar om nytt som är runt hörnet och ibland går det till överdrift med lovorden och superlativen och även tidspannet man väntas avvakta med köpet. Folk som vill beställa typ nu på direkten ber om köpråd och så görs de tveksamma pga lovord om nytt fint från folk, klart de blir tveksamma för "dåliga" köp vill ingen medvetet göra.

Därför jag försöker vara tydlig med att det är rykten att nya Ryzen kan komma att matcha i9an på sin höjd inte slå den på fingrarna, och då till ett ev lägre pris. Men att detta inte nödvändigtvis blir fallet och det är enbart om han inte ska beställa nu på direkten det är ett alternativ att kanske avvakta lite tills han kan se tester och sen göra sitt val. Annars är det bara tuta o köra med en i9a på direkten liksom.

Jag tycker helt enkelt att när jag ändå inte vet exakt när sakerna ska köpas är det nästan oärligt att inte lägga alla korten på bordet och informera en ovetande köpare. Jag lovar ju inte guld och gröna skogar direkt utan som sagt, det är rykten och kan visa sig vara rent struntprat.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag är helnöjd med min AMD 8 core, den klarar allt jag använder den till utan att någonting känns segt och den blir heller inte särskilt varm.

Som sagts tidigare så är det en fråga om pris kontra faktisk prestanda och då jag köpte skiljde det minst 25-30% lägre pris för hela riggen (mot Intels 6 core) för i princip samma prestanda i praktiken (+ att jag som sagt fick en äkta 8 core) (för det jag gör, men i mitt fall kör den mest rendering och då är ju fler kärnor till nytta om mjukvara är vettigt gjord).
Kort sagt så dög den för mina behov och jag fick en skärm "gratis" samt pengar över som jag investerade i ett topklass PSU och bättre SSD.

Vet ej vad det blir till nästa rigg dock, men denna tänkte jag hålla liv hyfsat länge, en del riggar jag haft tidigare har jag lyckats pressa ur mer än 7 år aktiv tid ur innan de gått för mycket i botten prestandamässigt.

Men, visst, Intel riggen kommer som sagt att klättra ännu ett litet steg högre.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Avstängd

För att göra en kort paus i processor diskussionen, men om pengar inte är väldigt kritiskt så skulle jag här vilja infoga vikten av ett bra och stabilt fungerande PSU, jag kör Seasonic Titanium, men även focus och gold är bra, vad som främst skiljer är dels att man kan belasta dem mycket hårdare än billigare PSU, dels att de är tillräckligt stabila för att ta upp mindre "hack" och spikar i elnätet, jag har hitintills inte haft ett enda avbrott efter att jag bytte till en högkvalitets PSU.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Avstängd

När det gäller Moderkort och liknande vill jag faktiskt slå ett slag och säga att Gigabyte är minst lika bra som Msi, i mitt tycke till och med litet bättre, jag kör Msi kort på nuvarande burk, tidigare körde jag ett Gigabyte kort, byggkvaliteten på det kändes väldigt hög och det enda skälet till att det gick i pension nu var att processorn var obsolet och jag behövde ett nyare moderkort som passade dagens generation processorer. Ångrar nästan att jag inte valde Gigabyte kortet denna gång också, Msi kortet känns nästan litet rackligt i jämförelse.

Jag kör EVGA på GPU, de är väl vad de är no more, no less, typ man beställer en Harley Davidsson och får en Harley Davidsson, typ...
Kylningen är väl litet sisådär i original men bättre än sitt rykte, men mitt kommer ändå snart att få ett vattenkylt kopparblock i år (så snart blocket anländer från Tyskland...), vad som är bra med dem är att man får byta ut fabikskylaren.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag är helnöjd med min AMD 8 core, den klarar allt jag använder den till utan att någonting känns segt och den blir heller inte särskilt varm.

Som sagts tidigare så är det en fråga om pris kontra faktisk prestanda och då jag köpte skiljde det minst 25-30% lägre pris för hela riggen (mot Intels 6 core) för i princip samma prestanda i praktiken (+ att jag som sagt fick en äkta 8 core) (för det jag gör, men i mitt fall kör den mest rendering och då är ju fler kärnor till nytta om mjukvara är vettigt gjord).
Kort sagt så dög den för mina behov och jag fick en skärm "gratis" samt pengar över som jag investerade i ett topklass PSU och bättre SSD.

Vet ej vad det blir till nästa rigg dock, men denna tänkte jag hålla liv hyfsat länge, en del riggar jag haft tidigare har jag lyckats pressa ur mer än 7 år aktiv tid ur innan de gått för mycket i botten prestandamässigt.

Men, visst, Intel riggen kommer som sagt att klättra ännu ett litet steg högre.

Med Intel 6-core menar du alltså 8700K, och jag antar att du med samma prestanda menar Ryzen 7 2700x (eller är det Threadripper 1900x?). I alla fall så är (var egentligen, 8700k är lite billigare idag) prisskillnaden ungefär 1500 kr, oavsett om du menade 2700x eller Threadrippern eftersom båda kostar kring 3500 kr. Om 1500 kr motsvarar 25-30% av systemets kostnad är det alltså en dator för mellan 5000-6000 kr du pratar om. Då är det förstås inaktuellt att köpa en processor för nästan 5000 kr. Då blir det självklart fördel AMD.

Berätta gärna om resten av systemet, jag själv kan tycka det är svårt att sätta ihop en dator med riktigt bra prestanda för 5000-6000kr, du skrev att du både kunde få med ett topclass PSU, bra SSD och skärm(?) för det priset. Om jag kunde få ihop ett sånt bra paket som klarar allt skulle jag definitivt vara frestad att köpa det som andra burk. (Jag behöver ingen ny skärm heller, så då blir det ju ännu mindre). Om du mest kör den här i rendering, modellerar du på samma burk då?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag inte läst igenom hela tråden så det blir kanske någon dubbelpostning här, men jag tänkte bara dela med mig av några allmänna erfarenheter jag själv har gjort över åren:

* Man får ALDRIG för mycket RAM! De program du använder kan troligen även dra nytta av mycket RAM.
Beroende på hur många minnesplatser moderkortet har är det aldrig fel att se till att du kan uppgradera utan att behöva ”köpa om” minne. Om moderkortet har fyra minnesplatser (det är nog vanligast) är det kanske bättre att börja med 2 × 16 GB och sedan utöka med 2 × 16 GB till i stället för att först köpa 4 × 8 GB och sedan behöva byta ut dem mot 4 × 16 GB den dag du behöver uppgradera?
(Läs installationshandboken för moderkortet om du bara köper två minnen. Minnena brukar jobba i parkonfiguration och behöver placeras i rätt minnesplatser – ofta plats 1 och 3 – för att du ska kunna utnyttja den extra snabbhet detta ger.)

* Vill du ha en tyst dator? Köp ett riktigt kraftigt semipassivt nätaggregat!
Det finns i och för sig helt passiva nätaggregat, men de är snuskigt dyra! Läs tester så ser du att vissa nätaggregat är passiva upp till en tredjedel av eller nästan halva maxeffekten. Om du har en dator som drar 400 W kan du i så fall köpa ett semipassivt nätaggregat på 850 eller 1 000 W och det kommer att vara helt tyst nästan hela tiden.

* Noctuas processorkylare is the shit! Monsterstora, tunga och dyra men oerhört effektiva och tysta. Om inte budgeten är supertight är de ett givet val!

* Köp ett stort chassi om tystnaden är viktig. Släng i MÅNGA och STORA fläktar som snurrar på riktigt låga varv (Noctua även här!) som ger ett bra luftflöde och lägre temperaturer i chassit. Då behöver processor- och grafikkortsfläktarna inte heller jobba lika hårt som om temperaturen är högre.

Permalänk
Avstängd

Nej, jag räknade kärnan på systemet, kanske inte 20% på hela maskinen dock, du har rätt, jag glömde tydligen att räkna med resten av delarna... var uppenbarligen trött i skallen då jag skrev detdär...
Hade ju varit nice om man fick en komplett dator med vass GPU och annat som var bra för det priset...

Kör på Intel riggen som du tänkte om den ligger där, den verkar helt ok tycker jag. Intel är pålitliga grejer fortfarande. Jag skulle lagt på 1500:- för Intel processorn (tillkommer några hundralappar till för moderkortet, vet inte varför de Intel anpassade korten är dyrare då man ju tycker att de borda kosta ungefär samma att tillverka, men det är inga stora summor det handlar om).
AMD gör ju egentligen främst serverprocessorer och liknande annars så de har mer åt den karaktäristiken totalt sett, det är därför de är litet sega jämfört med Intel för sådanthär.

Kör på Gigabyte, Msi eller EVGA eller motsvarande när det gäller det andra, finns säkert fler som är bra, men det är de jag har bra erfarenheter av so far när det gäller moderkort och annat.

Se till att du får referensdesign på GPU kortet (alltså kortet, kylaren spelar mindre roll) så kan du byta kylare i framtiden om du behöver vässa upp det i framtiden, det är värt de extra pengarna för ett bra kort, lägg hellre pengarna på ett väldesignat kort än på ett kort med en massa krimskrams, de brukar dessutom vara billigare hos de bättre fabrikaten.
RGB och skit och konstiga kylare (Personligen har jag som sagt beställt ett enkelt kopparblock men med hög byggkvalitet och mycket metall som man vet fungerar och inte innehåller en massa grejer som kan gå sönder vid hård belastning, även om kortet tål det så utsätts det för betydligt högre stress vid ojämna temperaturväxlingar när alla lödningar, kretsar och annat utsätts för spänningar i samband med expansion och kontraktion, det är bättre med en långsammare temperaturcykel som tar mycket av värmen i början och ger en jämnare avsvalning under belastning (CPU är inte lika känslig den brukar desstum peaka långsamt och man märker ganska tydligt när den går onormalt (om man gjort rätt vid installationen ( jag kommer att lägga till temperatursonder för att få en överblick men det är mer för att kunna köra systemet dynamiskt effektivare, det är inte nödvändigt egentligen))) går ju alltid att lägga på i efterhand om man nu vill ha sådant.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

Hej alla,
Ville bara passa på att tacka alla som involverade sig i diskussion och gav en massa bra råd och tips. Nu har det äntligen blivit dags att beställa så tänkte bara droppa specen här som en avslutning på tråden. Hoppas ni alla får en fortsatt fin sommar.