Skulle vilja höja varningens finger för Komplett Bank. Obs gäller ej vanliga Komplett ❤️

Permalänk

Skulle vilja höja varningens finger för Komplett Bank. Obs gäller ej vanliga Komplett ❤️

Hej alla kanske e fel forum för detta men då det gäller en konsument fråga så kan de gå bra☺️ Skulle behöva lite tips på vad man kan göra om man får problem med en bank/ansökan om kort .
Kan börja med att säga att jag fick min ansökan godkänd men sen så efter ett litet tag så började helvetet dom ger avslag (Får ta reda på detta själv) har dock ej fått något mail om avslaget eller underlag på de banken hävdar ingenting och kan ej svara på något ingen ansvarig som man kan konversera med. För övrigt så uppfyller jag deras grundkrav men ja. Har läst i andra forum om liknande händelser just med komplett bank så vill bara varna för att dom e något konstiga jämfört med en vanlig bank.
E smått bitter på deras småaktighet.

Permalänk
Medlem

Bara för att du "uppfyller deras grundkrav" så kastar dem inte pengar på dig. Dem har väll gjort en utvärdering på din ekonomi och insett att du ligger i risk zonen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av compumanic85:

Hej alla kanske e fel forum för detta men då det gäller en konsument fråga så kan de gå bra☺️ Skulle behöva lite tips på vad man kan göra om man får problem med en bank/ansökan om kort .
Kan börja med att säga att jag fick min ansökan godkänd men sen så efter ett litet tag så började helvetet dom ger avslag (Får ta reda på detta själv) har dock ej fått något mail om avslaget eller underlag på de banken hävdar ingenting och kan ej svara på något ingen ansvarig som man kan konversera med. För övrigt så uppfyller jag deras grundkrav men ja. Har läst i andra forum om liknande händelser just med komplett bank så vill bara varna för att dom e något konstiga jämfört med en vanlig bank.
E smått bitter på deras småaktighet.

Du vill alltså varna för att dom inte anser dig vara kreditvärdig (så vida du uppfyller de grundläggande kraven med ålder osv)? Anser du att dom har skyldighet att ge dig ett kreditkort?

Permalänk
Avstängd

Dom tar UC bara man vill ha en faktura på 14 dagar. Undviker numera komplett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Dom tar UC bara man vill ha en faktura på 14 dagar. Undviker numera komplett.

Vad gör det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Vad gör det?

Det kan påverka ens kreditvärdghet med många UC (kreditförfrågningar).

Permalänk
Medlem

@cider123: det gör väl de flesta seriösa företag när man kör på faktura.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det kan påverka ens kreditvärdghet med många UC (kreditförfrågningar).

Fast då har man ju ingen kredidvärdighet om man frågar om lån på allt man vill köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Fast då har man ju ingen kredidvärdighet om man frågar om lån på allt man vill köpa.

Fast i detta fall handlar det om faktura vilket många föredrar framför att betala med kreditkort (även om jag aldrig riktigt förstått varför men det är väl upp till var och en att avgöra det).

Permalänk

@ToirRisker: Hej och tack för ditt svar jag ligger dock inte i någon risk zon är egentligen emot lån och kreditkort överlag men tyckte dom hade ett lockande bonus system med kortet..

Permalänk

@improwise: Jag vill varna för att dom gör konstiga bedömningar sköter alltid mina fakturor tillex. Men erbjuder man manuell hantering så ska alla behandlas lika under samma krav...

Permalänk

@improwise: Förstår vad du menar men vill ha ett shyst bonus system som ingår i detta kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av compumanic85:

@improwise: Jag vill varna för att dom gör konstiga bedömningar sköter alltid mina fakturor tillex. Men erbjuder man manuell hantering så ska alla behandlas lika under samma krav...

Fast det verkar snarare som du inte vet varför dom avslog din kreditansökan här och är sur för det. Vilket jag iof kan förstå men det innebär ju inte att Komplett gjort något fel, så länge dom gett dig avslag på rätt acceptabla grunder.

Permalänk

@improwise: Du har förstått min fråga ja men jag tycker verkligen inte dom har gjort det en rättvis bedömning tänk på att de inte e komplett utan komplett bank är ett eget företag självständigt.

Permalänk

@cider123: Dom borde göra de vid köp över 5000kr då känns det mer okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av compumanic85:

@improwise: Du har förstått min fråga ja men jag tycker verkligen inte dom har gjort det en rättvis bedömning tänk på att de inte e komplett utan komplett bank är ett eget företag självständigt.

Baserat på många års erfarenhet av kreditgivning till konsumenter så brukar de flesta anse att just dom borde få kredit/låna pengar, de som riskerar pengarna brukar dock långt ifrån lika ofta hålla med. Men det behöver inte nödvändigtvis ha att göra med att man skulle ha "dålig ekonomi", kan lika väl vara att man t.ex. saknar ett stadigvarande inkomst, att man inte bedöms som en lönsam kund (primärt vid lån) osv.

Till dess du redovisar mer kring sakförhållandena är det omöjligt att avgöra om Komplett Bank gjort något fel här även om jag nog skulle satsa på att dom inte gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Fast i detta fall handlar det om faktura vilket många föredrar framför att betala med kreditkort (även om jag aldrig riktigt förstått varför men det är väl upp till var och en att avgöra det).

Brukar inte bry mig om betalningssätt hos seriösa butiker, men om jag av någon anledning köper något från en ny butik så tar jag gärna faktura för att inte ligga ute med pengar om det blir något krångel med leverans eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det kan påverka ens kreditvärdghet med många UC (kreditförfrågningar).

Känns bisarrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Känns bisarrt.

Nej, egentligen inte, men dock inte den påverkan som folk överlag tror att det har på ens kreditvärdighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@improwise: Precis det kan till och med kosta en i framtiden med sämre räntor osv plus många banker e griniga med att ta bort dom efter önskemål.

Permalänk
Skrivet av cider123:

Dom tar UC bara man vill ha en faktura på 14 dagar. Undviker numera komplett.

Gör klarna också. Får ett medelande att de gjort en kreditupplysning i kivra varje gång jag köpt något på faktura även om de bara handlar om typ 500:- faktura för bilbesiktningen...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Gör klarna också. Får ett medelande att de gjort en kreditupplysning i kivra varje gång jag köpt något på faktura även om de bara handlar om typ 500:- faktura för bilbesiktningen...

Jag betalar i princip alltid med Klarna då alternativet finns, och jag får aldrig UC längre, fick en i början när jag blev medlem men sen inga mer.

Så jag tycker du ska ta kontakt med Klarna och fråga varför det görs eller så har du misskött dina betalningar...

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av compumanic85:

Hej alla kanske e fel forum för detta men då det gäller en konsument fråga så kan de gå bra☺️ Skulle behöva lite tips på vad man kan göra om man får problem med en bank/ansökan om kort .
Kan börja med att säga att jag fick min ansökan godkänd men sen så efter ett litet tag så började helvetet dom ger avslag (Får ta reda på detta själv) har dock ej fått något mail om avslaget eller underlag på de banken hävdar ingenting och kan ej svara på något ingen ansvarig som man kan konversera med. För övrigt så uppfyller jag deras grundkrav men ja. Har läst i andra forum om liknande händelser just med komplett bank så vill bara varna för att dom e något konstiga jämfört med en vanlig bank.
E smått bitter på deras småaktighet.

Du varnar alltså för att man eventuellt inte beviljas kort. Och du tycker att det utgör ett helvete för din del att behöva gå till en annan bank och skaffa något annat kort.

Är du kränkt?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Dom tar UC bara man vill ha en faktura på 14 dagar. Undviker numera komplett.

Samma här, inget dom upplyser om. Köpte 5st patch kablar på faktura och märkte det först efteråt.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Gör klarna också. Får ett medelande att de gjort en kreditupplysning i kivra varje gång jag köpt något på faktura även om de bara handlar om typ 500:- faktura för bilbesiktningen...

Klarna använder dock inte UC utan creditsafe, vilket inte påverkar dina chanser vid tex Hus köp osv eftersom alla storbanker använder UC.
På UC, så som komplett tar, så har det STOR negativ påverkan för dina chanser att få ett lån ifall du äns har 3-5+ förfrågningar under 12 månader.

Att få en kreditupplysning betyder inte att det tars en UC då UC är enbart en av flera ställen som företag kan få det ifrån, tex Bisnode, Creditsafe, Segall (eller hur det stavas), Men att de tar en UC förfrågan är den som påverkar dig mest för större seriösa lån till hus/bil osv.

Hade själv noll koll på hur mycket det faktiskt påverkar innan jag skulle köpa hus och insåg att min vana att ta det på faktura på 14 dagar näst intill gjorde det omöjligt att få ett hus lån.. Så blev bara att vänta ett X antal månader för att förfrågningarna skulle försvinna och där med mitt kreditbetyg blev bra igen.
Efter förfrågningarna hade försvunnit så fick jag lånet utan problem, med exakt samma förutsättningar som jag hade när jag kollade första gången (inga andra lån/krediter och samma fasta jobb med samma lön) fast utan UC förfrågnigar pga faktura köp.

Permalänk
Skrivet av ZzaazZ:

Klarna använder dock inte UC utan creditsafe, vilket inte påverkar dina chanser vid tex Hus köp osv eftersom alla storbanker använder UC.
På UC, så som komplett tar, så har det STOR negativ påverkan för dina chanser att få ett lån ifall du äns har 3-5+ förfrågningar under 12 månader.

Att få en kreditupplysning betyder inte att det tars en UC då UC är enbart en av flera ställen som företag kan få det ifrån, tex Bisnode, Creditsafe, Segall (eller hur det stavas), Men att de tar en UC förfrågan är den som påverkar dig mest för större seriösa lån till hus/bil osv.

Hade själv noll koll på hur mycket det faktiskt påverkar innan jag skulle köpa hus och insåg att min vana att ta det på faktura på 14 dagar näst intill gjorde det omöjligt att få ett hus lån.. Så blev bara att vänta ett X antal månader för att förfrågningarna skulle försvinna och där med mitt kreditbetyg blev bra igen.
Efter förfrågningarna hade försvunnit så fick jag lånet utan problem, med exakt samma förutsättningar som jag hade när jag kollade första gången (inga andra lån/krediter och samma fasta jobb med samma lön) fast utan UC förfrågnigar pga faktura köp.

Tycker det inte stämmer det du säger att det skulle påverka Stort att ha enbunt förfrågningar
Det var så förr
Enligt min bank swebank/sparbanken så spelar det ingen roll hur många kredit förfrågningar du har (när du ska låna till ett hus eller bil) då samhället är upp byggt på det sättet just nu att många handlar på nätet och tar det via en faktura pga att man vill ha hem sin vara innan man betalar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om de har tagit en kreditupplysning så skall du ha fått en kopia på den. För att denna tråd skall han något att diskutera så känns det som att du behöver lyfta fram den så vi kan få en uppfattning kring din kreditvärdighet.

Om vi inte får se kreditupplysning så har vi enbart en situation av "han sa, hon sa" och då lutar jag mer åt att Komplett Bank gjorde en korrekt bedömning.

Permalänk
Medlem

Du har fast jobb, du är tillräckligt gammal, och du anser att du sköter din ekonomi. Komplett Bank håller inte med om det sistnämnda. Vad är problemet? Visst tär det det på egot att bli nekad kredit men sånt är livet.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd låst*

@compumanic85: Diskussionsunderlaget är lite skralt i trådens nuvarande form. Jag kan inte se att det som inträffat är en fråga om konsumenträtt utan där är stora hål som behövs fyllas med information först.

Känner du dig orättvist behandlad av banken bör du länpligtvis ta upp detta med banken för att få ut mer detaljerad information.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord