Permalänk
Medlem

SSD:en visas inte

Hejsan! Jag har lagt i en ny SSD i mitt system (Kingston 480gb). Den visas på BIOS men inte på utforskaren eller diskhantering. På BIOS står den att den är ansluten till SATA porten korrekt och sånt. Vet någon vad som kan vara felet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HasseFTW:

Hejsan! Jag har lagt i en ny SSD i mitt system (Kingston 480gb). Den visas på BIOS men inte på utforskaren eller diskhantering. På BIOS står den att den är ansluten till SATA porten korrekt och sånt. Vet någon vad som kan vara felet?

Ett sätt ska att vara att koppla ur alla andra diskar och påbörja en windows installation, gå till läget där du kan partitionera den, kör en stor partition och gå vidare till nästa steg. Avbryt sen installationen.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Avstängd

@Purrfected:
Är
Ju lättare att gå in i kontrollpanelen.
Hantera hårdiskar eller vad där nu står exakt.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Låter som samma problem jag hade för ett tag sedan, ska se om jag hittar rätt länk.

EDIT: Kom på nu att jag var tvungen att "initialize disk" i diskhanteraren/disk management har du varit inne där? Programmet ska säga till automatiskt att du har en disk som måste initialiseras.

https://www.youtube.com/watch?v=ZxV6IcNvbek

Permalänk
Medlem
Skrivet av exhale315:

Låter som samma problem jag hade för ett tag sedan, ska se om jag hittar rätt länk.

EDIT: Kom på nu att jag var tvungen att "initialize disk" i diskhanteraren/disk management har du varit inne där? Programmet ska säga till automatiskt att du har en disk som måste initialiseras.

https://www.youtube.com/watch?v=ZxV6IcNvbek

Har följt videon och det kommer fortfarande inte upp något. Disk managment säger inte att jag har någon ssd automatiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kolla i den nedre rutan i disk management, ibland är det lite gömt och står bara som oallokerat utrymme.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att det Sitter en M2 disk i ditt system? kolla så den inte populerar några Sata portar?
Provat byta sata portar? eller göra som @purrfected föreslog?

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@Purrfected:
Är
Ju lättare att gå in i kontrollpanelen.
Hantera hårdiskar eller vad där nu står exakt.

Du menar i diskhanteringen där TS säger att han redan kollat?
Eller har jag missat nånting?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@Purrfected:
Är
Ju lättare att gå in i kontrollpanelen.
Hantera hårdiskar eller vad där nu står exakt.

Är du säker att man kan göra sånt i kontrollpanelen?

Antar att du menar diskhanteraren och HasseFTW har redan letat. Antingen fanns den verkligen inte där eller så glömde HasseFTW göra fönstret STÖRRE och kolla efter disken på nedre halvan där det står disk 0,1,2 osv vilket är ett vanligt misstag.

Genom att göra som Purrfected skrev kan man utesluta att Windows, andra diskar mm orsakar konstiga fel, förvirring mm. SATA kablar bör tas bort FRÅN moderkortet för dom och porten de kopplats till har också orsaka fel.

Permalänk
Avstängd

@Purrfected:
Är nog det jag menar.
Är nästan längst ner i kontrollpanelen.
Skriver med mobilen.
Så kan inte kolla.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Är du säker att man kan göra sånt i kontrollpanelen?

Antar att du menar diskhanteraren och HasseFTW har redan letat. Antingen fanns den verkligen inte där eller så glömde HasseFTW göra fönstret STÖRRE och kolla efter disken på nedre halvan där det står disk 0,1,2 osv vilket är ett vanligt misstag.

Genom att göra som Purrfected skrev kan man utesluta att Windows, andra diskar mm orsakar konstiga fel, förvirring mm. SATA kablar bör tas bort FRÅN moderkortet för dom och porten de kopplats till har också orsaka fel.

Det går att hitta på kontrollpanelen. Har dock inte kört på fullscreen så tack så mycket! Ska testa det när jag kommer hem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HasseFTW:

Hejsan! Jag har lagt i en ny SSD i mitt system (Kingston 480gb). Den visas på BIOS men inte på utforskaren eller diskhantering. På BIOS står den att den är ansluten till SATA porten korrekt och sånt. Vet någon vad som kan vara felet?

@Farthinder har redan frågat vad det är fr disk, är det en M.2 NVMe disk, eller en 2.5 SATA disk
+ vilket moderkort har du samt vilken port är den ansluten till?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

I kontrollpanelen väljer man system&säkerhet.
Sen längst ner,skapa och formatera hårddisk partioner.
Syns inte disken där,har man större problem.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Kan vara annorlunda för en SSD, men hade likadant problem med min hårddisk när jag köpte den. Fick formatera den, sedan funkade den galant

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är lugnt nu hade tydligen lagt till disken som en pool.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

I kontrollpanelen väljer man system&säkerhet.
Sen längst ner,skapa och formatera hårddisk partioner.
Syns inte disken där,har man större problem.

Är det Win 8?

Fanns inget sånt i Win 10 Pro när jag kollade och sökte. Var länge sedan jag använde Win 8 men vad jag kommer ihåg och på din beskrivning låter det som att den gör samma sak som diskhanteraren.