Permalänk
Medlem

En kombo som kanske fungerar, är HP Reverb med Valve Index base stations och knuckles.

Permalänk
Skrivet av Naxos:

En kombo som kanske fungerar, är HP Reverb med Valve Index base stations och knuckles.

WMR med SteamVR kontroller är ganska knöligt men det går. Inte värt det för min del.

Permalänk
Medlem

Nu finns info ute

https://www.valvesoftware.com/en/index/headset
https://store.steampowered.com/valveindex

Pris i Sverige, ca 11,500:-...
Aj aj, speciellt när Oculus Rift S kostar hälften...

Men personligen lutar det ändå åt en Index.

Permalänk
Medlem

Kommer man behöva tulla detta om man köper genom storen? Eller skickas det likt steamlinken genom tyskland?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Permalänk
Medlem

11500 lusidorer! Här hoppades man på att PC VR kunde börja närma sig konsolditot i pris, men nejdå, här tar vi i från tårna.

Det är ett tillbehör! Som en gamepad eller ratt. Sure när VR var "nytt" för 3 år sedan och alla talade om att early adopters fick betala dyrt (jag var en av dom med Vive) för att vara först, Men det blir ju bara värre!
Det måste gå att sälja detta billigare än alla pengar i världen.

Rant över och jag letar efter något billigare.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Verka att Valve gör som Nvidia och gå Apple vägen med sin prissättning.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Herregud vilket antiklimax. Jag var helt inställd på att de skulle kosta ungefär som Vive kostar nytt idag med tanke på att det är tre år sen Vive kom och man inte är early adopter längre. Tydligen inte, kan ju likväl köpa vive pro, det enda som intresserar mig egentligen är den högre upplösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

11500 lusidorer! Här hoppades man på att PC VR kunde börja närma sig konsolditot i pris, men nejdå, här tar vi i från tårna.

Det är ett tillbehör! Som en gamepad eller ratt. Sure när VR var "nytt" för 3 år sedan och alla talade om att early adopters fick betala dyrt (jag var en av dom med Vive) för att vara först, Men det blir ju bara värre!
Det måste gå att sälja detta billigare än alla pengar i världen.

Rant över och jag letar efter något billigare.

Om du trodde Index skulle landa på 2-3000kr så var du faktiskt ganska verklighetsfrånvänd.

Permalänk
Medlem

När Valve slår på stora trumman så förväntar jag mig mer ändå. För det priset hade jag velat ha trådlöst, eller halva priset för samma spec tycker jag känns mer rimligt om det ska vara next gen. Njaa, HL3 VR måste vara jäkligt imponerad för att jag ska köpa denna

Permalänk
Medlem

@Squallie: "börjat närma sig" ≠ samma pris som.

Jag hade hoppats på 6-6500 tusen. Var det också verklighetsfrånvänt? Kanske det , men inte lika verklighetsfrånvänt som det nuvarande priset.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Avstängd

Viktigaste i ett VR headset för mig är linserna och panelerna, vill helst se dubbla 2160P displayer i ca 150 grader FOV innan jag köper ett, screen door effekten blir för stor annars. För att inte tala om 120 FPS minst! 60-80 FPS i VR känns meh, men då lär vi behöva ordentliga GPUer på 7 nm för att mata pixlar

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Inte OLED, det är ju lite tråkigt. Vill ha riktigt svart i skräck- och rymdspel.

Förstår inte allt tjat om screen door effect. Den är ju knappt märkbar i nyare utrustning som vive pro eller odyssey. I original vive och rift var det ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Det är ett tillbehör! Som en gamepad eller ratt. Sure när VR var "nytt" för 3 år sedan och alla talade om att early adopters fick betala dyrt (jag var en av dom med Vive) för att vara först, Men det blir ju bara värre!

Förstår ärligt talat inte hur du tänker nu. För den sakens skull så är det inga problem att hitta rattar i samma prisklass. Likaså finns det VR-headsets för runt 2000 kr. Varför skulle det bli billigare när det är avsevärt mycket bättre?

Skrivet av huttala:

Tydligen inte, kan ju likväl köpa vive pro, det enda som intresserar mig egentligen är den högre upplösningen.

Vive Pro är väl ett sämre köp på alla sätt och vis i nuläget?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Förstår inte allt tjat om screen door effect. Den är ju knappt märkbar i nyare utrustning som vive pro eller odyssey. I original vive och rift var det ett problem.

Vive Pro kostar väl närmare 15.000 kr?
Odyssey säljs väl inte ens i Sverige? Även om den skulle göra det så verkar många tycka att den är sämre på nästan allt förutom upplösningen när den jämförs med Rift. Men jag har som sagt bara läst mycket lite om den.

Jag har lovat mig själv nytt grafikkort och nytt VR-set när jag tar examen men jag kanske får vänta med nytt vr. Känns inte lönt att uppgradera från Rift förrän foveated rendering blir möjligt för en hyfsad rimlig peng.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av L'ombra:

Vive Pro är väl ett sämre köp på alla sätt och vis i nuläget?

När man ändå ska elda upp plånboken kan man likväl göra det på pro tänkte jag. Men kommer nog inte bli ett pro heller, är mest bitter just nu.
Oled trumfar LCD på alla sätt och vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

När man ändå ska elda upp plånboken kan man likväl göra det på pro tänkte jag. Men kommer nog inte bli ett pro heller, är mest bitter just nu.
Oled trumfar LCD på alla sätt och vis.

Er, nej. OLED har inte alls bara fördelar mot LCD, och om du läser på om de paneler Valve använder kommer du att bli imponerad. De är bättre än allt annat som använts hittills. Fast - jag hade önskat att någon av de riktigt intressanta paneler som visats upp med mycket högre pixeltäthet hade använts istället.

Index känns som vad den här generationens VR headset sträckt sig mot utan att nå fram. Den gamla tekniken med duktigt med spit and polish.

Men den saknar å andra sidan all next-gen appeal. Inga riktigt högupplösta paneler, ingen foveated rendering, ingen trådlös 802.11ay (room scale med kabel, suck), ingen högkvalitativ tracking som inte bygger på att man kan rigga upp lighthouses med kablage i bra position.

Index kan säkert locka till uppgradering hos de allra mest inbitna. Men den kommer knappast att expandera marknaden och erbjuder inga nya upplevelser förutom vad de nya kontrollerna kan ge med ny programvara (som ännu inte är utvecklad).

Lite märklig känsla att bli besviken när man ställs inför det bästa hittills. Men det är så jag upplever Index just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Förstår ärligt talat inte hur du tänker nu. För den sakens skull så är det inga problem att hitta rattar i samma prisklass. Likaså finns det VR-headsets för runt 2000 kr. Varför skulle det bli billigare när det är avsevärt mycket bättre?

Jag tänker så att hårdvara brukar vara som dyrast när den är ny: plattskärmar, 4K tv:s, Blu-ray osv var ofantligt dyra när dom var nya, medan dom några år senare var nere i överkomliga priser trots att dom var bättre än vad dom var i början.

Men som du skrev, det finns som tur är billigare varianter.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk

Jag tyckte då att det var rimligt prissatt, om man ser på vad de olika komponenterna kostar separat. En av de stora nyheterna i paketet är ju knuckles kontrollerna som är ett rejält hopp framåt jämfört med vad vi har haft tidigare. Headsetet och kontrollerna är dessutom bakåtkompatibla med 1.0 basstationer, så har man redan Vive så kommer man undan billigare.

För mig blir det iaf en väldigt efterlängtad uppgradering till min gamla Vive. Jag tänker behålla de gamla basstationerna så priset hamnar väl på mellan 9-10k eller så för headsetet och kontrollerna, vilket är acceptabelt. Skall dock försöka hålla mig från att förboka då jag gärna vill se ordentliga intryck från användare och de värsta barnsjukdomarna åtgärdade innan jag själv hoppar på tåget.

Oculus Rift S känns å andra sidan som årets besvikelse och låter mer som en nedgradering från originalet. Jag förstår att dom vill åt den billigare mainstream-marknaden för att växa, men att offra sin topp-modell för det gjorde Oculus helt ointressant för mig tills vidare. HTC/Valve's mångsidiga och breda plattform för roomscale är mycket intressantare och pålitligare, och jag hoppas verkligen dom kan fortsätta hålla sams för att dela på plattformen som dom gör.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Undra om man kan ta ut batterierna ur kontrollerna? Det är sämst att behöva sluta spela för att ladda en kontroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Undra om man kan ta ut batterierna ur kontrollerna? Det är sämst att behöva sluta spela för att ladda en kontroller.

Nej det kan du inte tyvärr

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snart dags boys. Kommer hänga lite här om ni har frågor om Valve Index och releasen som sker nu vid 19:00 svensk tid.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Got it!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Då var det beställt, nu börjar väntan

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk

Crap!
Jag behöver köpa det här via avbetalning i min nuvarande ekonomiska sits...
Oh well

(tycker att priset är ok satt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Inte OLED, det är ju lite tråkigt. Vill ha riktigt svart i skräck- och rymdspel.

Förstår inte allt tjat om screen door effect. Den är ju knappt märkbar i nyare utrustning som vive pro eller odyssey. I original vive och rift var det ett problem.

Kan ju inte ha helt svart med oled pga black smear. Vad jag vet har de inte kommit på nån vettig lösning på detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Köpte ni via Steam? använde ni kredit kort? Drogs beloppet så fort ni köpte eller dras det innan produkten skickas iväg? Var så länge sen jag gjorde sånt här. Har inte vågat köpa än då jag inte är helt säker på att jag vill ha just Index.

/edit: Har gjort en reservation på headsetet och kontrollerna till 31a juli nu. Var nog bäst att göra det innan det skulle fördröjas ytterligare en månad. Får fundera senare över om jag behöver dom nya basstationerna eller inte.

Permalänk
Skrivet av hundenmarvin:

Köpte ni via Steam? använde ni kredit kort? Drogs beloppet så fort ni köpte eller dras det innan produkten skickas iväg? Var så länge sen jag gjorde sånt här. Har inte vågat köpa än då jag inte är helt säker på att jag vill ha just Index.

/edit: Har gjort en reservation på headsetet och kontrollerna till 31a juli nu. Var nog bäst att göra det innan det skulle fördröjas ytterligare en månad. Får fundera senare över om jag behöver dom nya basstationerna eller inte.

Du behöver inte nya basstationer om du har de gamla.

Själv tyckte jag att det ända som var orimligt prissatt var just basstationerna, men hela paketet var fortfarande billigare än preordern på orginal Vive.

Att jämföra med en RiftS förstår jag inte.

LCD just nu är bättre än OLED när det kommer till VR skärmar. Spela i 120hz kommer vara häftigt.

Kontrollerna är väl det som man ska köpa även om man inte vill/har råd att uppgradera sin Vive/Vive pro, de är helt fantastiska och i min mening definitivt värt priset att de skulle vara dyra förstår jag, de har ju itererat på de här sedan 2016 och det är ju inte som att de bara är några knappar på en plastbit.

Permalänk
Skrivet av Irregular Programming:

Att jämföra med en RiftS förstår jag inte.

Det är enbart på grund av Oculus ASW-algoritm i mitt fall. Alla som både har vive o rift säger att SteamVR:s motion smoothing är mycket sämre än Oculus ASW 1.0 och ASW 2.0 verkar nästan inte märkas nån skillnad mot 90 native fps. Trotts att jag har ett 1080ti grafik-kort så måste jag ändå använda mig av motion smoothing i nästan vartannat spel om jag inte vill dra ner grafiken o se kantiga pixlar när jag spelar på min vive. Motion smoothing gör att jag tappar mycket av närvaro känslan. Jag tänker att detta bara blir värre med Index om jag vill använda mig av dess högre upplösningen och högre bildfrekvens. Om min dator klarar att rendera 60 bildrutor motion smoothat upp till 120 bildrutor kanske det kan funka någorlunda bra men jag är skeptisk.

Permalänk
Medlem

Hur är det med basstationerna. Kommer jag kunna använda dem till pimaxen som är kompatibel med htcs basstationer?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x