Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

BSOD vad jag än gör. Expert hjälp needed

Permalänk
Medlem

BSOD vad jag än gör. Expert hjälp needed

Hej, det är inte vanligt att jag behöver vända mig till ett forum för hjälp men nu verkar jag ha blivit besegrad.

Igår morse när jag skulle sätta mig vid datorn och titta youtube var skärmarna svart men hade signal. Jag fick starta om datorn genom att hålla in power knappen. När den startar upp får jag en BSOD (KMODE_exception.. bla bla). Den fortsätter att boot-loopa med olika BSOD meddelanden varje gång. CRITICAL process died, system exception osv osv.

Det första jag tänker är att någon av mina minnes moduler har dött så jag stoppar in nya från en dator som står bredvid mig som jag vet fungerar. Nej det var inte det som var problemet. Okej, det kanske är något som är inkopplat via USB som strular.. Jag kopplar ur allt ur datorn förutom strömmatningen och en av skärmkablarna. Nej det är fortfarande likadant, boot-loop med flera olika BSOD meddelanden.

Nästa grej jag kommer på är att jag har 2st M.2 samsung diskar i Raid0.. det kan ju ställa till lite problem så jag plockar ur båda och kör in en annan M.2 disk med windows 10. Men det är samma där. Boot-loop med BSOD's.

Okej jag tar ur alla hårddiskar, lämnar en minnes-modul endast och har inget annat ikopplat i datorn än skärm och ström. Ja nu fungerar ju allt, men det är för att den har ingen disk att boota till. BIOS verkar flyta fint och moderkortet ger koden AA vilket är sista koden efter den har gjort alla checks.

Jag skapar en ny windows 10 installations USB och verifierar att den fungerar på en annan dator. Stoppar i den i datorn med problem (kom ihåg den har inget i sig vid det här laget), jag försöker boota upp windows installation men kommer inte längre än till plopparna som snurrar runt och sedan får jag BSOD (även här massa olika).

Hum?.. jag uppdaterar BIOS till senaste versionen och prövar boota en ubuntu live. Men även det går åt h-vete.

Jag byter grafikkort men det gör ingen skillnad heller. Det enda jag inte har prövat nu förutom en annan CPU eller ett annat moderkort (har inget att pröva med) är att dra ur den interna USB kabeln som matar ström till vattenpumpen för kylningen av CPU.

Nu är jag i ett läge där jag inte riktigt har något mer att pröva. Jag kommer som sagt inte ens så jag kan starta i felsökert eller starta en live ubuntu, eller något annat användbart.

Det mystiska är att från ena dagen när den fungerade hur fint som helst till andra dagen är den såhär. Jag har inte gjort något alls varken med hårdvara eller mjukvara. Om inte herr Gates bestämde sig för att skicka ut en windows uppdatering som förstörde allt, det vet jag ju faktist inte.

Vad ska jag göra?

(URSPRUNGLIG) Spec på datorn:
ASUS Prime Deluxe x299 (Socket 2066)
Intel I9 7900X
Zotac Geforce GTX 1080 Amp! Extreme
32 gb (2x16) Corsair 3000mhz ddr4 (DIMM_A1 & DIMM_C1, som det skall vara enligt manual)
2x Samsung 960 Pro NVMe M.2 i RAID0
NZXT Kraken X62 AIO
Corsair HX1200 PSU

(Efter all provning) Spec på datorn:
ASUS Prime Deluxe x299
Intel I9 7900X
Gigabyte GTX 770 Windforce 3 OC
16 gb (1x16) Micron 2666 mhz (DIMM_A1)
- Ingen hårddisk -
Bootbart USB med windows 10
NZXT Kraken X62 AIO
Corsair HX1200 PSU

Permalänk
Avstängd

Om du använer dp kabel testa och byt till hdmi istället.

Och testa ett annat nätagg.

Permalänk
Medlem

Moderkortet är rökt!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

värkar som du redan testat att koppla bort "allt" som inte behöves för att den ska boota
jag brukar till och med koppla ut alla usb kontakter tangentbord mm.

det som kvarstår är nu PSU,CPU och moderkort om jag förstått dig rätt
kan du utesluta nätaggregatet(PSU) på något sätt?

när man bara har CPU och moderkort kvar så brukar boven vara moderkortet.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av lordzehn:

Om du använer dp kabel testa och byt till hdmi istället.

Och testa ett annat nätagg.

Har prövat med DVI och DP och olika grafikkort. Tyvärr kan jag inte pröva med annan PSU då jag behöver en 4 pin kontakt + en 8 pin kontakt för CPU ström

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Moderkortet är rökt!

Ja det lutar ju åt det även fast moderkortet själv ger koden AA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

värkar som du redan testat att koppla bort "allt" som inte behöves för att den ska boota
jag brukar till och med koppla ut alla usb kontakter tangentbord mm.

det som kvarstår är nu PSU,CPU och moderkort om jag förstått dig rätt
kan du utesluta nätaggregatet(PSU) på något sätt?

när man bara har CPU och moderkort kvar så brukar boven vara moderkortet.

Tyvärr har jag ingen annan PSU som har tillräckligt med CPU ström kontakter. behöver 8-pin + 4-pin till CPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixon:

Tyvärr har jag ingen annan PSU som har tillräckligt med CPU ström kontakter. behöver 8-pin + 4-pin till CPU

för att bara boota datorn ska du inte behöva så många power connectors.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nixon:

Ja det lutar ju åt det även fast moderkortet själv ger koden AA

Det betyder väl oftast inte mer än att den kommit igenom alla checks vid POST, dvs den kommer till den punkt då den lämnar över till OS:et. Och det visste du ju ändå.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det betyder väl oftast inte mer än att den kommit igenom alla checks vid POST, dvs den kommer till den punkt då den lämnar över till OS:et. Och det visste du ju ändå.

Det jag märkte under felsökningen var att sydbryggan var väldigt varm, så pass att det inte går att ta på kylflänsen. Och som du säger, att den klarar POST säger inte så mycket egentligen mer än att jag kan med ganska stor säkerhet säga att CPU'n är ok för den brukar ju felkoda vid post

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

för att bara boota datorn ska du inte behöva så många power connectors.

Du har en poäng.. återkommer om 10 min

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

för att bara boota datorn ska du inte behöva så många power connectors.

Nej det är inte PSU det är fel på heller, det enda som är kvar som det kan vara fel på nu är CPU eller MOBO, och som jag svarade till någon annan så bränner man sig på kylflänsen till sydbryggan även om man knappt har haft igång datorn så det lutar ju åt moderkortet.. Jag felanmäler det till inet.

Har någon erfarenhet av felanmälan av moderkort eller liknande hårdvara till INET ? tar det flera veckor? eftersom moderkortet inte finns längre, byter dom ut det till ett likvärdigt nyare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixon:

Nej det är inte PSU det är fel på heller, det enda som är kvar som det kan vara fel på nu är CPU eller MOBO, och som jag svarade till någon annan så bränner man sig på kylflänsen till sydbryggan även om man knappt har haft igång datorn så det lutar ju åt moderkortet.. Jag felanmäler det till inet.

Har någon erfarenhet av felanmälan av moderkort eller liknande hårdvara till INET ? tar det flera veckor? eftersom moderkortet inte finns längre, byter dom ut det till ett likvärdigt nyare?

Brukar ta 5 arbetsdagar för felsökning.
om du har tur och det finns både kompetens och tid över
kan dom testa det bakom kassan direkt.

finns två x299 på inet som är retur ifrån kund, du kanse kan köpa något av dom. Dom har 14 dagars öppet köp.
och om det är moderkortet som är sönder kan dom alltid kvitta det emot dit nya.
så hade jag gjort iallafall.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

Brukar ta 5 arbetsdagar för felsökning.
om du har tur och det finns både kompetens och tid över
kan dom testa det bakom kassan direkt.

finns två x299 på inet som är retur ifrån kund, du kanse kan köpa något av dom. Dom har 14 dagars öppet köp.
och om det är moderkortet som är sönder kan dom alltid kvitta det emot dit nya.
så hade jag gjort iallafall.

Låter jätte bra det du skriver och det smarta att göra om man vill ha igång datorn så snabbt som möjligt. Men då är jag så jäkla kräsen istället.. Jag har ett Deluxe (ver 1) och dom som ligger hos inet är Deluxe (ver 2) med mycket färre IO. jag får plocka ihop någon annan dator här hemma och köra på den så länge och se om jag får ett likadant om nu mitt är trasigt. Tack så mycket för hjälpen i alla fall! Man borde kunna rate'a användare, då hade du fått 5 stjärnor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixon:

Låter jätte bra det du skriver och det smarta att göra om man vill ha igång datorn så snabbt som möjligt. Men då är jag så jäkla kräsen istället.. Jag har ett Deluxe (ver 1) och dom som ligger hos inet är Deluxe (ver 2) med mycket färre IO. jag får plocka ihop någon annan dator här hemma och köra på den så länge och se om jag får ett likadant om nu mitt är trasigt. Tack så mycket för hjälpen i alla fall! Man borde kunna rate'a användare, då hade du fått 5 stjärnor

tackar
det kan ta rätt lång tid för dom att få in saker.
mitt moderkort gick sönder tror det tog cirka 3 veckor + 5 dagars felsökning
innan jag gav upp och beställde ett själv.
då hade tekniker sagt att det skulle ta dom
ca 3 arbetsdagar att få in morderkoret.
fick då pengarna tillbaka av inet iallafall.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ