Bygga 5.1-system med egna grejer?

Permalänk

Bygga 5.1-system med egna grejer?

Hallå,

Har någon tid får ni gärna komma med tips på högtalare och kommentera om nedanstående är möjligt. Ursäkta om jag skapat någon tråd för mycket här.

Min kompetens är obefintlig på området. Köpte en ny TV och det slutade även lite oväntat med en receiver, Pioneer VSX-933 med möjlighet till 7.2 system - men siktar nog på att bygga ett 5.1 utan egentlig motivering.

Sitter på en enklare Pioneer hemmabio från 2013. 2 små högtalare och en subwoofer.
RMS Total Power: 550 W
RMS Front: 170 W + 170 W
Subwoofer: 250 W
https://www.pioneer-audiovisual.eu/eu/products/bcs-fs121

Frågorna är:
1. Kan jag använda fronthögtalarna från 2013 som surroundhögtalare - eller är ett högtalarpar i 1000-1500kr klassen ett bättre köp? Jag vet inte hur mycket ljudkvalitet som kommer i surroundhögtalare? Fattar det som att fronthögtalarna är viktigare.

2. Kan jag koppla subwoofern på 3Ω i receivern som har 4Ω? På subwoofern finns varningstext för detta. Min plan är att inte bränna ned huset.

Funkar inte detta, får jag jaga lite andra högtalare. Tänkte köpa två front och en centerhögtalare. Kikade på Dali spector 2. Tar tacksamt emot tips på lämpliga 5.1 lösningar som håller sig under 10 000kr. Får inhandla grejerna lite allteftersom pengarna trillar in.

Rummet är 30kvm (6 x 5 m) och avstånd soffa-högtalare är ca 4m. Användning musik, sport och film.

Mvh
Ulf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uffe-mannen:

1. Kan jag använda fronthögtalarna från 2013 som surroundhögtalare - eller är ett högtalarpar i 1000-1500kr klassen ett bättre köp? Jag vet inte hur mycket ljudkvalitet som kommer i surroundhögtalare? Fattar det som att fronthögtalarna är viktigare.

2. Kan jag koppla subwoofern på 3Ω i receivern som har 4Ω? På subwoofern finns varningstext för detta. Min plan är att inte bränna ned huset.

1. Ja du borde kunna använda dina äldre fronthögtalare som surround, jag skulle dock råda att byta dem till något mer kompetent. Du kommer nog få elva olika svar på vikten av surroundhögtalarnas kvalitet, det märks helt klart när de inte håller måttet... Men man kan komma undan med relativt billiga lösningar.

2. Nej, nästan alla normala subwoofers är aktiva, dvs egen förstärkare... Din är passiv!

Och i princip alla surroundförstärkare har enbart lågnivåutgångar för att koppla in dem på, ej sk högnivå (förstärkt signal) som ditt gamla system. Jag skulle råda att kassera/sälja subwoofern och senare skaffa en riktig.

Gällande impedans på högtalare, lite nerdummat: Ohm-märkningen på förstärkare är LÄGSTA rekommenderande impedans på de högtalare som kopplas in. Dvs hur lågt förstärkaren klarar innan det blir eventuellt strul.

Märkning på högtalarna är högtalarnas impedans, denna märkning är dock inte exakt utan en fingervisning. Ju lägre impedansen sjunker, desto mer krävande är det för förstärkaren och dess nätdel.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skrivet av roxkz:

1. Ja du borde kunna använda dina äldre fronthögtalare som surround, jag skulle dock råda att byta dem till något mer kompetent. Du kommer nog få elva olika svar på vikten av surroundhögtalarnas kvalitet, det märks helt klart när de inte håller måttet... Men man kan komma undan med relativt billiga lösningar.

2. Nej, nästan alla normala subwoofers är aktiva, dvs egen förstärkare... Din är passiv!

Och i princip alla surroundförstärkare har enbart lågnivåutgångar för att koppla in dem på, ej sk högnivå (förstärkt signal) som ditt gamla system. Jag skulle råda att kassera/sälja subwoofern och senare skaffa en riktig.

Gällande impedans på högtalare, lite nerdummat: Ohm-märkningen på förstärkare är LÄGSTA rekommenderande impedans på de högtalare som kopplas in. Dvs hur lågt förstärkaren klarar innan det blir eventuellt strul.

Märkning på högtalarna är högtalarnas impedans, denna märkning är dock inte exakt utan en fingervisning. Ju lägre impedansen sjunker, desto mer krävande är det för förstärkaren och dess nätdel.

Det låter som du vet vad du snackar om
Tur jag frågade här innan började experimentera.

Så OK - får ta mig an högtalardjungeln då. Får googla tips och lyssna i butiker som kan detta. Mediamarkt och Elgiganten på orten har bara velat sälja soundbars till mig. Får kanske köra några mil till GBG framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uffe-mannen:

Det låter som du vet vad du snackar om
Tur jag frågade här innan började experimentera.

Så OK - får ta mig an högtalardjungeln då. Får googla tips och lyssna i butiker som kan detta. Mediamarkt och Elgiganten på orten har bara velat sälja soundbars till mig. Får kanske köra några mil till GBG framöver.

Skulle säga att jag har relativt bra koll.

Skulle rekommendera det ja! Betänk dock att rummet inverkar enormt på hur en högtalare låter vid lyssningspositionen.
Soundbars är ingen höjdare om man är van vid en riktig anläggning, men det är ju en fråga om plats också.

Självklart kan jag, och andra här komma med rekommendationer vad gäller högtalare... Men brukar rekommendera att lyssna själv, även om det kan vara minst lika missvisande. Sista man vill är att någon blir missnöjd med en rekommendation pga rummet eller annat.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Självklart kan jag, och andra här komma med rekommendationer vad gäller högtalare... Men brukar rekommendera att lyssna själv, även om det kan vara minst lika missvisande. Sista man vill är att någon blir missnöjd med en rekommendation pga rummet eller annat.

Fan - hade gärna fått en förhållningsorder

Har 50min enkel väg med bil till Hifiklubbens goda råd i Göteborg. Kikar i så fall främst på deras Argon Alto system och lämnar dörren något öppen för Dali-grejer.
https://www.hifiklubben.se/hogtalare/hogtalarsystem/argon-alt...

Har 5 min enkel väg till Netonet och Yamaha prylar i samma prisklass som Argon Alto:
https://se.yamaha.com/sv/products/audio_visual/speaker_system...
https://se.yamaha.com/sv/products/audio_visual/speaker_system...

Så är 100 min extra i bilen värd mödan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uffe-mannen:

Så är 100 min extra i bilen värd mödan?

Ja.
Lätt värt för att handla från HiFi Klubben istället för NetOnNet.
De är kunniga och har bättre produkter.

Permalänk
Skrivet av Rolle2000:

Ja.
Lätt värt för att handla från HiFi Klubben istället för NetOnNet.
De är kunniga och har bättre produkter.

Och så har de kanske tålamod

Känns bättre i magen.
Får bli så.

Tack för allt!

Permalänk
Medlem

En liten varning på hifiklubben är att suget kan bli oerhört stort.
Åkte in dit för att kolla på Dali Zensor 5, det slutade med ett par Dali Opticon 6 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uffe-mannen:

Fan - hade gärna fått en förhållningsorder

Har 50min enkel väg med bil till Hifiklubbens goda råd i Göteborg. Kikar i så fall främst på deras Argon Alto system och lämnar dörren något öppen för Dali-grejer.
https://www.hifiklubben.se/hogtalare/hogtalarsystem/argon-alt...

Har 5 min enkel väg till Netonet och Yamaha prylar i samma prisklass som Argon Alto:
https://se.yamaha.com/sv/products/audio_visual/speaker_system...
https://se.yamaha.com/sv/products/audio_visual/speaker_system...

Så är 100 min extra i bilen värd mödan?

Kan inte uttala mig om Argon Alto då jag inte har någon erfarenhet av dem och nära på noll information finns tillgänglig... Lite grisen i säcken-varning! Avråder även från centerhögtalare av den typen normalt sett, men har du ett litet rum så funkar det bättre. Även subben är i klenaste laget, vet inte hur stor plats du har för högtalarna.. Så det kan hända att något större inte kommer på fråga.

Det är alltid väl värt att ta en tur för att lyssna lite. En liten heads-up för att hifiklubben likt många hifibutiker ofta, men inte alltid, har personal som pratar mer än de förstår själva. Kunnigheten brukar med andra ord inte vara på topp även om de gärna försöker kränga saker. Så kan vara värt att ta saker med en nypa salt ibland, men det finns ju även butiker med fenomenalt kunnig personal likaså.

Lycka till med letandet, kan vara värt att nämna att begagnat ger ofta ett rejält skutt i prisvärdhet i denna prisklass.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Kan inte uttala mig om Argon Alto då jag inte har någon erfarenhet av dem och nära på noll information finns tillgänglig... Lite grisen i säcken-varning! Avråder även från centerhögtalare av den typen normalt sett, men har du ett litet rum så funkar det bättre. Även subben är i klenaste laget, vet inte hur stor plats du har för högtalarna.. Så det kan hända att något större inte kommer på fråga.

Det är alltid väl värt att ta en tur för att lyssna lite. En liten heads-up för att hifiklubben likt många hifibutiker ofta, men inte alltid, har personal som pratar mer än de förstår själva. Kunnigheten brukar med andra ord inte vara på topp även om de gärna försöker kränga saker. Så kan vara värt att ta saker med en nypa salt ibland, men det finns ju även butiker med fenomenalt kunnig personal likaså.

Lycka till med letandet, kan vara värt att nämna att begagnat ger ofta ett rejält skutt i prisvärdhet i denna prisklass.

Tack!

Det är krångligt med mått och golvhögtalare känns njaaaa ur estetisk synpunkt just nu. Har inga förkunskaper, så att kolla igenom rehifi och blocket kommer ta tid samt belasta vän, familj och div. Hififorum

Har googlat runt lite på tester och märken och upptäckte Dali. Dali spektor 2 skulle passa perfekt med måtten, den kan även hängas på vägg - men det undviker man väl? Gillar när produkter får full uppskattning i tester. Litar mer på andra än mig själv. Vågar kanske köpa utan att provlyssna.

https://www.hifiklubben.se/hogtalare/centerhogtalare/dali-spe...
https://www.hifiklubben.se/hogtalare/stativ--och-kompakthogta...

Visserligen är rummet 30m2 och 2,44 högt - men där finns hyllor, stor hörnsoffa, matbord och lite till som äter upp volymen.

När jag köpte receiver till nya TV:n fick jag lite flummiga råd på Elgiganten. Killen avrådde mig från attt köpa receiver och bygga 5.1 system pga att jag ändå inte får fungerande surround när streamar från Viaplay, HBO m.m.. Han tyckte att jag borde satsa på ett 2.1 system. Han försökte först sälja en Bose soundbar, fastän jag sagt att jag redan testat och lämnat tillbaka en soundbar pga musikljudet inte når hela vägen. Sedan gick vi vidare till ett par aktiva golvhögtalare, han tyckte att jag kunde plugga in min gamla LP i deras koaxialingång (???). Han avrådde från receiver, som jag ändå köpte Men inget ont om produkterna han rekommenderade, mer bemötande av "okunnig" kund...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uffe-mannen:

Tack!

Det är krångligt med mått och golvhögtalare känns njaaaa ur estetisk synpunkt just nu. Har inga förkunskaper, så att kolla igenom rehifi och blocket kommer ta tid samt belasta vän, familj och div. Hififorum

Har googlat runt lite på tester och märken och upptäckte Dali. Dali spektor 2 skulle passa perfekt med måtten, den kan även hängas på vägg - men det undviker man väl? Gillar när produkter får full uppskattning i tester. Litar mer på andra än mig själv. Vågar kanske köpa utan att provlyssna.

https://www.hifiklubben.se/hogtalare/centerhogtalare/dali-spe...
https://www.hifiklubben.se/hogtalare/stativ--och-kompakthogta...

Visserligen är rummet 30m2 och 2,44 högt - men där finns hyllor, stor hörnsoffa, matbord och lite till som äter upp volymen.

När jag köpte receiver till nya TV:n fick jag lite flummiga råd på Elgiganten. Killen avrådde mig från attt köpa receiver och bygga 5.1 system pga att jag ändå inte får fungerande surround när streamar från Viaplay, HBO m.m.. Han tyckte att jag borde satsa på ett 2.1 system. Han försökte först sälja en Bose soundbar, fastän jag sagt att jag redan testat och lämnat tillbaka en soundbar pga musikljudet inte når hela vägen. Sedan gick vi vidare till ett par aktiva golvhögtalare, han tyckte att jag kunde plugga in min gamla LP i deras koaxialingång (???). Han avrådde från receiver, som jag ändå köpte Men inget ont om produkterna han rekommenderade, mer bemötande av "okunnig" kund...

Ah, då förstår jag läget gällande golvare, de är dock oftast betydligt mer kapabla i de lägre regionerna. Men det kan ju även en sub sköta i värsta fall. Att hänga på vägg brukar undvikas ja, generellt sett brukar närhet till väg undvikas faktiskt även om det KAN funka att ha nära. Ett 5.25" element per högtalare för att fylla upp utrymmet är inte optimalt men kan fungera över förväntan om du håller ljudnivån skälig och inte dunkar bastung EDM.

Kan även säga att du får fullt fungerande 5.1 surround via t ex viaplay på en del innehåll och via netflix får du t om Atmos på vissa titlar. Ljudlimpa är ingen höjdare som sagt, och aktiva golvare är ju också lite att måla in sig i ett hörn om man vill utöka anläggningen. Som sagt, oavsett butik, så ta saker med en nypa salt.

Skulle jag rekommendera att lyssna på något i den storleken så är det Elac Debut B5.2, Andrew Jones som designat dem är en utomordentligt hygglig och duktig snubbe. Sedan finns självklart klassiker som Wharfedale Diamond, XTZ 99.xx och en hel rad med märken och modeller som presterar riktigt hyggligt i budgetsegmentet... Så iväg och lyssna lite!

Inte hört Spektor-serien men kan inte tänka mig att den presterar särskilt dåligt, Dali brukar göra rätt Ok grejer. Vad gäller centern är den ingen höjdare, men den borde sköta jobbet hyggligt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Tack för alla svar.

Det bidde ett 5.1 Dali spektor system. Har ett danskt bord i samma rum, så det blir nog bra.