Hur mycket skulle det kosta att köra moped?

Permalänk
Medlem

Hur mycket skulle det kosta att köra moped?

Tjena!

Om jag skulle skaffa mig en moped för att köra till skolan med (ca 2 mil) 2-3 dagar i veckan, ungefär hur mycket kommer jag få betala i bensin per månad? Jag förstår att det varierar på hur mycket moppen drar och hur mycket bensinen kostar där jag bor, men på ett ungefär bara?

//Qmobss

Visa signatur

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1 | Blue Snowball

Permalänk
Medlem

2-300 per månad. Om moppen drar ca 0.4l/mil men jag har ingen aning om vad dagens mopeder drar nu. Min moped drog ca 0.4l/mil år 2001

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Medlem

Skaffa en elmoped så kommer du undan väldigt billigt när det kommer till bränslekostnad

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej, Jag hade en Kymco Like 50 som drog 0.3l/milen.

Så om du kör:
2 mil så blir det 0.6 liter.
2.5 dagar för att du åker 2-3 dagar i veckan.
Gånger 4 för att få i månader blir det med dagens 95 bensin pris på 16.5kr/liter.
99 kr i månaden.

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Medlem

Ok, tack så mycket! Då har jag en idé om hur mycket det kommer kosta

Visa signatur

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1 | Blue Snowball

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qmobss:

Tjena!

Om jag skulle skaffa mig en moped för att köra till skolan med (ca 2 mil) 2-3 dagar i veckan, ungefär hur mycket kommer jag få betala i bensin per månad? Jag förstår att det varierar på hur mycket moppen drar och hur mycket bensinen kostar där jag bor, men på ett ungefär bara?

//Qmobss

Asså om du bara pratar bensin pengar så inte många tior per vecka med någon strypt originalmoped.
Har själv en moped med samma motor som aerox och 70cc 17.5 förgasare trimrör o lättare vikter, toppar kring 90 o t.e.x 5Liter räcker kring 7-8mil o då e de mkt start o stopp o fullgasrepor inte jämn gas på en rak väg lixom. Du måste ha körkort för alla mopeder förutom sk 30 moppe som bara får gå 30. Minst trafikförsäkring ska finnas på alla fordon som färdas efter väg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk

Har en sådan och är nöjd. https://motorsweden.se/elmoped-viarelli-gt1e
Men jag har den bara som nöjeskörning i stan.
Men den går knäpptyst och klarar mig på 100kg utan problem i backar

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk
Medlem

Den måste även försäkras.
Sonens halvförsäkring går på runt 150kr i månaden har jag för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kawkstege:

2-300 per månad. Om moppen drar ca 0.4l/mil men jag har ingen aning om vad dagens mopeder drar nu. Min moped drog ca 0.4l/mil år 2001

Drar en moped så pass mycket? Känns ju helt sjukt med tanke på att min 30år gamla volvo drar 0.75l/mil. Minns inte hur mycket min moped (30-moppe) drog som tonåring, då jag inte betalade bensin själv, men det kändes inte som att man tankade så ofta iaf. Typ en 5 liters dunk i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Drar en moped så pass mycket? Känns ju helt sjukt med tanke på att min 30år gamla volvo drar 0.75l/mil. Minns inte hur mycket min moped (30-moppe) drog som tonåring, då jag inte betalade bensin själv, men det kändes inte som att man tankade så ofta iaf. Typ en 5 liters dunk i månaden.

Kan tänka mig att äldre metallhästar drar mer, men dagens? Vet inte vad det är för miljökrav på dem heller, om det finns några. Min MC drar 0.5, då väger den 210 kg och ligger runt 114 hästar, av 2018 års modell med direktinsprut.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av b00nde:

Asså om du bara pratar bensin pengar så inte många tior per vecka med någon strypt originalmoped.
Har själv en moped med samma motor som aerox och 70cc 17.5 förgasare trimrör o lättare vikter, toppar kring 90 o t.e.x 5Liter räcker kring 7-8mil o då e de mkt start o stopp o fullgasrepor inte jämn gas på en rak väg lixom. Du måste ha körkort för alla mopeder förutom sk 30 moppe som bara får gå 30. Minst trafikförsäkring ska finnas på alla fordon som färdas efter väg.

Skickades från m.sweclockers.com

30-moppar slutade finns som nya 2003 så de är ganska gamla nu. Fyllde man 15 efter 1:a oktober 2009 behöver man dessutom förarbevis även för 30- och 25-moppar. Det är inte så mycket att bara köpa och köra nu för tiden.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

30-moppar slutade finns som nya 2003 så de är ganska gamla nu. Fyllde man 15 efter 1:a oktober 2009 behöver man dessutom förarbevis även för 30- och 25-moppar. Det är inte så mycket att bara köpa och köra nu för tiden.

Jag vet det, det är galet att man måste ha körkort för nåt som går 25kmh. Cykel är mycket snabbare om man trampar som fan..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00nde:

Jag vet det, det är galet att man måste ha körkort för nåt som går 25kmh. Cykel är mycket snabbare om man trampar som fan..

Skickades från m.sweclockers.com

När man ser hur vissa kör med sin moppe så börjar man förstå orsaken.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

När man ser hur vissa kör med sin moppe så börjar man förstå orsaken.

Ja men om den bara går 25kmh tkr jag e löjligt att man måste ha körkort.. sen att vissa kör trimmat OCH som idioter är ju en annan femma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00nde:

Ja men om den bara går 25kmh tkr jag e löjligt att man måste ha körkort.. sen att vissa kör trimmat OCH som idioter är ju en annan femma.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker inte hastigheten hör till riktigt, ska man vistas på vägar i trafiken bör man också kunna grundläggande regler/skyltar osv. För jag hoppas det är därför man tar körkort? Inte för att man ska lära sig att man bara får köra 25km/h.

Det är bara löjligt tills nån skadar sig. Ja, man kan skada sig rejält i 25km/h.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Tycker inte hastigheten hör till riktigt, ska man vistas på vägar i trafiken bör man också kunna grundläggande regler/skyltar osv. För jag hoppas det är därför man tar körkort? Inte för att man ska lära sig att man bara får köra 25km/h.

Det är bara löjligt tills nån skadar sig. Ja, man kan skada sig rejält i 25km/h.

Ja såklart man kan skada sig. Man kan även skada sig med cykel ellet när man går, rentav dö. Borde förbjudas helt tycker jag cyklande o promenerande dör det fler av i trafiken på en vecka än mopedistkrockar sker per år i landet..(ingen källa) En cykel går dessutom obegränsat snabbt 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Rekordmedlem

Skaffa en elcykel så får du motion men behöver ändå inte anstränga dig så mycket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av b00nde:

Asså om du bara pratar bensin pengar så inte många tior per vecka med någon strypt originalmoped.
Har själv en moped med samma motor som aerox och 70cc 17.5 förgasare trimrör o lättare vikter, toppar kring 90 o t.e.x 5Liter räcker kring 7-8mil o då e de mkt start o stopp o fullgasrepor inte jämn gas på en rak väg lixom. Du måste ha körkort för alla mopeder förutom sk 30 moppe som bara får gå 30. Minst trafikförsäkring ska finnas på alla fordon som färdas efter väg.

Är det verkligen lagligt att köra med trimmad moped?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qmobss:

Tjena!

Om jag skulle skaffa mig en moped för att köra till skolan med (ca 2 mil) 2-3 dagar i veckan, ungefär hur mycket kommer jag få betala i bensin per månad? Jag förstår att det varierar på hur mycket moppen drar och hur mycket bensinen kostar där jag bor, men på ett ungefär bara?

//Qmobss

Min kollega kör ca 1 mil enkel väg till jobb varje dag plus lite småärenden. Han tankar för ca 200 kr i månaden.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

Har en gammal kina-moppe med dragen v-ring så den toppar väl runt 70 (80+ på kina-mätaren ) och när jag kollat vad den drar ligger den på 2,5 dl/mil.

Rätta mig om jag har fel men just att v-ringen är dragen gör att den kan ligga på lägre varv även i vanlig hastighet vilket gör att den drar mindre soppa. Den behöver helt enkelt inte ligga i max-varv för att hålla 45 km/h.

Köra moppe är asroligt för övrigt, klart du ska glida på en sådan till skolan! Skaffa en bra hjälm och kör sedan så du aldrig behöver nyttja den!

Edit: Inte 0,25 dl/mil utan 2,5 dl (0,25 liter) per mil.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av videopac:

Är det verkligen lagligt att köra med trimmad moped?

Det beror på var du kör, på inhägnat område är det inga problem men inte på allmänna vägar och inget mer än jobbet och kostnaden hindrar att man registrerar den som amatörbyggd motorcykel men det lär ju finnas roligare saker att ha som hobby än att registreringsbesiktiga en trimmad moped som amatörbyggt fordon men vill man så går det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Har en gammal kina-moppe med dragen v-ring så den toppar väl runt 70 (80+ på kina-mätaren ) och när jag kollat vad den drar ligger den på 0,25 dl/mil.

Rätta mig om jag har fel men just att v-ringen är dragen gör att den kan ligga på lägre varv även i vanlig hastighet vilket gör att den drar mindre soppa. Den behöver helt enkelt inte ligga i max-varv för att hålla 45 km/h.

Köra moppe är asroligt för övrigt, klart du ska glida på en sådan till skolan! Skaffa en bra hjälm och kör sedan så du aldrig behöver nyttja den!

0.25 Liter måste det väl ändå vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Har en gammal kina-moppe med dragen v-ring så den toppar väl runt 70 (80+ på kina-mätaren ) och när jag kollat vad den drar ligger den på 0,25 dl/mil.

Satanigatan - den moppe går billigt!!

Gör dig inte av med den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Är det verkligen lagligt att köra med trimmad moped?

Nej det är det inte. Inte på allmän väg iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Tycker inte hastigheten hör till riktigt, ska man vistas på vägar i trafiken bör man också kunna grundläggande regler/skyltar osv. För jag hoppas det är därför man tar körkort? Inte för att man ska lära sig att man bara får köra 25km/h.

Det är bara löjligt tills nån skadar sig. Ja, man kan skada sig rejält i 25km/h.

Då borde cyklisterna också ha krav om körkort, många kan säkert de grundläggande reglerna men sliter i det för att en cykel "behöver inte följa trafik reglerna" rött ljus? Inga problem, det betyder grönt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Satanigatan - den moppe går billigt!!

Gör dig inte av med den!

Haha! Ser mitt misstag nu!
0,25 dl/mil, Sthlm-Gbg på en liter soppa!

Permalänk
Rekordmedlem

Mopeder har egentligen fruktansvärt dåliga motorer som förbrukar enormt med bränsle för sin lilla storlek, det finns ju bilar som drar mindre och motorcyklar också men då blir det ju mer avancerade motorer och högre priser.
Tar man med experiment/prototypbilar så finns det ju en del som är extremt mycket bättre än mopeder men de snålaste "vanliga" bilarna man kan köpa idag drar ju kring 3l/100km i verklig användning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Mopeder har egentligen fruktansvärt dåliga motorer som förbrukar enormt med bränsle för sin lilla storlek, det finns ju bilar som drar mindre och motorcyklar också men då blir det ju mer avancerade motorer och högre priser.
Tar man med experiment/prototypbilar så finns det ju en del som är extremt mycket bättre än mopeder men de snålaste "vanliga" bilarna man kan köpa idag drar ju kring 3l/100km i verklig användning.

Lite synd faktiskt. Men jag tycker att mopeder borde ha samma krav som bilar men då lär dem väl bli svin dyra. Hade annars vart fett med en moppe som bara drar några 10 tals centiliter per mil.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Då borde cyklisterna också ha krav om körkort, många kan säkert de grundläggande reglerna men sliter i det för att en cykel "behöver inte följa trafik reglerna" rött ljus? Inga problem, det betyder grönt.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, håller med, om dom vistas på bilvägarna.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Jo mopedmotorer och de flesta småmotorer är dåligt utvecklade när det gäller förbrukning.

0,25L/mil och 1 person + ganska lätt fordon är inte precis lysande siffror.

Även en nästan tjugo år gammal småbil drar i bensin 0,5L/mil och tar då upp till 4-5 pers + lite packning i 90Km/h.(kör man fortare drar den lite mer) En ny går oftast att köra ännu snålare. Om då betänker att bilen väger något ton drygt samt körs då dubbelt så fort som EU45 moppen i detta fall så inser man hur dålig moppens motor är.

Hade en gammal Puch Dakota på 70 talet och den drog ungefär detsamma som dagens moppar så i princip inget utom marginella skillnader på 44år. Bilars förbrukning har minst halverats på denna tid och med moppen har inte mycket hänt förbrukningsmässigt.

Bilen är alltså betydligt energieffektivare i förhållande till vad den lastar.

En Elmoped går säkerligen billigare i ren förbrukning, men nackdelen är att laddning av batteriet tar lång tid.(Angiven räckvidd är många gånger 1/3 till hälften i praktiken så står det 9 mils räckvidd så räkna med 3-4 mil)
Batterier på elmoppar och elcyklar slits rätt hårt och kostar många tusen att byta(ett rejält elcykel batteri ca 5000kr och elmoppens större batteri lär vara dyrare)

Finns Elmoppar med blybatterier (samma som i vanliga bilbatterier) och de tål inte många cykler(ur/uppladdningar) så köp för allt i världen inte en sådan med blybatteri även om de är billigare. De dyrare litiumbaserade batterierna håller längre, bly kan vara slut redan efter 50/100 cykler där Litiumjon håller 500/1000 cykler istället.

Elcykel är annars ett trevligt alternativ som har fördelen att man slipper dyr försäkring och hjälmtvång om man står ut med att färdas i 25Km/h. Den stora fördelen med elcykeln är att tar strömmen slut så trampar man bara vidare som på en vanlig cykel om än aningen tyngre och den kan lättare parkeras dessutom.