Haha blev säkert ett himla filande för o få insuget någorlunda symmetriskt igen!! ^^
Men det är värt och faktiskt ganska kul att fixa till kanaler från gjutskägg och eventuellt öppna upp avgaskanalen ytterst ytterst lite (på vissa cylindrar) och borra upp insuget kan göra förvånansvärt mycket med rätt avgasrör och bestyckning förståss
Är dom verkligen så ineffektiva? Vi tar en baotian classic som exempel, den drar typ löjligt lite soppa kring 0.25l/mil standard, men om man drar variatorbrickan så den inte varvar allt motorn pallar i 45kmh så går den plötsligt lite snabbare (ca 65 ist för 45) OCH drar mindre bränsle pga lägre varvtal, sen kan man ställa in förgasaren till o gå lite snålare då mopeden nu varvar avsevärt mkt mindre i 45kmh än förrut och för att det är en 4taktare, skulle tro man landar på 0.2L/mil då, vilket ju inte är illa av en moped som har ca 6000kr(?) i nypris. Man skall aldrig snålställa en 2taktare dock då hela smörjningen av 2taktare sker via bränslet som kommer in genom förgasaren som alltid ska innehålla 2-3% 2takt olja, fyrtaktare har motorolja man byter ibland, det har 2t med men den e bara för växellådan (slutväxeln på scooter) och har inget med smörjningen av kolv cylinder och vissa inre lager att göra..Och att köpa trimrör till 4takt är som att kasta pengarna i sjön(om ej röret är för smalt pga annat rejält trim som big bore kits 90cc osv) det är bara lurendrejeri med "effektrör" till 4takt o där kan man köra "raka rör" om man så vill, det är nog det effektivaste "trimröret" för 4takt som bil t.e.x. om man har en ljuddämpare iaf för lite mottryck.
2-takt moped ska ha en slags expansionskammare i början på röret för att få nån vettig prestanda alls så "raka rör" fungerar absolut inte på 2takt, avgasröret på 2takt är mycket viktigt för prestandan. Från ett pluggat originalrör 7-8000rpm till 10-10.5k rpm urpluggat originalrör o 12k+rpm med många vanliga o billiga trimrör. Och då är det bara avgasrör och huvudmunstycke för mer bränsle som byts ut
(Gäller typ alla nyare vätskekylda mopeder men har själv erfarenhet av derbi senda 02, Rieju drac 04 och CPI GTR 50 06(?) i Vätskekylda modeller)
(Lufkylda mopeder jag haft är 2x Suzuki PV, Honda Monkey och Baotian classic)
Dom nyare vätskekylda mopederna är mycket trimvänligare, som jag skrev där uppe att man kan uppnå 12k+rpm med bara trimrör de e normalt o då toppar dom ca 75-85 enl gps beroende på bestyckning, drevning osv. På dom äldre mopederna för att få upp dom i samma hastighet var det byte av cylinder, förgasare, avgarör och gärna ramlager och vevlager. Sen byte av kolv o cylinder stup i kvarten för de värmenyper om man gillar gasa lite för mycke särskilt varma sommardagar 😁 Dock bara hänt mig en gång med LC (Liquid cooled) i 30c värme med två på i ca 12500rpm halva dagen 😂
Blev mycket text om egentligen inget viktigt men ja kanske funkar som tips till den som vill köpa sig en moped o börja trimma, det är en jätterolig och rätt oskyldig hobby kan jag lova er bara ni själv sköter er och inte kör som idioter, så för guds skull var ansvarsfull, se alla i trafiken som dina fiender då du är väldigt blottad på en moped vs en bil t.e.x.
Peace out✌
Skickades från m.sweclockers.com