Hur mycket skulle det kosta att köra moped?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

Jo mopedmotorer och de flesta småmotorer är dåligt utvecklade när det gäller förbrukning.

Hade en gammal Puch Dakota på 70 talet och den drog ungefär detsamma som dagens moppar så i princip inget utom marginella skillnader på 44år. Bilars förbrukning har minst halverats på denna tid och med moppen har inte mycket hänt förbrukningsmässigt.

Inte så konstigt om man betänker att det fortfarande rör sig om förgasare och (ofta) 2-taktsmotorer. Tar man sedan med att de är aggressivt nedstrypta för att klara reglerna så är det inte konstigt att de blir fruktansvärt bränsletörstiga i förhållande till sin effekt.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

En Elmoped går säkerligen billigare i ren förbrukning, men nackdelen är att laddning av batteriet tar lång tid.(Angiven räckvidd är många gånger 1/3 till hälften i praktiken så står det 9 mils räckvidd så räkna med 3-4 mil)
Batterier på elmoppar och elcyklar slits rätt hårt och kostar många tusen att byta(ett rejält elcykel batteri ca 5000kr och elmoppens större batteri lär vara dyrare)

Kan du referera till något exempel? I min erfarenhet så håller batteriet nästan alltid den angivna distansen, självklart måste du räkna med väder, terräng och start/stop.

Laddningstiden brukar inte vara något problem för folk, bara ladda den när du inte behöver mopeden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00nde:

Ja men om den bara går 25kmh tkr jag e löjligt att man måste ha körkort.. sen att vissa kör trimmat OCH som idioter är ju en annan femma.

Problemet är att dessa 25-moppar vistas på samma vägar som övrig trafik, en bil som måste väja för en mopedist kan förstås sluta ganska illa. Med lite otur är det inte heller svårt att få allvarliga skador även om man bara kör 25 km/h.

Jag kommer ihåg när jag var tonåring och hur vissa av polarna körde så för min del är jag positiv till att det krävs körkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Då borde cyklisterna också ha krav om körkort, många kan säkert de grundläggande reglerna men sliter i det för att en cykel "behöver inte följa trafik reglerna" rött ljus? Inga problem, det betyder grönt.

Skickades från m.sweclockers.com

Cyklister är bundna av samma lagar som bilar. Du kan få fortkörningsböter, bli av med körkortet eller fängelse även på cykel.
Sedan har inte polisen samma fokus på cyklister av självklara resursskäl men de har med jämna mellanrum riktade insatser mot cyklister.
Vid gågata måste cyklister liksom bilar hålla sig till gångfart. En cyklist har också alltid väjningsplikt mot såväl bilar som gående vid övergångsställe. Osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Kan du referera till något exempel? I min erfarenhet så håller batteriet nästan alltid den angivna distansen, självklart måste du räkna med väder, terräng och start/stop.

Laddningstiden brukar inte vara något problem för folk, bara ladda den när du inte behöver mopeden.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja exempel är att alla olika elfordon jag har kört allt ifrån min elcykel(Ecoride) till elbilar 40 Kwh Nissan Leaf så har ingen av dem klarat angiven maximal sträcka under normala förhållanden.

Men ska man ha lite säkerhetsmarginal och kör i vårt svenska klimat så brukar de praktiska räckvidderna i förhållande till angiven maximal räckvidd hamna däromkring jag nämt tidigare om man inte ska behöva vara orolig för att strömmen räcker ända hem.

Visst, väger du väldigt lite och kör extremt lugnt på plan och fin väg utan backar en sommardag med perfekt temperatur så kan du ibland nå räckvidden men i vardagen brukar man få räkna med betydligt mindre och är det dessutom kallt ute tappar man väldigt mycket.

Laddningens problem är att den tar tid, för elcyklar o elmopeder som ej har snabbladdning kan det ta tid, tittat exempel på elmopeden Vessla 2 som anger 5-6 timmar för laddning samt 40-60km räckvidd och tar man in batteriet både av säkerhetsskäl (det kostar 8000kr) och för att det kanske inte finns eluttag där man parkerar så väger det 8kg. Det är klart att kan man ladda den under skol/arbetstid så klarar man åtminstone normal pendling bra. Och TS sträcka på 20km är lämplig för både elcykel och elmoped.

Jämför man med bensinmoped så tankas den full på två minuter och en tank brukar räcka ganska länge så man behöver inte tanka ofta.
Dessutom brukar inte bensinförbrukningen variera alls så mycket efter förhållanden som hos elfordon som påverkas mycket mer av kyla,motvind och backar.
Fast laddningen hos elcykel/elmoped har däremot fördelen att du inte måste uppsöka en bensinmack som det kan vara en omväg att åka till.

Givetvis finns det nackdelar med fossilfordon, miljöovänliga och har större underhållsbehov. Min elcykel får stå i lägenheten men en fossilmoped skulle jag inte ta in med risk för lukt/spill och är också tyngre än en cykel. Däremot skulle jag våga ställa en elmoped i lägenheten om jag hade en sådan.

Jag gillar och kör gärna elfordon men man ska vara medveten om att det också finns nackdelar med dem.

Permalänk
Skrivet av Burks:

Då borde cyklisterna också ha krav om körkort, många kan säkert de grundläggande reglerna men sliter i det för att en cykel "behöver inte följa trafik reglerna" rött ljus? Inga problem, det betyder grönt.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Dumbullen:

Cyklister är bundna av samma lagar som bilar. Du kan få fortkörningsböter, bli av med körkortet eller fängelse även på cykel.
Sedan har inte polisen samma fokus på cyklister av självklara resursskäl men de har med jämna mellanrum riktade insatser mot cyklister.
Vid gågata måste cyklister liksom bilar hålla sig till gångfart. En cyklist har också alltid väjningsplikt mot såväl bilar som gående vid övergångsställe. Osv.

Borde krävas körkort på cyckel.

Är typ dagligen när man ska hem från jobbet man ser cycklister som bara åker ut över gatorna på övergångställen utan att äns sakta ner, extra hemskt är det i mörkret då ja tror inte ja sett en enda hittills med varesig reflexer eller lysen...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00nde:

Ja såklart man kan skada sig. Man kan även skada sig med cykel ellet när man går, rentav dö. Borde förbjudas helt tycker jag cyklande o promenerande dör det fler av i trafiken på en vecka än mopedistkrockar sker per år i landet..(ingen källa) En cykel går dessutom obegränsat snabbt 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Trafikregler som gäller för fotgängare lär man sig som barn i skolan. Trafikregler för cyklister är cyklistens ansvar att kunna och läsa på om, men efter att ha bott i Malmö ett par år håller jag med om att det borde vara körkort även på cykel, folk cyklar på helt utan ansvar.

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem

ja moppar är ineffektiva men det är inget en 15åring ska tänka på, klart grappen ska ha moppe

har själv min gamla moppe kvar som jag ska fixa till när jag blir gammal gubbe och kommer åka runt med de andra gubbarna. en crescent topper med flinta motor från 1967. riktig gammal goding. har hela 2 växlar. gör 30 med ställbart munstycke. den behöver dock ny cylinder för jag borrade bort pluggen när jag var liten och det blev inte fint. borra inte bort en plugg genom att borra massor av små hål runtom

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

ja moppar är ineffektiva men det är inget en 15åring ska tänka på, klart grappen ska ha moppe

har själv min gamla moppe kvar som jag ska fixa till när jag blir gammal gubbe och kommer åka runt med de andra gubbarna. en crescent topper med flinta motor från 1967. riktig gammal goding. har hela 2 växlar. gör 30 med ställbart munstycke. den behöver dock ny cylinder för jag borrade bort pluggen när jag var liten och det blev inte fint. borra inte bort en plugg genom att borra massor av små hål runtom

Haha blev säkert ett himla filande för o få insuget någorlunda symmetriskt igen!! ^^
Men det är värt och faktiskt ganska kul att fixa till kanaler från gjutskägg och eventuellt öppna upp avgaskanalen ytterst ytterst lite (på vissa cylindrar) och borra upp insuget kan göra förvånansvärt mycket med rätt avgasrör och bestyckning förståss

Är dom verkligen så ineffektiva? Vi tar en baotian classic som exempel, den drar typ löjligt lite soppa kring 0.25l/mil standard, men om man drar variatorbrickan så den inte varvar allt motorn pallar i 45kmh så går den plötsligt lite snabbare (ca 65 ist för 45) OCH drar mindre bränsle pga lägre varvtal, sen kan man ställa in förgasaren till o gå lite snålare då mopeden nu varvar avsevärt mkt mindre i 45kmh än förrut och för att det är en 4taktare, skulle tro man landar på 0.2L/mil då, vilket ju inte är illa av en moped som har ca 6000kr(?) i nypris. Man skall aldrig snålställa en 2taktare dock då hela smörjningen av 2taktare sker via bränslet som kommer in genom förgasaren som alltid ska innehålla 2-3% 2takt olja, fyrtaktare har motorolja man byter ibland, det har 2t med men den e bara för växellådan (slutväxeln på scooter) och har inget med smörjningen av kolv cylinder och vissa inre lager att göra..Och att köpa trimrör till 4takt är som att kasta pengarna i sjön(om ej röret är för smalt pga annat rejält trim som big bore kits 90cc osv) det är bara lurendrejeri med "effektrör" till 4takt o där kan man köra "raka rör" om man så vill, det är nog det effektivaste "trimröret" för 4takt som bil t.e.x. om man har en ljuddämpare iaf för lite mottryck.

2-takt moped ska ha en slags expansionskammare i början på röret för att få nån vettig prestanda alls så "raka rör" fungerar absolut inte på 2takt, avgasröret på 2takt är mycket viktigt för prestandan. Från ett pluggat originalrör 7-8000rpm till 10-10.5k rpm urpluggat originalrör o 12k+rpm med många vanliga o billiga trimrör. Och då är det bara avgasrör och huvudmunstycke för mer bränsle som byts ut
(Gäller typ alla nyare vätskekylda mopeder men har själv erfarenhet av derbi senda 02, Rieju drac 04 och CPI GTR 50 06(?) i Vätskekylda modeller)
(Lufkylda mopeder jag haft är 2x Suzuki PV, Honda Monkey och Baotian classic)

Dom nyare vätskekylda mopederna är mycket trimvänligare, som jag skrev där uppe att man kan uppnå 12k+rpm med bara trimrör de e normalt o då toppar dom ca 75-85 enl gps beroende på bestyckning, drevning osv. På dom äldre mopederna för att få upp dom i samma hastighet var det byte av cylinder, förgasare, avgarör och gärna ramlager och vevlager. Sen byte av kolv o cylinder stup i kvarten för de värmenyper om man gillar gasa lite för mycke särskilt varma sommardagar 😁 Dock bara hänt mig en gång med LC (Liquid cooled) i 30c värme med två på i ca 12500rpm halva dagen 😂

Blev mycket text om egentligen inget viktigt men ja kanske funkar som tips till den som vill köpa sig en moped o börja trimma, det är en jätterolig och rätt oskyldig hobby kan jag lova er bara ni själv sköter er och inte kör som idioter, så för guds skull var ansvarsfull, se alla i trafiken som dina fiender då du är väldigt blottad på en moped vs en bil t.e.x.

Peace out✌

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Borde krävas körkort på cyckel.

Är typ dagligen när man ska hem från jobbet man ser cycklister som bara åker ut över gatorna på övergångställen utan att äns sakta ner, extra hemskt är det i mörkret då ja tror inte ja sett en enda hittills med varesig reflexer eller lysen...

Ja o de ska även krävas licens för att få gå ute på gatorna i sverige. Finns så mkt folk som inte kollar alls efter bilar utan letar istället pokemons när dom går över vägen....

Licencer/körkort/gåkort/cykelkort skulle inte hjälpa ett dugg. Folk skulle fortsätta cykla/gå likadant.
Herregud är hela denna tråd fylld av 60+are som springer med käppen efter cyklister för att nån cyklat förbi för fort??

Jag är 27 förresten så ni inte tror jag är nån moppepojke i moppeÅLDERN
Även haft körkort i 9 år.
Inget illa emot 60+are min mamma e de ❤ men ni som tycker det ska fyllas på med mer regler som t.e.x. cykelkort gör mig irriterade vi lever redan i ett samhälle där det finns regler för exakt allt. Lite frihet ska man väl få ha ändå? Mena friheten att få cykla är inte mkt att be om.. Barn i 4-5 års åldern lär sig cykla utan stödhjul lixom, ska vi ta bort den möjligheten för ungarna o säga nejdu du får vänta tills du e 13 innan du får sätta dig på dendär dödsmaskinen(cykeln). Var en bra förälder/förebild och lär ungarna grundläggande trafikregler istället så slipper vi massa trams om nå cykelkörkort o sånt.
Såklart ska alla få ha sin egen åsikt men jag tycker licenser o så på cykel är o ta i rejält.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Skrivet av b00nde:

Ja o de ska även krävas licens för att få gå ute på gatorna i sverige. Finns så mkt folk som inte kollar alls efter bilar utan letar istället pokemons när dom går över vägen....

Licencer/körkort/gåkort/cykelkort skulle inte hjälpa ett dugg. Folk skulle fortsätta cykla/gå likadant.
Herregud är hela denna tråd fylld av 60+are som springer med käppen efter cyklister för att nån cyklat förbi för fort??

Jag är 27 förresten så ni inte tror jag är nån moppepojke i moppeÅLDERN
Även haft körkort i 9 år.
Inget illa emot 60+are min mamma e de ❤ men ni som tycker det ska fyllas på med mer regler som t.e.x. cykelkort gör mig irriterade vi lever redan i ett samhälle där det finns regler för exakt allt. Lite frihet ska man väl få ha ändå? Mena friheten att få cykla är inte mkt att be om.. Barn i 4-5 års åldern lär sig cykla utan stödhjul lixom, ska vi ta bort den möjligheten för ungarna o säga nejdu du får vänta tills du e 13 innan du får sätta dig på dendär dödsmaskinen(cykeln). Var en bra förälder/förebild och lär ungarna grundläggande trafikregler istället så slipper vi massa trams om nå cykelkörkort o sånt.
Såklart ska alla få ha sin egen åsikt men jag tycker licenser o så på cykel är o ta i rejält.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

jo lite 60+ låter man väl... är 35 men anledningen till detta hat för cyckliser är för att jag i tre fall nästan kört på idioterna som kör rätt ut över vägen i mörkret utan lysen och mörkt klädda för att jag inte sett den förrän de är i princip i ljuskäglan mitt framför bilen.

tycker iaf att polisen kunde ta sitt jobb på riktigt och iaf någon natt i mörkret på hösten vid 23tiden till midnatt ställa sig vid övergångstället på gräsmattan brevid och haffa folk på cyckel utan lysen. tror de skulle räcka med rycktet att de haffat en person där vid skiftbytet skulle få folk att iaf sätta på biltemalysen för 25:- så de iaf har nått istället för 500:- per saknad lampa som det annars är i böter vid mörkerkörning har jag för mig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00nde:

Haha blev säkert ett himla filande för o få insuget någorlunda symmetriskt igen!! ^^
Men det är värt och faktiskt ganska kul att fixa till kanaler från gjutskägg och eventuellt öppna upp avgaskanalen ytterst ytterst lite (på vissa cylindrar) och borra upp insuget kan göra förvånansvärt mycket med rätt avgasrör och bestyckning förståss

Är dom verkligen så ineffektiva? Vi tar en baotian classic som exempel, den drar typ löjligt lite soppa kring 0.25l/mil standard, men om man drar variatorbrickan så den inte varvar allt motorn pallar i 45kmh så går den plötsligt lite snabbare (ca 65 ist för 45) OCH drar mindre bränsle pga lägre varvtal, sen kan man ställa in förgasaren till o gå lite snålare då mopeden nu varvar avsevärt mkt mindre i 45kmh än förrut och för att det är en 4taktare, skulle tro man landar på 0.2L/mil då, vilket ju inte är illa av en moped som har ca 6000kr(?) i nypris. Man skall aldrig snålställa en 2taktare dock då hela smörjningen av 2taktare sker via bränslet som kommer in genom förgasaren som alltid ska innehålla 2-3% 2takt olja, fyrtaktare har motorolja man byter ibland, det har 2t med men den e bara för växellådan (slutväxeln på scooter) och har inget med smörjningen av kolv cylinder och vissa inre lager att göra..Och att köpa trimrör till 4takt är som att kasta pengarna i sjön(om ej röret är för smalt pga annat rejält trim som big bore kits 90cc osv) det är bara lurendrejeri med "effektrör" till 4takt o där kan man köra "raka rör" om man så vill, det är nog det effektivaste "trimröret" för 4takt som bil t.e.x. om man har en ljuddämpare iaf för lite mottryck.

2-takt moped ska ha en slags expansionskammare i början på röret för att få nån vettig prestanda alls så "raka rör" fungerar absolut inte på 2takt, avgasröret på 2takt är mycket viktigt för prestandan. Från ett pluggat originalrör 7-8000rpm till 10-10.5k rpm urpluggat originalrör o 12k+rpm med många vanliga o billiga trimrör. Och då är det bara avgasrör och huvudmunstycke för mer bränsle som byts ut
(Gäller typ alla nyare vätskekylda mopeder men har själv erfarenhet av derbi senda 02, Rieju drac 04 och CPI GTR 50 06(?) i Vätskekylda modeller)
(Lufkylda mopeder jag haft är 2x Suzuki PV, Honda Monkey och Baotian classic)

Dom nyare vätskekylda mopederna är mycket trimvänligare, som jag skrev där uppe att man kan uppnå 12k+rpm med bara trimrör de e normalt o då toppar dom ca 75-85 enl gps beroende på bestyckning, drevning osv. På dom äldre mopederna för att få upp dom i samma hastighet var det byte av cylinder, förgasare, avgarör och gärna ramlager och vevlager. Sen byte av kolv o cylinder stup i kvarten för de värmenyper om man gillar gasa lite för mycke särskilt varma sommardagar 😁 Dock bara hänt mig en gång med LC (Liquid cooled) i 30c värme med två på i ca 12500rpm halva dagen 😂

Blev mycket text om egentligen inget viktigt men ja kanske funkar som tips till den som vill köpa sig en moped o börja trimma, det är en jätterolig och rätt oskyldig hobby kan jag lova er bara ni själv sköter er och inte kör som idioter, så för guds skull var ansvarsfull, se alla i trafiken som dina fiender då du är väldigt blottad på en moped vs en bil t.e.x.

Peace out✌

Skickades från m.sweclockers.com

Blev ett jäkla filande och det blev aldrig riktigt bra, blev många kolvrings byten och inte speciellt mkt mer effekt

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jo lite 60+ låter man väl... är 35 men anledningen till detta hat för cyckliser är för att jag i tre fall nästan kört på idioterna som kör rätt ut över vägen i mörkret utan lysen och mörkt klädda för att jag inte sett den förrän de är i princip i ljuskäglan mitt framför bilen.

tycker iaf att polisen kunde ta sitt jobb på riktigt och iaf någon natt i mörkret på hösten vid 23tiden till midnatt ställa sig vid övergångstället på gräsmattan brevid och haffa folk på cyckel utan lysen. tror de skulle räcka med rycktet att de haffat en person där vid skiftbytet skulle få folk att iaf sätta på biltemalysen för 25:- så de iaf har nått istället för 500:- per saknad lampa som det annars är i böter vid mörkerkörning har jag för mig.

Jag håller med dig, vi borde ha liknade krav som tyskarnas stvzo dvs att alla cyklar som väger över 11 kilo ska ha dynamodriven huvudbelysning. Det förekommer ju även mopedister som kör utan ljus så fler trafikpoliser som kollar alla typer av trafikanter hade inte varit fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

ja moppar är ineffektiva men det är inget en 15åring ska tänka på, klart grappen ska ha moppe

Säg det till Greta du!

Permalänk
Medlem
Skrivet av robinhermansson:

Har en sådan och är nöjd. https://motorsweden.se/elmoped-viarelli-gt1e
Men jag har den bara som nöjeskörning i stan.
Men den går knäpptyst och klarar mig på 100kg utan problem i backar

Den stora nackdelen med den modellen och många andra som är en total dealbreaker (eller borde vara iaf) för alla som tänkt sig ha en moppe för pendling är ju att det är blybatteri. Efter ett års pendling är batteriet slut och ett nytt kostar nästan som en ny moped.

jag var väldigt inne på en elmoppe innan de plockade bort premien. Hade vässla 2 funnits förra året hade jag redan ägt en men var rädd att första generationens vässla skulle vara för seg så blev inget köp. Nu är det än svårare att motivera och räkna hem jämför med att fortsätta köra bil eller köpa en billig bensinmoppe för min del så det blir nog inget.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

Elcykel är annars ett trevligt alternativ som har fördelen att man slipper dyr försäkring och hjälmtvång om man står ut med att färdas i 25Km/h. Den stora fördelen med elcykeln är att tar strömmen slut så trampar man bara vidare som på en vanlig cykel om än aningen tyngre och den kan lättare parkeras dessutom.

jag var väldigt tidig med elcykel, haft min i drygt 3 år nu och har cykelpendlat en hel del till jobbet ca 1 mil enkel väg. mitt problem är att nu pågår ett bygge fram till 2021 som effektivt gjort att vägrenen jag cyklade på innan är borta (ungefär 20% av sträckan saknar cykelväg) så nu har jag inte cyklat till jobbet alls i år av säkerhetsskäl. Jag tittade även tidigt på en elmoppe som alternativt färdmedel till min elcykel och bil. Men som du skrivit så är elfordon idag ärligt talat bara ett alternativ halva året, när temperaturen kryper nedåt får man vara glad om man får ut 30% av angiven kapacitet. Jag tror att elmopeder är betydligt bättre lämpade där klimatet är varmare och mer jämnt än här.

Elcykel är dock på det hela taget det bästa jag köpt så jag tror ändå starkt på att elfordon har en framtid även här. Jag bor centralt i en halvstor svensk stad och kör gärna inte bilen mer än nödvändigt. cykel blir ett klockrent komplement för att åka till polare,åka och småhandla, åka till träningen, åka till matcher osv osv. man rör sig lika snabbt runt i stan som en bil och man blir inte varken svettig eller trött, och det kostar i princip ingenting. Nu när det blivit betydligt vanligare med elcykel än när jag köpte det vågar man också lämna batteriet i cykel (låst givetvis) betydligt oftare än vad jag vågade när min elcykel var den enda i stan i princip.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Den stora nackdelen med den modellen och många andra som är en total dealbreaker (eller borde vara iaf) för alla som tänkt sig ha en moppe för pendling är ju att det är blybatteri. Efter ett års pendling är batteriet slut och ett nytt kostar nästan som en ny moped.

jag var väldigt inne på en elmoppe innan de plockade bort premien. Hade vässla 2 funnits förra året hade jag redan ägt en men var rädd att första generationens vässla skulle vara för seg så blev inget köp. Nu är det än svårare att motivera och räkna hem jämför med att fortsätta köra bil eller köpa en billig bensinmoppe för min del så det blir nog inget.

På truckar kör vi med djupcykels bly batterier(troligtvis samma som i moppen) sköter man om dom har dom en livstid på ca 10år...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

På truckar kör vi med djupcykels bly batterier(troligtvis samma som i moppen) sköter man om dom har dom en livstid på ca 10år...

Skickades från m.sweclockers.com

Kinamopederna använder kasserade bilbatterier som de köpt billigt från de som importerar miljöfarligt avfall till Afrika för att elda upp det.

Jag är lite skeptisk till batterikvaliten i de billigaste kinamopederna, har en kompis som importerade en bättre kinamoppe med bra lipobatterier den har 2 batterier så man kan köra slut på ett, fysiskt växla genom att flytta kablar och köra hem. Jag tror på iden att verkligen behöva göra ett par handgrepp för att byta batteripack för det blir mycket tydligt att fösta packen är tömd, ungefär som när man har en kran på bensinmopederna och måste växla till reserv.
Han kinamoped kostade kring 30 000.
Jag åker själv elcykel ibland men trampar mest.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf:
Självklart är det inte samma som i en truck för 6-7 siffriga belopp. Det är kinamoppar för 10000kr, batteriet i dom kostar tillverkaren max 2000kr om ens det. Det finns folk som testat dessa ordentligt och batterierna är slut på 100-150 cykler.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00nde:

Jag vet det, det är galet att man måste ha körkort för nåt som går 25kmh. Cykel är mycket snabbare om man trampar som fan..

Skickades från m.sweclockers.com

Lite off topic men körkort för cykel är inte en dålig idé.

On topic, ta reda på vad tänkt moppe drar per mil, dubbla det och gångra med bensinpris.
Som redan är nämnt.

Om du räknar med slitage (behöver man inte någon försäkring också?) går summan upp lite.
Men det lär inte vara några stora pengar, en moppe kostar knappt något.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kinamopederna använder kasserade bilbatterier som de köpt billigt från de som importerar miljöfarligt avfall till Afrika för att elda upp det.

Jag är lite skeptisk till batterikvaliten i de billigaste kinamopederna, har en kompis som importerade en bättre kinamoppe med bra lipobatterier den har 2 batterier så man kan köra slut på ett, fysiskt växla genom att flytta kablar och köra hem. Jag tror på iden att verkligen behöva göra ett par handgrepp för att byta batteripack för det blir mycket tydligt att fösta packen är tömd, ungefär som när man har en kran på bensinmopederna och måste växla till reserv.
Han kinamoped kostade kring 30 000.
Jag åker själv elcykel ibland men trampar mest.

Skrivet av htbtoma:

@Aka_The_Barf:
Självklart är det inte samma som i en truck för 6-7 siffriga belopp. Det är kinamoppar för 10000kr, batteriet i dom kostar tillverkaren max 2000kr om ens det. Det finns folk som testat dessa ordentligt och batterierna är slut på 100-150 cykler.

man kan alltid byta till ett bättre om de är dåliga. klart att tryck batterierna är bättre då dom såklart inte är "underhållsfritt" skit. tror blybatterier kan ha fördelar, speciellt på sommaren om man glömmer den i solen då kommer nog lipo batterierna inte vilja starta. lipo är bra men lite farliga och har därför mkt säkerhet som begränsar användnings området rätt radikalt i vissa fall. kanske en kombination av de 2 våre något eller ett nimh som bacup när lipot inte vill.
kör jag hårt med min cirkelsåg så skiftar jag batterier mellan varven och de blir så varma att de vägrar fungera och vägrar ladda tills de svalnat.
nimh skiter i det mesta och kör tills plasten smälter, skulle man göra det med lipo har man en svetslåga mellan fingrarna

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jo lite 60+ låter man väl... är 35 men anledningen till detta hat för cyckliser är för att jag i tre fall nästan kört på idioterna som kör rätt ut över vägen i mörkret utan lysen och mörkt klädda för att jag inte sett den förrän de är i princip i ljuskäglan mitt framför bilen.

tycker iaf att polisen kunde ta sitt jobb på riktigt och iaf någon natt i mörkret på hösten vid 23tiden till midnatt ställa sig vid övergångstället på gräsmattan brevid och haffa folk på cyckel utan lysen. tror de skulle räcka med rycktet att de haffat en person där vid skiftbytet skulle få folk att iaf sätta på biltemalysen för 25:- så de iaf har nått istället för 500:- per saknad lampa som det annars är i böter vid mörkerkörning har jag för mig.

Krävs bara reflexer på cykel. Moped ska ha lampor.
Ja men självklart det finns idioter i alla kategorier och det kommer inte bli bättre med några körkort för dom, idioter är idioter med eller utan körkort ^^
Folk som cyklar framför en bil, i mörkret?!?? Ja då e man bra ouppmärksam o bör nog få en uppläxning av någon. Jag brukar "skrämma" folk med o tuta om dom går framför min bil utan övergångsställe t.e.x. funkar sjukt bra, satan va folk hoppar till o sen kanske, bara kanske så kollar dom nästa gång om där kommer en bil eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Blev ett jäkla filande och det blev aldrig riktigt bra, blev många kolvrings byten och inte speciellt mkt mer effekt

Kolvringsbyten av o fila insug/avgasplugg? 🙄
Pluggen sitter på utsidan av cylindern och inte i cylinderloppet väl?

Skrivet av htbtoma:

jag var väldigt tidig med elcykel, haft min i drygt 3 år nu och har cykelpendlat en hel del till jobbet ca 1 mil enkel väg. mitt problem är att nu pågår ett bygge fram till 2021 som effektivt gjort att vägrenen jag cyklade på innan är borta (ungefär 20% av sträckan saknar cykelväg) så nu har jag inte cyklat till jobbet alls i år av säkerhetsskäl. Jag tittade även tidigt på en elmoppe som alternativt färdmedel till min elcykel och bil. Men som du skrivit så är elfordon idag ärligt talat bara ett alternativ halva året, när temperaturen kryper nedåt får man vara glad om man får ut 30% av angiven kapacitet. Jag tror att elmopeder är betydligt bättre lämpade där klimatet är varmare och mer jämnt än här.

Elcykel är dock på det hela taget det bästa jag köpt så jag tror ändå starkt på att elfordon har en framtid även här. Jag bor centralt i en halvstor svensk stad och kör gärna inte bilen mer än nödvändigt. cykel blir ett klockrent komplement för att åka till polare,åka och småhandla, åka till träningen, åka till matcher osv osv. man rör sig lika snabbt runt i stan som en bil och man blir inte varken svettig eller trött, och det kostar i princip ingenting. Nu när det blivit betydligt vanligare med elcykel än när jag köpte det vågar man också lämna batteriet i cykel (låst givetvis) betydligt oftare än vad jag vågade när min elcykel var den enda i stan i princip.

Har också elcykel 250w shimano steps spärrad vid 25kmh så får cykla utan hjälm osv. Det är ett mycket bra köp! Använde den även i vintras men som du skriver så vid kraftig kyla så får man inte ut mkt ur batteriet tyvärr. Ska såklart även köpa en speedbox till sommaren så jag kan cykla i dom ca 40-45 shimano steps 250w ska palla utan större problem.

Skrivet av htbtoma:

@Aka_The_Barf:
Självklart är det inte samma som i en truck för 6-7 siffriga belopp. Det är kinamoppar för 10000kr, batteriet i dom kostar tillverkaren max 2000kr om ens det. Det finns folk som testat dessa ordentligt och batterierna är slut på 100-150 cykler.

Köpte ett billigt batteri för kring 350kr till min moped så knappast ens 200kr för ja antar det är 200 inte 2000 du menar.. Samma batteri ja köpte här för 350kr får man garanterat för kring hundringen i kina särskilt som återförsäljare/grossist av mopeder ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00nde:

Krävs bara reflexer på cykel. Moped ska ha lampor.
Ja men självklart det finns idioter i alla kategorier och det kommer inte bli bättre med några körkort för dom, idioter är idioter med eller utan körkort ^^
Folk som cyklar framför en bil, i mörkret?!?? Ja då e man bra ouppmärksam o bör nog få en uppläxning av någon. Jag brukar "skrämma" folk med o tuta om dom går framför min bil utan övergångsställe t.e.x. funkar sjukt bra, satan va folk hoppar till o sen kanske, bara kanske så kollar dom nästa gång om där kommer en bil eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Saxat från transportstyrelsen
Krav på cykel

Enligt lag måste en cykel alltid ha

ringklocka (det finns inga krav på hur den ska se ut eller låta)
broms

Belysning och reflexer krävs bara vid färd under mörker.
Cykel som leds av gående eller vid färd dagtid omfattas inte av kraven.

En cykel ska ha:

en lykta baktill som kan visa rött ljus bakåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter. Baklyktan får var av blinkande typ om den blinkar med minst 200 blinkningar/minut.
strålkastare framtill som kan avge vitt eller gult ljus med sådan ljusstyrka att fordonet under mörker kan föras på betryggande sätt, eller
en lykta framtill som kan visa vitt eller gult ljus framåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter.
röd reflex baktill,
vit reflex framtill och,
vit eller orangegul åt sidan.

Vill minnas att det har ändrats relativt nyligen, tidigare var man tvungen att ha reflexer oavsett ljusförhållanden men numera är det samma krav på dem som lyse.
Finns ju en del lysen som har reflex inbyggt, kanske är det som är tanken.

Är själv rätt less på cyklister som kör med ordentligt starka lampor men helt bakom när de kommer till hur de ska riktas vilket gör att de bländar alla de möter.

Sen får man inte ha någon slags blinkande ljus fram vilket är rätt vanligt då de säljs en hel del på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00nde:

Kolvringsbyten av o fila insug/avgasplugg? 🙄
Pluggen sitter på utsidan av cylindern och inte i cylinderloppet väl?

Har också elcykel 250w shimano steps spärrad vid 25kmh så får cykla utan hjälm osv. Det är ett mycket bra köp! Använde den även i vintras men som du skriver så vid kraftig kyla så får man inte ut mkt ur batteriet tyvärr. Ska såklart även köpa en speedbox till sommaren så jag kan cykla i dom ca 40-45 shimano steps 250w ska palla utan större problem.

Köpte ett billigt batteri för kring 350kr till min moped så knappast ens 200kr för ja antar det är 200 inte 2000 du menar.. Samma batteri ja köpte här för 350kr får man garanterat för kring hundringen i kina särskilt som återförsäljare/grossist av mopeder ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Pluggen satt i insuget och var även svetsat genom ett hål de borrat underifrån. Hade man inte varit 15år hade man nog kunnat värma bort den och kunnat knacka ut den.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv

Jag har kört eu moppe i flera år nu och för mig så kostar de ca 400kr i månaden med försäkring och bensin, har ändrat lite i variatorn så den går 60km och den drar under 0.2l per mil, brukar tanka 2g per månad.
Är en Honda 4takt med insprutning som jag köpte ny för 26 tusen, startar alltid oavsätt väder och jag har snart kört 1000mil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willienelpson:

Saxat från transportstyrelsen
Krav på cykel

Enligt lag måste en cykel alltid ha

ringklocka (det finns inga krav på hur den ska se ut eller låta)
broms

Belysning och reflexer krävs bara vid färd under mörker.
Cykel som leds av gående eller vid färd dagtid omfattas inte av kraven.

En cykel ska ha:

en lykta baktill som kan visa rött ljus bakåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter. Baklyktan får var av blinkande typ om den blinkar med minst 200 blinkningar/minut.
strålkastare framtill som kan avge vitt eller gult ljus med sådan ljusstyrka att fordonet under mörker kan föras på betryggande sätt, eller
en lykta framtill som kan visa vitt eller gult ljus framåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter.
röd reflex baktill,
vit reflex framtill och,
vit eller orangegul åt sidan.

Vill minnas att det har ändrats relativt nyligen, tidigare var man tvungen att ha reflexer oavsett ljusförhållanden men numera är det samma krav på dem som lyse.
Finns ju en del lysen som har reflex inbyggt, kanske är det som är tanken.

Är själv rätt less på cyklister som kör med ordentligt starka lampor men helt bakom när de kommer till hur de ska riktas vilket gör att de bländar alla de möter.

Sen får man inte ha någon slags blinkande ljus fram vilket är rätt vanligt då de säljs en hel del på marknaden.

Lite offtopic men ja där ser man! Alltid lär man sig nåt nytt. I staden jag bor i nu (ca 10k invånare) så har jag kanske sett en cykel med lampa 2-3 gånger under dom sista 4 åren jag bott här, så ingen (här iaf) följer ju den lagen, troligtvis vet dom flesta inte ens om det. En lag på att ha lampa på cykel?!? De ska då finnas lagar för allt. Snart har man väl en lag på nån ventil med luftflödessensor i halsen så man har ett visst antal andetag/liter luft om dan. Recept för att få fler andetag/fler liter luft om man har panikångest osv. Nä men ja förstår ändå för vissa personer borde inte cykla ens i dagsljus så dom i mörker asså huh, särskilt när det är en lite större stad=livsfara för den keffa cyklisten utan lampor då han inte syns på 300 meters håll 😂 Men lagarna måste ju gälla alla så.
Men jag har bott i en lite större stad med (80k inv) och cyklat mycket där, nästan samma där knappt nån me belysning, ibland såg man nån seriös lirare som hade lampor, reflexer, cykelkläder osv alltså inte ens där såg man ofta cyklar med lampor.
Vilken stad bor du i om man får fråga då du ser cyklister med felriktade o blinkande lampor så ofta att dom riktigt gör dig less? ^^
O blinkande ljus, fram? Why? Det måste väl bara vara jobbigt o ha det både för cyklisten själv och den mötande? Och se helt knäppt ut om inte annat!
Hur är det i andra städer? Använder folk lampor på sina cyklar?

Skrivet av Aka_The_Barf:

Pluggen satt i insuget och var även svetsat genom ett hål de borrat underifrån. Hade man inte varit 15år hade man nog kunnat värma bort den och kunnat knacka ut den.

Jo men ja tänker varför behövde du byta kolvringar oftare om du inte rörde cylinderloppet där kolven är lixom? För snål soppablandning? Har du vitt/ljust tändstift efter att du varit o gasat en fullgasrepa med varm motor? Isåfall får den för lite soppa. Måste googla fram en cylinder till motorn i din moped för o försöka förstå varför kolvringar skulle kunna ta skada av att borra i insuget
Finns ju femtioelvatusen cylindermodeller så va vet jag kanske insuget far rakt in i cylinderloppet o då förstår ja ju absolut ditt problem ^^ men du, nu när du är lite äldre så ta fram cylindern o snygga till din borrning med dremel o när du ändå håller på så kolla nån snabbguide hur man portar o porta skiten ur den gamla cylindern o prova den sen!! Extremt kul o prova en egenportad cylinder faktiskt om den även råkar gå bättre så 👌 annars äre ju bara o kasta o köpa ny som du ändå tänkt. O med en riiktigt fin fil och till slut sandpapper göra om lutningen o kanten på porten som äter dina ringar i loppet så slipper du byta kolvringar så ofta

Edit: Hahah ja insugskanalen går verkligen rakt in i cylinderloppet från förgasaren förstår verkligen ditt problem nu! 😅

Alla mopeder jag skruvat i har varit såpass "nya" att dom haft reedventiler osv o då går insuget ju inte rakt in i cylindern.
80tals suzuki pv 50 hade reeds t.o.m. så har typ aldrig sett en sådär simpel cylinder om man inte räknar 4takt som inte har några portar alls i cylindern 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00nde:

Lite offtopic men ja där ser man! Alltid lär man sig nåt nytt. I staden jag bor i nu (ca 10k invånare) så har jag kanske sett en cykel med lampa 2-3 gånger under dom sista 4 åren jag bott här, så ingen (här iaf) följer ju den lagen, troligtvis vet dom flesta inte ens om det. En lag på att ha lampa på cykel?!? De ska då finnas lagar för allt. Snart har man väl en lag på nån ventil med luftflödessensor i halsen så man har ett visst antal andetag/liter luft om dan. Recept för att få fler andetag/fler liter luft om man har panikångest osv. Nä men ja förstår ändå för vissa personer borde inte cykla ens i dagsljus så dom i mörker asså huh, särskilt när det är en lite större stad=livsfara för den keffa cyklisten utan lampor då han inte syns på 300 meters håll 😂 Men lagarna måste ju gälla alla så.
Men jag har bott i en lite större stad med (80k inv) och cyklat mycket där, nästan samma där knappt nån me belysning, ibland såg man nån seriös lirare som hade lampor, reflexer, cykelkläder osv alltså inte ens där såg man ofta cyklar med lampor.
Vilken stad bor du i om man får fråga då du ser cyklister med felriktade o blinkande lampor så ofta att dom riktigt gör dig less? ^^
O blinkande ljus, fram? Why? Det måste väl bara vara jobbigt o ha det både för cyklisten själv och den mötande? Och se helt knäppt ut om inte annat!
Hur är det i andra städer? Använder folk lampor på sina cyklar?

Jo men ja tänker varför behövde du byta kolvringar oftare om du inte rörde cylinderloppet där kolven är lixom? För snål soppablandning? Har du vitt/ljust tändstift efter att du varit o gasat en fullgasrepa med varm motor? Isåfall får den för lite soppa. Måste googla fram en cylinder till motorn i din moped för o försöka förstå varför kolvringar skulle kunna ta skada av att borra i insuget
Finns ju femtioelvatusen cylindermodeller så va vet jag kanske insuget far rakt in i cylinderloppet o då förstår ja ju absolut ditt problem ^^ men du, nu när du är lite äldre så ta fram cylindern o snygga till din borrning med dremel o när du ändå håller på så kolla nån snabbguide hur man portar o porta skiten ur den gamla cylindern o prova den sen!! Extremt kul o prova en egenportad cylinder faktiskt om den även råkar gå bättre så 👌 annars äre ju bara o kasta o köpa ny som du ändå tänkt. O med en riiktigt fin fil och till slut sandpapper göra om lutningen o kanten på porten som äter dina ringar i loppet så slipper du byta kolvringar så ofta

Edit: Hahah ja insugskanalen går verkligen rakt in i cylinderloppet från förgasaren förstår verkligen ditt problem nu! 😅

https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE0OTg3NjY7czoxOiJ3IjtpOjU3NTtzOjE6ImgiO2k6MzgxO3M6MToiYyI7aTowO3M6MToicyI7aTowO3M6MToiayI7czo0MDoiYzlhMzhjZjlhMDEwNjVmMDJiNWEzZDY3YjRiNWRiMGZkMjg2ZTY0MiI7fQ==

Alla mopeder jag skruvat i har varit såpass "nya" att dom haft reedventiler osv o då går insuget ju inte rakt in i cylindern.
80tals suzuki pv 50 hade reeds t.o.m. så har typ aldrig sett en sådär simpel cylinder om man inte räknar 4takt som inte har några portar alls i cylindern 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Klassisk design som dessvärre inte är så bra om man ska borra bort en plugg som går rätt in i cylindern. Lyckligtvis finns det idag opluggade eftermarknads cylindrar till den. Blir en sådan när lusten och moppegubb åldern faller på 😉

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av b00nde:

Lite offtopic men ja där ser man! Alltid lär man sig nåt nytt. I staden jag bor i nu (ca 10k invånare) så har jag kanske sett en cykel med lampa 2-3 gånger under dom sista 4 åren jag bott här, så ingen (här iaf) följer ju den lagen, troligtvis vet dom flesta inte ens om det. En lag på att ha lampa på cykel?!? De ska då finnas lagar för allt.

Det är ju snarare konstigt att folk inte känner till att det är lag på att ha belysning på fordon. Att cyklister överlag är okunniga och inte heller bryr sig om lagar och bestämmelser är ju inte direkt någon nyhet men dock trodde jag nog att en så grundläggande sak borde vara känd av alla.

Tråkigt att självbevarelsedriften är så pass låg hos cyklister, man får väl hoppas att de lär sig innan de råkar ut för någon allvarlig olycka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av b00nde:

Lite offtopic men ja där ser man! Alltid lär man sig nåt nytt. I staden jag bor i nu (ca 10k invånare) så har jag kanske sett en cykel med lampa 2-3 gånger under dom sista 4 åren jag bott här, så ingen (här iaf) följer ju den lagen, troligtvis vet dom flesta inte ens om det. En lag på att ha lampa på cykel?!? De ska då finnas lagar för allt. Snart har man väl en lag på nån ventil med luftflödessensor i halsen så man har ett visst antal andetag/liter luft om dan. Recept för att få fler andetag/fler liter luft om man har panikångest osv. Nä men ja förstår ändå för vissa personer borde inte cykla ens i dagsljus så dom i mörker asså huh, särskilt när det är en lite större stad=livsfara för den keffa cyklisten utan lampor då han inte syns på 300 meters håll 😂 Men lagarna måste ju gälla alla så.
Men jag har bott i en lite större stad med (80k inv) och cyklat mycket där, nästan samma där knappt nån me belysning, ibland såg man nån seriös lirare som hade lampor, reflexer, cykelkläder osv alltså inte ens där såg man ofta cyklar med lampor.
Vilken stad bor du i om man får fråga då du ser cyklister med felriktade o blinkande lampor så ofta att dom riktigt gör dig less? ^^
O blinkande ljus, fram? Why? Det måste väl bara vara jobbigt o ha det både för cyklisten själv och den mötande? Och se helt knäppt ut om inte annat!
Hur är det i andra städer? Använder folk lampor på sina cyklar?

Här i Göteborg har folk generellt lampor i alla fall när de cyklar i mörkret. Delvis för att minska risken att bli påkörd förstås men polisen gör också punktinsatser mot cyklister emellanåt där de står i någon vältrafikerad korsning och kollar lampor, reflexer men också allmän körduglighet (vet inte om de kollar ringklockor också) och ingen vill ju ha böter.