Mixa minnen med olika MHz men där ena är överklockat?

Permalänk
Medlem

Mixa minnen med olika MHz men där ena är överklockat?

Hej!

Jag känner till att om man har 2 olika RAM-minnen med olika hastighet så går de generellt i den lägre hastigheten.

Men om man har t ex 2 x 8gb Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz men de är överklockade till 3000MHz, och man vill köpa ytterligare 2x8gb ska man då köpa i hastigheten 2666 eller 3000?

Hoppas ni hänger med på frågan...

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Hedersmedlem

Köp minnen som kör den hastighet som du vill använda.

Tänk bara på att det är svårare att klocka minnena ju fler minnesstickor du har i datorn, så det är inte alls säkert att dina gamla minnen funkar i 3000MHz när du satt i två minnen till.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

precis som föregående talare sa det är inte säkert att du kommer nå några 3000Mhz med fyra stickor då allt över 2400Mhz har jag för mig är klassat som överklockning och ligger utanför cpun´s specifikationer.

och frekvensen på minnena och moderkortet är bara specar för vad minnena i sig är testade till, samma med moderkortet men ingen garanti att man kommer kunna nå detta iom att det hela hänger på hur mycket tur du hade i kisellotteriet när du köpte din cpu som innehåller minneskontrollern.

och 4 stickor är mer tungdrivna än 2 minnesstickor och därför inte säker att du kommer nå lika höga hastigheter längre samma där beror på hur mycket tur du hade i lotteriet är därför folk oftast rekommenderar att sälja sina minnen och köpa ett nytt sett med 2 stickor istället.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag kör 8x4GB i min rigg, klarar 3000Mhz utan problem.

Vart nog lyckligt lottad då.

ONt: Köp minnen med samma kapacitet och frekvens, det kan bli så mycket stuttering och inge bra flyt alls i spel, om man blandar olika minnen och sådant.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Vangen:

ONt: Köp minnen med samma kapacitet och frekvens, det kan bli så mycket stuttering och inge bra flyt i spel, om man blandar olika minnen och sådant.

tror de flesta cpuer klara betydligt högre än vad de är specade till men som sagt cputillverkaren lämnar ingen garanti på det utanför funkar vad den är specad till.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vangen:

ONt: Köp minnen med samma kapacitet och frekvens, det kan bli så mycket stuttering och inge bra flyt alls i spel, om man blandar olika minnen och sådant.

Det beror på vad dina minnen är specade till. Min bild är att om minnena säljs som 3000MHz minnen så funkar oftast fyra stickor i den hastigheten. Om man däremot som TS överklockat över minnesspecen så är det mer osäkert. Därför ska man alltid köpa minnen som är specade till den hastighet som man vill köra.

Kopplingen mellan stuttering i spel och olika minnen känns inte alls trolig. Problemet brukar vara att få dem att funka stabilt tillsammans, men det yttrar sig mer som hängningar och blue screens. Problemen med olika minnen är betydligt mindre idag än vad de har varit, men för att vara säker på att slippa problem så tycker jag också att man i möjligaste mån köper samma eller så lika som möjligt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)