Permalänk

Hjälp med att sätta upp en takfläkt!

Tjena Sweclockers!

Jag har på senaste tiden gått i tankarna om att sätta upp en takfläkt i min hyresrätt.
Men jag har stött på ett par hinder, nämligen att taket är gjort av betong och att jag varken vet vart el & vattenledningar
samt armeringsjärn går. Dessutom så finns det en liten "utbuktning" precis runt hålet där kablarna kommer ut ur taket, dvs där
det är tänkt att takfläkten ska hänga. Det är inte möjligt att skruva in själva takfläkten precis på hålet med andra ord, utan en bit vid
sidan om.
Någon dyr multimeter för flera tusen kronor har jag ingen större lust att köpa, då själva takfläkten kostar en tusenlapp.
Vet ni hur man bär sig åt i vanliga fall... jag tänker att om de fixar att sätta upp jäkelskapet i en rutten pizzeria i förorten så borde jag också klara det.. alternativt, vad skulle det kosta att ta ut en elektriker som fixar rubbet åt mig? Får man ens sätta upp den själv?
Jag tackar på förhand för alla trevliga svar, och otrevlig kritik!

Permalänk
Medlem

Har du ingen "lampkrok" eller ngt vid kablarna? Hade jag och den ska hålla för typ 15kg så jag satte min takfläkt i den bara.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majdanac92:

Tjena Sweclockers!

Jag har på senaste tiden gått i tankarna om att sätta upp en takfläkt i min hyresrätt.
Men jag har stött på ett par hinder, nämligen att taket är gjort av betong och att jag varken vet vart el & vattenledningar
samt armeringsjärn går. Dessutom så finns det en liten "utbuktning" precis runt hålet där kablarna kommer ut ur taket, dvs där
det är tänkt att takfläkten ska hänga. Det är inte möjligt att skruva in själva takfläkten precis på hålet med andra ord, utan en bit vid
sidan om.
Någon dyr multimeter för flera tusen kronor har jag ingen större lust att köpa, då själva takfläkten kostar en tusenlapp.
Vet ni hur man bär sig åt i vanliga fall... jag tänker att om de fixar att sätta upp jäkelskapet i en rutten pizzeria i förorten så borde jag också klara det.. alternativt, vad skulle det kosta att ta ut en elektriker som fixar rubbet åt mig? Får man ens sätta upp den själv?
Jag tackar på förhand för alla trevliga svar, och otrevlig kritik!

Bild på taket, din förklarning var plus minus noll.
"utbuktningen" kan ibland vara ett lock (?) kanske inte detta fall som har en krok under sig.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Du ger alldeles för lite faktisk information för att kunna få riktig hjälp. När är din lägenhet byggd? Jag gissar att det sitter lampkrok vid uttaget? Är uttaget och kroken fästa i ett modernt standardhölje eller har du bara hål upp i taket? Hur ska fläkten fästas? Gissar att det inte är krok utan två skruvar? Hur brett mellan skruvarna i så fall? Hur stort är hålet i taket om du tar bort ev hölje? Hur stor är kåpan till fläkten som ska dölja fästet? Hur ska elen kopplas till fläkten, plugg eller direkt med kabel? Har du dimmer kopplat till det lampfästet?

Vilken fläkt har du köpt till att börja med? En second hand eller nåt man kan läsa anvisningar till online? Ta bilder på både tak och fläktens fäste.

Min rekommendation är att i största möjliga mån inte flytta fläkten från det vanliga lampfästet. Att dra kabel blir fult och att göra hål mitt i taket på hyresrätt kan vara mindre populärt. Det går oftast att lösa fästen som inte hänger med krok genom att tex byta ut takkroken mot en bult i samma diameter som du fäster en platta vid och sen i tur skruvar fast fläkten i. Går att få till lika stadigt som att borra direkt i taket, speciellt om du gör den två millimeter bredare än hålet i taket så att du skruvar upp den mot taket. Lämnar inget synligt märke när du återställer vid flytt.

Skickades från m.sweclockers.com