Permalänk

Börjat få BSOD förmodligen PGA RAM

Hej!

RAM: Corsair Vengeance LPX Black 8GB (2x4GB) / 2666MHz / DDR4 / CL16 / CMK8GX4M2A2666C16
Processor: Intel Core i7-8700k överklockad till 4800ghz (sync all cores), 1.265v.
Moderkort: ASUS Prime Z370-P, Socket-1151

Jag har sedan några dagar tillbaka börjat få Bluescreen IRQL NOT LESS OR EQUAL väldigt intermittent när jag spelar olika spel. Jag märkte att mina ram-minnen gick på 1.35v av någon konstig anledning och jag ändrade då till XMP profilen på 1.2v men efter detta blev mitt system instabilt och problemen började yttra sig. Jag har testat att höja till 1.22v utan skillnad och även testat utan XMP profilen, skrivit in volten manuellt och valt att köra på 2666mhz. Ingen skillnad.

Eftersom problemet händer väldigt intermittent så är det svårt för mig att felsöka, min dator passerar även de stresstest och minnestest jag kört, min CPU verkar stabil och blir aldrig varmare än 75*C. Då jag har svårt att felsöka detta så vänder jag mig till er, någon som vet vad som kan orsaka det här felet?

Väldigt tacksam för svar!

Permalänk
Avstängd

@alfakrull:
Haft samma problem med minnen man flyttat från äldre byggen, de 2ggr jag åtgärdat har det funkat bättre när man satt volten på 1.3 ist för 1.2 (alla minnen som körs i 1.2 klarar 1.3) dock har problemet med frysningar och bsod kommit tillbaka och det har slutat med att jag bytt ram.

Inga fel i memtest eller benchmark (en gång med ena datorn fi k jag frysning)
Båda datorerna har funkat prima i flera spel men inte i pubg. Tvärmysko, nån kanske vet varför

Permalänk

@milkab:

Citat:

Haft samma problem med minnen man flyttat från äldre byggen, de 2ggr jag åtgärdat har det funkat bättre när man satt volten på 1.3 ist för 1.2 (alla minnen som körs i 1.2 klarar 1.3) dock har problemet med frysningar och bsod kommit tillbaka och det har slutat med att jag bytt ram.

Tack för svar! Vet du om minnena kan ta stryk av att köras på 1.3v eller om de kanske kan bli för varma? Jag kan tyvärr inte se RAM tempen. Att problemen kom tillbaka för dig lät inte så lovande hehe.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alfakrull:

@milkab:

Tack för svar! Vet du om minnena kan ta stryk av att köras på 1.3v eller om de kanske kan bli för varma? Jag kan tyvärr inte se RAM tempen. Att problemen kom tillbaka för dig lät inte så lovande hehe.

Av min googling kunde jag inte se nackdelar med 1.3v. Men det mesta man kör mer ström i håller väl kortare tid.