Intels Core X-processorer på Cascade Lake-X lanseras i höst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Thinkpad's T-serie är rätt bra där. Får fortfarande uppdateringar och till och med nytt BIOS då och då till min gamla häck från 2015. Acer, HP mfl har jag bara haft problem med och din historia är inte unik. Det känns som att så fort de fått ens pengar så är det "dra helvete hej!" som gäller. Det är mycket dåligt.

Sedan är väl inte allt med AMD guld och gröna skogar heller. Finns ju exempel på tillverkare som tänker tvärvägra att ge stöd för Zen2 på X370 och B350 och det tycker jag är mycket dåligt och det skadar ju inte bara deras utan även AMD's anseende. Sen har väl inte AMD rätt att kräva att andra företag har si och så lång livstid på sina produkter men det tänker ju inte kunderna på utan de står där med en sockel de blivit lovade skall hålla till minst 2020 och så gör den inte det. Verkar dock som jag valt rätt igen där då jag valde Asus, och hade jag inte fått ett Crosshair VII i present så hade jag haft kvar mitt Prime X370-Pro, som får stöd för Zen2, så Asus är bra ur det hänseendet.

Ja Lenovo har bra support, det har även jag erfarenhet av. Asus är även mitt förstahandsval, varit så både för Intel- och nu Amdmoderkort, men det skall tilläggas att jag i stort sett endast använt mig av deras modeller. En sak jag tycker Amd borde ändra på (ur miljösynpunkt) är att sluta bundla fläktar till alla processorer, åtminstone när det gäller de mer högpresterande så kan fläkt absolut utelämnas. Till de mer lågpresterande (under r5) så kan de vara berättigade, dessa kommer möjligen till användning i högre grad. Första Ryzen jag köpte var en r5-1600X, den saknade fläkt, men för övriga så har fläktarna inte kommit till användning. Så om någon från Amd råkar läsa detta, mitt tips - tänk om;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

När AMD släpper en 12C för 499USD (med skatter osv gissar jag runt 6500-7000:- till slutkund) och Intels motsvarighet 9920X ligger på den sinnessjuka summan 13999:-(inet) så kan Intel glömma mig som kund. Intel kan återkomma när dom slutar försöka lura sina kunder. Produktionskostnaden för en 9920X är garanterat inte så hög att det kan försvara ett sådan slutpris. Om det är det så bör dom se över sin produktion med tanke på att AMD uppenbarligen reder ut det till halva priset.

AMD kan sälja för mindre än Intel pga deras chipletdesign, du vet limma och klistra. Intel har en monolitisk design och det blir mer oanvändbara/trasiga chips (?) därav. Ja, Intel behöver se över sin produktion och gör det säkert också.

Hoppas att jag fick monolitisk rätt men Intel är alltså i behov av fler "hela" chipp än AMD för att kunna få ut fler kärnor.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

AMD är helt klart ledaren nu.

Problemet är att AMD leder med ett så stort försprång så att det till och med höll tillbaka Ryzen 3000 med 16 kärnor.

Ryzen 3900X på 12 kärnor är egentligen 16 kärnors varianten med 4 kärnor avaktiverade.

Detta är bekräftat eftersom 3900X har 70MB cache minne.

Ryzen 3000 med 16 kärnor kommer att ha 72MB cache.

De 2MB cache som saknas på 3900X är från de 4 avaktiverade kärnorna som innehåller 512KB chache vardera.

Själv tycker jag 3900X är bästa köp eftersom du får i stort sätt lika mycket cache minnen som 16 kärnors varianten kommer att ha så i spel kommer du ha samma eller till och med bättre prestranda med 3900X på 12 kärnor pga möjlighet till högre klockfrekvens.

Allt tyder på att Ryzen inte kommer med 16 kärnor utan det är med största sannolikhet Threadripper som kommer med 16 kärnor (om det finns någon med 16 kärnor alls) därav inaktiverade kluster.

Skrivet av perost:

Sweclockers testade 2600K vs. 8700K för ett år sedan, och t.o.m. en grovt överklockad 2600K ligger långt efter.

Vad som är "Bra" är fullt subjektivt. Med tanke på att det skiljer närmare sex år mellan 2600K och 8700K så är prestandaskillnaden inte lika imponerande.

Skrivet av xcluzive:

Fanboy detected xD
Ne, men asså intel ligger inte efter. Men man kanske får mer för pengarna med AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Intel ligger bokstavligen efter när det kommer till nodkrympningar. Så jo. Intel ligger efter i mångt och mycket för första gången på över 10 år.

Skrivet av ZalZeRoz:

När AMD släpper en 12C för 499USD (med skatter osv gissar jag runt 6500-7000:- till slutkund) och Intels motsvarighet 9920X ligger på den sinnessjuka summan 13999:-(inet) så kan Intel glömma mig som kund. Intel kan återkomma när dom slutar försöka lura sina kunder. Produktionskostnaden för en 9920X är garanterat inte så hög att det kan försvara ett sådant slutpris. Om det är det så bör dom se över sin produktion med tanke på att AMD uppenbarligen reder ut det till halva priset.

Bara att räkna. En dollar är 9,58 sek. så 499 x 9,58 x 1,25 så har du 5975 sek. Detta inkluderat all form av skatt så som moms. Så säg 6000:- för 3900X.

[b]

Skrivet av ClintBeastwood:

AMD kan sälja för mindre än Intel pga deras chipletdesign, du vet limma och klistra. Intel har en monolitisk design och det blir mer oanvändbara/trasiga chips (?) därav. Ja, Intel behöver se över sin produktion och gör det säkert också.

Hoppas att jag fick monolitisk rätt men Intel är alltså i behov av fler "hela" chipp än AMD för att kunna få ut fler kärnor.

Det är korrekt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

AMD kan sälja för mindre än Intel pga deras chipletdesign, du vet limma och klistra. Intel har en monolitisk design och det blir mer oanvändbara/trasiga chips (?) därav. Ja, Intel behöver se över sin produktion och gör det säkert också.

Hoppas att jag fick monolitisk rätt men Intel är alltså i behov av fler "hela" chipp än AMD för att kunna få ut fler kärnor.

Ok, men med tanke på att som det ser ut just nu, så slår ändå 3900X motsvarigheten 9920X trots limma och klistra. Så om designen som Intel tagit fram orsakar sådana enorma kostnader så borde dom kanske scrappa den designen och tänka om?

Permalänk
Skrivet av ZalZeRoz:

När AMD släpper en 12C för 499USD (med skatter osv gissar jag runt 6500-7000:- till slutkund) och Intels motsvarighet 9920X ligger på den sinnessjuka summan 13999:-(inet) så kan Intel glömma mig som kund. Intel kan återkomma när dom slutar försöka lura sina kunder. Produktionskostnaden för en 9920X är garanterat inte så hög att det kan försvara ett sådant slutpris. Om det är det så bör dom se över sin produktion med tanke på att AMD uppenbarligen reder ut det till halva priset.

De har en RnD som motsvarar ett litet lands BNP om man får vässa till det. Intel har högre kostnader, på det, försenad nodkrymp och tidigare problem med yields. Finns ju ett skäl till att AMD kapade fabriksbenet. Kostar extremt mycket att hålla cutting edge-fabriker igång.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Ok, men med tanke på att som det ser ut just nu, så slår ändå 3900X motsvarigheten 9920X trots limma och klistra. Så om designen som Intel tagit fram orsakar sådana enorma kostnader så borde dom kanske scrappa den designen och tänka om?

Vilket det ryktas om att Intel håller på med sin Agilex att få fram.

https://www.anandtech.com/show/14211/intels-interconnected-fu...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

De har en RnD som motsvarar ett litet lands BNP om man får vässa till det. Intel har högre kostnader, på det, försenad nodkrymp och tidigare problem med yields. Finns ju ett skäl till att AMD kapade fabriksbenet. Kostar extremt mycket att hålla cutting edge-fabriker igång.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo så är det ju. Men ta TSMC som ligger på en lägre storlek (dom har väl nått 5nm nu?) och säljer till AMD för uppenbarligen en lägre kostnad än vad Intel kan producera för. Då är ju något väldigt fel inom bolaget speciellt när deras omsättning är betydligt högre än TSMC´s. Sedan kan du ju titta historiskt på HEDT segmentet, även innan problemen med nodkrymp har det varit sinnessjuka priser hos Intel, priset har inte gått upp på grund utav det. Investerare hade inte stannat kvar om R&D samt fabriker inte var ekonomiskt försvarbart. Hade jag varit en stor investerare för Intel så hade jag ställt frågan till Intel. Hur kan AMD sälja likvärdiga chip för halva priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vilket det ryktas om att Intel håller på med sin Agilex att få fram.

https://www.anandtech.com/show/14211/intels-interconnected-fu...

Tack för infon!

Permalänk
Medlem

stämmer detta så blir det ett nytt chip med

AORUS Unveils X499 Motherboards For Next-Gen Intel Core X CPUs

https://wccftech.com/aorus-next-gen-x499-motherboard-intel-co...

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

stämmer detta så blir det ett nytt chip med

AORUS Unveils X499 Motherboards For Next-Gen Intel Core X CPUs

https://wccftech.com/aorus-next-gen-x499-motherboard-intel-co...

Förvånar mig inte när det kommer till Intel..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

stämmer detta så blir det ett nytt chip med

AORUS Unveils X499 Motherboards For Next-Gen Intel Core X CPUs

https://wccftech.com/aorus-next-gen-x499-motherboard-intel-co...

Underligt med tanke på att ryktena sagt att AMDs nästa styrkrets för TR också ska heta X499, men AMD snodde ju X399 från Intel trots allt så Intel kanske vill ge igen. Undrar om det ens är tillåtet för dem att ge sina styrkretsar samma namn?

Skrivet av Xinpei:

Förvånar mig inte när det kommer till Intel..

Ja, tur att vi har AMD som inte släpper nya styrkretsar till varje ny generation. Eller vänta lite nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Underligt med tanke på att ryktena sagt att AMDs nästa styrkrets för TR också ska heta X499, men AMD snodde ju X399 från Intel trots allt så Intel kanske vill ge igen. Undrar om det ens är tillåtet för dem att ge sina styrkretsar samma namn?

Ja, tur att vi har AMD som inte släpper nya styrkretsar till varje ny generation. Eller vänta lite nu...

Chipsetförändringar brukar ytterst sällan inte komma med förändring av sockel när det kommer till Intel.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Chipsetförändringar brukar ytterst sällan inte komma med förändring av sockel när det kommer till Intel.

Det står ju dock i artikeln att de nya processorerna kommer använda samma sockel och vara kompatibla med X299.

Permalänk
Medlem

Trevligt att ens suveräna moderkort får nya proppar

Synd att det typ är samma proppar som för två år sen. Och prisjusteringen kommer inte.

Hoppas något ATX (ej ens en cm större) moderkort av bättre kvalitet kommer ut till TR3 så kanske man byter plattform

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Intel ligger bokstavligen efter när det kommer till nodkrympningar. Så jo. Intel ligger efter i mångt och mycket för första gången på över 10 år.

Nodkrympningar är ganska ointressant. Ren prestanda för persondatorer, servrar osv. är det intressanta. Varför gå till 10nm just because? kör på 10nm när de är redo för det.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Nodkrympningar är ganska ointressant. Ren prestanda för persondatorer, servrar osv. är det intressanta. Varför gå till 10nm just because? kör på 10nm när de är redo för det.

Du påstod att AMD inte var före Intel. Vilket de är och det verkar som man även är ikapp när det kommer till prestanda. Även om det kan visa sig vara kortvarigt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

AMD är helt klart ledaren nu.

Problemet är att AMD leder med ett så stort försprång så att det till och med höll tillbaka Ryzen 3000 med 16 kärnor.

Ryzen 3900X på 12 kärnor är egentligen 16 kärnors varianten med 4 kärnor avaktiverade.

Detta är bekräftat eftersom 3900X har 70MB cache minne.

Ryzen 3000 med 16 kärnor kommer att ha 72MB cache.

De 2MB cache som saknas på 3900X är från de 4 avaktiverade kärnorna som innehåller 512KB chache vardera.

Själv tycker jag 3900X är bästa köp eftersom du får i stort sätt lika mycket cache minnen som 16 kärnors varianten kommer att ha så i spel kommer du ha samma eller till och med bättre prestranda med 3900X på 12 kärnor pga möjlighet till högre klockfrekvens.

Hittar ingen som helst fakta som stödjer ditt påstående
Varje chiplet har 32MB L3 cache och varje die har 512kB L2 cache. 3600, 3600x, 3700x, 3800x har alla 32 MB L3 cache - 3900x har 64MB L3 cache eftersom det är två chiplet - men det finns inget som helst som säger om dessa är 6 eller 8 kärniga. Så det där är bara spekulationer.

Tittar man på 3600-3800x specen så finns det ingen logik i vad en 3900x är för något.
Det skulle kunna vara två 3600x med 100Mhz högre boost - men det känns orimligt då en ensam 3600x ligger på 95W - så hur får man två på 105W
Eller är det kanske två 3700x med avaktiverade kärnor som du säger (som ligger på 65W styck) men högre klockning.

Det är även märkligt hur en 3700x ligger på 65W när 3800x ligger på 105W med bara pyttelite högre klockning.

Normalt bygger man ju ett fåtal varianter och sedan får de olika klockning och antalet aktiva kärnor beroende på vad sluttestet ger, men här skiljer det så mycket i TDP så man kan gissa att det har ett antal olika designer - en 3700x känns inte som en 3800x som inte klarade hög klockning vid testet utan en design som är strömoptimerad från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Sweclockers testade 2600K vs. 8700K för ett år sedan, och t.o.m. en grovt överklockad 2600K ligger långt efter.

Den största skillnaden mellan Sandy Bridge och Coffee Lake ligger ju i en ny tillverkningsnod som resulterat i bättre energieffektivitet och möjlighet till lite högre frekvenser.
Det största hoppet kom redan mellan Sandy Bridge och Ivy Bridge.
IPC har bara sett en marginell förbättring över dessa år.

Skrivet av GuessWho:

Dessutom så har jag fått uppfattningen att när Sandy Bridge var ny så var det många som köpte i5 2500K. ...
Men framåt Hashwell/Broadwell/Skylake/KabyLake så var det fler som köpte i7 för det där med 8 trådar kanske inte var så dumt ändå.
Så för många så kanske det var mer att gå från i5 2500K till i7 6700K eller i7 7700K och då blev skillnaden större.

Däremot så verkar det vara många av de som behållit sina Sandybridge 7+ år som har i7.

Jag skulle fortfarande behållit min 2500K om det inte vore för att jag trodde att moderkortet gått sönder.
Bytet till en 6600K var knappast revolutionerande...

Skrivet av Xinpei:

Allt tyder på att Ryzen inte kommer med 16 kärnor utan det är med största sannolikhet Threadripper som kommer med 16 kärnor (om det finns någon med 16 kärnor alls)...

Det finns rätt tydliga tecken på att Ryzen (inte TR) kommer med 16 kärnor.

Skrivet av e3henri:

Tittar man på 3600-3800x specen så finns det ingen logik i vad en 3900x är för något.
Det skulle kunna vara två 3600x med 100Mhz högre boost - men det känns orimligt då en ensam 3600x ligger på 95W - så hur får man två på 105W[?]

Inte alls orimligt:
1. 3600X har en onödigt hög TDP för att ge utrymme för överklockning. 3600, som bara går marginellt långsammare har bara 65W TDP.
2. I/O-kretsen drar lite effekt, och den ökar inte linjärt med antalet kärnor.
3. Högre TDP tillåter att man kör en kärna med högre frekvens (alltså "boost").
4. Man kan misstänka att 3900X kommer ha frekvensen låst vid 3,8GHz om kylningen inte klarar mer än 105W och alla kärnor belastas, medan en 3600X med 95W kylning kan gå på lite högre fart vid full belastning.