En (rekonditionerad) ThinkPad eller ny konsumentdator för ljud- och bildredigering

Permalänk
Medlem

En (rekonditionerad) ThinkPad eller ny konsumentdator för ljud- och bildredigering

Halloj!

Hårddisken i min nuvarande bärbara sjunger på sista versen, därtill har batteriet anslutit sig för en duett, och jag vill ha en lättare bärbar än denna 2,5 kg-kloss, även om det säkert gynnat min hälsa att flåsa och svettas med den i ryggsäcken innan jag åter sjunkit ned i sittställning som en mänsklig illustration av bokstaven C.

Jag har sökt och sökt och har väldigt begränsade tekniska kunskaper, uppskattar därför råd! Det ska vara en allrounddator som hellre är robust och tålig än snygg, och som når upp till mina krav:
– budget absolut max 9000 kr
– tillräckligt lätt och smidig att bära runt i en större axelremsväska: max 14" och <2 kg
– skönt och bra tangentbord för att skriva mycket
– kompatibilitet med Linux/Ubuntu
– klarar att köra en DAW (t.ex. Ardour, LMMS, Ableton) hyfsat
– klarar fotoredigering med GIMP (hyfsad färgreproduktion) och har HD-skärm (1080x1920)

Jag har förstått såpass mycket att 8 GB RAM och SSD (minst ~250 GB) är ett klokt val. Kompenserar med större externa hårddiskar för lagring av multimedia och projekt. Jag överväger att antingen skaffa en rekonditionerad ThinkPad, t.ex. T450s som till skillnad från sina syskon verkar ha en bra skärm, eller en av de billigaste inom ThinkPadserien i nyskick, t.ex. E495, eller en ny konsumentdator typ IdeaPad eller någon Asus ZenBook/VivoBook.

Ni förstår nog varför jag särskilt intresserar mig för ThinkPad. Det finns dock ett problem med äldre ThinkPads: de har bara är tvåkärniga processorer utan möjlighet att uppgradera till fyrkärniga. Det vore så klart väldigt gynnsamt för mina syften om den nya datorn var fyrkärnig, men är det absolut nödvändigt? Hur segt blir det om jag försöker göra musik i en rekonditionerad med tvåkärnig processor?

Stort tack på förhand, känns omöjligt att orientera sig i denna laptopdjungel!

Permalänk
Medlem

@gurgul: Jag har en T430 jag köpte recondad. Fungerar väldigt bra till det jag använder den till. Dock bara igpu och 2kärnigt med HT.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

@Pantsoff: T-serien verkar stabil! Och vad använder du den till?

Permalänk
Hedersmedlem

Varför skulle du ens överväga att lägga samma pengar för en rekondad 2-kärnig som en ny 4-kärnig? Är det något jag missar?

Permalänk
Medlem

En Lenovo Ideapad med 4 kärnor tycker jag passar utmärkt. Min mor har en sådan och den fungerar ypperligt med snygg design. Se till att det är en modell med IPS-skärm dock.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 | Corsair Vengeance RGB 32GB (2x16GB) DDR5 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | Intel 510 120GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

@pv2b: Det kanske är jag som missar något, det är därför jag frågar, hehe. Anledningen till varför jag ens överväger: E-serien, som i nyskick verkar vara de enda inom min budget, har fått en hel del kritik i recensioner för att inte hålla samma mått som tidigare modeller i t.ex. T-serien. Funderar därför på om fördelarna med en rekondad från T-serien, som i nyskick skulle kosta så väldigt mycket mer, ändå lönar sig jämfört med nackdelarna med en ny från E-serien. Men processor med fyra kärnor kanske är den kritiska punkten i det här fallet.

Permalänk
Medlem

Kanske en HP Envy x360?
Lätt, nätt och bra skal.
Du tappar nog touchscreen funktionen med Linux men dess 120hz IPS är rätt skön.
https://www.inet.se/produkt/1963115/hp-envy-x360-ryzen-5-8gb-...

Annars Ideapad, den i7 är vassare och du får dubbla lagringen för 500sek mer.
https://www.inet.se/produkt/1963371/lenovo-ideapad-720s-i7-8g...

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

Hade jag letat i det segmentet så hade jag i faktiskt valt en L480. L serien generellt vad jag sett är mycket trevligare än E serien och whisky lake i 90 serien har i många fall varit långsammare än 80 serien och inga chassi designförändringar har skett i någon av L eller E för 2019.
Så du kan spara pengar genom att köpa 80 serien.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

@infigo: Tack! Hade inte kollat in denna serie förut. L480 ser väldigt intressant ut!

Edit: Det finns instruktionsvideor på YT om hur man uppgraderar hårddisk/SSD och RAM själv på L480. Det ser ju tämligen enkelt ut. För någon som inte gjort det tidigare, skulle du säga att det är värt pillet och ev. risker att dra ned specs på datorn och sätta dit bättre grejor själv för att pressa ned priset?

Permalänk
Medlem

Köpte själv en Thinkpad L380 för ett par månader sedan.

Är väldigt nöjd med den med tanke på hur mycket jag gav för den.

Valde mellan L-serien och E-serien, men kom fram till att L-serien verkar vara bättre byggda.

Främsta anledningen till att jag valde L380 och inte L480 var dock att laptopen jag skulle ersätta med en ny var 13,3" och jag kom fram till att jag trivdes bättre med 13,3" istället för 14".

De hade vår-rea när jag köpte min och med några uppgraderingar så landade den på 5 864kr. Känns som att jag fick ganska mycket för pengarna.

Uppgraderade dock min i efterhand från den slöa M.2 SATA standarddisken på 128GB till en Samsung NVME disk på 500GB. Både billigare och bättre prestanda än det Lenovo erbjuder vid köp.

Håll utkik för reor på Lenovos hemsida skulle jag säga, de verkar ha det ofta.

Visa signatur

CPU: i9 9900K GPU: Asus GTX 1080 Ti MB: Asus Prime Z390-A RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz SSD: Samsung 990 Pro 2TB Chassi: Fractal Design Define 7 Compact PSU: Seasonic Focus GX 750 CPU kylare: Noctua NH-D15 Ljudkort: Sound Blaster Z Skärm: LG 27GL83A
Laptop: Lenovo Thinkpad L380 CPU: i5 8250U RAM: 16GB SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB

Permalänk
Medlem

@Slysor: Tack för tips! L380 verkar inte alls dum. Vad använder du din dator till?

Lenovo har kampanj just nu och t.ex. finns L480 med rabatterad 1500 kr, inte så pjåkigt. Men landar ändå på drygt 8500 kr och är i saftigaste laget med tanke på att den fått dåligt betyg på skärmen och ljudet på notebookcheck. Jag kommer förmodligen behöva köpa en digital/analog-omvandlare oavsett ThinkPad om jag ska göra och lyssna på musik då ljudet generellt verkar vara tjaskigt i dem. Men känns viktigt att skärmen ska vara minst okej.

Permalänk
Medlem

@gurgul: Den är väldigt välbyggd! Men T430 hade dåliga skärmar. Så om det är viktigt ska du inte köpa. Är väl mest en surfdator. Det fungerar den väldigt bra till, annars är det väl att lira äldre spel. Den är väldigt tyst! Dom har fått till kylningen väldigt bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Pantsoff: Som surf- och skrivdatorer verkar de helt oslagbara. Hade jag haft mer penningar skulle jag köpt en bara för det syftet. Dessvärre behöver jag har en åtminstone hyfsad skärm för fotoredigering också, och ska kunna köra nån DAW. Ser mörkt ut att kunna kombinera de här grejorna i en ThinkPad utan att priset springer iväg.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kolla lite på begagnade Dell datorer. De jag haft genom jobbet har alltid hållit bra kvalitet. Det gäller dock bara Latitude och Precision serien. Nu vet jag dock inte om man får in en precision som är vettig i din budget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurgul:

@Pantsoff: Som surf- och skrivdatorer verkar de helt oslagbara. Hade jag haft mer penningar skulle jag köpt en bara för det syftet. Dessvärre behöver jag har en åtminstone hyfsad skärm för fotoredigering också, och ska kunna köra nån DAW. Ser mörkt ut att kunna kombinera de här grejorna i en ThinkPad utan att priset springer iväg.

Låter sunt! Jag vet dock att det finns en ganska stor moddningsscen för dom här datorerna. Såg att det går att byta ut till en 1080p IPS skärm ifrån ebay med ganska bra färger.

Jag köpte en recondad Latitude E6540 med Intel i7 4800mq, radeon 8790M, fullhd ips skärm osv för en rimlig peng. Är helnöjd! Den är dock lite underdimensionerad i kylningen... Lite tråkigt. Men man kan inte få allt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Pantsoff: Ja det verkar vara en hel rörelse kring dessa maskiner! Jag kollade runt lite och det finns gott om resurser i forum att tillgå för att pilla själv, och de flesta modellerna verkar lätta att ta isär.

Jag tror jag helt enkelt köper en rekondad T450s för ett par tusen med pissdålig skärm och 4GB RAM och ger mig på att uppgradera den själv. Den bästa skärmen för den modellen kostar runt femhundringen på Ebay, och 8GB RAM borde väl också kosta något därikring. Den laptopen använder jag sen för att skriva på (med det oslagbara tangentbordet), surfa och för lättare fotoredigering. Jag får skaffa en till separat laptop för musik längre fram. Kanske lite bökigt med två bärbara, men det verkar vara bästa budgetalternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurgul:

@Pantsoff: Ja det verkar vara en hel rörelse kring dessa maskiner! Jag kollade runt lite och det finns gott om resurser i forum att tillgå för att pilla själv, och de flesta modellerna verkar lätta att ta isär.

Jag tror jag helt enkelt köper en rekondad T450s för ett par tusen med pissdålig skärm och 4GB RAM och ger mig på att uppgradera den själv. Den bästa skärmen för den modellen kostar runt femhundringen på Ebay, och 8GB RAM borde väl också kosta något därikring. Den laptopen använder jag sen för att skriva på (med det oslagbara tangentbordet), surfa och för lättare fotoredigering. Jag får skaffa en till separat laptop för musik längre fram. Kanske lite bökigt med två bärbara, men det verkar vara bästa budgetalternativet.

Ja om du får tag i en med övrigt bra specs kanske det inte är så dum idé. Men man kan måsta byta ut en kabel som går till skärmen också, av vad jag läst mig till.

Jag har handlat utav detta företag: https://shop.inrego.se/barbara/lenovo-thinkpad-t450s
Dom hade även kampanj på just T450S också. Inte helt tokig skärm heller!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Pantsoff: Tackar! Det var den jag slog till på till sist. På YT ser det busenkelt ut och där byter de inte någon sladd. Men jag får kanske göra lite mer efterforskning om det innan jag börjar rota runt.

Permalänk
Medlem

@gurgul: Alltid bra att vara förberedd! Hoppas du blir nöjd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har också beställt en sådan T450s från inrego. Köpte den utan Windows och fick den några hundralappar billigare. Jag ska ha Linux. Angående skärmbyte så funkar det inte ändra ljusstryrkan på skärmen i Windows efter bytet om jag förstått saken rätt. Inget problem i Linux mem kan vara bra att veta.

Permalänk
Medlem

Wow jag fick 1920x1080 IPS skärm som original och dessutom 5300U CPU i min T450s jag beställde från Inrego i deras kampanj ( 3000 SEK men jag valde utan windows så 2700 SEK). Toknöjd! Enligt annonsen skulle det ha varit 1600x900 skärm (inget om IPS) och 5200U CPU.

Skärminfo enligt Lenovo diagnostics AUO B140HAN01.3, 2013, week 38. 1920x1080