En (rekonditionerad) ThinkPad eller ny konsumentdator för ljud- och bildredigering
Halloj!
Hårddisken i min nuvarande bärbara sjunger på sista versen, därtill har batteriet anslutit sig för en duett, och jag vill ha en lättare bärbar än denna 2,5 kg-kloss, även om det säkert gynnat min hälsa att flåsa och svettas med den i ryggsäcken innan jag åter sjunkit ned i sittställning som en mänsklig illustration av bokstaven C.
Jag har sökt och sökt och har väldigt begränsade tekniska kunskaper, uppskattar därför råd! Det ska vara en allrounddator som hellre är robust och tålig än snygg, och som når upp till mina krav:
– budget absolut max 9000 kr
– tillräckligt lätt och smidig att bära runt i en större axelremsväska: max 14" och <2 kg
– skönt och bra tangentbord för att skriva mycket
– kompatibilitet med Linux/Ubuntu
– klarar att köra en DAW (t.ex. Ardour, LMMS, Ableton) hyfsat
– klarar fotoredigering med GIMP (hyfsad färgreproduktion) och har HD-skärm (1080x1920)
Jag har förstått såpass mycket att 8 GB RAM och SSD (minst ~250 GB) är ett klokt val. Kompenserar med större externa hårddiskar för lagring av multimedia och projekt. Jag överväger att antingen skaffa en rekonditionerad ThinkPad, t.ex. T450s som till skillnad från sina syskon verkar ha en bra skärm, eller en av de billigaste inom ThinkPadserien i nyskick, t.ex. E495, eller en ny konsumentdator typ IdeaPad eller någon Asus ZenBook/VivoBook.
Ni förstår nog varför jag särskilt intresserar mig för ThinkPad. Det finns dock ett problem med äldre ThinkPads: de har bara är tvåkärniga processorer utan möjlighet att uppgradera till fyrkärniga. Det vore så klart väldigt gynnsamt för mina syften om den nya datorn var fyrkärnig, men är det absolut nödvändigt? Hur segt blir det om jag försöker göra musik i en rekonditionerad med tvåkärnig processor?
Stort tack på förhand, känns omöjligt att orientera sig i denna laptopdjungel!