Permalänk
Medlem

ASUS VG248QE NVIDIA G-SYNC?

Tjena
Har ett NVIDIA grafikkort i min dator o funderar på att uppgradera min 60 Hz skärm från stenåldern till en 144 Hz skärm. Hittade en ASUS VG248QE på blocket för 1300 kr vilket lät billigt o bra.

Läste på lite o som jag fattar det så kan man inte ha AMD FreeSync teknik (som skärmen i fråga har) till ett NVIDIA grafikkort. Dock så hittade jag ASUS skärmen på NVIDIAS hemsida under fliken ”G-sync compatible” https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...

Men de skulle också kunna mena en annan modell som tidigare fanns men som inte längre går att köpa. Denna modell hade nämligen G-sync kompabilitet. https://www.inet.se/produkt/2205168/asus-24-vg248qe-med-g-syn...

Min fråga är alltså om skärmen som jag föreslagit är värd att köpa begagnad för 1300 kr samt om den kommer att fungera med 144hz utan problem med min dator.

Skärmen är också 18 månader gammal , kommer det att påverka prestandan mycket?

Tacksam för alla svar!!!!!

Permalänk
Medlem

@Jackow: NVIDIA lade till stöd för VESA Adaptive Sync, vad AMD kallar FreeSync, i början av året. Skärmarna som NVIDIA listar som endast G-SYNC är de som faktiskt har G-SYNC, medan de som listas som G-SYNC Compatible har FreeSync men är verifierade av NVIDIA att fungera med Adaptive Sync tillsammans med NVIDIAs grafikkort.

Detta kräver dock ett grafikkort från 1000- eller 2000-serien, äldre grafikkort har inte stöd för det. Det kräver även att man använder DisplayPort (vilket VG248QE har), det fungerar inte över t.ex. HDMI som FreeSync ibland kan göra.

Permalänk

ja 144 hz funkar oavsett, huruvida freesync funkar eller inte låter jag vara osagt men tror det mest handlar om uppdaterad mjukvara och om nya är compatibel så tippar att även äldre av samma modell funkar till nvidia.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@Jackow: NVIDIA lade till stöd för VESA Adaptive Sync, vad AMD kallar FreeSync, i början av året. Skärmarna som NVIDIA listar som endast G-SYNC är de som faktiskt har G-SYNC, medan de som listas som G-SYNC Compatible har FreeSync men är verifierade av NVIDIA att fungera med Adaptive Sync tillsammans med NVIDIAs grafikkort.

Detta kräver dock ett grafikkort från 1000- eller 2000-serien, äldre grafikkort har inte stöd för det. Det kräver även att man använder DisplayPort (vilket VG248QE har), det fungerar inte över t.ex. HDMI som FreeSync ibland kan göra.

Ok jag har ett GTX 1070 så då borde det ju funka bra då med https://www.inet.se/produkt/2204966/asus-24-vg248qe-144hz?gcl...

Vad innebär det att jag måste använda display port? Vet inte om min dator har det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

@Jackow: Den här bilden i din länk visar väldigt bra:
.

Ditt 1070 har DisplayPort. Har du ingen DisplayPort-kabel måste du dock köpa en sån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

@Jackow: Den här bilden i din länk visar väldigt bra:
.https://inetimg3.se/img/688x386/2204966_7.jpg

Ditt 1070 har DisplayPort. Har du ingen DisplayPort-kabel måste du dock köpa en sån.

Varför måste man använda DisplayPort då? Vad händer om jag skulle använda HDMI istället? Är det någon skillnad i bildkvalitet mellan HDMI o Display port?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackow:

Varför måste man använda DisplayPort då? Vad händer om jag skulle använda HDMI istället? Är det någon skillnad i bildkvalitet mellan HDMI o Display port?

Om du vill använda adaptiv synkronisering, a.k.a. FreeSync, så måste du använda DisplayPort för att det ska fungera med ett NVIDIA-kort. NVIDIA har helt enkelt inte stöd för att köra adaptiv synkronisering över något annat gränssnitt.

Lyckligtvis så är det inget problem alls för dig om du har ett GTX 1070, eftersom DP ändå är det du vill använda då. Om du använder HDMI så får du nämligen bara ut högst 60 Hz p.g.a. begränsningar i skärmen. I övrigt är det ingen skillnad i bildkvalité mellan DP och HDMI, utan skillnaden handlar om vilka funktioner som stöds.

Sweclockers har en artikel om adaptiv synkronisering, den är väl värd att läsa om du vill få bättre koll på hur allt hänger ihop.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jackow:

Varför måste man använda DisplayPort då? Vad händer om jag skulle använda HDMI istället? Är det någon skillnad i bildkvalitet mellan HDMI o Display port?

Skickades från m.sweclockers.com

Kör du HDMI på den skärmen får du inte ut mer än 60Hz. HDMI klarar i teorin av 144Hz men i praktiken har skärmtillverkarna av någon anledning i stort sett aldrig implementerat det ordentligt. Dual link-DVI klarar också 144Hz men är helt antikt och finns inte kvar på alla grafikkort. Gör dig själv en tjänst och köp en DP-kabel, det är den moderna vägen framåt.

Permalänk
Medlem

@Jackow: ASUS VG248QE har varken G-sync eller Freesync, och finns inte heller med som "G-SYNC COMPATIBLE" hos NVIDIA. Kan i alla fall bekräfta att skärmen ger 144Hz både med Dual link DVI (följde med har jag för mig) och DisplayPort.

Permalänk
Medlem

@andreaz1 och @perost
Okej tack så jättemycket för hjälpen! Jag får se om jag slår till på den begagnade skärmen eller inte men nu förstår jag iallafall mycket bättre hur det fungerar!

Tack mina experter och det kommer antagligen fler frågor om skärmar i framtiden!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Jackow: Som @abc80piggyback påpekar så har VG248QE inte stöd för varken G-SYNC eller Freesync, jag kollade inte upp det själv utan litade på att den fanns med på listan när du sa det. Du kanske tog fel på t.ex. VG248QG som är med på listan, det är lätt att ta fel när de har så många skärmar med snarlika namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abc80piggyback:

@Jackow: ASUS VG248QE har varken G-sync eller Freesync, och finns inte heller med som "G-SYNC COMPATIBLE" hos NVIDIA. Kan i alla fall bekräfta att skärmen ger 144Hz både med Dual link DVI (följde med har jag för mig) och DisplayPort.

Skrivet av perost:

@Jackow: Som @abc80piggyback påpekar så har VG248QE inte stöd för varken G-SYNC eller Freesync, jag kollade inte upp det själv utan litade på att den fanns med på listan när du sa det. Du kanske tog fel på t.ex. VG248QG som är med på listan, det är lätt att ta fel när de har så många skärmar med snarlika namn.

De stämmer helt rätt VG248QE har inte stöd för varken G-SYNC eller Freesync.

Mvh

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av abc80piggyback:

@Jackow: ASUS VG248QE har varken G-sync eller Freesync, och finns inte heller med som "G-SYNC COMPATIBLE" hos NVIDIA. Kan i alla fall bekräfta att skärmen ger 144Hz både med Dual link DVI (följde med har jag för mig) och DisplayPort.

Skrivet av perost:

@Jackow: Som @abc80piggyback påpekar så har VG248QE inte stöd för varken G-SYNC eller Freesync, jag kollade inte upp det själv utan litade på att den fanns med på listan när du sa det. Du kanske tog fel på t.ex. VG248QG som är med på listan, det är lätt att ta fel när de har så många skärmar med snarlika namn.

Skrivet av Paw:

De stämmer helt rätt VG248QE har inte stöd för varken G-SYNC eller Freesync.

Mvh

Det gick att köpa till en G-sync modul till vg248qe ett tag. Skulle gissa att det rör sig om detta. Ni har rätt i att den från början saknar stöd för g-sync (skärmen lanserades 2012), men det finns uppgraderade exemplar. Den finns även med i nvidias lista, jag kollade precis.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem
Skrivet av abc80piggyback:

@Jackow: ASUS VG248QE har varken G-sync eller Freesync, och finns inte heller med som "G-SYNC COMPATIBLE" hos NVIDIA. Kan i alla fall bekräfta att skärmen ger 144Hz både med Dual link DVI (följde med har jag för mig) och DisplayPort.

Vad har du för grafikkort då? NVIDIA?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Garvey @perost @paw

Nu blir jag förvirrad finns den i NVIDIAS G-Sync lista eller inte?
Och om skärmen varken har G-Sync eller FreeSync, vad har den då? Är den mindre bra än andra skärmar då?

Jag bara hittade den här skärmen när jag kollade lite snabbt på inet innan. Men som sagt har jag väldigt lite erfarenhet av skärmar så om ni har någon annan bra skärm att rekommendera inom ungefär samma prisklass så är det väldigt uppskattat!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Garvey:

Det gick att köpa till en G-sync modul till vg248qe ett tag. Skulle gissa att det rör sig om detta. Ni har rätt i att den från början saknar stöd för g-sync (skärmen lanserades 2012), men det finns uppgraderade exemplar. Den finns även med i nvidias lista, jag kollade precis.

https://www.inet.se/produkt/2205168/asus-24-vg248qe-med-g-syn...

Ovärda skärmar förövrigt, panelerna är typ 10 år gamla eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

https://www.inet.se/produkt/2205168/asus-24-vg248qe-med-g-syn...

Ovärda skärmar förövrigt, panelerna är typ 10 år gamla eller något.

Har du någon rekommendation på någon lite nyare skärm inom ungefär samma prisklass?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jackow:

Har du någon rekommendation på någon lite nyare skärm inom ungefär samma prisklass?

Skickades från m.sweclockers.com

Prisklassen 1300 kr? Eller menar du nypris runt 2600 kr?
Vad ska du använda skärmen till?
Hade kikat på en C24G1 eller något liknande, finns för 1990, eller fanns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Prisklassen 1300 kr? Eller menar du nypris runt 2600 kr?
Vad ska du använda skärmen till?
Hade kikat på en C24G1 eller något liknande, finns för 1990, eller fanns.

Tänkte runt 3000 i nypris. Ska framförallt användas till att spela snabba fps spel som cs o overwatch.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

https://www.inet.se/produkt/2205168/asus-24-vg248qe-med-g-syn...

Ovärda skärmar förövrigt, panelerna är typ 10 år gamla eller något.

Frågar du mig är det noll skillnad mot dagens skärmar med samma specs. Helt okej skärm runt tusenlappen beg. Vill man ha bättre kostar det naturligtvis mer.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jackow:

Tänkte runt 3000 i nypris. Ska framförallt användas till att spela snabba fps spel som cs o overwatch.

Skickades från m.sweclockers.com

Spara till 4k och köp en freesync 240hz skärm då, om du främst spelar CS och OW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

...Sweclockers har en artikel om adaptiv synkronisering, den är väl värd att läsa om du vill få bättre koll på hur allt hänger ihop.

Rekommenderas varmt! Mycket bra artikel. Kolla sammanfattningen i alla fall.
"När du renderar spelen i mycket hög frekvens, flera hundra FPS och långt högre än skärmens frekvens. Då bidrar inte adaptiv synkronisering med något eftersom funktionen endast är aktuell när du renderar under skärmens högsta frekvens. Typexempel är snabba shooters som Counter-Strike och Fortnite. Där prioriterar de flesta en traditionell lösning med V-Sync: Off."

Här hemma körs
* Fortnite (inga otrevliga bildfenomen när FPS droppar under 144)
* Overwatch (en och annan sällsynt tearing har jag för mig, var ett tag sedan)
* Minecraft (när FPS droppar under 144 så läser grafikkortet på 72, detta då och då med CPU i5-4430S, mkt sällan med i7-4770K, aldrig med i7-9700K)
* Apex (en och annan sällsynt tearing, ingen har dock klagat)
* CSGO (inga problem)

Skrivet av Jackow:

Vad har du för grafikkort då? NVIDIA?

Skickades från m.sweclockers.com

Dual link DVI på ett ASUS GTX 1060 Dual 6GB, Displayport på ett RTX 2070.

Skrivet av Jackow:

Tänkte runt 3000 i nypris. Ska framförallt användas till att spela snabba fps spel som cs o overwatch.

Skickades från m.sweclockers.com

Om jag ska försöka våga sammanfatta (rätta gärna, kom med era erfarenheter) en fråga som i slutänden beror på så många saker såsom cpu, gpu, skärm, spel o inställningar däri etc, så:
- Med de snabba spel du nämner så kommer det att fungera bra med VG248QE - i meningen att adaptiv synk inte behövs vid spel/spelmotor som klarar ge hög FPS >> skärmens Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Spara till 4k och köp en freesync 240hz skärm då, om du främst spelar CS och OW.

Problemet var ju det att FreeSync kanske inte fungerar så bra med ett NVIDIA kort. Men å andra sidan kostar G-Sync skärmar sjukt mycket så tror inte jag har något val.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av abc80piggyback:

Rekommenderas varmt! Mycket bra artikel. Kolla sammanfattningen i alla fall.
"När du renderar spelen i mycket hög frekvens, flera hundra FPS och långt högre än skärmens frekvens. Då bidrar inte adaptiv synkronisering med något eftersom funktionen endast är aktuell när du renderar under skärmens högsta frekvens. Typexempel är snabba shooters som Counter-Strike och Fortnite. Där prioriterar de flesta en traditionell lösning med V-Sync: Off."

Här hemma körs
* Fortnite (inga otrevliga bildfenomen när FPS droppar under 144)
* Overwatch (en och annan sällsynt tearing har jag för mig, var ett tag sedan)
* Minecraft (när FPS droppar under 144 så läser grafikkortet på 72, detta då och då med CPU i5-4430S, mkt sällan med i7-4770K, aldrig med i7-9700K)
* Apex (en och annan sällsynt tearing, ingen har dock klagat)
* CSGO (inga problem)

Dual link DVI på ett ASUS GTX 1060 Dual 6GB, Displayport på ett RTX 2070.

Om jag ska försöka våga sammanfatta (rätta gärna, kom med era erfarenheter) en fråga som i slutänden beror på så många saker såsom cpu, gpu, skärm, spel o inställningar däri etc, så:
- Med de snabba spel du nämner så kommer det att fungera bra med VG248QE - i meningen att adaptiv synk inte behövs vid spel/spelmotor som klarar ge hög FPS >> skärmens Hz.

Aha, är G-sync samma sak som FreeSync då? Alltså är det adaptiv sync bara att FreeSync e till AMD o G-Sync är till NVIDIA?

Vill ju helst inte spendera så mycket pengar men vill ha en skärm med hög Hz och bra färgåtergivning. VG248QE kanske lever upp bra till mina krav.

Men om jag skulle börja spela lite mer grafikkrävande spel som jag kanske bara kommer upp i exempelvis 60 fps på och inte har en skärm med adaptiv synkning. Skulle detta ändå fungera? För då känns det ju absolut som att jag lika gärna kan köpa en utan adaptiv synk!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackow:

Problemet var ju det att FreeSync kanske inte fungerar så bra med ett NVIDIA kort. Men å andra sidan kostar G-Sync skärmar sjukt mycket så tror inte jag har något val.

FreeSync fungerar vad jag läst ungefär lika bra med NVIDIA som AMD nu för tiden.

Skrivet av Jackow:

Aha, är G-sync samma sak som FreeSync då? Alltså är det adaptiv sync bara att FreeSync e till AMD o G-Sync är till NVIDIA?

Vill ju helst inte spendera så mycket pengar men vill ha en skärm med hög Hz och bra färgåtergivning. VG248QE kanske lever upp bra till mina krav.

Men om jag skulle börja spela lite mer grafikkrävande spel som jag kanske bara kommer upp i exempelvis 60 fps på och inte har en skärm med adaptiv synkning. Skulle detta ändå fungera? För då känns det ju absolut som att jag lika gärna kan köpa en utan adaptiv synk!

Dessa frågor tas upp i den länkade guiden.

Permalänk
Skrivet av Jackow:

Aha, är G-sync samma sak som FreeSync då? Alltså är det adaptiv sync bara att FreeSync e till AMD o G-Sync är till NVIDIA?

Vill ju helst inte spendera så mycket pengar men vill ha en skärm med hög Hz och bra färgåtergivning. VG248QE kanske lever upp bra till mina krav.

Men om jag skulle börja spela lite mer grafikkrävande spel som jag kanske bara kommer upp i exempelvis 60 fps på och inte har en skärm med adaptiv synkning. Skulle detta ändå fungera? För då känns det ju absolut som att jag lika gärna kan köpa en utan adaptiv synk!

Skickades från m.sweclockers.com

G-sync och är Freesync är i stort sett samma sak.

största skillnaden är att "typ" öppen teknik som vem som helst får använda medans G-sync är Nvidias teknik och fungerar bara med Nvidia hårdvara.

Nvidia gick in stenhårt på att få sälja sitt G-sync och valde därför bort stöd för freesync fram till ganska nyligen när de öppnade upp för användning användning av freesync på sina kort.

Så själva Freesync tekniken tillhör inte AMD bara blev att de associeras iom att bara AMD haft stöd för det fram tills Nvidia hoppade på Freesync tåget också.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garvey:

Det gick att köpa till en G-sync modul till vg248qe ett tag. Skulle gissa att det rör sig om detta. Ni har rätt i att den från början saknar stöd för g-sync (skärmen lanserades 2012), men det finns uppgraderade exemplar. Den finns även med i nvidias lista, jag kollade precis.

Hej, letade litet och fann
https://www.webhallen.com/se/product/189510-ASUS-VG248QE-24-1...
Så du hade så rätt, sorry.
Så, om TS möjligen hittat en sådan på annons så blir det nog bra med den, så är chansen större att det fungerar bra även med spel med lägre FPS än skärmens Hz som TS nämnde som eventuellt nytt krav precis.

Skrivet av Jackow:

...Vill ju helst inte spendera så mycket pengar men vill ha en skärm med hög Hz och bra färgåtergivning. VG248QE kanske lever upp bra till mina krav.
Skickades från m.sweclockers.com

- Bra färgåtergivning, hög Hz o G-sync medför ny IPS-skärm 2560x1440 för kanske 6-7' och då behövs starkt grafikkort också...
- VG248QE har ganska kass färgåtergivning tycker jag. Men ser bra ut i spel. Det är det man har den till. Bara att gå från 60 till 144 kommer att ge en smoothness du inte vill vara utan...
Lycka till med uppgraderingen!

Permalänk
Medlem

@Jackow om du köper skärmen, försäkra dig om att den har g-syncmodulen. 1300 för en vanlig vg248qe är lite i överkant. Läs även recensionen på sidan du länkade, verkar som att modden tar bort OSD-menyn.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Bildexpert 📺

@Jackow: Blev snabbt rörigt här, hoppas jag hänger med på allt.

Du funderar på 1300 kr för en begagnad och ganska gammal 144 Hz-skärm vars grundkonstruktion hängt med sedan 2012? Den går fortfarande att köpa ny för ca 2700 kronor men verkar i alltså vara samma, snart sju år gamla modell med åldersstigen HDMI etc.

Du funderar på G-Sync men spelar idag spel där man som regel inte vinner på adaptiv sync, eller ens per funktion inte kan använda adaptiv synk eftersom man som regel siktar på FPS högre än skärmens högsta frekvens. Likt med CSGO m.fl.

Du har önskemål om kvalitet på färgåtergivning? Där är skärmar som VG248QE bland det absolut sämsta man kan köpa idag.

Men du har fortfarande budget för att köpa en ny skärm? Hur stor är den budgeten? För det avgör var du kan landa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jackow:

Problemet var ju det att FreeSync kanske inte fungerar så bra med ett NVIDIA kort. Men å andra sidan kostar G-Sync skärmar sjukt mycket så tror inte jag har något val.

Skickades från m.sweclockers.com

Freesync kan användas med Nvidia kort idag.

240hzarna fungerar med Nvidia utan några problem.

Du spelar dock inte spel där Freesync eller Gsync ens kommer vara av nytta.

Men 240hz borde du sikta på om du verkligen spenderar mest av din tid i CS/OW.