AMD Ryzen 3000-serien jämförs med Intel Core 9000-serien i flertalet speltitlar

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 3000-serien jämförs med Intel Core 9000-serien i flertalet speltitlar

Under presentationen av Ryzen 3000-serien jämför AMD de nya processorerna med konkurrenten Intels motsvarigheter. Resultaten är i många fall likvärdiga.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så mycket för Intels klagan att AMD bara visar syntetiska siffror och inte jämför i spel där det räknas

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Mäter man storleksskillnaderna på grafen så får man dessa siffror.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

Blir en bra uppgradering till höst! Verkligen dags att slänga ut min gamla i7 2700k.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om de är så här jämna på 1080 så kan man väl anta att de kommer vara i princip likvärdiga i högre upplösningar. Snart vet vi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nocto:

Blir en bra uppgradering till höst! Verkligen dags att slänga ut min gamla i7 2700k.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här! Nu är frågan om jag ska nöja mig med 3900X eller slå till stort på 3950X. Lutar lite åt 3900X och lägga mellanskillnaden på bättre RAM istället troligen.

Permalänk
Medlem

Ser ut som det jag var rädd för nämligen att priserna kommer närma sig Intels nu när prestandan närmar sig Intels.
Hade väl hoppas att de satte lite mer pris på priserna allmänt men vi får se när de väl är släppta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Som vanligt när AMD är på gång att släppa något nytt. "Med den här produkten ska AMD slå Intel/Nvidia"..."nä men nu den här gången, Nvidia Titan dödare"....."Okej okej den här gången kommer AMD garanterat vara bäst" och så kryddas det på med lite "tester" ifrån Gamer Meld, Hardware Unboxed.

Vem vet AMD kanske får fram "världens bästa spel cpu", och då handlar man en sådan om man vill ha den, sedan kommer Intel kontra med något nytt osv.

Läser man kommentarerna på Sweclockers ser det ut som att "Raawwhggh! nu vinner AMD guld & Intel kommer gå i konkurs och ge upp direkt, 9900k trololo"

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Som vanligt när AMD är på gång att släppa något nytt. "Med den här produkten ska AMD slå Intel/Nvidia"..."nä men nu den här gången, Nvidia Titan dödare"....."Okej okej den här gången kommer AMD garanterat vara bäst" och så kryddas det på med lite "tester" ifrån Gamer Meld, Hardware Unboxed.

Vem vet AMD kanske får fram "världens bästa spel cpu", och då handlar man en sådan om man vill ha den, sedan kommer Intel kontra med något nytt osv.

Läser man kommentarerna på Sweclockers ser det ut som att "Raawwhggh! nu vinner AMD guld & Intel kommer gå i konkurs och ge upp direkt, 9900k trololo"

Hypen handlar mest om att hoppas Intel får konkurrens och därav prispress vilket gynnar oss konsumenter.
Men visst det går tydligen att tolka på ditt vis med 😄

Permalänk
Medlem

Ser trevlans ut det här! Är 3700X/3800X jag siktat in mig på så ser fram emot Swec test på dem även om denna försmak är trevlig också

Blir till hösten...eller efter semestern snarare så sen sommar-tidig höst typ. Får se lite. Beror ju på om det råkar vara något man vill ha till burken som lanseras lite senare tex.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Mäter man storleksskillnaderna på grafen så får man dessa siffror.

https://i.imgur.com/U08hocA.png

Mycket trevliga siffror! AMD har verkligen lyckats täppa till skillnaderna i FPS och kommit upp på Intels nivå här!

Ska bli intressant att se hur pass väl dessa nu överklockar samt vilken prestanda som finns att hämta från överklockning av bl.a. RAM, Infinity Fabric (om det blir nu möjligt) m.m.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Som vanligt när AMD är på gång att släppa något nytt. "Med den här produkten ska AMD slå Intel/Nvidia"..."nä men nu den här gången, Nvidia Titan dödare"....."Okej okej den här gången kommer AMD garanterat vara bäst" och så kryddas det på med lite "tester" ifrån Gamer Meld, Hardware Unboxed.

Vem vet AMD kanske får fram "världens bästa spel cpu", och då handlar man en sådan om man vill ha den, sedan kommer Intel kontra med något nytt osv.

Läser man kommentarerna på Sweclockers ser det ut som att "Raawwhggh! nu vinner AMD guld & Intel kommer gå i konkurs och ge upp direkt, 9900k trololo"

Haha, precis så tycker jag med. Än så länge har det inte hänt. Men som nedan skrev

Skrivet av ZyntaX:

Hypen handlar mest om att hoppas Intel får konkurrens och därav prispress vilket gynnar oss konsumenter.
Men visst det går tydligen att tolka på ditt vis med 😄

Är väl lite det jag gillar med alla fanbois på röda laget; Kämpa på ni så sänker det priserna på de produkterna jag vill ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Som vanligt när AMD är på gång att släppa något nytt. "Med den här produkten ska AMD slå Intel/Nvidia"..."nä men nu den här gången, Nvidia Titan dödare"....."Okej okej den här gången kommer AMD garanterat vara bäst" och så kryddas det på med lite "tester" ifrån Gamer Meld, Hardware Unboxed.

Vem vet AMD kanske får fram "världens bästa spel cpu", och då handlar man en sådan om man vill ha den, sedan kommer Intel kontra med något nytt osv.

Läser man kommentarerna på Sweclockers ser det ut som att "Raawwhggh! nu vinner AMD guld & Intel kommer gå i konkurs och ge upp direkt, 9900k trololo"

Är det sådant som håller dig vaken på nätterna? Att stora snälla Intel som medverkat till en sådan fantastisk sund konkurrens de senaste decennierna skulle få hamna i skuggan av AMD? Ja det vore ju verkligen förskräckligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Ser ut som det jag var rädd för nämligen att priserna kommer närma sig Intels nu när prestandan närmar sig Intels.
Hade väl hoppas att de satte lite mer pris på priserna allmänt men vi får se när de väl är släppta.

Skickades från m.sweclockers.com

3900X, med 12 kärnor och 24 trådar lanseras med ett pris på $499.

9900K, med 8 kärnor och 16 trådar lanserades med ett pris på $488. (Eller skall man säga 8 kärnor och 8 trådar?)

50% fler kärnor och 50% fler trådar (eller 200% fler trådar?) för $11 mer?

Vad tar Intel för en processor med 12 kärnor?

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Viceroy:

Är det sådant som håller dig vaken på nätterna? Att stora snälla Intel som medverkat till en sådan fantastisk sund konkurrens de senaste decennierna skulle få hamna i skuggan av AMD? Ja det vore ju verkligen förskräckligt...

Vart i mitt inlägg läste du att det "håller mig vaken om nätterna" eller att jag tycker att "Intel är stora och snälla" ?

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Känns som att fler streamers kommer gå över till AMD. De brukar göra reklam för produkterna de använder i sina burkar, kommer det att få gemene gamer att se AMD som ett alternativ?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Är det sådant som håller dig vaken på nätterna? Att stora snälla Intel som medverkat till en sådan fantastisk sund konkurrens de senaste decennierna skulle få hamna i skuggan av AMD? Ja det vore ju verkligen förskräckligt...

Problemet för vissa är om de har låst fast sig vid ett lag och det laget kanske inte ändrar priserna. Det är ju lite surt. Att sitta och fundera på om man vill ha en säker cpu med avstängd HT eller inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ragnarok:

Som vanligt när AMD är på gång att släppa något nytt. "Med den här produkten ska AMD slå Intel/Nvidia"..."nä men nu den här gången, Nvidia Titan dödare"....."Okej okej den här gången kommer AMD garanterat vara bäst" och så kryddas det på med lite "tester" ifrån Gamer Meld, Hardware Unboxed.

Vem vet AMD kanske får fram "världens bästa spel cpu", och då handlar man en sådan om man vill ha den, sedan kommer Intel kontra med något nytt osv.

Läser man kommentarerna på Sweclockers ser det ut som att "Raawwhggh! nu vinner AMD guld & Intel kommer gå i konkurs och ge upp direkt, 9900k trololo"

Nyhetssidor vill ju locka klick, därför vill de skapa känslor med rubriken.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Tyckte det kändes lite rörande/gulligt att de ändå framhöll att vara lika i spelprestanda eller någon procent sämre, ändå var bra. Vilket det ju är. Men det kändes som att de hade sånt vind i seglen att man var rädd att endast krossiffror hade dugit för dem.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka att hur man presenterade siffror med fps nummer över endast den ena stapeln osv kunde varit bättre. Men hur jag än vrider och vänder på det så ser de ut att vara ikapp, inte bara i "syntetiska tester" utan även spel. Hade de varit inom 5-10% så hade det varit värt det alla dagar i veckan för mig. Alla extra kärnor och allt som jag kan använda dem till är värt de få potentiella procenten. Deras lineup och priserna är långt bättre än jag trodde vi skulle få se.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Vem vet AMD kanske får fram "världens bästa spel cpu", och då handlar man en sådan om man vill ha den, sedan kommer Intel kontra med något nytt osv.

Det är just det som är sund konkurrens. Något Intel tyvärr, med väldigt konsumentovänliga metoder, dödade förra gången och vi lever med sviterna av det fram till dags dato. Att hoppas att AMD dominerar ett tag är nog inte fel om man vill ha konkurens. Intel har pengarna, Intel har marknadsandelarna och det är nog bara något riktigt omskakande som skulle få Intel att vakna upp och börja tänka konsument och innovation för konsumenter igen.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

3900X eller 3950x kommer göra sig perfekt i en whitebox esxi-maskin! Är verkligen läge att byta ut min 3770S

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

3900X, med 12 kärnor och 24 trådar lanseras med ett pris på $499.

9900K, med 8 kärnor och 16 trådar lanserades med ett pris på $488. (Eller skall man säga 8 kärnor och 8 trådar?)

50% fler kärnor och 50% fler trådar (eller 200% fler trådar?) för $11 mer?

Vad tar Intel för en processor med 12 kärnor?

9920X med 12 kärnor och 24 trådar för $1199

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

vill veta hur bra de KLOCKA!

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Nu när det visat sig att 3900X inte lider av prestandaörlust i och med 2 chiplets så lutar det mer åt den. AMD har ju även visat vad man kan ha de 4 extra kärnorna till, så det är nice nice

Jag tycker även det är mycket orättvist och onyanserat att kalla det för att "Priset börjar närma sig Intel".... Hörrni! Skärpning. Vad kostar Intel's 12-kärniga om jag får fråga? Visst, 3900X kostar ungefär som 9900K, men man får 50% fler kärnor, så inte rättvist att jämföra alls.

Nöjer man sig med 8 finns 3800X som även den presterar som 9900K men till ett mycket lägre pris.

Så nej man får verkligen leta och leta förgäves för att hitta något negativt att säga om detta, och även då så känns det bara krystat och fånigt. Det här är rakt igenom en helt fantastisk lansering utan några nämnvärda nackdelar.

Och då har vi inte ens sett vad de går för när man klockar dem!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ja det verkar ju inte vara någon knock-out direkt när deras egna valda exempel visar på något sämre än Intel. Nu får jag tänka över ifall jag verkligen skall köra AMD denna vända.

Permalänk
Medlem

Skönt att man slapp köpa 9900K plus en AIO för 1500kr tillsist. Blir perfa detta! *gnuggar händerna*

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hjälpsam

För första gången i världshistorian (verkar) AMD ha bäst CPU till CS. DET är stort.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Tycker det ser mycket lovande ut och personligen kommer jag nog köpa min första AMD till nästa hemmaserver.
Särskilt nu när ASRock Rack släppt moderkort med X470 som har IPMI och 10Gb LAN.

Jag gissar tyvärr att med överklock drar Intel ifrån även här när det gäller desktop/workstation.
Men man kan hoppas att AMD har bättre utrymme för överklock denna omgång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

För första gången i världshistorian (verkar) AMD ha bäst CPU till CS. DET är stort.

Den var faktiskt lite oväntad, det var coolt faktiskt. Synd bara att det inte var samma för alla spel. Frågan är ju också vad för grafikkort de använt, de verkar ju bli GPU limited rätt fort vid 1080p i t.e.x. PUBG. Har de inte använt ett 2080 Ti eller likvärdigt så kan man ju mer eller mindre kasta siffrorna i papperskorgen.

Helt nöjd var jag inte iaf, Intelpropparna kan man ju dessutom OCa lätt, det verkar ju inte varit AMDs starka sida tidigare.