Huawei försenar vikbara Mate X – kan lanseras med eget operativsystem

Permalänk
Melding Plague

Huawei försenar vikbara Mate X – kan lanseras med eget operativsystem

Det tilltänkta lanseringsdatumet för Huaweis vikbara telefon Mate X har skjutits från juni till september, där förbättringar av skärmen anges som anledning till förseningen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Heja Huawei!

Permalänk

Frågan är väl vem som vill ha deras os, utan alla appar....

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

så... Haha! Ja vad skall de göra? Samsungs vikbara var ju så pinsamt trasig så det fanns inte, så det är klart att det är självklart att alla andra företag som också skall lansera vikbart är nu extra försiktiga och kollar kvaliteten extra noga innan det blir en skarp lansering, såsom det skall vara tycker jag. Jag gillar verkligen inte när företag hastar ut produkter och hoppas på flax med byggkvaliteten. Det skall vara rejäla grejer som är byggda för att hålla och inte går sönder. Gäller oavsett om det är telefonerr, grafikkort, processorer, spikpistoler, sängkläder eller vad det än må vara. Fuskar man med kvaliteten skall man med rätta få se på fan. Så är det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

fan va kineserna jobbar just nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Frågan är väl vem som vill ha deras os, utan alla appar....

utanför asien har jag svårt att se någon större skara som vill det ...

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

utanför asien har jag svårt att se någon större skara som vill det ...

Precis.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Kanske hade varit ett läge för Huawei att introducera en slags Dual-Boot där enheten kan startas i ett rent Open Source Android utan Google, samt Huaweis egna system. Om det nu inte blir i sort sett samma sak vill säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

On topic så... Haha! Ja vad skall de göra? Samsungs vikbara var ju så pinsamt trasig så det fanns inte, så det är klart att det är självklart att alla andra företag som också skall lansera vikbart är nu extra försiktiga och kollar kvaliteten extra noga innan det blir en skarp lansering, såsom det skall vara tycker jag. Jag gillar verkligen inte när företag hastar ut produkter och hoppas på flax med byggkvaliteten. Det skall vara rejäla grejer som är byggda för att hålla och inte går sönder. Gäller oavsett om det är telefonerr, grafikkort, processorer, spikpistoler, sängkläder eller vad det än må vara. Fuskar man med kvaliteten skall man med rätta få se på fan. Så är det.

Telefoner kanske har samma framtid som dagens pc spel? Släpper ett spel efter en flashig trailer, "jaha när får vi den här coola kamerafunktionen då?"
Tillverkaren : ehm ja visst..den är under klnstruktion, så om ca 6mån.....bakom en betalvägg sp klart. Om 1år så har ni hela den färdiga produkten, lagom till nästa halvfärdiga telefon släpps"

#bf1, #bf5, #anthem m.m 🤯

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Huawei är idag det enda företaget som gör vettiga telefoner utan för mycket bloat, så oavsett kommunist eller inte, jag tar en!

Visst inte massa bloatware, men det är inga bang for the buck lurar längre som var orsaken att många i familjen inklusive mig själv körde med deras telefoner. Finns andra kinesiska märken som är bättre IMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Huawei är idag det enda företaget som gör vettiga telefoner utan för mycket bloat, så oavsett kommunist eller inte, jag tar en!

De är verkligen inte det enda företaget utan mycket bloat.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk

Med det sagt, så är min Huawei lur den bästa och mest prisvärda lur jag någonsin haft, samma prestande som dyrare saker men till en 1/3 av priset.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Nätälskare:

Visst inte massa bloatware, men det är inga bang for the buck lurar längre som var orsaken att många i familjen inklusive mig själv körde med deras telefoner. Finns andra kinesiska märken som är bättre IMO

Vilka märken då?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Jag menar att det är komponentbrist som stoppar dom och att de kämpar för at få köra komlpett ANdroid. Utna Android kommer hårdvaran inte att säja hur bra den än är.

Permalänk
Medlem

Jag köper en bara för att gynna Huawei!
Älskar deras mobiler , lets go Huawei!!!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Vi kan nog bli snabbt bli eniga om att vi inte behöver ännu en Kina vs USA-tråd så låt oss återgå till topic: Huawei försenar vikbara Mate X – kan lanseras med eget operativsystem

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Agiri:

20k nej tack

Japp, och rörliga delar? NEJ tack...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inaktiv

Inte konstigt att de ej lanserar Mate X nu. Men lansera den utan Android så blir den en flopp, då kundkretsen blir alldeles för liten.
När politiker är inne och motverkar företag förstör marknaden, jag hade planerat att köpa en annan pryl i runt 25 000kr klassen nu till sommaren. Men blir det en blockad emot detta kinesiska företag så bli jag inte lite sur, vilket bidrog till att jag troligen ej köper något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Visst inte massa bloatware, men det är inga bang for the buck lurar längre som var orsaken att många i familjen inklusive mig själv körde med deras telefoner. Finns andra kinesiska märken som är bättre IMO

Ja deras P-serie har ju blivit mer premium numera, det håller jag med om. Jag var själv sugen på en sådan men att hosta fram 5-6 tusen för en lur, det gör jag bara inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

De är verkligen inte det enda företaget utan mycket bloat.

Nix, men de enda som gör vettiga och snygga telefoner utan bloat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Nix, men de enda som gör vettiga och snygga telefoner utan bloat...

Så är det ju inte heller dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Fansen kan jubla nu men det här kommer bli en värre flopp än samsung’s försök. Operativsystem, processor och skärm från kina plus en konstruktion som inte klarar normalt användande, inga vikbara skärmar kommer att fungera så länge vi inte har vikbart glas - punkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Inaktiv

Vem vet, deras os kan ju bli bra, har läst att de ska vara 60% snabbare en android.
Jag kan lätt vara utan google.

Permalänk
Skrivet av anon301768:

Vem vet, deras os kan ju bli bra, har läst att de ska vara 60% snabbare en android.
Jag kan lätt vara utan google.

Men kan du vara utan apparna?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blue eyed devil:

Men kan du vara utan apparna?

Vilka appar? Vem har sagt att appar försvinner, dom har ju redan en egen app store och dom bjuder in alla som vill utveckla appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Vilka appar? Vem har sagt att appar försvinner, dom har ju redan en egen app store och dom bjuder in alla som vill utveckla appar.

Vilka appar? Swish, svenska bank-appar och BankID är det första jag kommer att tänka på. Saker som var svårt att få fason på under tiden jag körde en enklare Windows Phone-telefon.

App-utvecklingen kan vara ett trögflytande maskineri och förutsätter i stor utsträckning meningsfull marknadsnärvaro för att motivera utveckling, eller portning, till nya operativsystem. Släpper Huawei nya produkter utanför Kina med eget operativsystem kommer deras produkter attrahera rätt få. Det blir en stor uppoffring att gå från iOS eller Android, med stöd för allt, till ett tredje operativsystem med osäker nutid och framtid i väst.

Permalänk
Inaktiv

Eftersom dom är näst störtsa tillverkaren i världen och de finns gott om användare så tror jag att de kan lösa sig om deras os är bra, är lite skillnad mot windows telefonen som har 0,1% av marknaden, med tanke på hur pass bra telefoner dom tillverkar så finns de inget som säger att deras os också lyckas men de återstår att se.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oceanic:

Fansen kan jubla nu men det här kommer bli en värre flopp än samsung’s försök. Operativsystem, processor och skärm från kina plus en konstruktion som inte klarar normalt användande, inga vikbara skärmar kommer att fungera så länge vi inte har vikbart glas - punkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Huawei:s konstruktion med mycket vidare radie på skärmen gör möjligheten till att använda tunt glas väldigt mycket större än med Samsungs lösning iaf.

Jag vet inte hur många Huawei du ägt och använt men jag har haft 3 och kvalitetsmässigt har alla legat i absoluta toppen. Kommer fortsätta med Huawei så långt det är möjligt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Eftersom dom är näst störtsa tillverkaren i världen och de finns gott om användare så tror jag att de kan lösa sig om deras os är bra, är lite skillnad mot windows telefonen som har 0,1% av marknaden, med tanke på hur pass bra telefoner dom tillverkar så finns de inget som säger att deras os också lyckas men de återstår att se.

Idag har Windows Phone skitsvag marknadsposition. Om inte annat genom att operativsystemet självdött och inte längre är ett projekt Microsoft underhåller. Men i vissa europeiska länder hade Windows Phone uppemot 10% av marknaden i stötar en gång i tiden.

Jag ser inte att Huawei har någon framtid i Europa med ett nytt operativsystem. I nördkretsar verkar Huawei få fina omdömen för att pilla in bra teknik för bra pris, men i den bredare marknaden når Huawei framgångar genom sitt i Android-kretsar konkurrenskraftiga pris. Byter man ut operativsystemet höjer man trösklarna för slutanvändarna, särskilt de mindre tekniskt kunniga. En tråkig inlärningskurva som Microsoft förlorade mycket på, trots att jag upplevde deras operativsystem kompetent, lättöverskådligt och hyfsat genomtänkt.

Permalänk
Inaktiv

Återstår att se, tycker de är bra med flera länder en bara Usa när de gäller mobila os.