Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Ungefär samma sak. Grilla är överskattat.

Njä, som att säga att onanera är detsamma som att ha sex..det funkar men inte riktigt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ungefär samma sak. Grilla är överskattat.

Ungefär samma sak? Det är som att säga att pulvermos smakar som riktig potatismos.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Inaktiv

Det ser ut att bli en trevlig sommar för mig, mycket reng och mycket sol. Och jag ser både $ växa upp på åkermarkerna och i skogen.

Skrivet av cyklonen:

Ungefär samma sak. Grilla är överskattat.

Ingen gourmand (matälskare) påstår att stekt och grilla är ungefär samma sak, det blir så olika tillagad så det inte är klokt. Det finns sedan olika slags grillning, alltifrån el, gasol, kol, trä.
Där varje område i sin tur kan delas upp i olika. Kolla in denna smoke: https://www.youtube.com/watch?v=wHsTg6wh8GQ

Jag själv har en gasolgrill av dyrare slag (kostar över 10 000kr) och vi kommer grilla på den nästan varannan dag. Och ja, jag känner skillnad på kol och gasol. Men orka använda kolgrill varannan dag.

Permalänk
Inaktiv

Ingen vidare värme senaste dagarna, gick från 25 grader varmt till 10 grader och iskall vind.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon301768:

Ingen vidare värme senaste dagarna, gick från 25 grader varmt till 10 grader och iskall vind.

Nä, verkligen inte, här är det våt råkyla, i morrn skall det bli extrem regn dessutom, närmare 30 mm här.
Fast det är nog bra att det fylls på sedan torkan i fjol.

AC känns iaf väldigt, väldigt avlägset just nu, snarare vill man ju elda för att det skall bli varmt inne...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Ingen vidare värme senaste dagarna, gick från 25 grader varmt till 10 grader och iskall vind.

Skrivet av Mizzarrogh:

Nä, verkligen inte, här är det våt råkyla, i morrn skall det bli extrem regn dessutom, närmare 30 mm här.
Fast det är nog bra att det fylls på sedan torkan i fjol.

AC känns iaf väldigt, väldigt avlägset just nu, snarare vill man ju elda för att det skall bli varmt inne...

Dedär vanliga bait'n'switch som brukar hända, varm vår, kall försommar, mild till varm eftersommar.

Finns ju iaf regn så man får grilla i år.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det ser ut att bli en trevlig sommar för mig, mycket reng och mycket sol. Och jag ser både $ växa upp på åkermarkerna och i skogen.

Ingen gourmand (matälskare) påstår att stekt och grilla är ungefär samma sak, det blir så olika tillagad så det inte är klokt. Det finns sedan olika slags grillning, alltifrån el, gasol, kol, trä.
Där varje område i sin tur kan delas upp i olika. Kolla in denna smoke: https://www.youtube.com/watch?v=wHsTg6wh8GQ

Jag själv har en gasolgrill av dyrare slag (kostar över 10 000kr) och vi kommer grilla på den nästan varannan dag. Och ja, jag känner skillnad på kol och gasol. Men orka använda kolgrill varannan dag.

OT: på tal om elgrill. Har någon provat elgrill? Tänkte köpa och grilla under spisfläkten eftersom det inte är så populärt att grilla på balkongen i lägenhetshus.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på en sval, torr och vindsvag sommar. Då kan jag få sova ordentligt. Förra sommaren hade jag 27-30 grader i sovrummet i flera månader. Över 20 grader sover jag markant sämre, och vid 27 var sömnen katastrofal. Jag var som en zombie större delen av sommaren.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag hoppas på en sval, torr och vindsvag sommar. Då kan jag få sova ordentligt. Förra sommaren hade jag 27-30 grader i sovrummet i flera månader. Över 20 grader sover jag markant sämre, och vid 27 var sömnen katastrofal. Jag var som en zombie större delen av sommaren.

Känns klart behagligare luft i år helt klart. Förra året fick man ju tvätta sängkläderna med sin svett. Har inte varit så hittills i år

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av willesakken:

OT: på tal om elgrill. Har någon provat elgrill? Tänkte köpa och grilla under spisfläkten eftersom det inte är så populärt att grilla på balkongen i lägenhetshus.

Jo. Min farsa körde elgrill ett antal år och det funkade helt ok, även 8m det inte blev så mycket grillsmak. Köpte en själv förra sommaren men det funkade inte alls för mig. Jag körde dock mest utomhus och vinden verkade blåsa bort värmen på något sätt, så saker blev liksom inte klara. I år blir det kolgrill istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willesakken:

OT: på tal om elgrill. Har någon provat elgrill? Tänkte köpa och grilla under spisfläkten eftersom det inte är så populärt att grilla på balkongen i lägenhetshus.

https://www.facebook.com/svt/videos/1662038880505360/?v=1662038880505360

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Jag hoppas på en sval, torr och vindsvag sommar. Då kan jag få sova ordentligt. Förra sommaren hade jag 27-30 grader i sovrummet i flera månader. Över 20 grader sover jag markant sämre, och vid 27 var sömnen katastrofal. Jag var som en zombie större delen av sommaren.

Ser gärna att de blåser på nätterna, jag har 25 grader inne nu trots att de bara är 14 ute och blir de varmare typ runt 18 ute då har jag 27 inne och de enda sättet att få ner tempen är att vädra på kvällen men blåser de inget hjälper de inte, även om jag öppnar så de blir korsdrag så sjunker inte tempen inne, blåser de så funkar de bättre.
De får vara 30+ under sommaren bara de blåser på nätterna, förra sommaren var de vindstilla på nätterna och 18 grader, jag hade över 30 inne i 1,5 månad, inte kul, dom få gånger de blåste lite så blev de stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo. Min farsa körde elgrill ett antal år och det funkade helt ok, även 8m det inte blev så mycket grillsmak. Köpte en själv förra sommaren men det funkade inte alls för mig. Jag körde dock mest utomhus och vinden verkade blåsa bort värmen på något sätt, så saker blev liksom inte klara. I år blir det kolgrill istället.

Yes. Jag är fullt medveten om att det inte kommer smaka "grillat" som på kolgrill. Det jag undrar är om det bara smakar stekt eller om det blir någon bränd grillsmak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av willesakken:

Yes. Jag är fullt medveten om att det inte kommer smaka "grillat" som på kolgrill. Det jag undrar är om det bara smakar stekt eller om det blir någon bränd grillsmak.

Jo det blir helt ok om förutsättningarna är rätt. Köp inte den billigaste du hittar utan ta någon med bra recensioner, vilket förstås gäller allt man köper men den jag hade från typ biltema var kass. Undvik också stark vind. Annars är det bara att köra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gzerd:

Jaså så du tyckte förra sommaren var bra med eldningsförbud redan i maj. Stadsbor drabbas att inte kunna grilla på allmänna grillplatser. Det är bara husägare som kan grilla.

Vad är en ssommar för folk som bor i lägenhet? Gå förbi övergivna grillplatser på kvällen med önskan att kunna grilla. Det är hånskrattande när husägare minglar med grillen.
DET HÄR FÅR INTE NI GÖRA ERA SARDINER HA HA!
Det ska vara som en förbannelse när det är generell eldningsförbud men påverkar inte husägare.

Inte så konstigt många skiter i eldningsförbudet för ska hela sommaren gå förlorad på alla grillplaner?

Blir du arg för att nån gillar varmt väder? Ja, surt att du inte fick grilla. Men vad ska man göra åt det? Jag passar på att njuta när det är varmt, tycker du att vi alla ska gå runt och vara sympati-bittra istället? Fånigt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd

Ja, man får ju ändå inte grilla på balkongen i lägenhet med kolgrill.
(många gör det ändå, men det är alltså inte tillåtet enligt officiellt antagna regler, men så länge ingen bryr sig spelar det ingen roll tycker jag).

Finns det inga grusplaner, asfaltplaner eller liknande där man kan låna ett hörn där elden inte kan sprida sig?
I mindre städer gör det för det mesta det så länge man inte eldar direkt på marken eller sprider gnistor till torrt gräs och liknande, samt naturligtvis att man har vatten nära att släcka med som man kan visa upp att man har, tex en dunk eller liknande man kan ta med i ryggan. Sedan får man väl ta med det man grillat dit man vill sitta när man är klar.
Man får ändå inte dricka öl offentligt mitt inne i stan rent formellt sett, så vad är grillen värd då? ha ha
Dessutom brukar det vara mycket lugnare och mysigare på sådana avskilda ställen tycker jag, ingen polis bryr sig om ölen (så länge den är alkoholfri till den som eventuellt kör) och man kan ju till och med höra varandra ibland när man snackar...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Jag själv har en gasolgrill av dyrare slag (kostar över 10 000kr) och vi kommer grilla på den nästan varannan dag. Och ja, jag känner skillnad på kol och gasol. Men orka använda kolgrill varannan dag.

Jag använder kolgrill nästan varje dag, varför denna stress och slöhet? Att ta en pilsner medans man sitter och väntar på den perfekta glöden är ju en del av upplevelsen.
Jag märker också skillnad på kol och gasol, men kör mer BBQ än klassisk grillning, dvs köttbiten borta från glöden på varmhållningsgallret, i med rejält med rökspån (om grannarna inte ringer brandkåren är det för lite) och på med locket! Får man en härligt rökig smak.
Gasolgrill är fortfarande 100% bättre än att steka dock

Skrivet av cyklonen:

Jag hoppas på en sval, torr och vindsvag sommar. Då kan jag få sova ordentligt. Förra sommaren hade jag 27-30 grader i sovrummet i flera månader. Över 20 grader sover jag markant sämre, och vid 27 var sömnen katastrofal. Jag var som en zombie större delen av sommaren.

Är väl bara ställa AC'n på 21 grader och ge fan i att öppna överallt, nu på försommaren vädrar jag under natten och har stängt på dagen, huset håller ca 22 grader utan att AC behövs och det är 26 ute. Men när nätterna blir varmare åker AC'n på.
Förstår inte folk som envisas med att ha alla dörrar och fönster öppna hela dagen när det är 28-30 grader ute, och sen klagar på att det är varmt inne på kvällen. Konstigt

Permalänk
Medlem

Den globala uppvärmningen på grund av ökade halter växthusgaser gör naturligtvis att det blir vanligare med varma somrar och värmerekord. Sverige ligger lite norrut och påverkas lite extra. Men hur en enskild sommar blir går bara att gissa. Men spelar man konsekvent på varmare än förra så borde man gå med vinst i långa loppet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Linux och Android

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Adoby:

Den globala uppvärmningen på grund av ökade halter växthusgaser gör naturligtvis att det blir vanligare med varma somrar och värmerekord. Sverige ligger lite norrut och påverkas lite extra. Men hur en enskild sommar blir går bara att gissa. Men spelar man konsekvent på varmare än förra så borde man gå med vinst i långa loppet.

Skickades från m.sweclockers.com

Solaktivitet påverkar dock mycket mer än ökningen av växthusgaser.
Men ja varmare blir det, och har blivit de senaste 20000 åren ;), inlandsisen är liksom helt försvunnen Är bara titta ut genom fönstret.

Säger inte emot dig, tycker bara det kan tolkas lite missvisande när man som miljömupparna ENDAST nämner utsläpp (gärna från bilar) som en orsak, när forskare istället pratar om att våra utsläpp skyndat på utvecklingen med någon procent.

I mångt och mycket är jorden självreglerande, mer CO2 i atmosfären så växer allt snabbare och tar upp mer, därför man tilsätter co2 i växthus Men är ju en viss fördröjning på förloppet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klubba:

Jag använder kolgrill nästan varje dag, varför denna stress och slöhet? Att ta en pilsner medans man sitter och väntar på den perfekta glöden är ju en del av upplevelsen.

För att jag ej har någon semester, kommer man in kl 20:00 på kvällen och ska ha mat snabbt klar så är kol bara omständligt.

Skrivet av Klubba:

Jag märker också skillnad på kol och gasol, men kör mer BBQ än klassisk grillning, dvs köttbiten borta från glöden på varmhållningsgallret, i med rejält med rökspån (om grannarna inte ringer brandkåren är det för lite) och på med locket! Får man en härligt rökig smak.
Gasolgrill är fortfarande 100% bättre än att steka dock

Jag håller helt med, grillning är en konst där riktig röksmak är underbart. Nu går det göra fuling med visa bbq såser som har lite röksmak i sig.

Permalänk
Medlem

Värmerekordet förra året satte ju verkligen igång miljö ja.. Och visade Sverigekartan som en torr Saharaöken.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd

Säg till mig när värmen kommer hit också, här är allt genomblött och råkallt fortfarande, var tom tvungen att slå på värmen några timmar igårkväll...

Men det lär ju fortfarande vara torrt sedan förra året så man skall väl inte klaga över att det fylls på.
Enda jag inte gillar helt är att också min gräsmatta växer. ha ha.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Finns parker där det är tillåtet att dricka med lite olika restriktioner, olika ordningsregler kan gälla olika platser. På dessa ställen skulle man hur som helst kunna ta med sig en grill och öl, men bara så länge det inte är eldningsförbud och ölen de tider då det är okej att dricka. Är det eldningsförbud får man (om det inte är totalt förbud) bara grilla/elda på särskilt ordningsställda platser om man inte har en egen tomt. Ibland gäller dock eldningsförbud sin egna tomt också.

Permalänk
Avstängd

Regn och starka vindbyar just nu.

Svensk sommar som de ska va

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Regn och starka vindbyar just nu.

Svensk sommar som de ska va

Har haft turen att regnet är på fel tid för många, men rätt för min del. Jag jobbar ute på nätterna och knappt inget regn alls på nätterna. På dagaran får det ösa ner hur mycket det vill. Rensar ju luften en del också

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Här är det runt 27°C just nu eller 31-32°C i solen, behöver absolut inte vara varmare. Inne runt 26°C.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Har haft turen att regnet är på fel tid för många, men rätt för min del. Jag jobbar ute på nätterna och knappt inget regn alls på nätterna. På dagaran får det ösa ner hur mycket det vill. Rensar ju luften en del också

För min del är regnet välkommet Men dessa ministormar kan sluta vara dryga.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Här är det runt 27°C just nu eller 31-32°C i solen, behöver absolut inte vara varmare. Inne runt 26°C.

Ja det är nog max för mig också innan min hjärna blir zombifierad. Tankeverksamheten dalar för varje grad det blir för varmt för mig typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Ja det är nog max för mig också innan min hjärna blir zombifierad. Tankeverksamheten dalar för varje grad det blir för varmt för mig typ

Var ute ca 1 t 30 m nu på eftermiddagen i solen, tror inte jag behöver mer D-vitamin åtminstone

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klubba:

Förstår inte folk som envisas med att ha alla dörrar och fönster öppna hela dagen när det är 28-30 grader ute, och sen klagar på att det är varmt inne på kvällen. Konstigt

Beror ju på hur du bor, jag bor i trähus och jag har samma temp inne som ute, om jag inte har öppet på dagen blir de ännu varmare inne, är de 27 ute då har jag långt över 30 inne men har jag öppet får jag ner tempen till samma som ute, ac hjälper inte, har haft ac och den måste gå dygnet runt, så fort jag stänger av den har jag lika varmt igen efter 15-20 min och de gäller även på natten om de är vindstilla, dessutom lever de om, numera sover jag på golvet vid balkongdörren om de är varmt, svalare vid golvet med dörren öppen om de är vindstilla.