Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon301768:

Beror ju på hur du bor, jag bor i trähus och jag har samma temp inne som ute, om jag inte har öppet på dagen blir de ännu varmare inne, är de 27 ute då har jag långt över 30 inne men har jag öppet får jag ner tempen till samma som ute, ac hjälper inte, har haft ac och den måste gå dygnet runt, så fort jag stänger av den har jag lika varmt igen efter 15-20 min och de gäller även på natten om de är vindstilla, dessutom lever de om, numera sover jag på golvet vid balkongdörren om de är varmt, svalare vid golvet med dörren öppen om de är vindstilla.

Instämmer, litet bättre här där det åtminstone är timmerstomme, men hos mina föräldrar som bor i en modern trävilla blir det lätt över 50 grader på övervåningen i sovrummen där om det är 30 ute, (jag skämtar inte har faktiskt varit där med thermometer när jag tyckte att där var varmt...).

Har aldrig trivts bra i moderna trähus på grund av att de har så ojämn temperatur, riktigt extremt hett på sommaren och svinkallt vintertid om man glömmer att elda på förmiddagen.
Ett välkonstruerat stenhus har en mycket jämnare temperatur både sommar och vintertid.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon301768:

Beror ju på hur du bor, jag bor i trähus och jag har samma temp inne som ute, om jag inte har öppet på dagen blir de ännu varmare inne, är de 27 ute då har jag långt över 30 inne men har jag öppet får jag ner tempen till samma som ute, ac hjälper inte, har haft ac och den måste gå dygnet runt, så fort jag stänger av den har jag lika varmt igen efter 15-20 min och de gäller även på natten om de är vindstilla, dessutom lever de om, numera sover jag på golvet vid balkongdörren om de är varmt, svalare vid golvet med dörren öppen om de är vindstilla.

Bor också i ett trähus, byggt 1932

Du måste ju helt sakna isolering öht om det blir samma temperatur som ute efter 15-20min.

Så om du stänger av värmen mitt i vintern så har du minusgrader inomhus efter 20 minuter? Låter väldigt knasigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Bor också i ett trähus, byggt 1932

Du måste ju helt sakna isolering öht om det blir samma temperatur som ute efter 15-20min.

Så om du stänger av värmen mitt i vintern så har du minusgrader inomhus efter 20 minuter? Låter väldigt knasigt

Jag gissar på att de har en hel del öppna fönster och släpper en hel del solljus in. Isolering fungerar inte så bra om man tillåter värmen att komma in. Utan att blockera solljus etc får man en ordentlig växthuseffekt.

Testa att stänga av värmen mitt i vintern med lika mycket öppna fönster som på sommaren så kommer du nog uppnå termisk jämvikt inom 20 minuter.

Bor själv i en liten lägenhetstvåa och förra sommaren hade jag inte mörkläggningsgardiner, vilket innebar att jag antingen fick en härlig växthuseffekt och hade det varmare inne än ute, eller så öppnade jag fönsterna och fick lika varmt ute som inne. Inte så jävla skönt när det var 26 grader ute klockan 21.

I år har jag både mörkläggningsgardiner och en portabel AC

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: De borde titta på markiser, kanske t.o.m. kombinationen av fönsterfilm + markiser. Det och se över ventilationen. Ett rum med sol (fönster i solläge) och stillastående luft blir såklart varmt. Samtidigt vill man inte sprida den överdrivet uppvärmda luften till resten av fastigheten. Sen har ju inte riktigt fastigheter med självdrag någon ventilation sommartid istället.

I sovrum kan man inte ha hur varmt som helst, även om man ligger där naken kommer man svettas som tusan och förstör till slut sängen/bäddmadrassen och sängkläderna/kuddar Själv svettas jag t.o.m. en hel del på vintern med 18-20°C, men alla svettas nog ganska friskt när det är >27°C eller så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

@Mizzarrogh: De borde titta på markiser, kanske t.o.m. kombinationen av fönsterfilm + markiser. Det och se över ventilationen. Ett rum med sol (fönster i solläge) och stillastående luft blir såklart varmt. Samtidigt vill man inte sprida den överdrivet uppvärmda luften till resten av fastigheten. Sen har ju inte riktigt fastigheter med självdrag någon ventilation sommartid istället.

I sovrum kan man inte ha hur varmt som helst, även om man ligger där naken kommer man svettas som tusan och förstör till slut sängen/bäddmadrassen och sängkläderna/kuddar Själv svettas jag t.o.m. en hel del på vintern med 18-20°C, men alla svettas nog ganska friskt när det är >27°C eller så.

Jo, bättre här om man öppnar fönstret, har funderat på en fläkt, men tål inte ljudet av dem på kvällarna.
Hos mig blir det kallt på vintern där så man skulle nog vinna på att fördela värmen bättre, synd man inte kan lagra den till vintern när den behövs.

Brukar öppna in till kallvinden så att det blir bättre drag på sommaren, då blir det litet som en skorsten från trappan..

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jo, bättre här om man öppnar fönstret, har funderat på en fläkt, men tål inte ljudet av dem på kvällarna.
Hos mig blir det kallt på vintern där så man skulle nog vinna på att fördela värmen bättre, synd man inte kan lagra den till vintern när den behövs.

Brukar öppna in till kallvinden så att det blir bättre drag på sommaren, då blir det litet som en skorsten från trappan..

Klart du kan, bergvärmepump med kylning på sommaren laddar borrhålet till vintern

Det kostar ju dock för elförbrukning både sommar och vintertid vilket som.

Fläkt brukar vara dålig på att flytta luft, och när det är varmt på riktigt vill man inte ha en fläkt som blåser 35-gradig luft eller så på en heller. Själv ger jag inte mycket för dem heller alltså Takfläktar brukar dock vara lite bättre ljudmässigt än de portabla.

Permalänk
Inaktiv

Ni som pratar om varmt att sova på sommaren så går jag själv ner i en källare och sover, skitskönt om jag bara hade fått varit i fred från alla andra som stör. Mitt råd till andra om ni har hus är att testa samma sak. Detta störande är bara en tidsfråga då jag snart får sommarledighet som andra.
När jag ska skaffa ett eget hus så är just sommarsovplats i källaren något som intresserar mig.
Jag vet för övrigt flera som har stora hus som har olika sovplatser på året.
*edit*
Jag har släktingar och bekanta som bor i ett helt annat sommarhus på sommaren, men det är väldigt kostsamt.

Permalänk
Medlem

Jobbar själv ute i åtta timmar per dag, så har gärna en kallare sommar än förra året. Gick knappast att arbeta.

Hjälper inte heller att det knappast finns någon skugga på min arbetsplats.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Ni som pratar om varmt att sova på sommaren så går jag själv ner i en källare och sover, skitskönt om jag bara hade fått varit i fred från alla andra som stör. Mitt råd till andra om ni har hus är att testa samma sak. Detta störande är bara en tidsfråga då jag snart får sommarledighet som andra.
När jag ska skaffa ett eget hus så är just sommarsovplats i källaren något som intresserar mig.
Jag vet för övrigt flera som har stora hus som har olika sovplatser på året.
*edit*
Jag har släktingar och bekanta som bor i ett helt annat sommarhus på sommaren, men det är väldigt kostsamt.

Varmt välkommen att sova i min jordkällare...
Men, visst, varför inte... ha ha

Har alltid varit lite avis på de som har ett riktigt källarplan.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klubba:

Bor också i ett trähus, byggt 1932

Du måste ju helt sakna isolering öht om det blir samma temperatur som ute efter 15-20min.

Så om du stänger av värmen mitt i vintern så har du minusgrader inomhus efter 20 minuter? Låter väldigt knasigt

Nej helt fel, bor på andra våningen i mitt hus, byggt 2002, ovanför mig har jag ca 90cm lös isolering som gör att huset värms upp ordentligt under sommaren och den stannar kvar i huset eftersom jag bor överst, enda sättet att få ner värmen är regn eller svalare väder i minst 2 dagar, har mörkläggnings rullgardin på alla fönster och dom är nere hela sommaren, på vintern behöver jag knappt ha på nån värme, har alltid över 25, kan ha öppet ganska länge innan tempen går ner, har aldrig haft svalare en 23 inne.
Värmen stiger som sagt, skiljer alltid 3-4 grader mellan mig och mina grannar som bor på botten våningen.

Just nu halv tolv så har jag nästan alla fönster öppna, har fönster i 3 vädersträck efterom min lgh är i slutet på huset, ute är de just nu 11,9 grader och inne har jag 25,9, är noll korsdrag, blåser ingenting ute.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon301768:

Just nu halv tolv så har jag nästan alla fönster öppna, har fönster i 3 vädersträck efterom min lgh är i slutet på huset, ute är de just nu 11,9 grader och inne har jag 25,9, är noll korsdrag, blåser ingenting ute.

Ställ en bordsfläkt i fönstret?

Permalänk
Avstängd

Var inte dethär originalet med Pierre Isacsson, eller är det från min mobilkamera... Humm.... jag vet inte riktigt...
https://www.youtube.com/watch?v=z3BdZLXdNn0

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klubba:

Ställ en bordsfläkt i fönstret?

Jo de har jag just nu men stänger av den då jag ska sova, vill ha tyst inne, fortsätter värmen blir de att sova på golvet framör balkongdörren, enda som funkade förra sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jo de har jag just nu men stänger av den då jag ska sova, vill ha tyst inne, fortsätter värmen blir de att sova på golvet framör balkongdörren, enda som funkade förra sommaren.

Vad sover du på? Futonmadrass?

För den delen, att öppna alla fönster här är kontraproduktivt och är alla fönster öppna här så rör sig inte luften i alla rum, vilket resulterar i att det blir varmare i flera rum än om det mesta är stängt och man låter ventilationen jobba.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Vad sover du på? Futonmadrass?

För den delen, att öppna alla fönster här är kontraproduktivt och är alla fönster öppna här så rör sig inte luften i alla rum, vilket resulterar i att det blir varmare i flera rum än om det mesta är stängt och man låter ventilationen jobba.

Jo jag kan styra min ventilation från min lgh men har jag stängt så blir de varmare för alla rör går upp genom isoleringen på vinden så luften blir uppvärmd på vägen och jag delar rören med 5 lgh till, sover jag på golvet tar jag madrassen som jag har till sängen, är inte så tjock, är ju en bädd madrass men jag har en tjock heltäckningsmatta så de blir ganska mjuk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jo jag kan styra min ventilation från min lgh men har jag stängt så blir de varmare för alla rör går upp genom isoleringen på vinden så luften blir uppvärmd på vägen och jag delar rören med 5 lgh till, sover jag på golvet tar jag madrassen som jag har till sängen, är inte så tjock, är ju en bädd madrass men jag har en tjock heltäckningsmatta så de blir ganska mjuk.

Japanskinspirerad futonmadrass som du kan rulla/vika ihop låter vettigare än att flytta runt bäddmadrassen, är nog överkomliga i pris också. Heltäckningsmatta i lägenhet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Japanskinspirerad futonmadrass som du kan rulla/vika ihop låter vettigare än att flytta runt bäddmadrassen, är nog överkomliga i pris också. Heltäckningsmatta i lägenhet?

Nej menar såklart matta, har trägolv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Nej menar såklart matta, har trägolv.

Lät mer rimligt, i USA kör de heltäckningsmattor i uthyrningsfastigheter och det förstår jag inte. De kostar ju mer än många laminatgolv/plastmattor i många fall och håller inte för mer än en hyresgäst. De täcker också ofta trägolv med heltäckningsmatta där borta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Solaktivitet påverkar dock mycket mer än ökningen av växthusgaser.
Men ja varmare blir det, och har blivit de senaste 20000 åren ;), inlandsisen är liksom helt försvunnen Är bara titta ut genom fönstret.

Säger inte emot dig, tycker bara det kan tolkas lite missvisande när man som miljömupparna ENDAST nämner utsläpp (gärna från bilar) som en orsak, när forskare istället pratar om att våra utsläpp skyndat på utvecklingen med någon procent.

I mångt och mycket är jorden självreglerande, mer CO2 i atmosfären så växer allt snabbare och tar upp mer, därför man tilsätter co2 i växthus Men är ju en viss fördröjning på förloppet.

Nej, förändringar i solaktiviteten påverkar MYCKET mindre än våra utsläpp av växthusgaser. Solutstrålningen har om något minskat de senaste decennierna, ändå fortsätter det att bli varmare här på jorden.

Det finns tyvärr MASSOR med inlandsis kvar att smälta på Antarktis och Grönland. Och den smälter mycket riktigt just nu. Det är tillräckligt med inlandsis för att höja havsytan med mer än 6 meter bara på Grönland. På Antarktis 60 meter. Men som tur är så är smälter inte allt på en gång, det kommer att ta många (tusentals) år innan allt har smält. Men det har börjat och det finns inget som tyder på att avsmältningen kommer att upphöra. Om något tycks den öka farten.

Forskarna (IPCC) säger att människan troligen orsakar mer än 100% av den observerade uppvärmningen. Det är möjligt eftersom inte alla utsläpp har en uppvärmande effekt, en liten del av utsläppen har en nedkylande effekt, plus något minskad instrålning från solen, och det blir ändå varmare. Så miljömupparna har tyvärr helt rätt, det är mänskliga aktiviteter som ligger bakom HELA den globala uppvärmningen. Däribland finns mycket riktigt utsläpp från bensindrivna bilar.

Ja, ökade halter CO2 kan gynna växtlighet och det kan leda till ökad kolfixering. Men som du säger är det en viss fördröjning innan det tvättar bort vår utsläpp. Det tog en gång några miljoner år att bilda de enorma lager kol och den olja som vi just nu eldar upp. Det finns nog ingen större anledning att tro att naturen fixar det så väldigt mycket snabbare denna gång.

Vill man ha varmare somrar och mer hav är allt okej. Det kommer vi att få.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Linux och Android

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Adoby:

Nej, förändringar i solaktiviteten påverkar MYCKET mindre än våra utsläpp av växthusgaser. Solutstrålningen har om något minskat de senaste decennierna, ändå fortsätter det att bli varmare här på jorden.

Det finns tyvärr MASSOR med inlandsis kvar att smälta på Antarktis och Grönland. Och den smälter mycket riktigt just nu. Det är tillräckligt med inlandsis för att höja havsytan med mer än 6 meter bara på Grönland. På Antarktis 60 meter. Men som tur är så är smälter inte allt på en gång, det kommer att ta många (tusentals) år innan allt har smält. Men det har börjat och det finns inget som tyder på att avsmältningen kommer att upphöra. Om något tycks den öka farten.

Forskarna (IPCC) säger att människan troligen orsakar mer än 100% av den observerade uppvärmningen. Det är möjligt eftersom inte alla utsläpp har en uppvärmande effekt, en liten del av utsläppen har en nedkylande effekt, plus något minskad instrålning från solen, och det blir ändå varmare. Så miljömupparna har tyvärr helt rätt, det är mänskliga aktiviteter som ligger bakom HELA den globala uppvärmningen. Däribland finns mycket riktigt utsläpp från bensindrivna bilar.

Ja, ökade halter CO2 kan gynna växtlighet och det kan leda till ökad kolfixering. Men som du säger är det en viss fördröjning innan det tvättar bort vår utsläpp. Det tog en gång några miljoner år att bilda de enorma lager kol och den olja som vi just nu eldar upp. Det finns nog ingen större anledning att tro att naturen fixar det så väldigt mycket snabbare denna gång.

Vill man ha varmare somrar och mer hav är allt okej. Det kommer vi att få.

Skickades från m.sweclockers.com

IPCC är ju en intresseorganisation som vill höja miljöskatter.

Men jag du har säkert rätt, folk körde bilar utav helvete för 10000 år sen tills inlandsisen i sverige smälte bort.
Sen att temperaturökningen under 1700, 1800 och 1900 talet varit mer eller mindre konstant (säkert tidigare också men exacta temperaturmätningar i större skala finns inte tidigare) trots industrialismen och att jordens befolkning mångdubblats måste ju vara för det säkert fanns fler kor förr i tiden, och alla har vi ju hört hur farliga de är för miljön.

Kan ju omöjligt vara en natudlig cykel som upprepar sig, trots att jorden haft flera istider som smält bort när jorden blivit varmare, för att se återkomma. Senaste istiden måste ju vara för dinosaurierna började med el-bilar och solpaneler på taket.

Väntar för övrigt fortfarande på hur Island tänkt klimatkompensera vulkanutbrottet de hade, som ju släppte ut mer partiklar och växthus-gaser i atmosfären under ett dygn än vad mänskligheten gjort samanlagt de senaste 100 åren. Jävla miljöbanditer!

Permalänk
Medlem

Hyfsat varmt idag med, har 27°C i sov/datorrummet.

@Klubba och @Adoby, olika politiska åskådningar och växthuseffekten är inte intressant att diskutera sett till trådens ämne. Det blir bara pajkastning av det och politik är inte något som uppmuntras att diskutera i forumet överhuvudtaget. Kollapsar för den delen golfströmmen kan det både bli kallt och varmt (kallar vintrar och varmare somrar) i vår del av världen, men tråden var ingen spekulation om längre fram än i sommar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

IPCC är ju en intresseorganisation som vill höja miljöskatter.

Nej, du har fel!

IPCC är inte en intresseorganisation för att höja miljöskatter. IPCC är en mellanstatlig organisation som etablerades 1988 av två FN-organ, Meteorologiska världsorganisationen (WMO) och FN:s miljöprogram (UNEP), för att förse världen med ett tydligt vetenskapligt perspektiv över det rådande kunskapsläget vad gäller klimatförändring och dess miljömässiga och socioekonomiska påverkan. (Wikipedia)

Skrivet av Klubba:

Kan ju omöjligt vara en natudlig cykel som upprepar sig, trots att jorden haft flera istider som smält bort när jorden blivit varmare, för att se återkomma. Senaste istiden måste ju vara för dinosaurierna började med el-bilar och solpaneler på taket.

Ja, du har helt rätt!

Den klimatförändring, som bland annat leder till de rekordvarma somrar vi ser nu, kan omöjligt vara en del av en naturlig cykel, eftersom man (IPCC igen) har bra koll på de naturliga faktorerna. Förändringar i jordens lutning, omloppsbana, solintensitet, stora vulkanutbrott med mera. Dessa naturliga faktorer skulle tillsammans troligen ha gett en mycket svag nedkylning. Istället ser vi idag en snabb uppvärmning. Dessutom går uppvärmningen och ökningen av CO2 nu mycket snabbare än vid de flesta (supervulkanutbrott och enorma meteoritnedslag undantagna) tidigare kända klimatförändringar. Förändringar som tidigare tog flera tiotusentals eller tusentals år sker nu på några hundra år eller rentav på några decennier. Enda rimliga förklaringen jag (och IPCC) känner till är mänskliga aktiviteter, däribland utsläpp av växthusgaser.

Skrivet av Klubba:

Väntar för övrigt fortfarande på hur Island tänkt klimatkompensera vulkanutbrottet de hade, som ju släppte ut mer partiklar och växthus-gaser i atmosfären under ett dygn än vad mänskligheten gjort samanlagt de senaste 100 åren. Jävla miljöbanditer!

Nej, du har fel!

Mänsklighetens utsläpp av CO2 under ett år är ca 60-100 ggr större än utsläppen av CO2 från ALLA vulkaner på hela jorden sammanlagt under samma år! Mitt under ett kraftigt utbrott, under några timmar, kan kanske en stor vulkan släppa ut mer CO2 än vad mänskligheten släpper ut under SAMMA tidsperiod. Men vi människor släpper ut CO2 24/7 x 365. Stora vulkanutbrott är sällsynta och kortvariga. Som tur är!

Visa signatur

Linux och Android

Permalänk
Inaktiv

Och så klart blir de kallare nu när vi närmar os midsommar, presis som de ska vara.

Permalänk
Medlem

Ganska varmt här än så länge, 27°C ute i skuggan och 70 % luftfuktighet. Ska vara lika varmt i morgon åtminstone.

Permalänk
Avstängd

En grå, dyblöt, trist och råkall sommar är det här iaf. En enda varm dag, typ.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Nu har det släppt lite, under 25°C i sovrummet efter att nästan ha varit 25-28°C hela tiden i 1-2 veckor. Verkar bli svalare nätter ett tag i.a.f.

Permalänk
Medlem

Efter att snittat 3-4 timmar om natten hela veckan pga värmen har vi nu till slut fått in ordentligt myggnät i balkongdörren i sovrummet. Temperaturen gick från svettpölar i sängen till att det faktiskt var mysigt att ligga under sommartäcket igen. Känner mig som en ny människa efter att ha fått sova en hel natt!

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Inaktiv

Jag har problem med fåglar som sätter igång strax före 3 på natten, slutar alltid med att jag måste stänga fönster, måste nog skaffa öronproppar om de blir varmare i sommar vilket de ryktas att bli, ännu värre en förra sommaren säger dom.

Permalänk
Medlem

Tips på bra golvfläkt under 6-700 kronor? Ska gå att beställa online.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Tips på bra golvfläkt under 6-700 kronor? Ska gå att beställa online.

Har bords varianten av denna Rubicson Golvfläkt och den fungerar bra, så ser ingen anledning till att golv varianten skulle vara sämre.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.