Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Guggen64:

Beror ju på hur du bor, jag bor i trähus och jag har samma temp inne som ute, om jag inte har öppet på dagen blir de ännu varmare inne, är de 27 ute då har jag långt över 30 inne men har jag öppet får jag ner tempen till samma som ute, ac hjälper inte, har haft ac och den måste gå dygnet runt, så fort jag stänger av den har jag lika varmt igen efter 15-20 min och de gäller även på natten om de är vindstilla, dessutom lever de om, numera sover jag på golvet vid balkongdörren om de är varmt, svalare vid golvet med dörren öppen om de är vindstilla.

Instämmer, litet bättre här där det åtminstone är timmerstomme, men hos mina föräldrar som bor i en modern trävilla blir det lätt över 50 grader på övervåningen i sovrummen där om det är 30 ute, (jag skämtar inte har faktiskt varit där med thermometer när jag tyckte att där var varmt...).

Har aldrig trivts bra i moderna trähus på grund av att de har så ojämn temperatur, riktigt extremt hett på sommaren och svinkallt vintertid om man glömmer att elda på förmiddagen.
Ett välkonstruerat stenhus har en mycket jämnare temperatur både sommar och vintertid.

Daisy, Daisy...
On a bicycle built for two!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015
Skrivet av Guggen64:

Beror ju på hur du bor, jag bor i trähus och jag har samma temp inne som ute, om jag inte har öppet på dagen blir de ännu varmare inne, är de 27 ute då har jag långt över 30 inne men har jag öppet får jag ner tempen till samma som ute, ac hjälper inte, har haft ac och den måste gå dygnet runt, så fort jag stänger av den har jag lika varmt igen efter 15-20 min och de gäller även på natten om de är vindstilla, dessutom lever de om, numera sover jag på golvet vid balkongdörren om de är varmt, svalare vid golvet med dörren öppen om de är vindstilla.

Bor också i ett trähus, byggt 1932

Du måste ju helt sakna isolering öht om det blir samma temperatur som ute efter 15-20min.

Så om du stänger av värmen mitt i vintern så har du minusgrader inomhus efter 20 minuter? Låter väldigt knasigt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Klubba:

Du måste ju helt sakna isolering öht om det blir samma temperatur som ute efter 15-20min.

Så om du stänger av värmen mitt i vintern så har du minusgrader inomhus efter 20 minuter? Låter väldigt knasigt

Jag gissar på att de har en hel del öppna fönster och släpper en hel del solljus in. Isolering fungerar inte så bra om man tillåter värmen att komma in. Utan att blockera solljus etc får man en ordentlig växthuseffekt.

Testa att stänga av värmen mitt i vintern med lika mycket öppna fönster som på sommaren så kommer du nog uppnå termisk jämvikt inom 20 minuter.

Bor själv i en liten lägenhetstvåa och förra sommaren hade jag inte mörkläggningsgardiner, vilket innebar att jag antingen fick en härlig växthuseffekt och hade det varmare inne än ute, eller så öppnade jag fönsterna och fick lika varmt ute som inne. Inte så jävla skönt när det var 26 grader ute klockan 21.

I år har jag både mörkläggningsgardiner och en portabel AC

|Define XL | AX850W | P8P67 EVO | 2600K | NH-C14 | GTX 980 | Vengeance 2x4GB | 520 240 GB + VelociRaptor 160gb+ F1 1TB + Green 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Essence STX | DT880 PRO @ 250 ohm + Modmic V4| MK-85 Pro (Brown)|5K Laser|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001

@Mizzarrogh: De borde titta på markiser, kanske t.o.m. kombinationen av fönsterfilm + markiser. Det och se över ventilationen. Ett rum med sol (fönster i solläge) och stillastående luft blir såklart varmt. Samtidigt vill man inte sprida den överdrivet uppvärmda luften till resten av fastigheten. Sen har ju inte riktigt fastigheter med självdrag någon ventilation sommartid istället.

I sovrum kan man inte ha hur varmt som helst, även om man ligger där naken kommer man svettas som tusan och förstör till slut sängen/bäddmadrassen och sängkläderna/kuddar Själv svettas jag t.o.m. en hel del på vintern med 18-20°C, men alla svettas nog ganska friskt när det är >27°C eller så.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Petterk:

@Mizzarrogh: De borde titta på markiser, kanske t.o.m. kombinationen av fönsterfilm + markiser. Det och se över ventilationen. Ett rum med sol (fönster i solläge) och stillastående luft blir såklart varmt. Samtidigt vill man inte sprida den överdrivet uppvärmda luften till resten av fastigheten. Sen har ju inte riktigt fastigheter med självdrag någon ventilation sommartid istället.

I sovrum kan man inte ha hur varmt som helst, även om man ligger där naken kommer man svettas som tusan och förstör till slut sängen/bäddmadrassen och sängkläderna/kuddar Själv svettas jag t.o.m. en hel del på vintern med 18-20°C, men alla svettas nog ganska friskt när det är >27°C eller så.

Jo, bättre här om man öppnar fönstret, har funderat på en fläkt, men tål inte ljudet av dem på kvällarna.
Hos mig blir det kallt på vintern där så man skulle nog vinna på att fördela värmen bättre, synd man inte kan lagra den till vintern när den behövs.

Brukar öppna in till kallvinden så att det blir bättre drag på sommaren, då blir det litet som en skorsten från trappan..

Daisy, Daisy...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Mizzarrogh:

Jo, bättre här om man öppnar fönstret, har funderat på en fläkt, men tål inte ljudet av dem på kvällarna.
Hos mig blir det kallt på vintern där så man skulle nog vinna på att fördela värmen bättre, synd man inte kan lagra den till vintern när den behövs.

Brukar öppna in till kallvinden så att det blir bättre drag på sommaren, då blir det litet som en skorsten från trappan..

Klart du kan, bergvärmepump med kylning på sommaren laddar borrhålet till vintern

Det kostar ju dock för elförbrukning både sommar och vintertid vilket som.

Fläkt brukar vara dålig på att flytta luft, och när det är varmt på riktigt vill man inte ha en fläkt som blåser 35-gradig luft eller så på en heller. Själv ger jag inte mycket för dem heller alltså Takfläktar brukar dock vara lite bättre ljudmässigt än de portabla.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Ni som pratar om varmt att sova på sommaren så går jag själv ner i en källare och sover, skitskönt om jag bara hade fått varit i fred från alla andra som stör. Mitt råd till andra om ni har hus är att testa samma sak. Detta störande är bara en tidsfråga då jag snart får sommarledighet som andra.
När jag ska skaffa ett eget hus så är just sommarsovplats i källaren något som intresserar mig.
Jag vet för övrigt flera som har stora hus som har olika sovplatser på året.
*edit*
Jag har släktingar och bekanta som bor i ett helt annat sommarhus på sommaren, men det är väldigt kostsamt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2014

Jobbar själv ute i åtta timmar per dag, så har gärna en kallare sommar än förra året. Gick knappast att arbeta.

Hjälper inte heller att det knappast finns någon skugga på min arbetsplats.

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Core i5 4690K | Asus Z97-A | GTX 1060 6GB | Vengeance LP 4x4GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | Vengeance LP 2x4GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Johan86c:

Ni som pratar om varmt att sova på sommaren så går jag själv ner i en källare och sover, skitskönt om jag bara hade fått varit i fred från alla andra som stör. Mitt råd till andra om ni har hus är att testa samma sak. Detta störande är bara en tidsfråga då jag snart får sommarledighet som andra.
När jag ska skaffa ett eget hus så är just sommarsovplats i källaren något som intresserar mig.
Jag vet för övrigt flera som har stora hus som har olika sovplatser på året.
*edit*
Jag har släktingar och bekanta som bor i ett helt annat sommarhus på sommaren, men det är väldigt kostsamt.

Varmt välkommen att sova i min jordkällare...
Men, visst, varför inte... ha ha

Har alltid varit lite avis på de som har ett riktigt källarplan.

Daisy, Daisy...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018
Skrivet av Klubba:

Nej helt fel, bor på andra våningen i mitt hus, byggt 2002, ovanför mig har jag ca 90cm lös isolering som gör att huset värms upp ordentligt under sommaren och den stannar kvar i huset eftersom jag bor överst, enda sättet att få ner värmen är regn eller svalare väder i minst 2 dagar, har mörkläggnings rullgardin på alla fönster och dom är nere hela sommaren, på vintern behöver jag knappt ha på nån värme, har alltid över 25, kan ha öppet ganska länge innan tempen går ner, har aldrig haft svalare en 23 inne.
Värmen stiger som sagt, skiljer alltid 3-4 grader mellan mig och mina grannar som bor på botten våningen.

Just nu halv tolv så har jag nästan alla fönster öppna, har fönster i 3 vädersträck efterom min lgh är i slutet på huset, ute är de just nu 11,9 grader och inne har jag 25,9, är noll korsdrag, blåser ingenting ute.

ASUS ROG CROSSHAIR VII HERO | Ryzen 7 2700X | Corsair Obsidian 750D | XFX Black Edition 1050W 80+Gold | Corsair Vengeance LPX 2X8GB 3200 Ryzen | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Gaming OC | Samsung 970 EVO NVMe M.2 SSD 500GB | Samsung 860 EVO SSD 500GB | Corsair Force GS 256GB x 2 | Kingstone SD 512GB | BenQ XR3501 | Asus VE247

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015
Skrivet av Guggen64:

Just nu halv tolv så har jag nästan alla fönster öppna, har fönster i 3 vädersträck efterom min lgh är i slutet på huset, ute är de just nu 11,9 grader och inne har jag 25,9, är noll korsdrag, blåser ingenting ute.

Ställ en bordsfläkt i fönstret?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006

Var inte dethär originalet med Pierre Isacsson, eller är det från min mobilkamera... Humm.... jag vet inte riktigt...
https://www.youtube.com/watch?v=z3BdZLXdNn0

Daisy, Daisy...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018
Skrivet av Klubba:

Ställ en bordsfläkt i fönstret?

Jo de har jag just nu men stänger av den då jag ska sova, vill ha tyst inne, fortsätter värmen blir de att sova på golvet framör balkongdörren, enda som funkade förra sommaren.

ASUS ROG CROSSHAIR VII HERO | Ryzen 7 2700X | Corsair Obsidian 750D | XFX Black Edition 1050W 80+Gold | Corsair Vengeance LPX 2X8GB 3200 Ryzen | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Gaming OC | Samsung 970 EVO NVMe M.2 SSD 500GB | Samsung 860 EVO SSD 500GB | Corsair Force GS 256GB x 2 | Kingstone SD 512GB | BenQ XR3501 | Asus VE247

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Guggen64:

Jo de har jag just nu men stänger av den då jag ska sova, vill ha tyst inne, fortsätter värmen blir de att sova på golvet framör balkongdörren, enda som funkade förra sommaren.

Vad sover du på? Futonmadrass?

För den delen, att öppna alla fönster här är kontraproduktivt och är alla fönster öppna här så rör sig inte luften i alla rum, vilket resulterar i att det blir varmare i flera rum än om det mesta är stängt och man låter ventilationen jobba.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018
Skrivet av Petterk:

Vad sover du på? Futonmadrass?

För den delen, att öppna alla fönster här är kontraproduktivt och är alla fönster öppna här så rör sig inte luften i alla rum, vilket resulterar i att det blir varmare i flera rum än om det mesta är stängt och man låter ventilationen jobba.

Jo jag kan styra min ventilation från min lgh men har jag stängt så blir de varmare för alla rör går upp genom isoleringen på vinden så luften blir uppvärmd på vägen och jag delar rören med 5 lgh till, sover jag på golvet tar jag madrassen som jag har till sängen, är inte så tjock, är ju en bädd madrass men jag har en tjock heltäckningsmatta så de blir ganska mjuk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Guggen64:

Jo jag kan styra min ventilation från min lgh men har jag stängt så blir de varmare för alla rör går upp genom isoleringen på vinden så luften blir uppvärmd på vägen och jag delar rören med 5 lgh till, sover jag på golvet tar jag madrassen som jag har till sängen, är inte så tjock, är ju en bädd madrass men jag har en tjock heltäckningsmatta så de blir ganska mjuk.

Japanskinspirerad futonmadrass som du kan rulla/vika ihop låter vettigare än att flytta runt bäddmadrassen, är nog överkomliga i pris också. Heltäckningsmatta i lägenhet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018
Skrivet av Petterk:

Japanskinspirerad futonmadrass som du kan rulla/vika ihop låter vettigare än att flytta runt bäddmadrassen, är nog överkomliga i pris också. Heltäckningsmatta i lägenhet?

Nej menar såklart matta, har trägolv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Guggen64:

Nej menar såklart matta, har trägolv.

Lät mer rimligt, i USA kör de heltäckningsmattor i uthyrningsfastigheter och det förstår jag inte. De kostar ju mer än många laminatgolv/plastmattor i många fall och håller inte för mer än en hyresgäst. De täcker också ofta trägolv med heltäckningsmatta där borta