Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2019

Installera bänkdiskmaskin?

Hej! Jag bor i en hyreslägenhet med min sambo utan diskmaskin, och det driver mig till vansinne. Jag funderar nu på att köpa en diskmaskin/bänkdiskmaskin, men är osäker på om det ens skulle funka. Så innan jag köper både maskin och installation undrar jag om någon kunnig här kan se ifall det är möjligt? Kikade lite på Elgigantens hemsida och enligt dem behövs ett eluttag under diskbänken, vilket jag inte har... Men bänkdiskmaskin kanske går?

Såhär ser kranen samt under diskhon ut:

Uppskattar all hjälp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborgsområdet
Registrerad
Okt 2003

Jo, el behövs ju på något sett. Men du har ju vatten och avloppsanslutning tillgängligt, så löser du elbiten så är det bara att ställa dit en under bänken.

Att ställa en på bänken är ju ett helt annat problem.
Då både Vatten och avloppen sitter under bänken så behöver du ju någon form av genomföring så du får dem ovanför istället.
Kan ju fulhacka dit en dock genom att koppla sig mot kranen med en snabbkoppling på pipen och avloppet ner i vasken, dock inte så snyggt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007

Vatten och avlopp finns där iaf (den tredje lilla slangen uppifrån kranen som bara tar slut till vänster, och det stora locket på avloppstammen). Det är ju som sagt bara frågan om ström. Du kanske kan be en elektriker titta på möjligheterna att sätta in ett extra uttag nånstans i närheten?

i5 8600k@4.68 GHz || ASUS ROG STRIX GTX 1080 || 32GB RAM 3000MHz || ASUS Z370-H Gaming || Be Quiet! 580W Modular || Noctua NH-D15 || Fractal Design Define R6 || 3 x 250GB + 1TB SSD, 2TB HDD || ASUS VG278HE & 2x BenQ RL2450HT || Logitech G710 & G700 & G13 & G533
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".
* Fraktfritt på Inet för verifierade SweC-medlemmar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Jag hade likadant som dig & har snickrat ihop en täckskiva ovanför maskinen som jag kan fälla upp & dra upp elsladden till uttaget ovanför diskbänken vid användning.
Avlopp drar man väl till en av de 2 piparna som sitter högst upp på rören? Så är det gjort hos mig iaf.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborgsområdet
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Shudnawz:

Vatten och avlopp finns där iaf (den tredje lilla slangen uppifrån kranen som bara tar slut till vänster, och det stora locket på avloppstammen).

Du trär väl bara på avloppsslangen på någon av nipplarna överst på avloppet. Skulle inte öppna rensningsluckan mer än att just rensa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Staffanstorp
Registrerad
Mar 2008

Eftersom det är hyreslägenhet kan du prova att kolla med värden. Ibland sätter de in maskin åt dig. Nackdelen är att det kommer antagligen en liten hyreshöjning oxå.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2019
Skrivet av loefet:

Jo, el behövs ju på något sett. Men du har ju vatten och avloppsanslutning tillgängligt, så löser du elbiten så är det bara att ställa dit en under bänken.

Att ställa en på bänken är ju ett helt annat problem.
Då både Vatten och avloppen sitter under bänken så behöver du ju någon form av genomföring så du får dem ovanför istället.
Kan ju fulhacka dit en dock genom att koppla sig mot kranen med en snabbkoppling på pipen och avloppet ner i vasken, dock inte så snyggt...

Fulhacka har jag läst att man inte får göra, med risk för vattenläcka. Så undviker ju gärna det. Däremot så får kanske en bänkdiskmaskin plats under diskbänken, men då är stömproblemet kvar.

Skrivet av Shudnawz:

Vatten och avlopp finns där iaf (den tredje lilla slangen uppifrån kranen som bara tar slut till vänster, och det stora locket på avloppstammen). Det är ju som sagt bara frågan om ström. Du kanske kan be en elektriker titta på möjligheterna att sätta in ett extra uttag nånstans i närheten?

Det tror jag inte att hyresvärden kommer tycka om.

Skrivet av baath:

Jag hade likadant som dig & har snickrat ihop en täckskiva ovanför maskinen som jag kan fälla upp & dra upp elsladden till uttaget ovanför diskbänken vid användning.
Avlopp drar man väl till en av de 2 piparna som sitter högst upp på rören? Så är det gjort hos mig iaf.

Skulle du kunna ta bild på hur du har gjort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001

Köper du diskmaskin från vettig firma så kan en av deras elektriker installera den åt dig, inget du får hjälp med från el-ladorna. Har du inget uttag där du tänkt ställa maskin måste du ha dit auktoriserad elektriker. Bänkdiskmaskin brukar man bara köra ut i diskhon och ansluta till blandaren, din blandare verkar ha en anslutning under diskbänken? Blandare är ju bara att byta om du vill ha anslutning ovanför diskbänken/på blandaren.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2019
Skrivet av bore69:

Eftersom det är hyreslägenhet kan du prova att kolla med värden. Ibland sätter de in maskin åt dig. Nackdelen är att det kommer antagligen en liten hyreshöjning oxå.

Tyvärr fixar dom inte sånt. Studentlägenhet...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2006

Fuska inte med den bara, vattenskador är tråkiga...

När jag hade en bänkdiskmaskin hade jag en genomföring för vattnet genom diskbänken. Avloppet ner i diskhon.
Det rekommenderas inte att koppla den direkt till kranen av lite olika skäl vad jag förstått.
Ström är det lättaste, valfritt uttag i köket bara.

En sådan här:
https://www.ahlsell.se/10/varme--sanitet/bad-dusch-wc-och-mob...

NZXT H440 | Corsair AX750 | Asus P8P67 Pro B3 | Intel 2500k med Phanteks PH-TC14PE | 8gb Corsair Vengeance | Asus GTX 970 STRIX | 120GB Intel 320 | 250GB Samsung 840 basic | 2TB Seagate Barracuda Green

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av bore69:

Slår ett slag för detta, garanterat värt att kolla med värden. Jag vet att en i min familj gjorde detta i sin förra lägenhet, och fick en insatt för en obetydlig avgiftshöjning (tror det var runt 50kr/månaden).

Edit: Såg nu TS svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2018

En bänkdiskmaskin går utmärkt att sätta på kranen (skruva loss filtret, skruva på vattenslangen till maskinen). Nackdelen är att kranen inte går att använda medan maskinen går, men installationen tar bokstavligt talat bara några sekunder.

Sen kontakten i uttaget (finns oftast på väggen eller under överskåpen, ovanför diskbänken) och avloppsslangen ner i diskhon.

Jag hade bänkdiskmaskin i två år, och det funkade rätt bra. Iofs hade jag separat vattenanslutning, så jag behövde aldrig koppla om, men jag flyttade sen till lägenhet med vanlig diskmaskin och då fick ena brorsan ärva bänkdiskmaskinen. Han använde den med koppling direkt i kranen i ett par år.

Jag köpte min begagnad för 400 kr, och den funkade utmärkt. Jag tror brorsan lämnade kvar den i lägenheten (studentlägenhet), så maskinen går säkert än i dag.

Moderkort: MSI Z390-A Pro | CPU: Intel Core i5-8600K @ 4.6 GHz | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: Corsair Vengeance 32 GB (4x8) DDR4-3000 CL15 LPX | GPU: Palit RTX 2080 Ti 11 GB GamingPro OC | SSD: Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | HDD: Seagate BC 2 TB + WD Red 4 TB + Seagate BC 1 TB | PSU: EVGA 650 W GQ Gold | Chassi: be quiet! Silent Base 801 | Skärm: ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2011

När jag hade en bänkdiskmaskin så kopplade jag in elen i ett vanligt uttag på köksbänken. Sedan för vattnet så köpte vi kopplingar så man kunde byta mellan diskmaskin och vanlig stril på vanliga kranen. Utloppet lade jag bara ner diskhon när jag körde och sedan gömde det bakom maskinen när jag inte körde den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016
Skrivet av riiitzzz:

Tyvärr fixar dom inte sånt. Studentlägenhet...

Kolla med fastighetsskötaren om han kan koppla in den åt dig, om du köper allt som behövs och vad han vill ha för det. Så gjorde jag när jag bodde i hyreslägenhet och det var inga problem.

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2019

Jag skrev ett mejl till hyresvärden nu och frågade. Jag vet att andra i området har diskmaskiner i sina lägenheter så på något sätt borde det ju gå. Jag är allt för okunnig i VVS för att ens kunna förstå era svar riktigt (förutom fulkoppling, den förstod jag ) , så jag får helt enkelt hoppas på lite hjälp från hyresvärden tror jag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Jag hade samma uttag som du under diskbänken & kopplade in vatten samt avlopp där. Spaken på blandaren (inte den på min bild) slår av/på vatten till diskmaskinen. Elen drar jag upp ovanför diskbänken vid användning.