Bahnhof: "Vi kommer alltid försvara våra kunders uppgifter"

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2001
Skrivet av Solaris:

"Vi kommer alltid att försvara våra kunders uppgifter, iallafall fram tills någon vill ha uppgifterna från oss."

- Bahnhof, 2019

Jag sa för några år sedan att det spelar ingen roll vilket PR spinn Bahnhof kör med, de kommer alltid att förlora mot dem som styr skeppet.

Det är inte alls säkert. Domstolar följer inte alltid det lagstiftare och myndigheter önskar. Visst är det en tuff fight om man ska gå upp mot storebror, men det går ibland att vinna. Denna uppmärksamhet och PR kan även fungera till att fler ifrågasätter lagarna och tillämpningen.

För övrigt tror jag faktiskt inte att det bara är smart PR från Bahnhof. Jon Karlung ger intrycket av att ha en lite rättshaveristisk läggning. Jag tror han är genomäkta.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ösmo
Registrerad
Jun 2002
Skrivet av Solaris:

Jag tror du har tittat lite för djupt ner i kaninhålet. Mitt inlägg var inget annat än en syrlig kommentar i kontexten av att Bahnhof har typ kört med det här PR snacket om att de försvarar sina kunders information sedan FRA-lagen gick igenom.

Dom har profilerat sig i framkant gällande integritet och säkerhet, vill du kalla det PR är det väl upp till dig, jag kallar det smart affärstänk där man erbjuder något som en klick av användarna tycker är väldigt viktigt, kanske det viktigaste.

Tillgång och efterfrågan heter det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av Pepsin:

Önskar att jag kunde säga emot, men måste tyvärr hålla med. Bahnhofs kundtjänst / support är inget vidare att ha att göra med. Lyckligtvis är det väldigt sällan jag behövt kontakta dem, men om de ska kunna locka "vanligt folk" som kunder är det verkligen något de måste jobba mer med.

Av ren nyfikenhet, när hade du senast kontakt med Bahnhofs kundtjänst? Undrar om åsikten är något från förra året och tidigare, eller även på senare tid!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västkusten
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Soir:

Av ren nyfikenhet, när hade du senast kontakt med Bahnhofs kundtjänst? Undrar om åsikten är något från förra året och tidigare, eller även på senare tid!

Jag hade någon fråga om deras Integrity VPN och mailade dem och fick svar 2 dagar senare.
Ställde en följdfråga och fick svar samma dag.
Tidigare i år.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2007

Personligen är jag inte mycket för Bahnhofs integritetspolicy. För mig är integriteten viktig, men det är ännu viktigare att bekämpa brott.

I ärlighetens namn får dom gärna tapetsera hela stan med min internettrafik om det kan förhindra att ett enda barn slipper bli utsatt för övergrepp, eller förhindra en enda hjärntvättad terrorist.

Som med allt annat är det bäst med balans. Internetleverantörer bör lagra och lämna ut data till statens myndigheter, och staten måste ha mekanismer som säkerställer att man bara begär ut data när det är motiverat. Om man anser att staten brister i det så är det ytterst upp till befolkningen (och EU) att protestera och kräva en förändring, inte till enskilda leverantörer att ta lagen i egna händer.

Skickades från m.sweclockers.com

Dell XPS 13