Permalänk

Når endast 60hz med skärmen

Hej!

Har en lite äldre skärm (Benq XL2411 144hz) som jag inte kan få upp mer än 60hz. Iom att skärmen är äldre så har jag en Displayportkabel från korten med en hdmi i andra änden in i skärmen då det endast är det som går. Men jag kan inte välja högre än 60hz för skärmen av någon anledning. Är det så att netonnet hade fel och det inte går att få upp skrämen mer än 60hz men en sådan kabel? Eller är det någon inställning kanske?

Permalänk
Medlem

Nej XL2411 kommer inte kunna få ut 144hz över hdmi.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Skrivet av Naga:

Nej XL2411 kommer inte kunna få ut 144hz över hdmi.

Okej så även fast det går en displayport från självagrafikkortet?

Då lär jag ju få lämna tillbaka kabeln till netonnet?.... Då visste inte snubben vad han snacka om där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

Okej så även fast det går en displayport från självagrafikkortet?

Skärmen kan inte ta emot mer än 60Hz via HDMI, vart signalen kommer ifrån spelar ingen roll. Vanliga DP->HDMI-kablar är dock ändå begränsade till 60Hz vid 1080p, eftersom de förlitar sig på DP:s förmåga att skicka ut en HDMI-kompatibel bildsignal. Och då är upplösningen begränsad till motsvarande DVI Single Link, d.v.s. max 1920x1200@60Hz.

Just XL2411 är tyvärr ökänd här på forumet eftersom det är en av få 144Hz-skärmar som kräver DVI för att man ska få ut 144Hz, vilket ställer till det på moderna grafikkort som saknar DVI. Det finns DP->DVI-konverterare som klarar den bandbredden, men de kostar 1500-2000kr. Oftast är det vettigast att köpa en modernare skärm istället för att lägga pengar på en sån konverterare.

Permalänk
Skrivet av perost:

Skärmen kan inte ta emot mer än 60Hz via HDMI, vart signalen kommer ifrån spelar ingen roll. Vanliga DP->HDMI-kablar är dock ändå begränsade till 60Hz vid 1080p, eftersom de förlitar sig på DP:s förmåga att skicka ut en HDMI-kompatibel bildsignal. Och då är upplösningen begränsad till motsvarande DVI Single Link, d.v.s. max 1920x1200@60Hz.

Just XL2411 är tyvärr ökänd här på forumet eftersom det är en av få 144Hz-skärmar som kräver DVI för att man ska få ut 144Hz, vilket ställer till det på moderna grafikkort som saknar DVI. Det finns DP->DVI-konverterare som klarar den bandbredden, men de kostar 1500-2000kr. Oftast är det vettigast att köpa en modernare skärm istället för att lägga pengar på en sån konverterare.

AH okej tackar. Hittade en DVI -> Displayport för typ 200kr. Men den lär inte klara av 144 alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

AH okej tackar. Hittade en DVI -> Displayport för typ 200kr. Men den lär inte klara av 144 alltså?

Nej, garanterat inte. Det är dessutom fel riktning, det är ju DP->DVI du vill ha. Det finns tyvärr många adaptrar som säger att de är DVI-DL när de inte är det, det brukar vara själva kontakten de syftar på då (i stort sett alla DVI-kontakter är DVI-DL oavsett om de är kopplade som det eller inte).

Permalänk
Medlem

Detta är en fråga som uppkommer ganska ständigt nuförtiden så det finns en klistrad tråd om det: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1536875-144-hz-nar-dvi...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

Okej så även fast det går en displayport från självagrafikkortet?

Då lär jag ju få lämna tillbaka kabeln till netonnet?.... Då visste inte snubben vad han snacka om där

Man måste kolla upp vad skärmen klarar via HDMI.

https://en.wikipedia.org/wiki/HDMI
I tabellerna i mitten av sidan ser man att vissa versioner av HDMI stöder 144Hz vid vissa upplösningar. MEN vissa skärmar klarar ändå bara 60Hz via HDMI trots att det är tex en 144Hz skärm.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Hyperhorn: Som skrivet ovan, finns en tråd klistrad runt denna fråga som är den är den allra vanligaste specifika skärmfrågan. Lösningen på problemet är då att man köper en ny skärm.

Också tagit upp det i tillbakablicken i och med att DVI fyllde 20 år i april: https://www.sweclockers.com/artikel/27530

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av panpo98:

Man måste kolla upp vad skärmen klarar via HDMI.

https://en.wikipedia.org/wiki/HDMI
I tabellerna i mitten av sidan ser man att vissa versioner av HDMI stöder 144Hz vid vissa upplösningar. MEN vissa skärmar klarar ändå bara 60Hz via HDMI trots att det är tex en 144Hz skärm.

Wikipedia kommer aldrig berätta vad en specifik skärm klarar av över en viss anslutning. Det som beskrivs på wikipedia är hur själva HDMI-specifikationen är skriven och har förändrats. Så länge HDMI har funnits har detta missuppfattats och förväxlats med den enskilda produktens kapacitet.

Vad man ska kolla upp är därför inte generell information om HDMI-versioner, utan söka upp specifik produktinfo, exempelvis tester och handböcker där kapaciteten beskrivs. Devisen för HDMI är därför att fråga efter funktion, inte version. Så för att veta om en skärm klarar 144 Hz över HDMI måste man leta information som bekräftar att den fungerar med 144 Hz över HDMI.

Permalänk
Medlem

Du kan få ut 120hz via HDMI men då kan du enbart ha en upplösning på 1024x768.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk

Tack för alla svar. Sitter nu och tittar efter ny skärm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Wikipedia kommer aldrig berätta vad en specifik skärm klarar av över en viss anslutning. Det som beskrivs på wikipedia är hur själva HDMI-specifikationen är skriven och har förändrats. Så länge HDMI har funnits har detta missuppfattats och förväxlats med den enskilda produktens kapacitet.

Vad man ska kolla upp är därför inte generell information om HDMI-versioner, utan söka upp specifik produktinfo, exempelvis tester och handböcker där kapaciteten beskrivs. Devisen för HDMI är därför att fråga efter funktion, inte version. Så för att veta om en skärm klarar 144 Hz över HDMI måste man leta information som bekräftar att den fungerar med 144 Hz över HDMI.

Det var det jag skrev men med färre tekniska termer.

Permalänk
Medlem

Du har alltså ingen DVI ingång i ditt grafikkort? Om du har det så kan du ju bara skaffa en dual link dvi sladd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Dax123:

Du har alltså ingen DVI ingång i ditt grafikkort? Om du har det så kan du ju bara skaffa en dual link dvi sladd

Skickades från m.sweclockers.com

De klarar inte av att leverera mer än 60hz har jag fått höra här på forumet. Så jag sitter och kollar på ny skärm.
Kan inte välja mellan dessa två dock. Eller om det finna någon bättre. Får inte dyrare än dessa två https://www.inet.se/jamfor?compare=2214403&compare=x118136

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

De klarar inte av att leverera mer än 60hz har jag fått höra här på forumet. Så jag sitter och kollar på ny skärm.
Kan inte välja mellan dessa två dock. Eller om det finna någon bättre. Får inte dyrare än dessa två https://www.inet.se/jamfor?compare=2214403&compare=x118136

Dual Link DVI klarar 144Hz 1080p. Ditt inlägg var om hdmi vilket inte går.
Har du DVI på grafikkortet så kan du köra DVI-DVI utan några problem. (du behöver dock dual link dvi sladd)

Permalänk
Skrivet av Dax123:

Dual Link DVI klarar 144Hz 1080p. Ditt inlägg var om hdmi vilket inte går.
Har du DVI på grafikkortet så kan du köra DVI-DVI utan några problem. (du behöver dock dual link dvi sladd)

Enligt denna tråd så funkar inte det heller
#17638968

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

Enligt denna tråd så funkar inte det heller
#17638968

Har du en DVI-port på ditt grafikkort? (Svara Ja/Nej på denna fråga)

Från tråden du länkade

Citat:

Skärmen kör endast 144 Hz via DVI Dual Link

Ifall du har en DVI port på ditt grafikkort, så kan du köpa en DVI Dual Link kabel för att driva skärmen i 144hz.

Ifall du inte har en DVI port på ditt grafikkort, så bör du antagligen kolla efter en ny skärm ifall du vill ha den högre uppdateringsfrekvenzen

Permalänk
Bildexpert 📺

Har du DVI-DL på grafikkortet kör man DVI-DL med DVI-DL-kabel till skärmen för 144 Hz. Problemet som uppstår är när DVI-DL inte längre finns i källan, vilket blir vanligare och vanligare. Det är vad: #17638968 och flera av mina artiklar tar upp.

Permalänk

Har endast hdmi/dp på grafikkortet så antar att det inte går att lösa då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

Har endast hdmi/dp på grafikkortet så antar att det inte går att lösa då

Skickades från m.sweclockers.com

Otur, då stämmer tråden som länkades.

Bara att öppna upp plånboken!

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

Otur, då stämmer tråden som länkades.

Bara att öppna upp plånboken!

Haha japp. Jag sitter och väljer mellan dessa. Men fattar inte skillnaden om de ens är någon. https://www.inet.se/jamfor?compare=2214403&compare=x118136

Skickades från m.sweclockers.com