Permalänk
Medlem

Msi after burner ta på så att fanen följer med ditt spel högre temperatur desto snabbare kylls den ner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör min i 5ghz på 1.27v, med "stor" dubbeltornkylare och i spelande ligger den runt 70c, i stresstest som högst 88c, vilket den aldrig går till även om jag renderar filmer etc.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Vilken prestanda är det vi mister menar du? Kör du med MCE på så överklockar du cpun.

MCE räknas som överklockning ja, därav kommer du att få sämre prestanda när du avaktiverar den (då den är standard på flera moderkort) då processorn inte kan boosta lika länge, på lika många cores samtidigt, inte heller kommer den att dra runt 200w (som mer eller mindre är anledningen att den går varmt på de flesta maskiner). Dvs den kommer att prestera som Intel hade tänkt att den skall prestera.

Permalänk
Skrivet av Jaegrlicious:

Kör min i 5ghz på 1.27v, med "stor" dubbeltornkylare och i spelande ligger den runt 70c, i stresstest som högst 88c, vilket den aldrig går till även om jag renderar filmer etc.

Vad kör du för stressprogram? Jag kör P95 custom utan AVX i 2h. Min behöver 1.35 för 4.9.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Svaret på din fråga är att dra ned på volten. Det finns guides på youtube hur man gör och hur du hittar sweetspot där processorn klarar samma jobb som med full power.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Administrativ avgift

@Silenz: Du kan börja med att nollställa BIOS sedan när du aktiverar XMP så trycker du nej på frågan som kommer efter.

Annars om du vill dra ner det ännu mer brukar jag rekommendera följande inställningar:

XMP på - svar nej på autoklock så TDP håller sig inom rimliga gränser
Multiplier 48
LLC nivå 6
manuell volt på 1.25 - sänk tills du kraschar i cinebench och datorn fryser, därefter så höjer du volten 2 steg - kör cinebench och sedan stresstestar med Intel XTU i några timmar. Kraschar XTU höjer du snäppet 1 upp , detta ger lägre värmeutveckling än stock.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk

Kanske bättre att skaffa bättre kylare annars känns ju köp av cpu lite bortkastat. Strypa en 9900...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Vad kör du för stressprogram? Jag kör P95 custom utan AVX i 2h. Min behöver 1.35 för 4.9.

Skickades från m.sweclockers.com

Aida64 med avx, dock avx offset till 4.9, sen 5ghz har jag testat allt möjligt. Intel burn test, prime, cinebench etc.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Skrivet av Jaegrlicious:

Aida64 med avx, dock avx offset till 4.9, sen 5ghz har jag testat allt möjligt. Intel burn test, prime, cinebench etc.

Konstigt att min kräver så mycket men du har annan bräda.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Konstigt att min kräver så mycket men du har annan bräda.

Silicone lottery, kallas de

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Skrivet av Jaegrlicious:

Silicone lottery, kallas de

Tror även brädan spelar roll. Har du ändrat något mer än multipler och vcore?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Tror även brädan spelar roll. Har du ändrat något mer än multipler och vcore?

Skickades från m.sweclockers.com

Jaa, alla strömsparfunktioner och sån där skit är avstängt osv, annars throttlar de ganska så direkt.

https://www.youtube.com/watch?v=95Ujni7-fVM&t=600s Där har du en riktigt bra guide. Följde den då jag inte pillat på z390 innan jag köpte denna så.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Skrivet av Jaegrlicious:

Jaa, alla strömsparfunktioner och sån där skit är avstängt osv, annars throttlar de ganska så direkt.

https://www.youtube.com/watch?v=95Ujni7-fVM&t=600s Där har du en riktigt bra guide. Följde den då jag inte pillat på z390 innan jag köpte denna så.

Följde den. Kraschade direkt. Nu kör jag 4.5 med AVX och 4.9 utan. Skulle vara kul att veta vilka program som använder AVX. Har testat allt möjligt men kommer inte över 4.5. Ska testa en sista gång med LCC7.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Följde den. Kraschade direkt. Nu kör jag 4.5 med AVX och 4.9 utan. Skulle vara kul att veta vilka program som använder AVX. Har testat allt möjligt men kommer inte över 4.5. Ska testa en sista gång med LCC7.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör LLC 6, och anledningen till att de krasha förmodar jag är för din vill ha lite mer ström? Inte testat köra min i 5ghz med avx, då jag inte använder cpun till mer än spelande och rendera lite korta klipp emellanåt, men komma över 4.5ghz borde inte va några som helst problem? Aida64 kör med avx, och som sagt, där köra jag min i 4.6, och som sagt, inte försökt komma högre heller då jag personligen inte tjänar nånting på de, utan snabb klock till spelande är de jag är ute efter.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Kör själv 9900K @4.9Ghz på alla kärnorna plus en H150i 360mm Radiator och ligger runt 60 grader i spel som bf5 och pubg.

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk

Har själv en 9900k + Fractal Design Celsius S36 CPU Kylare

Sitter just nu på max 63 grader/package ingame med öppet chassi.

Visa signatur

Intel® Core™ i9-9900K
1x Video Card NVIDIA GeForce RTX 3080
RAM 32 GB
Operating System Microsoft Windows 10 (build 15063), 64-bit
Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz

Permalänk
Skrivet av völund:

Kör själv 9900K @4.9Ghz på alla kärnorna plus en H150i 360mm Radiator och ligger runt 60 grader i spel som bf5 och pubg.

Med AVX? Testat P95 blend 12/12?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av redgroove:

Har själv en 9900k + Fractal Design Celsius S36 CPU Kylare

Sitter just nu på max 63 grader/package ingame med öppet chassi.

Spel ger sällan relevanta temp tycker jag. Vill ju veta vad den hamnar på när cpu belastas som hårdast annars har man ingen koll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Spel ger sällan relevanta temp tycker jag. Vill ju veta vad den hamnar på när cpu belastas som hårdast annars har man ingen koll.

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror väl på vad man använder datorn till kan jag tycka. Om den är 100% stabil och har bra temperatur när man använder den till det man köpt datorn till, i det här fallet spel så är det väl relevant i allra högsta grad?

Om den sen blir överhettad/kraschar i ett syntetiskt test som man aldrig utsätter processorn för i normala fall är väl det mera orelevant?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av immutable:

Det beror väl på vad man använder datorn till kan jag tycka. Om den är 100% stabil och har bra temperatur när man använder den till det man köpt datorn till, i det här fallet spel så är det väl relevant i allra högsta grad?

Om den sen blir överhettad/kraschar i ett syntetiskt test som man aldrig utsätter processorn för i normala fall är väl det mera orelevant?

Blir ju svårt att clocka om man bara stressar den i spel. Måste ju nästan köra syntetiska för att få rimliga värden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Blir ju svårt att clocka om man bara stressar den i spel. Måste ju nästan köra syntetiska för att få rimliga värden.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast du kan ju inte kalla prime95 för rimliga värden? Finns det ens några "riktiga" program som utsätter processorn för samma belastning?

Missförstå mig rätt nu, jag är medveten om att man inte kan säga att clocken är stabil om man inte klarar ett par timmar i prime95, men var ska man dra gränsen? Att du kan spela ditt favoritspel i ett dygn i sträck, rippa bluray filmer dagarna i ända, eller va det nu må vara man gör med datorn, eller köra prime95?

Får jag välja på t.ex 4.5GHz i prime95 eller 5GHz som funkar till allt annat vet jag vad jag väljer iaf.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Fast du kan ju inte kalla prime95 för rimliga värden? Finns det ens några "riktiga" program som utsätter processorn för samma belastning?

Missförstå mig rätt nu, jag är medveten om att man inte kan säga att clocken är stabil om man inte klarar ett par timmar i prime95, men var ska man dra gränsen? Att du kan spela ditt favoritspel i ett dygn i sträck, rippa bluray filmer dagarna i ända, eller va det nu må vara man gör med datorn, eller köra prime95?

Får jag välja på t.ex 4.5GHz i prime95 eller 5GHz som funkar till allt annat vet jag vad jag väljer iaf.

Du bestämmer ju själv, men om du tänker så (4.5 vs 5.0) så är den förmodligen inte alls "stabil" och du får säkert fel i spel fast du inte märker av det. Fel uppstår inte endast under load, utan kan dyka upp när som. Exempelvis när du surfar in på en webbsida och en bild inte dyker upp, sätter i en usb enhet som resulterar i bluescreen, knak i ljud, faller genom marken i spelet, bitfel i den där fina semesterbilden du just överförde, korrupt data på hårddisken (värre för var dag).

Det är därför man vill ha kört så pass många timmar så chansen för dessa fel är minimal.

Permalänk

Jag kör 1h AVX och 2h utan. Använder FC5 AVX?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Två grejer som kanske har nämnts men som jag inte såg när jag läste igenom tråden här (ber om ursäkt i sådana fall) är LLC och XMP och vad de gör med värmen.

Load line kan öka värmeutvecklingen på både cpu och vrm, och kan därigenom också påverka kylluften (för alla som inte bara kör inblås genom radiatorer) vilket leder till ytterligare högre cputemp. Bättre att försöka hitta en stabil spänning och låta Vcore droopa tycker jag. Att ha riktigt hög spänning vid låg load är inte lika läskigt som att ha ganska hög spänning vid hög load. Iaf för 24/7.

Sedan när man drar på XMP brukar både VCCIO och VCCSA bli groteskt höga! De höjer också tempen på cpun, fast mindre än Vcore då.
Standard på VCCIO t.ex är 0.95V ish men på Auto, på lite olika kit jag haft med XMP på och de allra flesta moderkort, får du vidriga 1.32+ V! Det är inte ok. Standard på VCCSA är omkring 1.05V har jag för mig så kolla även att den här inte löper amok. För minnesmoduler med höga hastigheter över 3400+ så kanske inte VCCSA/IO kan köras i standard men ändå värt att dra ner dem så långt det går utan att der blir instabilt.

När man ligger på gränsen, som lätt hänt med 9900K vare sig man klickar eller inte, så kan de där extra små graderna du får av de rackarna vara det som stjälper bägaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av PoXe:

Två grejer som kanske har nämnts men som jag inte såg när jag läste igenom tråden här (ber om ursäkt i sådana fall) är LLC och XMP och vad de gör med värmen.

Load line kan öka värmeutvecklingen på både cpu och vrm, och kan därigenom också påverka kylluften (för alla som inte bara kör inblås genom radiatorer) vilket leder till ytterligare högre cputemp. Bättre att försöka hitta en stabil spänning och låta Vcore droopa tycker jag. Att ha riktigt hög spänning vid låg load är inte lika läskigt som att ha ganska hög spänning vid hög load. Iaf för 24/7.

Sedan när man drar på XMP brukar både VCCIO och VCCSA bli groteskt höga! De höjer också tempen på cpun, fast mindre än Vcore då.
Standard på VCCIO t.ex är 0.95V ish men på Auto, på lite olika kit jag haft med XMP på och de allra flesta moderkort, får du vidriga 1.32+ V! Det är inte ok. Standard på VCCSA är omkring 1.05V har jag för mig så kolla även att den här inte löper amok. För minnesmoduler med höga hastigheter över 3400+ så kanske inte VCCSA/IO kan köras i standard men ändå värt att dra ner dem så långt det går utan att der blir instabilt.

När man ligger på gränsen, som lätt hänt med 9900K vare sig man klickar eller inte, så kan de där extra små graderna du får av de rackarna vara det som stjälper bägaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kunde sänka VCCIO från 1.32 till 1.25 och VCCSA från 1.22 till 1.175 med XMP. VCCIO visar ju lila från 1.25 så över det kan ju inte vara nyttigt.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Jag kunde sänka VCCIO från 1.32 till 1.25 och VCCSA från 1.22 till 1.175 med XMP. VCCIO visar ju lila från 1.25 så över det kan ju inte vara nyttigt.

Gött! Mycket mera rimligt. Det råder nog väldigt delade meningar om huruvida det är nyttigt eller ej, men jag tycker inte det är mysigt. Dessutom är det i vägen för max CPU OC också, med tanke på värmeutveckling och ström osv..
Kom ihåg också att många gånger är latency viktigare än bandbredd. DDR4 har massor med bandbredd redan som det är. En CL-nivå (Cas eller vad man nu än vill kalla för det) motsvarar i runda slängar 250Mhz på minnena.
Exempelvis: Så på 3100C13 har du faktiskt teoretiskt något något lägre latency än på 3600C15. På 3100 behöver inte SA och IO vara så höga heller så om du tycker det är kul och ball att lattja kan du ju spara in ytterligare lite värme och spänning där.

Skickades från m.sweclockers.com