Permalänk

40+ ska köpa speldator

Hej kompisar.
Tid är inget jag har gott om. Därför går överköoclning mm helt bort. På nått sätt får jag för mig att jag vill ha ett fractal design r5, i5 eller i7. Samt gtx1070.
Jag spelar bara pubg och csgo. Jag föreställer mig att en i7 är bättre då man får massa virus som ska hålla på med annat medans man spelar. Nä jag orkar inte städa bort alla processer som kommer till med åren.

Vad borde jag ha för dator? Spelar ca 3-5h per vecka men när jag glr det vill jag att det ska funka utan strul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent Agent:

Hej kompisar.
Tid är inget jag har gott om. Därför går överköoclning mm helt bort. På nått sätt får jag för mig att jag vill ha ett fractal design r5, i5 eller i7. Samt gtx1070.
Jag spelar bara pubg och csgo. Jag föreställer mig att en i7 är bättre då man får massa virus som ska hålla på med annat medans man spelar. Nä jag orkar inte städa bort alla processer som kommer till med åren.

Vad borde jag ha för dator? Spelar ca 3-5h per vecka men när jag glr det vill jag att det ska funka utan strul.

Vill du har färdigbyggd eller bygga själv? CPU säkerhetshålen påverkar inte vanliga personer än och det värsta hålet så påverkar oss vanliga konsumenter mest finns både på Intel och AMD CPU.

Edit Dessa säkerhetshål som upptäcks är generellt sett väldigt svåra att utnyttja det är helt enkelt enklare att använda ett säkerhetshål i Windows eller annat program.

Ifall man inte klickar på skumma sidor, länkar eller laddar ner program från opålitliga sidor och torrent så bör man inte ha några större virus eller malware bekymmer.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Det beror också på din budget. Men en PC för 10K utan skärm är OK för vanligt spelande.

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk
Medlem

Vänta några dagar på Ryzen 3000-serien, vänta åtminstone på recensionerna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Ja jag kan kanske tänka mig att sätta ihop en dator själv. Det har man ju gjort många gånger i sin ungdom. Men jag har inte så mycket tid att utbilda mig på atta delar som ska passa ihop. Tills för en timme sedan trodde jag att en i7 9600 var snabbare än en i5 8700 eller är den inte det. Ska man ha 6 eller 8 gb på grafikkortet. 8 eller 16gb ram. Osv. Det är väl där skon klämmer. Jag behöver inte ha en superbra dator men en som är en bra dator för pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett förslag till en väldigt bra och prisvärd dator om du ska bara spela lite

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem

Lista från Komponentkoll

CPU: Intel Core i5-9600K (2 690 kr hos Inet)
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL (DUAL-GTX1070-8G) (4 090 kr hos NetOnNet)
Chassi: Fractal Design Define R5 (1 095 kr hos Webhallen)
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A (1 649 kr hos Inet)
RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB (2x8GB) (1 290 kr hos Inet)
SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB (1 290 kr hos Inet)
PSU: be quiet! Pure Power 11 600W CM (849 kr hos Inet)
CPU-kylare: Noctua NH-U12A (1 090 kr hos Inet)
Summa: 14 043 kr

Minnena har RGB, inget jag strävat efter, det är mycket prisvärda för sin hastighet samtidigt som de är testade och godända av Asus att köras på det moderkortet i sin XMP-profil. Försökt hålla mig till vad du efterfrågat.

Man kan köpa allt utom grafikkortet från Inet (hittar inte ett enda 1070 hos dem).

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Skrivet av Kent Agent:

Hej kompisar.
Tid är inget jag har gott om. Därför går överköoclning mm helt bort. På nått sätt får jag för mig att jag vill ha ett fractal design r5, i5 eller i7. Samt gtx1070.
Jag spelar bara pubg och csgo. Jag föreställer mig att en i7 är bättre då man får massa virus som ska hålla på med annat medans man spelar. Nä jag orkar inte städa bort alla processer som kommer till med åren.

Vad borde jag ha för dator? Spelar ca 3-5h per vecka men när jag glr det vill jag att det ska funka utan strul.

Skrivet av Mordekai:

Lista från Komponentkoll

CPU: Intel Core i5-9600K (2 690 kr hos Inet)
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL (DUAL-GTX1070-8G) (4 090 kr hos NetOnNet)
Chassi: Fractal Design Define R5 (1 095 kr hos Webhallen)
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A (1 649 kr hos Inet)
RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB (2x8GB) (1 290 kr hos Inet)
SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB (1 290 kr hos Inet)
PSU: be quiet! Pure Power 11 600W CM (849 kr hos Inet)
CPU-kylare: Noctua NH-U12A (1 090 kr hos Inet)
Summa: 14 043 kr

Minnena har RGB, inget jag strävat efter, det är mycket prisvärda för sin hastighet samtidigt som de är testade och godända av Asus att köras på det moderkortet i sin XMP-profil. Försökt hålla mig till vad du efterfrågat.

Man kan köpa allt utom grafikkortet från Inet (hittar inte ett enda 1070 hos dem).

Solklar vinnare utav alla förslag.
Skriv ett PM om det dyker upp några konstigheter när du bygger så kan jag var behjälplig över videosamtal.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Solklar vinnare utav alla förslag.
Skriv ett PM om det dyker upp några konstigheter när du bygger så kan jag var behjälplig över videosamtal.

Det var dyrast förslag också. Killen vill kunna spela 3-5h i veckan.
Väldigt lite mer fps för nästan 4500kr extra

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Skrivet av Edin1984:

Det var dyrast förslag också. Killen vill kunna spela 3-5h i veckan.
Väldigt lite mer fps för nästan 4500kr extra

40+ som inte skriver budget. Jag har svårt att tänka mig att 4500kr ska spela någon roll i detta fall

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

40+ som inte skriver budget. Jag har svårt att tänka mig att 4500kr ska spela någon roll i detta fall

Eftersom pengarna tydligen inte spelar någon större roll så här har vi en ny lista

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent Agent:

Hej kompisar.
Tid är inget jag har gott om. Därför går överköoclning mm helt bort. På nått sätt får jag för mig att jag vill ha ett fractal design r5, i5 eller i7. Samt gtx1070.
Jag spelar bara pubg och csgo. Jag föreställer mig att en i7 är bättre då man får massa virus som ska hålla på med annat medans man spelar. Nä jag orkar inte städa bort alla processer som kommer till med åren.

Vad borde jag ha för dator? Spelar ca 3-5h per vecka men när jag glr det vill jag att det ska funka utan strul.

I cs go är det intel som gäller.
cs go flyter som bäst med 300fps +
man ska helst följa en fps guide också

fick extremt mycket fler fps efter att laddat ner hans config
dippade ner på 200 fps innan. nu har jag 300-500
https://www.youtube.com/watch?v=FkP-MUL8Qg8

Var försiktig när det gäller moderkort om du ska ha en 9700k/9900k
då dessa CPUer verkar dra lite mer ström en vad moderkorts tillverkarna hade räknat med.
Gigabyte z390 UD hade jag rekommenderat om du inte ska överclocka.
dom flesta Gigabyte moderkorten är ett bra val när det gäller z390.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin1984:

Det var dyrast förslag också. Killen vill kunna spela 3-5h i veckan.
Väldigt lite mer fps för nästan 4500kr extra

TS har också sagt att han vill ha Fractal Design R5 (kanske ljudnivå spelar roll eller avsaknaden av fönster/RGB).
Intel i5 eller i7 har TS också bett om, kanske för han lirar CS.
Geforce 1070 har också efterfrågats.

Jag utgår ifrån att TS har kollat upp en del och att det ligger på hans nivå av pris/prestanda. Att bara skita i vad TS efterfrågar för man själv har en idé vad en dator det spelas på 3-5 timmar/vecka är värd känns lite oempatiskt. Nu råkar jag också vara 40+ så det kanske är lättare för mig att sätta mig in hans situation.

Sedan tycker jag aldrig man ska rekommendera ett bygge om man inte kollat QVL för minnen för moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

I cs go är det intel som gäller.
cs go flyter som bäst med 300fps +
man ska helst följa en fps guide också

fick extremt mycket fler fps efter att laddat ner hans config
dippade ner på 200 fps innan. nu har jag 300-500
https://www.youtube.com/watch?v=FkP-MUL8Qg8

Var försiktig när det gäller moderkort om du ska ha en 9700k/9900k
då dessa CPUer verkar dra lite mer ström en vad moderkorts tillverkarna hade räknat med.
Gigabyte z390 UD hade jag rekommenderat om du inte ska överclocka.
dom flesta Gigabyte moderkorten är ett bra val när det gäller z390.

https://www.hardocp.com/article/2019/03/02/asus_prime_z390a_l...

Asus kortet jag föreslår är ju mycket välrenommerat och om man inte vill överklocka själv är ASUS oslagbara på automatisk överklockning. Resten håller jag definitivt med om, dvs att för att få ut max av hårdvaran är det mycket man kan påverka i mjukvara och inställningar.

Permalänk
Medlem

@Kent Agent GTX 1070 är en utgående modell, de ersätts typ av RTX 2070.
Detta kort är lite dyrare men har bättre stöd för raytracing. Snäppet under detta kort ligger RTX 2060, men även detta är starkare än GTX 1070.
Sweclockers prestandatest Nvidia 2060 vs 2070/1070

Webhallen har ett färdigbyggt paket för ~20k som ger både en stark Intel i5 detta grafikkort. Det är det absolut enklaste valet, ett färdigbyggt paket och du får support.
Chassit är ett Define C, vilket är snartlikt Define R5/R6 men utan plats för CD-läsare, så det är lite nättare.

https://www.webhallen.com/se/product/291744-Webhallen-Config-...

Webhallen har även ett lite billigare paket med Nvidia RTX 2060. Detta för ~16000.
Då får du istället chassit Meshify C som har en annorlunda front.

https://www.webhallen.com/se/product/296457-Webhallen-Config-...

Om du vill bygga något mer avancerat är nästa steg att se över de andra råden du fått i tråden och antingen välja till montering från butik (flera butiker erbjuder detta, Webhallen Inet mfl) eller bygga själv.
Om du har begränsat med tid, inte byggt datorer förut (och inget intresse) skulle jag inte rekommendera att bygga själv.
Även om det är hyggligt lätt så bör man läsa på lite om hur det går till, och det tar ju tid.

Permalänk
Medlem

Som alternativ, så här hade jag gjort om det var till mig själv.
Lista från Komponentkoll

CPU: Intel Core i9-9900K (5 190 kr hos Dustin)
Grafikkort: ASUS GeForce RTX 2060 6GB PHOENIX (PH-RTX2060-6G) (3 790 kr hos NetOnNet)
Chassi: Phanteks Eclipse P600S (1 536 kr hos Inet)
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A (1 649 kr hos Inet)
RAM: G.Skill Ripjaws V 16GB (2x8GB) (1 190 kr hos Inet)
SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB (1 290 kr hos Inet)
HDD: Seagate Intern hårddisk Barracuda Compute HDD 4TB (1 095 kr hos Webhallen)
PSU: Seasonic FOCUS+ 550W Gold (949 kr hos Inet)
CPU-kylare: Noctua NH-D15S CPU Kylare (818 kr hos Power)
Operativsystem: Windows 10 Home, Engelsk, USB (1 429 kr hos Inet)
Summa: 18 936 kr

USB-C 3.1 Gen 2 i fronten, brutal CPU, PSU mer i linje med faktiskt behov (därmed effektivare). Modernare GPU. RGB-fria minnen (dessa fungerar i builden jag föreslog tidigare också). Legit windows-licens eftersom jag aldrig skulle köpa en olaglig licens. Jag har precis köpt det där chassit till jobbet, bästa chassit jag någonsin köpt (har Fractal Design hemma). Dock verkar fläktkontrollen skräp då fläkten som kopplas in på porten som rapporterar rpm tillbaka till moderkortet går långsammare än de två andra och moderkortet rapporterar att det behöver 40% pwm för att starta (jag har Noctua 1400 mm pwm fläktar som normalt startar vid 14%). Bygger jag själv i det här chassit bryr jag mig inte om kylarens vikt eller storlek heller och tar den bättre 15S.

Permalänk
Medlem

Så, Hr Kent har ingen skärm som vi vet om, så varför ska han köpa en dator som mäktar med 120+ Hz?
Han vill ha en i7, så att datorn ska orka driva spel, samtidigt som den är full med virus. Vem är kungen på många trådar nu för tiden? Varför inte råda honom att skaffa ett bra AV också?
Han ber om ett grafikkort från förr i tiden, knappt någon reagerar, det är ju iallafall ett nVidia.
Han ska spela 3-5h per vecka, endast två spel. Dator för 15k+? Vettigt? Njae...

Vilket forum man än hänger på, oberoende av ämne är folk så galet snabba att rekommendera alldeles för dyra saker. 40+ och uppgav ingen budget är på inga sätt samma sak som "money is no object".

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Så, Hr Kent har ingen skärm som vi vet om, så varför ska han köpa en dator som mäktar med 120+ Hz?
Han vill ha en i7, så att datorn ska orka driva spel, samtidigt som den är full med virus. Vem är kungen på många trådar nu för tiden? Varför inte råda honom att skaffa ett bra AV också?
Han ber om ett grafikkort från förr i tiden, knappt någon reagerar, det är ju iallafall ett nVidia.
Han ska spela 3-5h per vecka, endast två spel. Dator för 15k+? Vettigt? Njae...

Vilket forum man än hänger på, oberoende av ämne är folk så galet snabba att rekommendera alldeles för dyra saker. 40+ och uppgav ingen budget är på inga sätt samma sak som "money is no object".

Håller med på det mesta. Skärmen SKALL klara 120+ hz om man spelar first person shooters. En av de viktigasste komponenterna för de flesta.
Om man planerar att lägga 3-5 timmar i veckan av sitt liv på att njuta av gaming...då skall det vara kul. 15k för en dator är värt varenda krona.
En bra skärm, bra mus, bra grafikort och uppkoppling är det viktigaste för fps spel OM man vill ha en njutningsfull stund 😀

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Om pengarna inte är det viktigaste som finns, beställ för gudskull inte från olika butiker. Ta allt från samma och om du är slö välj installation av dem.
Enkelt och skapar mindre huvudvärk som oftast samt du är igång "direkt" när du får hem den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

https://www.hardocp.com/article/2019/03/02/asus_prime_z390a_l...

Asus kortet jag föreslår är ju mycket välrenommerat och om man inte vill överklocka själv är ASUS oslagbara på automatisk överklockning. Resten håller jag definitivt med om, dvs att för att få ut max av hårdvaran är det mycket man kan påverka i mjukvara och inställningar.

Hatar mitt Asus z390 morderkort... Inget funkar som det ska på dom två jag haft .

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

Hatar mitt Asus z390 morderkort... Inget funkar som det ska på dom två jag haft .

Skickades från m.sweclockers.com

Tråkigt så klart, finns ju alltid olika erfarenheter. Jag har aldrig ägt ett moderkort under Prime-serien och haft många genom åren, både som it-ansvarig och privatperson och har inte samma erfarenheter. Dock är jag väl medveten om att vad som ledde in på ASUS är faktorer som andra tillverkare och i vissa fall gått om (BIOS-uppdatering utan RAM och CPU läste jag något hade, slår ju ASUS flashback.) fläktstyrning är väl idag också i paritet med ASUS men vad jag förstår så är ASUS i en egen klass när det kommer till minneskompatibilitet och automatisk överklockning. Prestanda har de ju både toppnoteringar och bottennoteringar.

Om det var fel på moderkorten eller om funktionen var annorlunda än du tänkt dig framgår inte. En sak jag stör mig på är ju delade PCIe- banor mellan lagringsenheter, dvs använder man M.2 slot två kan man inte använda sata 5 och 6. Sånt har jag lärt mig att kolla upp och tror att problemet mer har med chipsettet än moderkortstillverkaren att göra, eller nja, moderkortstillverkaren har helt inkelt ploppat i mer anslutningar än vad chipsettet klarar.

Det är ju alltid vettigt att kolla recensioner för den exakta modell man tänkt köpa, bara för att Asus gjort moderkort jag varit nöjd med tidigare behöver inte de nya vara lika bra.

Nåja, sorry för rant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Så, Hr Kent har ingen skärm som vi vet om, så varför ska han köpa en dator som mäktar med 120+ Hz?
Han vill ha en i7, så att datorn ska orka driva spel, samtidigt som den är full med virus. Vem är kungen på många trådar nu för tiden? Varför inte råda honom att skaffa ett bra AV också?
Han ber om ett grafikkort från förr i tiden, knappt någon reagerar, det är ju iallafall ett nVidia.
Han ska spela 3-5h per vecka, endast två spel. Dator för 15k+? Vettigt? Njae...

Vilket forum man än hänger på, oberoende av ämne är folk så galet snabba att rekommendera alldeles för dyra saker. 40+ och uppgav ingen budget är på inga sätt samma sak som "money is no object".

Jag tolkade virusgrejen som ett skämt, dvs att han har en massa små appar som ligger igång, tittar på min egen, just nu 22 ikoner i task view.

Listan (på jobbet för närvarande men hemma är lika hemskt)
Teams
Skype
Radeon Pro
Autodesk
Chrome (notifications)
Creative Cloud
Lastpass
Java autoupdater
iCloud
EZ Update
Ai Suite 3
Dymo Quickprint
Samsung Magician
Xerox Printmonitor
HP Printmonitor
Plantronics Savi Headset
OneNote Quicknote
Logitech
Symantec
Unreal Engine
Dell monitor

Ingen av dessa påverkar mig negativt i normala fall men om jag skulle spela ett vältrådat spel och iCloud plötsligt tycker det är synkdags... f%&k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag tolkade virusgrejen som ett skämt, dvs att han har en massa små appar som ligger igång, tittar på min egen, just nu 22 ikoner i task view.

Listan (på jobbet för närvarande men hemma är lika hemskt)
Teams
Skype
Radeon Pro
Autodesk
Chrome (notifications)
Creative Cloud
Lastpass
Java autoupdater
iCloud
EZ Update
Ai Suite 3
Dymo Quickprint
Samsung Magician
Xerox Printmonitor
HP Printmonitor
Plantronics Savi Headset
OneNote Quicknote
Logitech
Symantec
Unreal Engine
Dell monitor

Ingen av dessa påverkar mig negativt i normala fall men om jag skulle spela ett vältrådat spel och iCloud plötsligt tycker det är synkdags... f%&k.

Haha, kul att se hur olika vi är :). Jag har förvisso en Ryzen 7 hemma, men håller ändå ner bakgrundsprocesser så mycket jag kan. Har normalt sett följande igång:

Bitdefender
OneDrive
Chrome
Steam
iCue
Radeon Settings
Razer Synapse

Trodde precis som du inte att det egentligen var virus som åsyftades, men färre saker i bakgrunden är nog aldrig fel.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk

Tack för hjälpen grabbar!
Jag tror det lutar åt att det får bli en färdig dator om jag köper helt nytt. Det är för mycket med olika minnen och moderkort mm som ska passa ihop.
Datorn jag har idag är en I5-4670, med GTX 770, Hur mycket ram jag har vet jag inte.
Skärmen heter BenQ XL2411, Moderkort är okänt.

Ett tag slog det mig att datorn kanske inte är så dålig. SSD disk och datorlåda samt nätaggregat mm skulle man ju kunna återanvända. Kanske går att få liv i detta skrället med ett nytt moderkort och grafikkort och lite mer ram? Eller är processorn skräp?
Någon frågade om pengar. Jo, jag kan väl köpa en ny bil kontant om jag behöver men vill inte lägga ut mer än nödvändigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent Agent:

Tack för hjälpen grabbar!
Jag tror det lutar åt att det får bli en färdig dator om jag köper helt nytt. Det är för mycket med olika minnen och moderkort mm som ska passa ihop.
Datorn jag har idag är en I5-4670, med GTX 770, Hur mycket ram jag har vet jag inte.
Skärmen heter BenQ XL2411, Moderkort är okänt.

Ett tag slog det mig att datorn kanske inte är så dålig. SSD disk och datorlåda samt nätaggregat mm skulle man ju kunna återanvända. Kanske går att få liv i detta skrället med ett nytt moderkort och grafikkort och lite mer ram? Eller är processorn skräp?
Någon frågade om pengar. Jo, jag kan väl köpa en ny bil kontant om jag behöver men vill inte lägga ut mer än nödvändigt.

Processorn är inte skräp men sammantaget är det nog oklokt att para ihop dina gamla trötta delar med moderna delar, minnet vet vi inte vad det är men kan vara svårt att få tag på matchande så då måste de bytas, inte kompletteras, etc etc.

Definitivt en ny dator om du vill ha märkbart bättre prestanda, annars blir det lätt obalans och systemets prestanda dras ner av den svagaste länken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent Agent:

Tack för hjälpen grabbar!
Jag tror det lutar åt att det får bli en färdig dator om jag köper helt nytt. Det är för mycket med olika minnen och moderkort mm som ska passa ihop.
Datorn jag har idag är en I5-4670, med GTX 770, Hur mycket ram jag har vet jag inte.
Skärmen heter BenQ XL2411, Moderkort är okänt.

Ett tag slog det mig att datorn kanske inte är så dålig. SSD disk och datorlåda samt nätaggregat mm skulle man ju kunna återanvända. Kanske går att få liv i detta skrället med ett nytt moderkort och grafikkort och lite mer ram? Eller är processorn skräp?
Någon frågade om pengar. Jo, jag kan väl köpa en ny bil kontant om jag behöver men vill inte lägga ut mer än nödvändigt.

4670(K?) är ingen jättedålig processor, den står sig relativt bra idag med. Börja med att köpa nytt grafikkort, t.ex. 1070, 2060 el kanske nåt AMD kort i samma prisklass (dålig på AMD).

Vet inte hur du har det med ssd diskar, men se till att ha windows + spel på dem, vanliga hårddiskar duger enbart till lagring imo.

Känner du att du fortfarande behöver snabbare dator efter det så har du ju redan grafikkort+ssd att ta med till ditt nya system.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent Agent:

Tack för hjälpen grabbar!
Jag tror det lutar åt att det får bli en färdig dator om jag köper helt nytt. Det är för mycket med olika minnen och moderkort mm som ska passa ihop.
Datorn jag har idag är en I5-4670, med GTX 770, Hur mycket ram jag har vet jag inte.
Skärmen heter BenQ XL2411, Moderkort är okänt.

Ett tag slog det mig att datorn kanske inte är så dålig. SSD disk och datorlåda samt nätaggregat mm skulle man ju kunna återanvända. Kanske går att få liv i detta skrället med ett nytt moderkort och grafikkort och lite mer ram? Eller är processorn skräp?
Någon frågade om pengar. Jo, jag kan väl köpa en ny bil kontant om jag behöver men vill inte lägga ut mer än nödvändigt.

Ny dator
https://www.inet.se/datorbygge/b1089555/kent-agent

Permalänk
Medlem

Om du ska köpa nytt för ca 13-14k så har du ett förslag här ifrån mig
https://www.inet.se/datorbygge/b1089569/kent

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Avstängd

Köp ett vega 56 från proshop. https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4639836
Är du inte nöjd med prestandan så beställ en färdigbyggd dator av förslagen ovan utan grafikkort och sätt in det själv sedan.