AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av hillerstorm:

Uppdatering: fick tag på ett ASUS ROG Strix X570-F Gaming jag kunde prova ekipaget i, med exakt samma resultat... fortfarande reboots vilket utesluter moderkortet. Så nu ligger CPUn fint nedpackad och nästa grej blir att skicka tillbaka till Komplett

Kan inte låta bli att tänka på att detta på något sätt har att göra med alla problem AMD verkar ha med peak-volt i långa perioder :/ var 99% säker på att moderkortet var den felade länken, riktigt deppigt när vi satte ihop allt på bordet och fortfarande inte lyckades boota in i vare sig Windows, Windows-installer-USB eller Ubuntu Live-USB

Aja, gamla bettan är live and kicking agan (min gamla i7-4770K) med en liiiiten bit av det nya bygget iaf, mitt RTX 2080

WOW man lär sig nåt nytt varje dag, tråkigt att din CPU har gett up.

Permalänk
Skrivet av Alrik:

@hipstergamer: du är ju garanterad det som står. Det är du inte i 1000 kronor klassen dock köpte jag ett par stickor för 839, fick upp dom i 3600 CL 17... Helt okej tycker jag

Skrivet av 3rk0:

Tro inte allt du läser många som är nöjda kommer posta sina resultat av overclock många fler lyckas inte med 3600 CL16 på skit minnen eller kräver väldigt mycket volt. Allt kan fungera bra ett tag också men när minnen börjar överstiga över 40-50c kan felen börja komma fram, du köpte bra minnen och kan vara lugn att du kommer nå minst det hastighet, prabably 3600CL14 också

Ja, jag antar att om man garanterat vill ha den givna hastigheten problemfritt så kostar det lite, och om jag kan komma upp i antingen 3733@C16 eller 3600@C14 så blir jag mer än nöjd. Jag har letat efter benchmarks som jämför olika timings med samma klockfrekvens men det verkar inte finnas många sådana test gjorda än för Ryzen 3000; hade varit intressant att se skillnaden mellan t.ex 3600@C18 och 3600@C16.

Men en annan sak angående minnena oroar mig nu: Tydligen så finns det en bug som kan korrupta SPD'n i Trident Z-minnet i samband med att man ändrar RGB-färgerna med programvaran (vissa källor menar att andra program kan göra det med, oklart vad exakt som orsakar det). Resultatet av detta blir att man inte kan att boota med minnet. Folk säger att detta är fixat nu, andra rapporterar fortfarande problem. Har du (eller andra här) som kör Ryzen 3000 lyckats ändra färger på minnena utan problem?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Ja, jag antar att om man garanterat vill ha den givna hastigheten problemfritt så kostar det lite, och om jag kan komma upp i antingen 3733@C16 eller 3600@C14 så blir jag mer än nöjd. Jag har letat efter benchmarks som jämför olika timings med samma klockfrekvens men det verkar inte finnas många sådana test gjorda än för Ryzen 3000; hade varit intressant att se skillnaden mellan t.ex 3600@C18 och 3600@C16.

Men en annan sak angående minnena oroar mig nu: Tydligen så finns det en bug som kan korrupta SPD'n i Trident Z-minnet i samband med att man ändrar RGB-färgerna med programvaran (vissa källor menar att andra program kan göra det med, oklart vad exakt som orsakar det). Resultatet av detta blir att man inte kan att boota med minnet. Folk säger att detta är fixat nu, andra rapporterar fortfarande problem. Har du (eller andra här) som kör Ryzen 3000 lyckats ändra färger på minnena utan problem?

Jag har ändrat färger lekt som fan inga problem.

Permalänk
Skrivet av 3rk0:

Jag har ändrat färger lekt som fan inga problem.

Måste man köra programmet efter varje omstart för att de valda färgerna ska stanna kvar?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

@lasseTM: min poostar också bara varannan om jag kör klockade minnen hög högre volt. Dock behöver jag inte göra någon reset. Räcker med att trycka på knappen ovanpå och starta om bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

@lasseTM: min poostar också bara varannan om jag kör klockade minnen hög högre volt. Dock behöver jag inte göra någon reset. Räcker med att trycka på knappen ovanpå och starta om bara.

Jag har samma problem, får trycka på reset.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Tresiffrigt = 999:-.

Anyway. Du kan ju testa att köra på ditt nuvarande moderkort. Om du inte har några kompabilitetsproblem så sparar du ett par tusen på att inte behöva köpa moderkort.

Pilsner och matte är inte alltid den bästa kombon, menade såklart 4-siffrigt.
Det är ett alternativ men jag är inte så förtjust i mitt nuvarande moderkort.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Tack för detta nu behöver jag inte fundera längre gjorde rätt val och valde Ryzen 7 3700X och sparade 80 Euro och lägger det på bättre Gpu istället.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Ni som är duktiga med minnen, får jag någon prestandavinst alls om jag får ifrån 3200MHz CL16 till 3600MHz CL18 istället?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

vad är max 24/7 volt för zen 2? om man ska pilla lite på manuell OC zenare.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

vad är max 24/7 volt för zen 2? om man ska pilla lite på manuell OC zenare.

1.325-1.35 Volt.

4.3 Ghz Allcore på 3700X är mitt mål på detta värde och där dom flesta hamnat på Reddit och beror självklart på hur bra chip man får.

SweClockers exemplar nådde 4250 mhz på 1.35 Volt så hoppas på guldchip såklart

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

vad är max 24/7 volt för zen 2? om man ska pilla lite på manuell OC zenare.

Har varit lite svårt att få reda på, Zen2 skalar dock extremt dåligt över 1.35V, vid 1.25V är min stabil i 4425MHz på första ccd, vid 1.37V (som kan droppa nedåt 1.35) är den stabil i 4475MHz, en CCX är stabil i 4500 vid 1.4V. Vcore väggen möter man med andra ord rätt tidigt i fråga om spänning och att gå över 1.35V finns mycket liten poäng i.

AMD själva kör i labb upp till 1.4V vid luft OC men har inte velat säga ett 24/7 värde annat än att de håller med om 1.35 är den höga punkten man inte tjänar på att gå över.

Om man kan köra ~0.1V lägre vcore bara genom att backa 25-50MHz så är det ett ganska lätt val, speciellt när dessa 25-50MHz i ren procentuell gain ligger runt ~1% som mest.

Edit: Ett generellt tips kan alltså vara att först testa 1.25 & se hur högt man kommer, gärna testa enskild CCD och sedan enskild CCX, sen kan man kolla hur högt man kommer vid 1.3 och 1.35, sen kan man utefter den kylning man kör välja en spänning som passar bra. Det man bör tänka på är dock att en stock Zen2 kan boosta bra nära sin maximala OC potential så det är rätt akademiska vinster i prestanda vi pratar om, den riktigt stora vinsten kan ligga i all core tung belastning där normalt all core stock boost faller en smula medans manuell OC håller stadigt exakt den frekvens du satt och inget annat. (förutom low power states såklart)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Har varit lite svårt att få reda på, Zen2 skalar dock extremt dåligt över 1.35V, vid 1.25V är min stabil i 4425MHz på första ccd, vid 1.37V är den stabil i 4475MHz, en CCX är stabil i 4500 vid 1.4V. Vcore väggen möter man med andra ord rätt tidigt i fråga om spänning och att gå över 1.35V finns mycket liten poäng i.

AMD själva kör i labb upp till 1.4V vid luft OC men har inte velat säga ett 24/7 värde annat än att de håller med om 1.35 är den höga punkten man inte tjänar på att gå över.

Om man kan köra ~0.1V lägre vcore bara genom att backa 25-50MHz så är det ett ganska lätt val, speciellt när dessa 25-50MHz i ren procentuell gain ligger runt ~1% som mest.

@tellus82 Du som testat CCX överklockning med Ryzen master vinner man något i prestanda på att nå 200 mhz högre på 1 CCX Kluster mot 2 CCX Kärnan ?

Säg att man når 4250 mhz CCX1 och 4450 mhz CCX2 via Ryzen master presterar detta bättre en Allcore overclock ?

Är det värt det ?

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

@tellus82 Du som testat CCX överklockning med Ryzen master vinner man något i prestanda på att nå 200 mhz högre på 1 CCX Kluster mot 2 CCX Kärnan ?

Säg att man når 4250 mhz CCX1 och 4450 mhz CCX2 via Ryzen master presterar detta bättre en Allcore overclock ?

Är det värt det ?

Om jag gör en all core OC så maxar jag ut på 4275MHz, jag kan inte få den stabil över detta pga andra CCD'n, om jag klockar första CCD'n till 4475 och andra till 4275 så tjänar jag en rätt bra poäng i CB exempelvis och tack vare att den håller 4475MHz utan varians på CCD1 kommer jag till exakt samma poäng i 1 core test som stock boost, stock boost för enkärne varierar nämligen så mycket på kort tid att medelvärdet hamnar runt 4500MHz i fråga om poäng.

Ska man klocka en 3900x ska man definitivt klocka CCDerna för sig, min första CCD når som sagt 200MHz högre än den andra vid samma spänning. vad det gäller CCX däremot så pratar vi på min 3900x rent akademiska skillnader kanske att du kan få ut 25MHz högre klock på en CCX jämfört en annan men det är pyttesmå skillnader i slutändan. Det betyder inte att alla zen2 reagerar likadant och det är mycket enkelt att prova hur högt man kan klocka varje CCX vid en fast spänning. Att klocka individuella kärnor däremot skapar problem inom samma CCX då det verkar bugga ur frekvensen för alla utom den du justerar frekvens på, satte jag en kärna till 4500 i en CCX hamna de andra på 3500 i samma CCX och kunde inte justeras förrän de synkades för hela CCXen.

TL:DR
Jo att klocka CCDer separat är utan tvekan värt det, det är "gratis" prestanda jämfört en klumpig all core som blir låst av den lägst presterande kärnan, att klocka CCXer däremot är i mitt fall rätt meningslöst men kan i andra fall potentiellt ge lika mycket som CCD klockning rent teoretiskt

Med det sagt så är manuell OC inte jättevärt det hur som helst, inte för en 3900x, jag har direkt svårt att se skillnad mellan manuell OC med 4475/4275 och ren stock som i spel orkar upp til just 4275 all core, det sistnämnda kräver dock mycket bra kylning och har en varians som inte är at leka med så på det viset kan en manuell OC ge bättre klock stabilitet och möjlighet att hålla en lite högre temp utan att tappa frekvens. Vilket betyder möjlighet till tystare system med bra frekvens ändå, vid spel ligger jag runt 50 grader i stock med all core belastning och med manuell OC kan jag släppa upp detta till 55-60 grader utan problem (egentligen ända upp till 90 men det känns inte rimligt) och då har jag mer än halverat fläkthastigheten på min h150i och sänkt pumpen med ~700rpm.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Men en annan sak angående minnena oroar mig nu: Tydligen så finns det en bug som kan korrupta SPD'n i Trident Z-minnet i samband med att man ändrar RGB-färgerna med programvaran (vissa källor menar att andra program kan göra det med, oklart vad exakt som orsakar det). Resultatet av detta blir att man inte kan att boota med minnet. Folk säger att detta är fixat nu, andra rapporterar fortfarande problem. Har du (eller andra här) som kör Ryzen 3000 lyckats ändra färger på minnena utan problem?

Bugen med korrupt SPD på RGB-minnen åtgärdades i Aura 1.04.42. under sommaren 2017.
Det som orsakade felet var att tidigare Aura-versioner försökte skriva till minnets SPD för att ändra färgerna samtidigt som andra program, t.ex. CPU-Z, HWMonitor, AIDA64 och Speedfan läste SPD-informationen från minnena.

Det blev en liten krock då som gjorde att SPD-informationen blev korrupt, men åtgärdat om du inte kör riktigt gamla versioner av programmen.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Om jag gör en all core OC så maxar jag ut på 4275MHz, jag kan inte få den stabil över detta pga andra CCD'n, om jag klockar första CCD'n till 4475 och andra till 4275 så tjänar jag en rätt bra poäng i CB exempelvis och tack vare att den håller 4475MHz utan varians på CCD1 kommer jag till exakt samma poäng i 1 core test som stock boost, stock boost för enkärne varierar nämligen så mycket på kort tid att medelvärdet hamnar runt 4500MHz i fråga om poäng.

Ska man klocka en 3900x ska man definitivt klocka CCDerna för sig, min första CCD når som sagt 200MHz högre än den andra vid samma spänning. vad det gäller CCX däremot så pratar vi på min 3900x rent akademiska skillnader kanske att du kan få ut 25MHz högre klock på en CCX jämfört en annan men det är pyttesmå skillnader i slutändan. Det betyder inte att alla zen2 reagerar likadant och det är mycket enkelt att prova hur högt man kan klocka varje CCX vid en fast spänning. Att klocka individuella kärnor däremot skapar problem inom samma CCX då det verkar bugga ur frekvensen för alla utom den du justerar frekvens på, satte jag en kärna till 4500 i en CCX hamna de andra på 3500 i samma CCX och kunde inte justeras förrän de synkades för hela CCXen.

TL:DR
Jo att klocka CCDer separat är utan tvekan värt det, det är "gratis" prestanda jämfört en klumpig all core som blir låst av den lägst presterande kärnan, att klocka CCXer däremot är i mitt fall rätt meningslöst men kan i andra fall potentiellt ge lika mycket som CCD klockning rent teoretiskt

Med det sagt så är manuell OC inte jättevärt det hur som helst, inte för en 3900x, jag har direkt svårt att se skillnad mellan manuell OC med 4475/4275 och ren stock som i spel orkar upp til just 4275 all core, det sistnämnda kräver dock mycket bra kylning och har en varians som inte är at leka med så på det viset kan en manuell OC ge bättre klock stabilitet och möjlighet att hålla en lite högre temp utan att tappa frekvens. Vilket betyder möjlighet till tystare system med bra frekvens ändå, vid spel ligger jag runt 50 grader i stock med all core belastning och med manuell OC kan jag släppa upp detta till 55-60 grader utan problem (egentligen ända upp till 90 men det känns inte rimligt) och då har jag mer än halverat fläkthastigheten på min h150i och sänkt pumpen med ~700rpm.

Tackar för ett utförligt svar.

Sett att vissa med Ryzen 7 3800x nått 200 mhz skillnad mellan dom 2 CCx klustren det var därför jag blev nyfiken för logiskt så borde Ryzen 7 3700x prestera likadant.

Blir att testa detta och har du någon teori varför "Första" CCD presterar bäst i 3900x & "Första" CCX klustret verkar nå högre på 3800x medans "Nummer" 2 i kedjan klockar sämre ?

@tellus82

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tackar för ett utförligt svar.

Sett att vissa med Ryzen 7 3800x nått 200 mhz skillnad mellan dom 2 CCx klustren det var därför jag blev nyfiken för logiskt så borde Ryzen 7 3700x prestera likadant.

Blir att testa detta och har du någon teori varför "Första" CCD presterar bäst i 3900x & "Första" CCX klustret verkar nå högre på 3800x medans "Nummer" 2 i kedjan klockar sämre ?

@tellus82

jag tror det är ett medvetet val av AMD för att maximera frekvens/yields och då speciellt i 3900x fallet med CCDerna, varians inom samma CCD däremot hänger nog mer på blind tur i kisellotteri, visst AMD kan säkert binna så första CCX orkar lite högre men det känns som en bakvänd lösning istället för att ordna i mjukvara så att det nyttjar bäste presterande CCX/kärna oavsett var den råkar finnas i första hand, visserligen kan man säga samma sak om CCD binning med men här tar man reda på en CCD som inte är mycket mer än average, att enbart välja ut CCDer med den första CCXen högpresterande känns spontant som rätt stort slöseri av kisel. CCD binning kan du dessutom mycket enkelt sätta den bäst presterande "först", tror inte det är fullt lika enkelt i fråga om CCXer, Och andra sidan är kanske CCX ID/nummer bara ett värde i mjukvara som assignas vid binning vilket skulle vara mer troligt och förklara hur m,an kan få bäst presterande CCX "först" utan att behöva slänga/ binna ner de chip med bäst presterande CCX i fel ordning

Är väl också ganska höga odds att 3950x är binnad på precis samma sätt med en hög frekvens ccd och en som precis klarar den all core dom vill uppnå, fördelen med den är att du då har 8 kärnor du kan få upp i rätt hög frekvens medans på en 3900x är begränsad till "bara" 6.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82 Load line calibration har varit en avgörande roll i mina överklockningar på Intel plattformen för att ej få för stora power drops och få den stabil över lång tid.

Känner du att Ryzen 3 gen också har fördel att få en lagom LLC för att bli stabil när du testat `?

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tack för detta nu behöver jag inte fundera längre gjorde rätt val och valde Ryzen 7 3700X och sparade 80 Euro och lägger det på bättre Gpu istället.

Instämmer, har väntat lite på denna video.

Tycker också det är väldigt intressant att 3800x skulle vara "bättre" men intressant att se:

Ganska stor skillnad i volt, speciellt då dem har samma chip, så tycker deras 3700x ser ut som ett större guldkorn än 3800x

Permalänk
Medlem

Sen tänkte jag få passa på att fråga vad ni tycker om MSI default "Smart Fan Controll"
tycker själv att vissa värden ser lite flummiga ut...

"level 3" tycker jag ser konstigt ut, så pass "hög" temp men relativt låg % på fläkten. Om något borde det värdet vara närmare 80~

Eller vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Med tanke på prestandan mellan 3700X och 38000X så känns priserna helt orimliga.

Mer rimligt borde vara start pris 2700X +300kr för 3700X=3500kr
Då prestanda nivån är så nära 3700X för 3800Xså borde priset inte vara över 4000kr om den ska gå att sälja. +40W som 3800X kräver med marginell extra prestanda är svårmotiverat om man inte måste få ut MAX fps av sina spel.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

@tellus82 Load line calibration har varit en avgörande roll i mina överklockningar på Intel plattformen för att ej få för stora power drops och få den stabil över lång tid.

Känner du att Ryzen 3 gen också har fördel att få en lagom LLC för att bli stabil när du testat `?

LLC är alltid en fördel att justera "lagom", dels så du inte får för kraftig overshoot och inte för kraftig vdroop, med massiv vdroop tvingas man till ett högre värde i spänning konstant för att motverka droopens lägsta värde, med lagom llc kan man då köra en lägre konstant spänning (vcore) och ändå få samma lägsta värde på droop värdet. tar man i för mycket på LLC kan overshoot bli riktigt elak, det beror lite på design och komponenter just hur stor overshoot i slutändan blir, att bara maxa LLC & tro att det blir bra är sällan en god idé utan bäst är att övervaka så gott man kan hur nära satt vcore man faktiskt hamnar under olika typer av belastning och justera llc så man fortfarande får lite, lite droop under den mest elaka belastningen, typ 1.3V till 1.295V, annars kan overshoot vara onödigt hög. Ligger man på 1.3 oavsett load så är det höga odds att du kan peaka overshoot uppåt 1.4V eller till och med mer.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

LLC är alltid en fördel att justera "lagom", dels så du inte får för kraftig overshoot och inte för kraftig vdroop, med massiv vdroop tvingas man till ett högre värde i spänning konstant för att motverka droopens lägsta värde, med lagom llc kan man då köra en lägre konstant spänning (vcore) och ändå få samma lägsta värde på droop värdet. tar man i för mycket på LLC kan overshoot bli riktigt elak, det beror lite på design och komponenter just hur stor overshoot i slutändan blir, att bara maxa LLC & tro att det blir bra är sällan en god idé utan bäst är att övervaka så gott man kan hur nära satt vcore man faktiskt hamnar under olika typer av belastning och justera llc så man fortfarande får lite, lite droop under den mest elaka belastningen, typ 1.3V till 1.295V, annars kan overshoot vara onödigt hög. Ligger man på 1.3 oavsett load så är det höga odds att du kan peaka overshoot uppåt 1.4V eller till och med mer.

Men då är det ingen skillnad mot Intel plattformen hör jag.

Så länge sedan man var på en Amd plattformen därav frågan.

Lekt något med att inaktivera C states och gör det skillnad fortfarande idag ?

Bclk överklockning som på gamla plattformar tror jag knappt används idag eller ökar folk fortfarande "Basvärdet" utöver "Multipel" ?
@tellus82

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Men då är det ingen skillnad mot Intel plattformen hör jag.

Så länge sedan man var på en Amd plattformen därav frågan.

Lekt något med att inaktivera C states och gör det skillnad fortfarande idag ?

Bclk överklockning som på gamla plattformar tror jag knappt används idag eller ökar folk fortfarande "Basvärdet" utöver multipel ?
@tellus82

bclk klockning kan man ägna sig åt men man får problem med PCI-E hastighet, hur mycket problem varierar med hårdvara och ansluten hårdvara, att inaktivera c states ger inte jättemycket i fråga om stabilitet och kan spara värme/energi som annars går i ren spillo.

Edit: som en sidonotis kan jag nämna att vid stock ska man absolut inte stänga av cool & quiet eller c states, bägge dessa ger nämligen processorn utrymme att boosta enskilda kärnor högre när en större del andra kärnor kan stängas ner, avaktiverar man dessa lägen så kan inte processorn boosta lika högt på enskilda kärnor pga för litet utrymme i boost algoritm gällande värme & ström, algoritmen tar också med aktiva kärnor i beräkningen över hur högt den kan boosta aktiva kärnor.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tirzah:

Instämmer, har väntat lite på denna video.

Tycker också det är väldigt intressant att 3800x skulle vara "bättre" men intressant att se:
https://i.imgur.com/kF6DczA.png

Ganska stor skillnad i volt, speciellt då dem har samma chip, så tycker deras 3700x ser ut som ett större guldkorn än 3800x

Jag hoppas att det var ett kasst chip. Jättetråkigt om CPUn är dyrare och dessutom varmare än 3700X.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Fick min 3900x ifrån webhallen idag, och den går mycket varmare än den 3800x jag köpte först.
Kommer upp i 87 grader i cinebenchr20, 3800x stannade vid 75grader.

Kör med en Corsair AIO h80i v2

Visa signatur

CPU: Ryzen R9 7900x3d, CPU Cooler: Arctic Liquid Freezer iii 360 A-RGB, GPU: RX 7900 XT, MBoard: ASUS Prime x670-p, RAM: 32GB G.Skill Trident Z25 Neo RGB CL30 @ 6000Mhz, HD: Intel 660P 1TB M.2, Kingston NV2 500GB M.2, Monitor: LG OLED 55CX , Mouse: Asus ROG Strix Impact II, Case: ASUS ROG Strix Helios GX601, Keyboard: ASUS ROG Strix Flare RGB Gaming, PSU: In Win Commander 1500w, Headset: Turtle Beach Elite Pro 2

www.tradera.com/profile/feedback/2310698/mixansfaith

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag hoppas att det var ett kasst chip. Jättetråkigt om CPUn är dyrare och dessutom varmare än 3700X.

Skickades från m.sweclockers.com

Trodde det var grejjen? Att 3800x inte skulle ens kunna vara "kassa".
AMDs check för vilka som ska bli 3700x/3800x måste vara tråkigt nog sämre än förväntat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixan:

Fick min 3900x ifrån webhallen idag, och den går mycket varmare än den 3800x jag köpte först.
Kommer upp i 87 grader i cinebenchr20, 3800x stannade vid 75grader.

Kör med en Corsair AIO h80i v2

Har du kollat att pump är som den ska eller att det inte läckt vatten ur systemet? Den tempen är sämre än med stock kylarn nämligen, stock kylarn kan hålla 3900x till ~89 grader I blender, det är avsevärt besvärligare än CBr20 och en del har fått precis över 80 med stock kylarn i CB, någonting är underligt med din setup.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::